Hur väljer du kondensator till högtalarnas delningsfilter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Vilken typ av kondensatorer använder du i högtalarnas delningfilter?

Omröstningen slutade 2008-02-12 18:35

1. Finaste som jag tycker mig ha råd med!
8
16%
2. Exakt de som konstruktören säger...
8
16%
3. Jag använder bara de som jag har utvärderat själv!
5
10%
4. Vad jag hittar i min låda märkt "Div kond."...
24
48%
5. Sa du "kondensor"?
5
10%

Antal röster : 50

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Hur väljer du kondensator till högtalarnas delningsfilter?

Inläggav DQ-20 » 2008-02-07 18:35

Vilken typ av kondensator sätter du in i dina högtalares delningsfilter?

Ja, jag bara undrar. Ämnet verkar ju vara outsinligt!

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-07 19:01

...under förutsättning att det har korrekt värde..

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-07 19:21

jag saknar alternativet "vad andra anser vara bra" för visst påverkas vi av andras omdömmen
Bikinitider

Keba

Inläggav Keba » 2008-02-07 19:29

Vad svarar jag om jag efter bästa förmåga väljer kondensatorer som har lämliga egenskaper för det de ska göra?
(m.a.p. kapacitans, inre resistans, spänningstålighet o.s.v.)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-07 19:40

:lol: :lol: :lol:

Jag röstade samma som alla andra hittills .... 8O

Jag tar vad jag hittar i lådan, förutsatt att jag kan få ihop rätt värde förstås.

När jag är klar med filtret köper jag kanske nåt som passar lite bättre än den klump kondingar som hamnade i skatboet på bänken. Det är egenskaperna som styr, inte eventuella imponatorfaktorer.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-02-07 19:57

I huvudsak använder jag de kondensatorer jag lindat själv, och som har kontrollerade data på övertoner etc, eller så köper jag cylindriska polypropkondingar därför att det är enklast att få bra data på cylindriska lindor som inte plattas.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-07 21:00

Det har gått lite troll i kondensatordebatten, men jag väljer bort alla som är märkta Audio Grade, då de troligen är Consumer Grade men med ett 7 gånger högre pris. Försöker undvika elektrolyter om det inte är mycket stora värden som gäller.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-07 21:32

soundbrigade skrev:Det har gått lite troll i kondensatordebatten, men jag väljer bort alla som är märkta Audio Grade, då de troligen är Consumer Grade men med ett 7 gånger högre pris. Försöker undvika elektrolyter om det inte är mycket stora värden som gäller.
Du har skrivit exakt den formuleringen tidigare om jag inte minns galet :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Hur väljer du kondensator till högtalarnas delningsfilte

Inläggav Ragnwald » 2008-02-07 21:34

Dahlqvist skrev:Vilken typ av kondensator sätter du in i dina högtalares delningsfilter?

Ja, jag bara undrar. Ämnet verkar ju vara outsinligt!

/D

Man kan ta vad som helst. :lol:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-07 21:58

Kaffekoppen skrev:
soundbrigade skrev:Det har gått lite troll i kondensatordebatten, men jag väljer bort alla som är märkta Audio Grade, då de troligen är Consumer Grade men med ett 7 gånger högre pris. Försöker undvika elektrolyter om det inte är mycket stora värden som gäller.
Du har skrivit exakt den formuleringen tidigare om jag inte minns galet :)

Mitt hemliga mantra ... Jag hade velat svara som Snubbern, men jag är inte där.
Nu letar jag billiga kondingar till nästa projekt. Men det är en del galna värden så det blir ändå inte billigt. :(
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-07 22:29

Själv står jag i valet och kvalet om jag skall ge mig på att testa själv (vad gäller själva kvaliteten - kvantitet mäter man ju med instrument. IÖ har ju en gång förslagit att man kan kolla kondingarna genom att spela musik genom dem seriekopplade med ett motstånd och se om de låter något. Jag ser mig alltså själv på golvet med ett bilstetoskop över kondensatorn samtidigit som jag kör en utslagsgivande testskiva. Gör ni sånt?

Undrar,

D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-07 22:30

celef skrev:jag saknar alternativet "vad andra anser vara bra" för visst påverkas vi av andras omdömmen

Precis. Det var det jag avsåg med det första alternativet. För vad är "fiiinast"?

/D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-02-07 22:32

Dahlqvist skrev:Jag ser mig alltså själv på golvet med ett bilstetoskop över kondensatorn samtidigit som jag kör en utslagsgivande testskiva. Gör ni sånt?

Det är alltså en generell fråga som går ut på att testa din egna normalitet? :D

För att svara på frågan: Näe jag gör inte sånt. Längre...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-02-07 22:46

Dahlqvist skrev:Jag ser mig alltså själv på golvet med ett bilstetoskop över kondensatorn samtidigit som jag kör en utslagsgivande testskiva. Gör ni sånt?
D

Man kan avslöja lindor som inte är "rätt" värmebehandlade, lindor som låter kan i vissa applikationer ge en frekvensmodulation av signalen.

