Hjälp av eget bygge av högtalare!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kotten_89

Hjälp av eget bygge av högtalare!

Inläggav kotten_89 » 2008-01-14 19:13

hej!

Jag är en nybörjare inom allt med högtalare men har funnit en rolig hobby att bygga mina egna högtalare. Jag har försökt läsa mig till hur jag ska ta mig till väga men inte min starka sida kanske nån av er kan hjälpa mig!

jag vill då bygga mina egna högtalare men vet inte vilka komponenter jag ska köpa. Har ett par 10 tums basar men vad behöver jag mer? vilken storlek bör det vara på själva högtalaren?

väldigt tacksam för svar M.V.H nybörjaren!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-14 20:14

Det går att vända på steken: Vad vill du ha byggt?! Stora? Små? Massa bas? Lagom bas? Höga? Låga? ....

Vad är det för basar du har?

Jag skulle sätat samman en länklista över bra DIY-trådar (här finns mycket högtalarbyggen) men har inte kommit så långt att jag kan rekommendera dig någon bra läsning här.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
kotten_89

Inläggav kotten_89 » 2008-01-14 21:58

Ja du, hade tänkt mig ett par golv högtalare storlek i centimeter har jag inte alls tänkt på än ville ha lite kött på benen innan jag ger mig in i ritningen, ha nått o gå efter. Vad det gäller basen lagom är väl alltid bäst? :wink:

Kunde inte ladda upp bilder på basen men på lådan står det:

70-3127 MRG
181OW
10" WOOFER
6 OHM

Kan man kombinera ihop det med några komponenter till nått ljud utan att kosta en halv förmögenhet lever på studiebidrag inga större miljon belopp där inte :wink:

Men håller verkligen med här e hur mycket som hellst. Men vad jag känner så hindrar min okunskap mig vet inte vad jag ska ta åt mig och vad som en nybörjare kallar "överkurs".

tack för svar / thim

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-14 22:16

Eftersom du är helt grön vill du antagligen inte lägga ned så mycket jobb som krävs för ett riktigt bra resultat från början, antar jag.
Tips: Bygg med delningsfiltret (det är den svåraste bilten) på utsidan av lådan, i bak.
Du måste nog mäta lite i alla fall, innan du kan sätta igång på allvar.

En 10"are behöver lite hjälp högre upp i registret. Det finns flera metoder. Den vanligaste är att kompletera med ett mellanregister och en diskant. En helt ovanlig, men enligt mig bra idé är att kompltera med ett brebandselement, t.ex. en 3"are från tangband. Det finns även andra fabrikat, men tangband är billig och mycket prisvärd. Jag funderar själv på att bygga en högtalare med just denna lösning.

OK, när du har filtret på baksidan av lådan kan du enkelt koplla ur det för kompletrande mätningar och expriment i framtiden.
Du kan anävnda din dator och dess ljudkort för mätningarna. Du behöver dock en microfon. Sådana kan köpas på musikaffärer eller clas ohlson. Priser från ca 70kr upp till 70000. Viss kvalitetsskillnad. Även elfa har mikrofoner.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-14 22:32

Jag har inga direkt idéer. MGR låter Ljudia - så kolla Ljudias online-katalog om de har förslag.

Jag gillar billiga byggen bygger mycket få högtalare. Har byggt med TangBands-element smålådor som låter helt OK.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-14 22:48

Man kan ju också bygga en liten lättbyggd tvåvägshögtalare med 5" eller 6.5" bas och en diskant, och bygga separata basmodul-lådor av basarna du har.
Det finns ju flera trevliga tvåvägare i högtalarutmaningsavdelningen, samt även "Ny liten högtalare" av skrutten, på diy-avdelningen.
Sedan kan man även göra som många andra gjort, bygga en OA51-klon, det finns väl all nödvändig info om dom här på faktiskt numera?
Eller varför inte löda ihop och ytbehandla en montagesats av piP? Då får man en utmärkt referens för fortsatta projekt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-01-14 22:57

Eff.100 W. Imp. 8 Ohm. Känsl. 88 dB. Qts 1,01. Vas 65 l Fs 42 Hz.
Hoppas jag tog rätt data.

Den där qts är klart hög så en sluten låda är nog rätt väg att gå. Frågan är om högtalaren ska vara smal eller bred.
60 liter eller mer och mycket dämpmaterial.

