Är vinyl-spelaren snart dödsdömd ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är vinyl-spelaren snart dödsdömd ?

Ja, nätverksspelare kommer att råda i framtiden
23
19%
Nej, vinylspelare kommer att finnas kvar
101
81%

Antal röster : 124

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-10 09:50

Chris_Lymme skrev:Äh, trams. Skaffa dig en vettig SACD-spelare och några skivor så vet du helt plötsligt vad du talar om. det skulle vara en välkommen nyhet.

Var det där din nyktra/genomtänkta kommentar till mitt inlägg nedan? 8O :roll:

Kaffekoppen skrev:
Chris_Lymme skrev:Nä. Jag är extremt petig med allt. Förutom att det ska vara rätt musikstycke så ska det vara rätt tolkat och rätt framfört och dessutom återgivet med bästa möjliga ljudkvalitet.

Därmed blir både formatet och återgivningsutrustningen extremt viktiga. Vi är väl audiofiler?

För mig innebär det viktiga det som når mina öron.

Jag hoppas det kan klassificera mig som audiofil trots att jag varken lyssnar till formatet eller avspelningsutrustningen, utan är intresserad av den musik jag lyssnar till. För mig är en audiofil en musikälskare, vare sig det är via avspelning eller live.

Jag är alltså mer petig med att det som finns tillgängligt, oavsett format, har sådanna förutsättningar som formatet medger och inte begränsas på annat sätt.

Jag såg att det inte berörde dig att ditt högupplösta format passerade en 16/44.1 DAC vilket är förvånande om du anser att avspelningsutrustningen är extremt viktig. Det borde det ju göra med ditt resonemang. Vad är då fördelen med SACD om man begränsar ner till CD-systemet innan det avlämnas till förstärkning/högtalare?

Kan det måhända faktiskt vara så att med en liknande mastring (som faktiskt skilljer idag till SACD fördel) hade givit att du hade varit nöjd med det ljud du hade kunnat berikas med från CD-formatet?

Kanske, kanske inte, för det kanske du aldrig har testat? Iallafall är min poäng att det finns inget vettigt skäl att minska CD-formatets förmåga. Det kan vi väl vara överrens om?

Och om man inte minskar CD-formatets möjligheter i mastringsprocessen så kanske den här frågan hade löst sig av sig själv. Då hade vi konsumenter fått möjlighet att välja format just med våra öron på rättvisa villkor. Min övertygelse idag är att det hade varit en tuff nöt för SACD, men som sagt, så länge det inte är så kan vi bara hypotetiskt debattera frågan.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-10 11:50

Nej, det var en uppmaning till Subjektivisten att sluta läsa en massa skit som han inte förstår.

Själv har jag aldrig gillat CD-ljudet. Det låter artificicellt. Ett särskilt problem är att på inspelningar med få instrument så sker ingen sammansmältning av instrumenten till musik. Det låter som om instrumenten spelar var för sig. På inspelningar med många instrument blir det tvärtom en rörig gröt eftersom dynamiken och upplösningen på CD-mediet inte fångar den sammansatta klangen av verklig musik, det som musikerna kallar för "gel" på engelska och som man hör vid livespelningar.

En skillnad mellan en bra SACD-inspelning och en bra CD-inspelning är att SACD: låter mer fylligt, naturligt och gellat medan CDn låter lite torr och steril.

Förmodligen är det senare anledningen till att många, som Subjektivisten, trixar med vinyl fortfarande. Som Peter Steindl sa finns det dock mycket mer löfte i de högupplösta digitala formaten. Oavsett vad alla bakåtsträvande se-på-mig-besserwissrar skriver.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-02-10 12:47

"Dom här bladen friterar vi..."

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 13:52

Chris_Lymme skrev:Nej, det var en uppmaning till Subjektivisten att sluta läsa en massa skit som han inte förstår.

Vad är det jag inte förstår?

Chris_Lymme skrev:På inspelningar med många instrument blir det tvärtom en rörig gröt eftersom dynamiken och upplösningen på CD-mediet inte fångar den sammansatta klangen av verklig musik, det som musikerna kallar för "gel" på engelska och som man hör vid livespelningar.

Vad har dynamiken med klangen att göra? Så du menar att 96 db dynamikomfång inte räcker? Vad är det för musik som kräver mer än 96db?

Chris_Lymme skrev:En skillnad mellan en bra SACD-inspelning och en bra CD-inspelning är att SACD: låter mer fylligt, naturligt och gellat medan CDn låter lite torr och steril.

Hur har du jämfört detta? Så det inte är olika masteringar du jämfört?

