Massan av luft.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Massan av luft.

Inläggav Jocke » 2008-01-30 12:06

I vilka sammanhang har luftens massa betydelse i en högtalare?

När ett element monteras i baffeln brukar luften som står i konen adderas till den rörliga massan. Denna uppgift finns i flera tillverkares datablad men hur är det med luften i lådan?

Är det skillnad på olika typer av lådor? I en annan tråd hävdades att resonansfrekvensen sjönk när ett element monterades i en TL eftersom massan i pipan adderades till konvikten.

Minns en gammal artikel i RT där man mottaktkopplade baselement. Luften mellan elementen betraktades som "inkompressibel" (?) och räknades inte in.

Är det så att luftens massa adderas i ventilerade lådor, alltså när luften sätts i rörelse? Jag söker naturligtvis någon slags tumregel. :lol:

/Jocke

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Re: Massan av luft.

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-30 13:23

Jocke skrev:I vilka sammanhang har luftens massa betydelse i en högtalare?

När ett element monteras i baffeln brukar luften som står i konen adderas till den rörliga massan. Denna uppgift finns i flera tillverkares datablad men hur är det med luften i lådan?

Är det skillnad på olika typer av lådor? I en annan tråd hävdades att resonansfrekvensen sjönk när ett element monterades i en TL eftersom massan i pipan adderades till konvikten.

Minns en gammal artikel i RT där man mottaktkopplade baselement. Luften mellan elementen betraktades som "inkompressibel" (?) och räknades inte in.

Är det så att luftens massa adderas i ventilerade lådor, alltså när luften sätts i rörelse? Jag söker naturligtvis någon slags tumregel. :lol:

/Jocke

luft är aldrig inkompressibel :)

Däremot kan man anta att den komprimeras adiabatiskt , dvs utan värmeutbyte med omgivningen under vissa förhållande. I andra fall komprimeras den isotermiskt.

I verkligheten är det en kombination av de båda, polytropiskt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-30 13:28

Avancerat det här! :(

Jag är inte ute efter luftfjädern utan när luftmassan spelar roll!

/Jocke

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-01-30 14:10

Jocke skrev:Avancerat det här! :(

Jag är inte ute efter luftfjädern utan när luftmassan spelar roll!

/Jocke

Luft är lite "seg": om du drar ett stort paraply upp och ned så känner du effekten av luftens massa. Observera att paraplyet skall vara uppfällt... :) Att det känns tungt beror på att luften fastnar på båda sidor av paraplyet. Detsamma gäller ett högtalarelement, även om det är monterat i en plan baffel: luften "klistrar fast" och massan av denna luft adderas till massan hos elementets rörliga delar. Om rörelsen är långsam hinner dock luften att "rinna undan" och effekten blir mindre (jfr. med att gå eller cykla).

/D

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-30 14:30

jag skulle tro att motståndet mot att flytta ett paraply är i huvudsak flödesmotståndet,eftersom luften kan strömma fritt från fram till baksidan.

I ett element monterat i en låda har du inte samma "lätthet".

Det måste vara mera masströghetsmomentet i luftmassan som bromsar där?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-30 14:57

Det var förfärligt vad ni blandar ihop bergreppen. Det ställs en fråga om inverkan av luftmassan, och på kort tid kommer det en massa svar som behandlar några av luftens övriga egenskaper...
(Dess fjädring och dess dämpning (i turbulenta situationer).)

Men nåja, att blanda ihop är nog förvisso bra, bara man gör det på ett relevant sätt. 8)

Ämnet är dock så komlicerat att jag tror jag avstår från att formulera ihop något svar till frågan. Luftmassan har ju betydelse för ljudalstringen på en mångfald olika sätt, och att skriva ihop ett svar som täcker in alla tar en massa tid i anspråk, medan ett som inte gör det riskerar att bli vilseledande, och i värsta fall inte mer än en helt förkastlig tumregel.