Tangband alternativet är väl inte så tokigt
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-14 23:06

Jag tycker han ska titta på Ljudias MGR-element. Inte för att de är SUPER-DUPER utan för att basen är en MGR och elementen är billiga och det kunde vara kul att se ett välbygge med Ljudias budgetelement.

Jag rörsta på en hög en smal låda. Jag ska bygga en 50-literslåda med 8"-bas senare och den ska vara hög och smal.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-14 23:24

Detta är mycket riktigt ett MGR-element från Ljudia. Inte helt färskt, men om konen inte är skadad och gummiupphängningen är ok så är det nog ett rätt ok baselement. Se faktablad från Ljudia här:

http://www.ljudia.se/pdf/703127.pdf

Om du inte vet så mycket om högtalare skulle jag faktiskt avråda att meka med eget filterbygge om du bara vill få ihop en ok låda för "lagom" musikbehov. Som framgår av länken ovan kan du t.ex. bygga en låda på 38 liter (invändig volym) och sätta i ett basreflexrör med diametern 75mm som är 300mm långt. Det blir dock lite opraktiskt med så långt rör i en liten låda och då kan man gå ner i diameter och välja ett rör på 55mm diameter. Ljudia har ett sådant färdigt rör som är 129mm långt vilket ger ungefär samma avstämningsfrekvens.

Baselementet går ganska långt upp i mellanregistret (3.000Hz) vilket gör att du kan få bra resultat med bara en diskant och en kondensator i serie med diskanten (parallellt med basen).

Nu reser sig raggen på hifi-nördarna på faktiskt.se - men det kan du strunta i. Jag minns mina första byggen - en byggsats från Josefssons postorder och handsågade spånskivor, spik och lite gardintyg - men vad dom spelade! Jag fastnade i träsket och nu, 27 år senare bygger jag fortfarande alla mina högtalare (och en del andras) i avancerade former och med välljud för musik och bio.

Inköpslista från Ljudia (0501-27 80 60):

2 st 571106 basrör
2 st 259016 diskant
2 st 620874 filterkondensator (ca 2.500Hz)
1 par 673351 anslutningsterminaler

Stoppa lådan med mineralull (hämtas på närmasta byggarbetsplats)
Bygg lådan med 19mm skivmaterial (spånskiva/MDF/plywood)

Vill du ha hjälp med lådritning eller en mer avancerad lösning, med filter, mellanregister mm så får du hojta till.

Lycka till!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-14 23:29

Det där Qts är ju för högt för alla lådtyper, om man inte kör med variovent!
Och, ja, baselementen är ju så enkla så man ska nog inte kasta in för mycket pengar i den ekvationen. Billiga små bredbandare blir nog lätt och bra att fixa ett enkelt filter till. Kom ihåg att dem måste sitta i en förseglad låda så att basarna inte pumpar på membranen till dom små bredbandarna.
Edit efter att läst föregående inlägg: Ja det går säkert att köra med diskant direkt mot basen i ett enkelt och prispressat system.
Senast redigerad av paa 2008-01-14 23:31, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-14 23:30

Skrutten, fel data - se länken till Ljudia ovan. Men det är klart att Qts på 1,3 (om det nu är sant?) ger ju ingen vacker kurva i teorin, men enligt Ljudias rekommendationer så ska det ju funka...

Användarvisningsbild
kotten_89

Inläggav kotten_89 » 2008-01-15 00:30

Kalejdokom skrev:Detta är mycket riktigt ett MGR-element från Ljudia. Inte helt färskt, men om konen inte är skadad och gummiupphängningen är ok så är det nog ett rätt ok baselement. Se faktablad från Ljudia här:

http://www.ljudia.se/pdf/703127.pdf

Om du inte vet så mycket om högtalare skulle jag faktiskt avråda att meka med eget filterbygge om du bara vill få ihop en ok låda för "lagom" musikbehov. Som framgår av länken ovan kan du t.ex. bygga en låda på 38 liter (invändig volym) och sätta i ett basreflexrör med diametern 75mm som är 300mm långt. Det blir dock lite opraktiskt med så långt rör i en liten låda och då kan man gå ner i diameter och välja ett rör på 55mm diameter. Ljudia har ett sådant färdigt rör som är 129mm långt vilket ger ungefär samma avstämningsfrekvens.

