Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Detta är mycket riktigt ett MGR-element från Ljudia. Inte helt färskt, men om konen inte är skadad och gummiupphängningen är ok så är det nog ett rätt ok baselement. Se faktablad från Ljudia här:
http://www.ljudia.se/pdf/703127.pdf
Om du inte vet så mycket om högtalare skulle jag faktiskt avråda att meka med eget filterbygge om du bara vill få ihop en ok låda för "lagom" musikbehov. Som framgår av länken ovan kan du t.ex. bygga en låda på 38 liter (invändig volym) och sätta i ett basreflexrör med diametern 75mm som är 300mm långt. Det blir dock lite opraktiskt med så långt rör i en liten låda och då kan man gå ner i diameter och välja ett rör på 55mm diameter. Ljudia har ett sådant färdigt rör som är 129mm långt vilket ger ungefär samma avstämningsfrekvens.
Baselementet går ganska långt upp i mellanregistret (3.000Hz) vilket gör att du kan få bra resultat med bara en diskant och en kondensator i serie med diskanten (parallellt med basen).
Nu reser sig raggen på hifi-nördarna på faktiskt.se - men det kan du strunta i. Jag minns mina första byggen - en byggsats från Josefssons postorder och handsågade spånskivor, spik och lite gardintyg - men vad dom spelade! Jag fastnade i träsket och nu, 27 år senare bygger jag fortfarande alla mina högtalare (och en del andras) i avancerade former och med välljud för musik och bio.
Inköpslista från Ljudia (0501-27 80 60):
2 st 571106 basrör
2 st 259016 diskant
2 st 620874 filterkondensator (ca 2.500Hz)
1 par 673351 anslutningsterminaler
Stoppa lådan med mineralull (hämtas på närmasta byggarbetsplats)
Bygg lådan med 19mm skivmaterial (spånskiva/MDF/plywood)
Vill du ha hjälp med lådritning eller en mer avancerad lösning, med filter, mellanregister mm så får du hojta till.
Lycka till!
soundbrigade skrev:Ett element med extra brett frekvensområden, oftast fullt frekvensområde från djupaste bas till skiraste diskant.
I motsats till bas, mellan och diskant-element som bara hanterar en del av frekvensområdet.
kotten_89 skrev:Det kostar dryga 1000 lappen e det bara skit eller nått man kan leva med som nybörjare? har givetvis inte allt för höga krav men som första projekt känns det som att ett färdigt kit är en början, till mer avancerat och knepigare bygge?
kotten_89 skrev:hitta detta paketet på ljudia. http://www.ljudia.se/pdf/Manual_2800_703461.pdf
undrar om det är ett bra kit för en nybörjare eller om jag ska fortsätta på den tråd jag var inne på innan?
Användare som besöker denna kategori: DL och 230 gäster