Men något kan man säga i varje fall.

Luftens massa kommer in på flera sätt i högtalare.

1. Den ger tillsammans med luftens elasticitet både en karakteristisk impedans och en ljudhastighet.

2. Det gör det möligt att skapa både akustiska och mekanoakustiska resonanssystem. Det kan vara både bra och dåligt, beroende på vilka resonanser vi talar om och hur de hanteras.

3. Den gör att man kan skicka iväg icke-reaktiv akustisk energi i luften.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-30 15:16

För att inte fördjupa oss för mycket i sidospår försöker jag formulera en konkret fråga:

I en högtalare med slavbas så antar ju luften en mer konkret storhet. Konvikten hos slavbasen motsvarar väl luftmassan i en tunnel med motsvarande area hos ett basreflexsystem. Att den inneslutna luften fjädrar är ju bekant men har massan av den inneslutna luften någon påverkan på systemet?

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-30 17:09

Om luften inuti en högtalare med slavbas av mystiskt skäl plötsligt skulle bli massalös (men behålla sina fjädrande egenskaper) skulle högtalaren fortsätta att bete sig snarlikt.

Däremot är det inte alldeles riktigt att luftmassan i ett basreflexrör överensstämmer med den i slavbasens membran.

För att det skall bli sant måste man tala om övertransoformerad akustisk massa, det vill säga den massa som adderas till baselementet vid rörelser vid extremt låga frekvenser (vilket för slavbasen blir en hypotetisk siffra, eftersom dess fjädring hindrar dess massa från att deltaga i baselementrörelsen obehindrat vid DC-lika frekvenser).

Då får man gå till Newton (det vill säga till den "Newtonska fysiken" - den del av den som Newton aldrig hann komma på...) och närmare bestämt titta på (om man inte klarar att absorbera den intuitivt, vilekt förstås är mycket bättre eftersom man då kan hantera ekvationerna i realtid i huvudet) hans andra lag, rörelseenergilagen. Gör man det inser man att det kommer att uppstå en vrituell massa som adderas till baselementetsmebran, vars storlek är proprtionell mot den i röret inneslutna massan - multiplicerat med kvadraten på areakvoten (Mm/Mp). Det betyder som alla förstår att basreflexrörets inneslutna massa för samma övertransformerade membranmassa är väsentligt lägre än slavbasens rörliga massa, om man utgår ifrån normala dimensioneringar av basreflexsystem.

Vh, iö

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-30 17:41

Jocke skrev:Minns en gammal artikel i RT där man mottaktkopplade baselement. Luften mellan elementen betraktades som "inkompressibel" (?) och räknades inte in.

Jag förmodar, att du avser min artikel i RT någon gång under 1980? Som jag har nämnt tidigare, har jag inget material (varken artikeloriginal eller tidningar) kvar från den tiden men minns ungefär hur valserna gick. :wink:

Här avsågs, att luftvolymen i förhållande till membranareorna var så liten, att den kunde betraktas som "mycket styv" vid de frekvenser som högtalaren var avsedd att arbeta inom. De båda elementen kunde alltså betraktas som hopkopplade till en enhet.

Av utrymmesskäl fick man förenkla rätt mycket i sådana här artiklar -- och ytterligare en del blev nedstruket vid redigeringen -- så vissa saker fick lämnas "underförstådda."
--

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-30 19:51

Givetvis är luften kompressibel men då det ena elementet drar lika mycket som det andra puttar (så att säga) så sker ju ingen förändring av volym eller tryck i luften mellan elementen och den ska därför inte räknas in i avstämningen av systemets resonans.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-30 19:58

Jag får instämma i Ingvars synpunkt att det kom en förfärlig massa svar som inte efterfrågades...

Om jag får göra ett försök då

Jocke skrev:I vilka sammanhang har luftens massa betydelse i en högtalare?

Alltid, utom när den står i vakuum och då är det tyst :) .

Jocke skrev:När ett element monteras i baffeln brukar luften som står i konen adderas till den rörliga massan. Denna uppgift finns i flera tillverkares datablad men hur är det med luften i lådan?

Ja, det är ju så här att en kolv som knuffar luft kommer att känna lite "mothåll" från luften som flyttas. Detta mothåll kan delas i två delar, en resistiv och en reaktiv. Den resistiva motsvarar dämpning, "seghet" och den förbrukar en gnutta energi. Det är den som blir ljud. Den reaktiva däremot är den som du efterfrågar och den "känns" precis som en massa ur kolvens synvinkel. Storleken på den massan som "syns" från kolvens synvinkel är betydligt mindre än all lufts massa, men representerar ändå den samlade verkan av all luft.

Om elementet sitter i en stor baffel eller låda så finns det lika mycket medsvängande luft på elementets båda sidor. Om elementet däremot ligger fritt i luften så slumpar det sig så att den skenbara medsvängande luftmassan är lika stor som massan hos ena sidan för den bafflade kolven. Den skenbara medsvängande luftmassan fördubblas alltså om elementet sätts i en låda.
Jocke skrev:Är det skillnad på olika typer av lådor? I en annan tråd hävdades att resonansfrekvensen sjönk när ett element monterades i en TL eftersom massan i pipan adderades till konvikten.

Jag är dålig på TL, men tror att det är så här: En TL är ju som ett långt rör, och om det är någorlunda kort i förhållande till våglängden och om det har samma tvärsnittsarea som elementet så kommer helt enkelt luftmassan som finns i röret att adderas till elementets massa. I verkligheten så är väl inte areorna lika stora och då blir det som en "utväxling" som ändrar den skenbara massans värde. Sen är det väl så att pipan inte är kort i förhållande till våglängden utan har resonanser osv, men definitivt bör pipan kunna fungera som en adderad massa, ja.

Jocke skrev:Minns en gammal artikel i RT där man mottaktkopplade baselement. Luften mellan elementen betraktades som "inkompressibel" (?) och räknades inte in.

Ja, det där är nog en annan sak. Om man stänger in luft mellan två koner, så följer ju den med i rörelsen med sin massa. Det väger lite extra, mao, och det kan säkert mätas. Att luften är inkompressibel, tja, vad de menar är att man inte gör några större fel om man räknar så. Trycker man på den yttre konen, så kommer den inre att röra sig nästan lika mycket pga att luftfjädringen är så styv, i sin tur pga att volymen är så liten (jämfört med lådvolymen).

Jocke skrev:Är det så att luftens massa adderas i ventilerade lådor, alltså när luften sätts i rörelse? Jag söker naturligtvis någon slags tumregel. :lol:
/Jocke

Ja, fast även fjädringar och dämpningar i ett helt system. Här kan man passa på att nämna basreflexlådans impedanskurva, med sina två toppar i basen. Den högraste av dem motsvarar ungefär den resonansfrekvens man skulle få i en sluten låda där en extra fjädring från lådan har adderats till elementets fjädring. Den högra däremot motsvarar ungefär den resonansfrekvens man skulle få om portens effektiva massa hade adderats till konens massa.

Så är det med det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-30 20:10

IngOehman skrev:Då får man gå till Newton (det vill säga till den "Newtonska fysiken" - den del av den som Newton aldrig hann komma på...) och närmare bestämt titta på (om man inte klarar att absorbera den intuitivt, vilekt förstås är mycket bättre eftersom man då kan hantera ekvationerna i realtid i huvudet) hans andra lag, rörelseenergilagen. Gör man det inser man att det kommer att uppstå en vrituell massa som adderas till baselementetsmebran, vars storlek är proprtionell mot den i röret inneslutna massan - multiplicerat med kvadraten på areakvoten (Mm/Mp). Det betyder som alla förstår att basreflexrörets inneslutna massa för samma övertransformerade membranmassa är väsentligt lägre än slavbasens rörliga massa, om man utgår ifrån normala dimensioneringar av basreflexsystem.

Vh, iö

Apropå massan i porten kan jag inte låta bli att visa en video som jag filmade med mobilen på jobbet igår:

http://user.faktiskt.io/svante/portmassa.3gp

Det där måste väl vara en korsning av basreflex och slavbas, eller?

Ursäkta OT och det obskyra formatet, men det verkar som att VLC kan spela det iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-30 20:15

IngOehman skrev:Om luften inuti en högtalare med slavbas av mystiskt skäl plötsligt skulle bli massalös (men behålla sina fjädrande egenskaper) skulle högtalaren fortsätta att bete sig snarlikt.

Intressant tanke. Undrar om det överhuvudtaget vore möjligt. Är det inte så att mottrycket som luften ger beror på att luftmolekylerna skakar runt och krockar med lådväggen. Om molekylerna vore masslösa så skulle det inte bli något mottryck och alltså ingen fjädrande verkan heller.

Men som tankemodell funkar det ju. Man får väl tänka sig nåt limes med en väldigt liten massa och hög molekylhastighet.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-30 20:34

Tack för alla inlägg, påståenden, synpunkter och nya frågor! :) Alltså -luftens fjädring kommer ju in i flera högtalarberäkningar och flera inlägg tar upp det. Kanske kan man inte frikoppla massan från fjädringen eller finns begränsningen i våra tankegångar?

Jag ska läsa inläggen noggrannare senare - har snickrat elbas hela eftermiddan, är lite trött och har tankarna på annat håll just nu!

/Jocke

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-30 21:30

Svante skrev:Apropå massan i porten kan jag inte låta bli att visa en video som jag filmade med mobilen på jobbet igår:

Ursäkta OT och det obskyra formatet, men det verkar som att VLC kan spela det iaf.

Kul! Fick du tillbaka panten på burken? :wink:
--

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-30 21:42

MacBruce skrev:
Svante skrev:Apropå massan i porten kan jag inte låta bli att visa en video som jag filmade med mobilen på jobbet igår:

--

Tveksamt, efter alla resor i röret så är väl pantkoden bortskrapad... Kanske :)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-30 21:50

Svante skrev:
MacBruce skrev:
--

Mitt skämt var nog lite långsökt -- jag tyckte att det påminde om en sådan där apparat som man stoppar burkar i och får panten tillbaka... :wink:
--

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-30 22:43

MacBruce skrev:
Svante skrev:
MacBruce skrev:
--

Mitt skämt var nog lite långsökt -- jag tyckte att det påminde om en sådan där apparat som man stoppar burkar i och får panten tillbaka... :wink:
--

Hehe, ja det gör det ju. Det vore ett roligt doldakamerantrick. Det burrar rätt bra i burken. Eller en dammsugare kopplad till lådan, kanske. :)

Ursäkta OT.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-31 02:35

Piotr skrev:

Givetvis är luften kompressibel men då det ena elementet drar lika mycket som det andra puttar (så att säga) så sker ju ingen förändring av volym eller tryck i luften mellan elementen och den ska därför inte räknas in i avstämningen av systemets resonans.

/Peter

Mnjae...

Jag förstår vad du menar, och du har förhållandevis rätt när det gäller konsekvensen, men resonemanget vacklar betänkligt.

Om trycket mellan basarna inte modulerades (och därmed även volymen, eller rättare sagt tvärtom) så skulle de två basarna inte märka av varandra, det vill säga den ena vora nog. Hela grejjen med den extra yttre (jo, vi kan säga att det är den yttre som är den extra) är ju att den skall hjälpa till att trycka in den inre, och därför är det faktiskt så att trycket mellan de båda basarna i stora delar av frekvensområdet faktiskt är ungefär hälften så stort som det inuti lådan, alltså långt ifrån försumbart.