Själv brukar jag mäta klirr då det ofta ger mig en "enkel" kontroll på vad jag anser vara en "bra" kondensator tillsammans med förlustfaktorn.
Leif

"man lär så länge man har elever"

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-02-07 23:23

celef skrev:jag saknar alternativet "vad andra anser vara bra" för visst påverkas vi av andras omdömmen

inte jag 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-08 09:32

De här va kul :), ser ut som om man kanske skall stanna här ett tag eftersom man svarade samma som majoriteten :lol:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-08 10:44

snillet skrev:De här va kul :), ser ut som om man kanske skall stanna här ett tag eftersom man svarade samma som majoriteten :lol:

Det vill säga, väljer kondingar efter vad andra tycker ...???? :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-08 12:18

Dahlqvist skrev:Själv står jag i valet och kvalet om jag skall ge mig på att testa själv (vad gäller själva kvaliteten - kvantitet mäter man ju med instrument. IÖ har ju en gång förslagit att man kan kolla kondingarna genom att spela musik genom dem seriekopplade med ett motstånd och se om de låter något. Jag ser mig alltså själv på golvet med ett bilstetoskop över kondensatorn samtidigit som jag kör en utslagsgivande testskiva. Gör ni sånt?

Undrar,

D
8)

Nej, jag har bara kondingar som jag har erfarenhet av fungerar bra. En kvalificerad chansning alltså...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-08 12:49

Kaffekoppen skrev:
Dahlqvist skrev:Själv står jag i valet och kvalet om jag skall ge mig på att testa själv (vad gäller själva kvaliteten - kvantitet mäter man ju med instrument. IÖ har ju en gång förslagit att man kan kolla kondingarna genom att spela musik genom dem seriekopplade med ett motstånd och se om de låter något. Jag ser mig alltså själv på golvet med ett bilstetoskop över kondensatorn samtidigit som jag kör en utslagsgivande testskiva. Gör ni sånt?

Undrar,

D
8)

Nej, jag har bara kondingar som jag har erfarenhet av fungerar bra. En kvalificerad chansning alltså...

Jo, när det grundläggande arbetet väl är gjort handlar det ju om repetition. Frågan är bara hur du kom till dessa insikter...

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-08 13:01

Sant, minns inte :oops: .. har använt samma kondingar, Audyn Cap sedan 1997 8O.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-08 13:51

har ett gäng polyprops(en halv ica kasse, det gick snabbt att löda av) som jag återvunnit från slaktade frekvensomriktare.

De är pulskondensatorer = låg självinduktans, självläkande samt hög spänningstålighet. Inbillar mig att de tål tuffa tag och därför är lämpliga för filterbygge (de satt ju i utgångsfiltrena på frekvensaren som arbetade inom audioområdet)

förvisso begagnade men...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-08 13:52

Kollar i elfa-katalogen och köper en med rimlig tolerans och som inte är för stor eller för dyr. Jag gillar runda kondingar med en tråd i vardera änden för dom är enklare att löda än dom fyrkantiga med två små ben.

Försöker undvika elektrolyter och allt som det står "audio" på.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-08 14:40

Max_Headroom skrev:Försöker undvika elektrolyter och allt som det står "audio" på.
8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-08 14:56

inte jag

tror jag inte på 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-08 17:17

I princip har jag tagit vad Stefan på hifikit slängt ned i påsen (uppmätta förstås). Jag har ingen egen vilja... Än...

/D

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-08 18:42

soundbrigade skrev:
snillet skrev:De här va kul :), ser ut som om man kanske skall stanna här ett tag eftersom man svarade samma som majoriteten :lol:

Det vill säga, väljer kondingar efter vad andra tycker ...???? :wink:

:lol: :wink:
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
MicaelKarlsson

Inläggav MicaelKarlsson » 2008-02-08 19:26

Har inte byggt högtalare men är övertygad om att soundbrigade är sanningen på spåren. Är mer erfaren inom foto och där är det en illa dold sanning att märkesprylar är snordyra!!
Köpte en trådutlösare för 900:- utan att tänka mig för.
Om jag istället rotat runt i bra-att-ha-lådan hade jag kunnat bygga en med en kabel och två brytare för 50:-

Det finns bara två sorters musik - bra och dålig!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-08 19:35

Vänersborgare håller ihop!

Jag har som Kaffekvarnen noterat nämnt detta förut. En kollega som var komponentingenjör på Tre Korvar frågade tillverkare i Asien och de sade att samma konding dök upp som asdyr AudioCap och som asbillig consumercap.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-09 10:12

vad är det för fel på elektrolytkondensatorer egentligen? :? dom sitter ju i var å varannan kommersiella högtalare, både dom med högt å lågt pris. själv äger jag bara ett fåtal kondensatorer av både elektrolyt, polyester och polypropylen så dessa åker in å ut i filtren när jag "tweakar" och jag hör ingen annan skillnad än den påverkan olika kondensatorvärden ger :o

:?: föresten; vart kan man köpa schyssta elektrolytkondensatorer, sånna bipolära och i värden från 0.10-68uF
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-09 10:44

celef skrev: :?: föresten; var kan man köpa schyssta elektrolytkondensatorer, sånna bipolära och i värden från 0.10-68uF

Jag ska troligen handla härifrån: http://www.lautsprechershop.de/.
Är det akut Celef-mannen? Samköp kanske - fast tror inte frakten blir så dyr.

Nästa

Återgå till DIY-forum