Baselementet går ganska långt upp i mellanregistret (3.000Hz) vilket gör att du kan få bra resultat med bara en diskant och en kondensator i serie med diskanten (parallellt med basen).

Nu reser sig raggen på hifi-nördarna på faktiskt.se - men det kan du strunta i. Jag minns mina första byggen - en byggsats från Josefssons postorder och handsågade spånskivor, spik och lite gardintyg - men vad dom spelade! Jag fastnade i träsket och nu, 27 år senare bygger jag fortfarande alla mina högtalare (och en del andras) i avancerade former och med välljud för musik och bio.

Inköpslista från Ljudia (0501-27 80 60):

2 st 571106 basrör
2 st 259016 diskant
2 st 620874 filterkondensator (ca 2.500Hz)
1 par 673351 anslutningsterminaler

Stoppa lådan med mineralull (hämtas på närmasta byggarbetsplats)
Bygg lådan med 19mm skivmaterial (spånskiva/MDF/plywood)

Vill du ha hjälp med lådritning eller en mer avancerad lösning, med filter, mellanregister mm så får du hojta till.

Lycka till!

-------------------------------------------------------------------------------------------

Hej

tack för alla svar skit kul o läsa även om jag inte förstår allt ni snackar om men man lär sig nytt hela tiden!

Kalejdokom du verkar ha haft samma problem som mig i dina yngre dagar men du var nog inte lika mycket rookie som jag!

ditt förslag verkar vara nått helt i min smak inte för dyrt nu till o börja med men hoppas ändå kan få nått som låter av det :wink:

Du menar att jag skulle stoppa lådan med vanlig isolering?

M.V.H thim

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-01-15 00:48

Tips:

1) Köp ett kit av HFLS-1, ska vara en vettig konstruktion, mer info på hififorum.nu

2) Pilla ihop låda, filter och annat som hör högtalarbygge till

3) Köp parallellt Loudspeaker Design Cookbook av Dickason och läs en rad eller två, i syfte att förstå någorlunda varför HFLS-1 är konstruerad som den är.

4) Hiva HFLS-1 och bygg ett eget bygge mha erfarenheten :)

Lücka till!
11010000

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2008-01-15 01:08

Välkommen kotten.
Jag hade nog börjat att bygga en öppen baffel. Tror jag läst här någonstans att qts 1,3-1,5 var idealet (säkert med en massa undantag) för öppna bafflar. Det är bara en skiva (baffel) av nästan valfritt utseend med hål för elementen. Storleken spelar viss roll, ju större desto lägre går basen. Ladda hem svantes program edge och basta. Prova att leka lite med storlek och utseende. Till detta hade jag förmodligen valt en bredbandare (tex tangbands 3"). Detta hade jag delat med ett billig aktivt filter så man kan prova lite olika delningsfrekvenser. Skulle detta låta skräp är det ju bara att bygga på några bitar så har du en låda att fortsätta med.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-15 01:49

Kotten, byggisolering är det bästa man kan dämpa högtalare med, näst efter fintrådig fårull (men det blir rätt dyrt om man har stora lådor).

Användarvisningsbild
kotten_89

Inläggav kotten_89 » 2008-01-15 10:54

Det är inga problem jobbar inom bygg så det e lungt! men det är mycket av det tekniska som är problemet! men får mycket fin hjälp här!!

Men är det viktigt med storleken på lådan? okunnig som jag e tycker jag ju större ju coolare men ljudet kanske blir alldeles för dåligt? har ju isolering till ett helt hus hemma men det kanske inte hjälper det?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-15 14:34

Kör med 10" och köp en billig bredbandare istället för en diskant :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 14:38

Användarvisningsbild
kotten_89

Inläggav kotten_89 » 2008-01-15 17:21

Kaffekoppen skrev:Kör med 10" och köp en billig bredbandare istället för en diskant :)

dum fråga kanske men vad är en bredbandare? :oops:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 17:54

Ett element med extra brett frekvensområden, oftast fullt frekvensområde från djupaste bas till skiraste diskant.
I motsats till bas, mellan och diskant-element som bara hanterar en del av frekvensområdet.