Det som gör elasticeringen i sig försumbar (eller rättare sagt oproblematisk* för funktionen) är att volymen så så liten. Ingenting annat.

Vh, iö

- - - - -

*Men det är bara sant vid låga frekvenser.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-31 09:38

MacBruce skrev:

Jag förmodar, att du avser min artikel i RT någon gång under 1980? Som jag har nämnt tidigare, har jag inget material (varken artikeloriginal eller tidningar) kvar från den tiden men minns ungefär hur valserna gick. :wink:

Här avsågs, att luftvolymen i förhållande till membranareorna var så liten, att den kunde betraktas som "mycket styv" vid de frekvenser som högtalaren var avsedd att arbeta inom. De båda elementen kunde alltså betraktas som hopkopplade till en enhet.

Av utrymmesskäl fick man förenkla rätt mycket i sådana här artiklar -- och ytterligare en del blev nedstruket vid redigeringen -- så vissa saker fick lämnas "underförstådda."
--

Jasså, det är du som är den skyldige! :wink: Det där är en av kanske 5-10 artiklar/böcker/kompendier som betytt en hel del för det jag lyckats förstå om hur högtalare fungerar. Det där med underförstådda saker upplevde jag som genomgående för RT:s artiklar om högtalare vid den tiden. Det fanns alltid någon hake som man fick klura ut! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-31 10:08

Jocke skrev:När ett element monteras i baffeln brukar luften som står i konen adderas till den rörliga massan. Denna uppgift finns i flera tillverkares datablad men hur är det med luften i lådan?

Svante skrev:...Om elementet sitter i en stor baffel eller låda så finns det lika mycket medsvängande luft på elementets båda sidor.... Den skenbara medsvängande luftmassan fördubblas alltså om elementet sätts i en låda.

Ska då tillverkaren uppgift om vikten av luft i konen fördubblas vid beräkning?

Jocke skrev:Är det skillnad på olika typer av lådor? I en annan tråd hävdades att resonansfrekvensen sjönk när ett element monterades i en TL eftersom massan i pipan adderades till konvikten.

Svante skrev:...En TL är ju som ett långt rör, och om det är någorlunda kort i förhållande till våglängden och om det har samma tvärsnittsarea som elementet så kommer helt enkelt luftmassan som finns i röret att adderas till elementets massa. I verkligheten så är väl inte areorna lika stora och då blir det som en "utväxling" som ändrar den skenbara massans värde. Sen är det väl så att pipan inte är kort i förhållande till våglängden utan har resonanser osv, men definitivt bör pipan kunna fungera som en adderad massa, ja.

Utväxlingen när arean ändras borde rimligtvis kompenseras av hastigheten och samma mängd luft flyttas.

Skulle det vara skillnad på öppna och slutna pipor? En sluten pipa kanske mer närmar sig en sluten låda?

Jocke skrev:Är det så att luftens massa adderas i ventilerade lådor, alltså när luften sätts i rörelse? ...

Svante skrev:Ja, fast även fjädringar och dämpningar i ett helt system. Här kan man passa på att nämna basreflexlådans impedanskurva, med sina två toppar i basen. Den högraste av dem motsvarar ungefär den resonansfrekvens man skulle få i en sluten låda där en extra fjädring från lådan har adderats till elementets fjädring. Den högra däremot motsvarar ungefär den resonansfrekvens man skulle få om portens effektiva massa hade adderats till konens massa...

Det IÖ kallar övertransformerad massa förutsätter då en medsvängande massa som kan vara luften i basreflexröret, i pipan på en TL eller en slavbas. Vikten hos luften i tex själva basreflexlådan har ingen inverkan då?

/Jocke

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-31 16:28

Jocke skrev:Jasså, det är du som är den skyldige! :wink:

Guilty as charged, your honor. :oops:

Det där är en av kanske 5-10 artiklar/böcker/kompendier som betytt en hel del för det jag lyckats förstå om hur högtalare fungerar.

