Moderator: Redaktörer
soundbrigade skrev:Detta utan att strömmen behöver öka - teoretiskt.
Magnusjohansson skrev:
Men nu till den egentliga frågan. Bryggning måste väll i alla lägen leda till högre distorsion eller? Och såvida man inte behöver den ofta brutala effekt som en bryggkoppling ger i ett medelstor slutsteg så borde det väll bara försämra eller har jag kanske helt fel?
Haakan_W skrev:Magnusjohansson skrev:
Men nu till den egentliga frågan. Bryggning måste väll i alla lägen leda till högre distorsion eller? Och såvida man inte behöver den ofta brutala effekt som en bryggkoppling ger i ett medelstor slutsteg så borde det väll bara försämra eller har jag kanske helt fel?
tvärtom så minska väl distortionen? iaf nån av dom
paa skrev:Hur fasvänder man lämpligast till ena kanalen om inte förstärkaren har inbyggd bryggningsomkopplare?
screen skrev:Betyder detta i förlängningen att:
Om man bara ser till att man har tillräckligt med strömtillgång (via moddning?) i trafon, så kan man få ett sjuhelsikes slutsteg när man bryggkopplar ett (till synes) relativt mediokert slutsteg?
Mvh Björn//
paa skrev:Om man kör med monosteg som inte är hopjordade med varann eller med matarjorden, borde man väl kunna vända på signal och skärm i signalkabeln?
Naqref™ skrev: Sentec PA9 brann effektivt upp om man gjorde så enligt uppgift.
avr7000 skrev:Skall man då koppla om och invertera hot och cold på ena modulens balancerade ingång (vad gör man om man kör obalancerat och har kopplat ihop cold med signal ground? skall man i så fall koppla ihop hot med signal ground på den inverterade modulen?)
Sedan kopplar man en sladd mellan modulernas - utgångar för hgt?
Sedan kopplar man in sin last mellan ena modulens + utg. för hgt och den andra modulens + utg. för hgt ?
Sist sätter man 47n/200V konding över + och - på båda modulernas utgångar för hgt för att synka oscillatorerna?
Magnusjohansson skrev:Men blir det högre distorsion? Handen på hjärtat så är det ju väldigt sällan och väldigt få av oss som använder effekten.
Borde inte disten rimligen öka. Det blir ju fler komponenter inblandat samt invertering av signalen osv.
Lazyworm skrev:...
om man däremot mest lyssnar på närradio och annat som är väldigt komprimerat så klarar man sig nog utmärkt med en 50W förstärkare
...
Hur snabbt spänningen kan öka (upp till max), anges ofta i Volt per tidsenhet. Som jag har fattat det så dubblas detta värde när man bryggar, men det kan vara att jag missförstått något.Magnusjohansson skrev:vad är slew rate?
Bamsefar skrev:Lazyworm skrev:...
om man däremot mest lyssnar på närradio och annat som är väldigt komprimerat så klarar man sig nog utmärkt med en 50W förstärkare
...
Nja, om man sysslar med närradiolyssning eller bakgrundslyssning osv så klara man sig antagligen med mellan 5W och 10W....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster