Bryggkoppla slutsteg varför?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson

Bryggkoppla slutsteg varför?

Inläggav Magnusjohansson » 2008-01-27 14:53

När man läser diverse olika trådar här på forumet så är det väldigt många som tycks vara heta på att bryggkoppla sina slutsteg. Grejen med bryggkoppling är ju att öka effekten., eller egentligen öka möjligheten till att få mer effekt. För det man gör är väll att invertera signalen på den ena kanalen för att sedan använda den som - till högtalaren vilket väll borde dubbla amplituden eller blir det 4x ? .Men om inte nätdelen klarar leverera strömmen som kvävs så är man ju klart inte hjälpt av det.

Men nu till den egentliga frågan. Bryggning måste väll i alla lägen leda till högre distorsion eller? Och såvida man inte behöver den ofta brutala effekt som en bryggkoppling ger i ett medelstor slutsteg så borde det väll bara försämra eller har jag kanske helt fel?
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-27 16:03

Ett "normalt" slutsteg har två utgångstrissor - push och pull som är anslutna till resp +Vcc och -Vcc (en plus- och en minusspänning). Högtalarlen har sin ena anslutning mellan trissornas och den andra till jord. Det innebär att max spänningssving över högtalaren är Vcc Volt (- spänningsfall i trissa).
Vid brygg koppling kommer högtalaren att i "ytterlägena ha sin ena anslutning på +Vcc och den andra på -Vcc (via trissorna) - alltås en dubblerad spänning.
Effektformeln: P = U*I eller P = U^2/R. Alltså den dubbla spänningen innebär helt enkelt en fyrdubbling av effekten - teoretiskt. Detta utan att strömmen behöver öka - teoretiskt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-27 16:38

soundbrigade skrev:Detta utan att strömmen behöver öka - teoretiskt.

Hm, kan det verkligen stämma.

P=U*I
P=U^2/R
P=I^2*R

Det är ju spänningen som driver fram strömmen genom högtalaren och strömmen genom högtalaren som ger effekt.

Eftersom R inte ändras så ökar ju I

10V över 10 ohm => 10W med I=1A
20V över 10 ohm => 40W med I=4A

Om man dubblar spänningen och bibehåller R ökar strömmen och därmed effekten i högtalaren.

20 V & 1A => 20W men då måste R ökas till 20 Ohm för att hålla ner I till 1A

Effekt ensamt är ganska ointressant. Spänningskapacitet är viktigt för att inte klippa toppar.

Jag föredrar att tänka mig en högtalare som spänningskänslig snarare än effekt-känslig. Jag brukar räkna om effektspec (helst dynamisk) i olika last till spänning. Då för man en bättre känsla för hur högt man kan spela om man vet högtalarens spänningskänslighet.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-27 17:15

Jajajajajajajajajajaja!!!!! Här har vi en bettervitter till .... :wink:

Jag ville vara ge enklast möjliga svar genom att förklara att om jag kan dubbla spänningssvinget får jag en fyrdubbling av effekten ... Men det stämmer ju att har jag en annan spänning över lasten får jag ju en annan ström - fast det är ju en petitess vi kan bortse ifrån .... 8)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-01-27 18:00

Betyder detta i förlängningen att:

Om man bara ser till att man har tillräckligt med strömtillgång (via moddning?) i trafon, så kan man få ett sjuhelsikes slutsteg när man bryggkopplar ett (till synes) relativt mediokert slutsteg?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: Bryggkoppla slutsteg varför?

Inläggav Haakan_W » 2008-01-27 18:42

Magnusjohansson skrev:
Men nu till den egentliga frågan. Bryggning måste väll i alla lägen leda till högre distorsion eller? Och såvida man inte behöver den ofta brutala effekt som en bryggkoppling ger i ett medelstor slutsteg så borde det väll bara försämra eller har jag kanske helt fel?

tvärtom så minska väl distortionen? iaf nån av dom :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Bryggkoppla slutsteg varför?

Inläggav Naqref » 2008-01-27 18:44

Haakan_W skrev:
Magnusjohansson skrev:

tvärtom så minska väl distortionen? iaf nån av dom :)

Andraton brukar minska p g a den ökade symmetrin.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-27 18:47

Om man tager sig ett 2-kanaligt slutsteg som levererar 2x100 W i 4 ohm och bryggkopplar det, så klarar det att leverera 1x200 W i 8 ohm.

De två driftsfallen är identiska för de två kanalerna.

Lastar man det bryggade steget med 4 ohm, motsvarar det att lasta de icke bryggade stegen med 2 ohm. Om matningsspänningen till stegen är konstant osv så innebär det nästan 400 W i 4 ohm.