Tack, det värmer! :)

Det där med underförstådda saker upplevde jag som genomgående för RT:s artiklar om högtalare vid den tiden. Det fanns alltid någon hake som man fick klura ut! :)

Ja, det tillkommer förstås, att man är så "inne" i det ämne man skriver om, att det inte alltid är uppenbart för en själv, vad som kan vara oklart.
--

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-31 17:11

Jocke skrev:Utväxlingen när arean ändras borde rimligtvis kompenseras av hastigheten och samma mängd luft flyttas.

Ja, så är det.

Jocke skrev:Skulle det vara skillnad på öppna och slutna pipor?

Självklart. Det är helt olika saker. En sluten pipa har ju ingen övertransformerbar mynningsmassa alls. Och det är den som märks mest (om dämpningen i mynningen är rimligt liten).

Jocke skrev:En sluten pipa kanske mer närmar sig en sluten låda?

Ja, i sin ena extremform är det identiskt samma sak, men i den andra extremen (långt utdragen) är det så inte.

Jocke skrev:Är det så att luftens massa adderas i ventilerade lådor, alltså när luften sätts i rörelse? ...

Ja. Med distribuerade transformationsfaktorer. Men man skall inte förglömma luftens fjädring, som gör att det bara är vid riktigt låga frekvenser (långt under den lägsta resonansfrekensen i systemet) som man kan addera alla rörliga massor. Vad högre frekvenser bildar de ju resonanssystem med inre fjädereffekter som kopplar isär massorna.

Jocke skrev:Det IÖ kallar övertransformerad massa förutsätter då en medsvängande massa som kan vara luften i basreflexröret, i pipan på en TL eller en slavbas. Vikten hos luften i tex själva basreflexlådan har ingen inverkan då?

Åjo, visst har den det, men den märks mycket mindre eftersom lådans tvärsnittsdiameter (vilkelrätt mot vågutbredningen i den) är så stor.

I en ljudledningshögtalaren märks den mera, och är en distribuerad parameter som är mera ihoppgyttrad med mynningsluftmassans övertransformation.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-31 17:37

Återigen ett klargörande inlägg. Tack Ingvar!

IngOehman skrev:

Ja. Med distribuerade transformationsfaktorer. Men man skall inte förglömma luftens fjädring, som gör att det bara är vid riktigt låga frekvenser (långt under den lägsta resonansfrekensen i systemet) som man kan addera alla rörliga massor. Vad högre frekvenser bildar de ju resonanssystem med inre fjädereffekter som kopplar isär massorna.

När vi talar om vad som finns bakom baffeln är det väl i huvudsak uppförandet vid resonansfrekvensen vi siktar in oss på? Jo, jag vet att du har en kompetens som sträcker sig betydligt längre men för oss andra relaterar vi ju konstruktionen till resonansfrekvensen och systemresonansen som vi till viss del kan påverka genom luftens fjädring och (ev) massan i porten.

Jocke skrev:Det IÖ kallar övertransformerad massa förutsätter då en medsvängande massa som kan vara luften i basreflexröret, i pipan på en TL eller en slavbas. Vikten hos luften i tex själva basreflexlådan har ingen inverkan då?

IngOehman skrev:Åjo, visst har den det, men den märks mycket mindre eftersom lådans tvärsnittsdiameter (vilkelrätt mot vågutbredningen i den) är så stor.

I en ljudledningshögtalaren märks den mera, och är en distribuerad parameter som är mera ihoppgyttrad med mynningsluftmassans övertransformation.

Med hänsyn till den ringa betydelsen av lådans luftmassa i en basreflexhögtalare - kan man strunta i den eller har lådans dimensioner (inom rimliga gränser) någon betydelse i detta fallet?

/Jocke

Återgå till Teknikforum