Slutsteg med en transistor.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-17 12:27

Inte drar väl en sådan där enpetare konstant ström?

En komplementär klass A konstruktion drar (tror jag) konstant ström från väggen men drar ström från nätdelen (efter primären på trafon) dynamiskt.

Lampan blinkar.. mycket snabbt! Testa att köra en 5-10Hz sinus så borde det synas.

/Peter

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-01-17 20:26

Piotr skrev:Inte drar väl en sådan där enpetare konstant ström?

En komplementär klass A konstruktion drar (tror jag) konstant ström från väggen men drar ström från nätdelen (efter primären på trafon) dynamiskt.

Lampan blinkar.. mycket snabbt! Testa att köra en 5-10Hz sinus så borde det synas.

/Peter

Jo mycket riktigt så varierar naturligtvis strömmen över en period, så strömmen är inte konstant, men medelvärdet av strömmen är konstant.

Och då huvuddelen av mätinstrument visar det likriktade medelvärdet så visar de konstant ström i detta exempel.

Man kan få lampan att blinka men då effekten pulserar med dubbla frekvensen så må frekvensen på insignalen vara så låg som 5 Hz för ett "tydligt" pulserande skall märkas. Naturligtvis beroende på massan i glödtråden.

Men nu hade jag inte tänkt att vara så noga i detaljer med beskrivningen då syftet mest var att visa hur "enkelt" det kan vara att få förvånansvärt "bra" ljud ur väldigt enkla kopplingar.

Och då motstånden är bland det dyraste på detta bygge så provade jag med en lampa som kan köpas på (nästan) varje mack.

Då det förekommer en del frågor om hur varmt det kan bli på en förstärkare så är detta ett bra exempel på att kör man i klass A så blir det VARMT.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-20 14:05

Gjorde en tankevurpa ang. konstant ström diskussionen. Tänkte på en enpetare modell Nelson Pass med en konstantströmsgenerator och dubbel matningsspänning. Där sker dynamiska variationer på strömuttag. Min enkla analys i min ännu enklare hjärna säger mig att en enpetare med enkel matning som din mycket riktigt har ett konstant strömuttag.

Således.. ber om ursäkt! :)

/Peter

Föregående

Återgå till DIY-forum