Vad man ska välja beror förstås på vad man har för högtalare, hur förstärkarens ström- respektive spänningsdrivningsförmåga ser ut och om man har råd med ett steg till. Och om man behöver den högre effekten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-27 18:53

Hur fasvänder man lämpligast till ena kanalen om inte förstärkaren har inbyggd bryggningsomkopplare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-27 18:59

paa skrev:Hur fasvänder man lämpligast till ena kanalen om inte förstärkaren har inbyggd bryggningsomkopplare?

Enkel inverterande förstärkare med bättre OPAMP, kanske.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-27 20:23

screen skrev:Betyder detta i förlängningen att:

Om man bara ser till att man har tillräckligt med strömtillgång (via moddning?) i trafon, så kan man få ett sjuhelsikes slutsteg när man bryggkopplar ett (till synes) relativt mediokert slutsteg?

Mvh Björn//

Slutsteget kommer väl att belastas hårdare på utgången då strömmen där dubblas. Om det är en stereoförstärkare behövs väl ingen större trafo?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-27 20:27

Om man kör med monosteg som inte är hopjordade med varann eller med matarjorden, borde man väl kunna vända på signal och skärm i signalkabeln?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-27 20:31

paa skrev:Om man kör med monosteg som inte är hopjordade med varann eller med matarjorden, borde man väl kunna vända på signal och skärm i signalkabeln?

Borde man kunna men man vet aldrig. Sentec PA9 brann effektivt upp om man gjorde så enligt uppgift.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-01-27 22:20

Hade inte Sentec speciella burkar som möjliggjorde Bryggkoppling?
Det var kanske för PA8 när jag tänker efter...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-27 22:40

Naqref™ skrev: Sentec PA9 brann effektivt upp om man gjorde så enligt uppgift.

Det var mina som brann vid inkoppling av bakhögtalare som hafler-surround. Inte riktigt samma sak, men tillräckligt för att skapa vissa tvivel och försiktighetsåtgärder när det gäller icke-normalinkoppling av PA9.
Men, när det händer så går det fort!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-01-28 01:25

Hmmmm kom just på en lite spännande idé...

Naqref, jag behöver nog lite hands on-råd här hur jag exakt skall göra då jag tycker instruktionen verkar vara lite vag...

http://www.diyclassd.com/

Jag har 3 st Ucd180 stereosteg och 2 extra moduler i källaren.
Nätdelen i mina Ucd180 är gott tilltagen med 700VA trafo och 60000µF kondingpaket. Så att driva 2 moduler till bör inte vara nåt problem.

Jag kan ju i ett Steg ( till att börja med) stoppa i två moduler till och brygga kalaset.

Stegen bör då lämna ca 2 x 360W i 8 Ohm.

Blir det bra kan jag modda det andra med.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-01-28 01:39

Intressant med alla era - olika- men illustrativa förklaringar. I mitt fall har jag en NAD c270 och 2st 4 ohms Tonegen- basar. Hur bör dessa kopplas på bästa sätt?
1. Parallellt till bryggkopplad NAD - Teoretiskt enorm effekt, men klarar förstärkaren den låga impedansen på 2ohm?
2. En 4ohmsbas till varje kanal? (120+120 W)
3. Att seriekoppla basarna till bryggkopplad NAD ger väl inga fördelar?

Tacksam råd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-01-28 03:15

Vid bryggkoppling av Hypex udc180...

Skall man då koppla om och invertera hot och cold på ena modulens balancerade ingång (vad gör man om man kör obalancerat och har kopplat ihop cold med signal ground? skall man i så fall koppla ihop hot med signal ground på den inverterade modulen?)

Sedan kopplar man en sladd mellan modulernas - utgångar för hgt?
Sedan kopplar man in sin last mellan ena modulens + utg. för hgt och den andra modulens + utg. för hgt ?
Sist sätter man 47n/200V konding över + och - på båda modulernas utgångar för hgt för att synka oscillatorerna?

Hilfe :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-01-28 03:26

hmmmm

47nF kondingen skall vara mellan + på den ena modulen och + på den andra moduler eller?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-28 09:05

avr7000 skrev:Skall man då koppla om och invertera hot och cold på ena modulens balancerade ingång (vad gör man om man kör obalancerat och har kopplat ihop cold med signal ground? skall man i så fall koppla ihop hot med signal ground på den inverterade modulen?)

Jees och kör in signalen på cold.

Sedan kopplar man en sladd mellan modulernas - utgångar för hgt?

De blir ihopkopplade via nätdelen så det ska inte behövas men man vet aldrig. De har ju avkänning på minusutgången så det kan behövas.

Sedan kopplar man in sin last mellan ena modulens + utg. för hgt och den andra modulens + utg. för hgt ?

Jess.