Chris_Lymme skrev:Förmodligen är det senare anledningen till att många, som Subjektivisten, trixar med vinyl fortfarande.

Jag pysslar med vinyl för det är roligare och i vissa fall är skivan masterad bättre än CD versionen. Dock så kan jag spela in den bättre masterade vinylen till 16/44.1 och det låter likasant.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-02-10 14:58

Chris_Lymme,
för mig förefaller det som du bara lyssnar på CD över spelare som inte är speciellt bra på CD-återgivning.
Åtskilliga spelare på marknaden som hanterar både SACD och CD låter förträffligt vid SACD-avspelning men tämligen medelmåttigt vid CD-avspelning. Om de är avsiktligt dåliga på CD för att stödja SACD-försäljningen vet jag inte.

Jag har redan nämnt att jag har hört SACD-spelare för måttliga pengar som låter utmärkt med SACD och påstår inte att du kan få likvärdig återgivning av CD för samma pengar. Däremot anser jag att med det överlägsna utbud av inspelningar som finns på CD kan det vara värt att kosta på sig lite mer för att få en god återgivning av dem.

Mitt tips för en lyssningsjämförelse (jag vet inte vad du har för SACD-spelare) är att leta upp en mycket välrenommerad ren CD-spelare (eller drive + DAC) som kostar minst dubbelt så mycket som din SACD-spelare och jämför hur bra CD låter via de båda spelarna.
Om du sedan har SACD-utgåvor som med säkerhet är likadant mastrade som CD-utgåvorna så berätta ärligt om du fortfarande tycker att SACD låter bättre än CD uppspelad på en bra CD- (ej SACD-) spelare.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-02-10 15:09

lennartj skrev:Om du sedan har SACD-utgåvor som med säkerhet är likadant mastrade som CD-utgåvorna

Problemet är att det är i stort sett omöljigt om man inte har kontroll över hela processen själv och även om man har det kan det ju faktiskt vara apparaturen snarare än formatet som orsakar eventuella skillnader. Finns det inte någon här på faktiskt som har möjllighet att framställa SACD?

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-02-10 16:27

subjektivisten skrev:
pingvinen skrev:Köpte en ny pickup idag, så nu är det nytt liv i skivspelaren. Trots detta har jag röstat "Ja, nätverksspelare kommer att råda i framtiden" på frågan om vinyl-spelaren snart är dödsdömd. Naturligtvis kommer det att finnas vinylspelare kvar under vår generation, men den yngre generationen verkar till nästan 100% förlita sig på nätverksspelare. Jag kan inte se att jag själv hade köpt en vinylspelare idag om jag inte hade haft hundratals LP redan. De under 25 år har i de allra flesta fall inte det arvet att leva med.

Håller inte helt med. Jag är medlem på Sweden rocks forum, eller board som det heter där, och där har vi fullt med folk under 25 år som köper vinyl. Senast var det en 15 årig tjej som ville ha tips om en okej skivspelare. Såklart är dessa i minoritet, samma som audiofiler, men dom finns iaf. Med tanke på dom OTROLIGT snygga utgåvorna jag fick igår på vinyl så hoppas jag att vinylen överlever ett par decennium till :P

Det var därför jag skrev nästan 100%. På 70- och 80-talen så var det ju mest vinyl, både för audiofiler och andra lyssnare. Klart att vinylen överlever så länge du och jag lever, men tveksamt för kommande generationer. Så har jag ju kvar mina ännu mera döende rullband och kompaktkassetter (favoriterna där tänker jag ersätta med mp3 versioner från nätet) också. Omslagen till LP är överlägsna CD-konvolut. Med musik på fil kan finns ju utrymme att ha alla möjliga typer av filer och format till texter och bilder till omslagen.

P.S Med nya pickupen låter vinylerna ok igen, inte alla dock - vissa verkar tyvärr vara riktigt sunkiga produktioner.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-02-10 17:24

subjektivisten skrev:Så här sa Öhman tidigare om detta i en annan tråd:

*Alltså - man kan dela in världen i tre grupper:

1. De som gjort den studien själv och/eller deltagit i en sådan studie som någon annan gjort. De är alla överens om att CD-systemet under sådana förutsättningar som varit rådande inte har renderat detektion, jämfört med varken SACD eller DVD-A. (Även om förhoppningsvis alla i den gruppen är så vetenskapligt förnuftiga att de inser att det inte bevisar CD-systemets "fulländning", utan bara skall ses som ett resultat giltigt under studiens omständigheter, och att allt däröver bör begränsas till insatta gissningar.)