Användarvisningsbild
kotten_89

Inläggav kotten_89 » 2008-01-15 18:01

soundbrigade skrev:Ett element med extra brett frekvensområden, oftast fullt frekvensområde från djupaste bas till skiraste diskant.
I motsats till bas, mellan och diskant-element som bara hanterar en del av frekvensområdet.

okej det låter ändå som en bra början! vart kan jag hitta det har letat runt men hittar inget som ni kallar bredbandare. isåfall vad skulle jag behöva för filter och andra komponenter?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-15 18:23

Ingen dum fråga alls!

Det är en högtalare som är gjord för att täcka ett stort frekvensområde.
En 10" är inte gjord för att spela så högt upp i frekvens och den behöver hjälp. Då kan du för att få en billig, hyffsad lösning, låta ett bredbandselement arbeta över de frekvenser 10" inte kan så bra.

Om du delar vid 800hz och uppåt med ett mindre element som även klarar att spela upp i dskantområdet behöver det inte bli så dyrt.

Det blir ju inte hifi, men det är nog inte förväntat med din 10" heller.

http://www.hifikit.se/index.php?id=301

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 18:31

Du hittar TangBands legendariska 3tummare hos Strassacker i Tyskalnd (säkert på fler ställen nära oss). HiFiDistribution har upphört tyvärr.
http://www.lautsprechershop.de/ W3-871SC kostar 19,90€.

Användarvisningsbild
kotten_89

Inläggav kotten_89 » 2008-01-15 21:22

hitta detta paketet på ljudia. http://www.ljudia.se/pdf/Manual_2800_703461.pdf

undrar om det är ett bra kit för en nybörjare eller om jag ska fortsätta på den tråd jag var inne på innan?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-15 21:32

Vad kostar det?

Vad vill du uppnå? Spela skitstarkt, eller spela skitsnyggt?

Användarvisningsbild
kotten_89

Inläggav kotten_89 » 2008-01-15 21:46

Det kostar dryga 1000 lappen e det bara skit eller nått man kan leva med som nybörjare? har givetvis inte allt för höga krav men som första projekt känns det som att ett färdigt kit är en början, till mer avancerat och knepigare bygge?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 23:30

kotte-mannen: antingen köper du som en del föreslår en skaplig diskant eller en bredbandare. Ber du snällt kan du överta ett par AD0160 av mig. Någon annan som orkar kan ju berätta vad de går för ....
Att köpa ett kit löser delvis ditt problem men det urspårungliga problemet kvarstår - vad du ska med 10tummarna till. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-15 23:50

kotten_89 skrev:Det kostar dryga 1000 lappen e det bara skit eller nått man kan leva med som nybörjare? har givetvis inte allt för höga krav men som första projekt känns det som att ett färdigt kit är en början, till mer avancerat och knepigare bygge?

Det är ju antingen mycket pengar eller lite pengar, beroende på vad man tjänar...

Man kan nog utgå från att det inte är något superljud, men att du kan spela någorlunda starkt med det.

Mitt första projekt var katastrof, det andra med och sedan insåg jag att det kunde vara kul att hitta något som jag inte spelade sönder ;)

Har du råd att chansa på det kittet så gör det. Du spelar nog inte sönder det iallafall :)

Ingår det en låda med?

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2008-01-16 19:29

kotten_89 skrev:hitta detta paketet på ljudia. http://www.ljudia.se/pdf/Manual_2800_703461.pdf

undrar om det är ett bra kit för en nybörjare eller om jag ska fortsätta på den tråd jag var inne på innan?

Det rockar säkert bra, men tror inte ljudkvaliten är så jättebra.
10st element för 1000kr kan ju inte vara så bra, men vem vet kanske de överträffar förväntningarna!?

Jag skulle rekomendera att du satsade på ett par två-vägare med 5 eller 6,5" bas plus diskant.
Bygg en sub av dina 10tummare, en rejält stor sluten låda skulle jag satsa på kanske 150liter.
/Kristian

Användarvisningsbild
kotten_89

Inläggav kotten_89 » 2008-01-16 21:42

kanske änu en helt idiotisk fråga från min sida :wink:

men man kan inte ta bort ett av bas elementen i lådan o sätta din min 10 tummare? eller det går rätt åt skogen?

Nästa

Återgå till DIY-forum