Sist sätter man 47n/200V konding över + och - på båda modulernas utgångar för hgt för att synka oscillatorerna?

?? Du behöver normalt inte synka oscillatorerna. På små rackarnas klass-d-steg (runt någon w) så kan de jobba helt olika på plus och minus och dista rätt mycket om ser till bara en av dessa men de återkopplas gissningsvis analogt för att få fason på det hele. F ö kan oscillatorerna inte vara helt synkade - då funkar det nämligen inte. :)

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2008-01-28 12:26

Men blir det högre distorsion? Handen på hjärtat så är det ju väldigt sällan och väldigt få av oss som använder effekten.

Borde inte disten rimligen öka. Det blir ju fler komponenter inblandat samt invertering av signalen osv.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-01-28 12:58

Det är väl inte så enkelt att det är bättre med si eller så, det beror ju på applikationen. Distorsionsproblemetiken kan man lämna därhän förutsatt att stärkaren är tillräckligt bra. Vid bryggkoppling är man ute efter ett högre spänningssving för att inte behöva toppklippa under någon omständighet (då vi vill spela lite fler dB). En trissestärkare somklipper låter inte bra.
Att strömmen skulle begränsa är förståss inte heller bra men ofta kan ett slutsteg vara överdimensionerat på strömsidan eftersom det gått mode i just strömprestandat.
Har man i grunden tillräckligt med effekt för att driva sina högtalare utan klippning finns ingen anledning till att bryggkoppla som jag kan se.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2008-01-28 13:37

Sen ur miljösynpunkt måste väll också vara sämre. Eftersom spänningen över trissorna ökar så borde väll steget oavsett hur starkt man spelar dra mer effekt. Plus att man förmodligen behöver 2 steg.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-28 13:48

Man får väl bättre slew rate också, va?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2008-01-28 14:07

vad är slew rate?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-01-28 14:11

Magnusjohansson skrev:Men blir det högre distorsion? Handen på hjärtat så är det ju väldigt sällan och väldigt få av oss som använder effekten.

Borde inte disten rimligen öka. Det blir ju fler komponenter inblandat samt invertering av signalen osv.

Distorsionen minskar på de jämna övertonerna vilket innebär att det kan bli markant lägre distorsion på en förstärkare där 2a tonen är dominerande.
Spelar man dynamisk musik så är det nog inte fel att ha en hel del effekt till förfogande (P>300W), om man däremot mest lyssnar på närradio och annat som är väldigt komprimerat så klarar man sig nog utmärkt med en 50W förstärkare
:)

En annan skröna som man måste ta död på är att fler komponenter ger högre distorsion, detta är helt fel, arkitekturen och komponenter (ej antal) bestämmer distorsionen.

edit: la till (ej antal)

Titta bara i Morellos RIAA som antagligen är ett av världens absolut bästa sett ur distorsionssynpunkt, där finns det mer komponenter än vad som egentligen är rimligt att ha i ett RIAA steg :))

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-01-28 14:21

Lazyworm skrev:...
om man däremot mest lyssnar på närradio och annat som är väldigt komprimerat så klarar man sig nog utmärkt med en 50W förstärkare
...

Nja, om man sysslar med närradiolyssning eller bakgrundslyssning osv så klara man sig antagligen med mellan 5W och 10W....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-28 14:29

Magnusjohansson skrev:vad är slew rate?
Hur snabbt spänningen kan öka (upp till max), anges ofta i Volt per tidsenhet. Som jag har fattat det så dubblas detta värde när man bryggar, men det kan vara att jag missförstått något.

Ett riktvärde är i alla fall tydligen runt 50 V/mikrosekund.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-01-28 15:22

Bamsefar skrev:
Lazyworm skrev:...
om man däremot mest lyssnar på närradio och annat som är väldigt komprimerat så klarar man sig nog utmärkt med en 50W förstärkare
...

Nja, om man sysslar med närradiolyssning eller bakgrundslyssning osv så klara man sig antagligen med mellan 5W och 10W....

Jo det är sant, tänkte närmast på att de minsta hemmabiostärkarna brukar ligga på runt 50W och de duger utmärkt ur effektsynpunkt :)

Sen tänkte jag inte på bakgrundslyssning utan att man kan få ett outhärdigt ljud redan vid låg effekt om man lyssnar på högkomprimerad media. :)

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2008-01-28 16:41

Det kanske inte är så dum ide att ha en massa effekt då i alla fall. Har alltid tyckt folk överdriver det där lite grann.

Sen efter man första gången var i IÖ's källare och lyssnade och såg att han körde med en halvklen biostärkare kändes det nästan som min tes var bekräftad. Men sanningen är ju sällan enkel. Så det finns väll i vanlig ordning inget enkelt svar.

Nästa

Återgå till Teknikforum