2. De som inte har varken gjort den studien själv, eller deltagit i en som någon annan lagt upp, och som därför håller frågan öppen eller litar på de resultat de tagit del av från de dylika studier som gjorts.

3. De som inte har varken gjort den studien själv, eller deltagit i en som någon annan lagt upp - men som ändå okunnigt häver ur sig dogmatiska/spekulativa floskler/påståenden om att CD-systemet ställer till musiksignalen på det ena eller andra sättet - i vissa fall trots att de informerats om studiernas utgång.

Det är väl inte riktigt enda sättet att undersöka saken på även om det troligen är en vettig undersökningsform. Problemet är just att det endast visar odetekterbarhet under just dessa förhållanden vilket kan anses en aning begränsat!?

De ggr. jag jämfört har jag kommit fram till att CD versionen av en skiva ofta låtit bättre på en generellt bättre spelare än SACD versionen på en något sämre spelare (spelare som spelar båda formaten). En bra SACD kan dock låta verkligt bra på en bra SACD-spelare, men det kan ju faktiskt även en bra CD göra även om jag skulle vilja påstå att SACD och andra högupplösnade format (när de är bra) ändå har fördelar jfrt. med CD.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 18:29

hifi-skeptikern skrev:De ggr. jag jämfört har jag kommit fram till att CD versionen av en skiva ofta låtit bättre på en generellt bättre spelare än SACD versionen på en något sämre spelare (spelare som spelar båda formaten). En bra SACD kan dock låta verkligt bra på en bra SACD-spelare, men det kan ju faktiskt även en bra CD göra även om jag skulle vilja påstå att SACD och andra högupplösnade format (när de är bra) ändå har fördelar jfrt. med CD.

Hur kan du bortse från masteringsskillnader och kanske olika apparatfel?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-10 18:34

lennartj skrev:Chris_Lymme,
för mig förefaller det som du bara lyssnar på CD över spelare som inte är speciellt bra på CD-återgivning.

Nja, så enkelt är det inte.

Jag har lyssnat på CD i drygt 20 år och jag har fortfarande inte lärt mig att helt gilla ljudet. Naturligtvis har jag lyssnat på riktigt bra spelare också men hittills har jag inte hört en CD-spelare som har lyckats att helt utplåna den artificiella karaktären hos CD-ljudet.

Själv använder jag en av Ken Ishiwatas spelare från Marantz som jag valde på grund av dess intelligenta och musikaliska ljudkaraktär. Den ger en mycket vacker klang, återger instrument på ett ganska verklighetstroget sätt och får musikerna att låta samspelta. Jag valde den noggrant bland många testade spelare så jag vet att den står sig mycket bra både på CD och SACD, i alla fall i förhållande till vad jag kräver.

SACD är betydligt bättre på att fånga en större och mer levande ljudbild än CD och det är egentligen bra dumt att vända ryggen åt bättre ljud.

Det är ju väldigt besynnerligt att vi ska hålla fast vid en gammal kompromisslösning som Red Book när det är helt självklart att vi ökar upplösning och bandbredd på allt annat, som t.ex. bild.

Vinyl kan faktisk vara bättre än CD på att skapa en illusion av verklig musik eftersom det fångar (eller skapar) en mer rymlig och sammansmält klang. Dock kan man med högupplösta digitala format återge mer av en organisk klangbild och samtidigt få alla fördelar med dynamik etc.

P.S. Naturligtvis ska man välja SACD-utgåvor som bygger på en högupplöst master. Det är inte så svårt om de skapar en ny högupplöst digital master från en analog inspelning eller om de använder dagens högupplösta digitala masters. Att det finns enstaka fusk-SACD som är mastrade med CD-kvalitet betyder ju inte att det är ett problem med formatet i sig, snarare att vi aldrig blir kvitt det där skitfromatet, vilket är just min invändning.
--- Medlem i VMGÖ ---

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-10 18:56

Chris_Lymme skrev:Att det finns enstaka fusk-SACD som är mastrade med CD-kvalitet betyder ju inte att det är ett problem med formatet i sig, snarare att vi aldrig blir kvitt det där skitfromatet, vilket är just min invändning.

Så du tycker det är skit med SACD som är mastrade med lägre möjligheter än du anser att formatet medger?

Kan du då på samma sätt förstå att jag tycker det är skit med CD-skivor mastade med på ett sämre sätt än formatet medger?

Skulle vara kul att höra ditt svar på det eftersom du av någon outgrundlig anledning inte besvarar det någon gång :? 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 19:23

Chris_Lymme skrev:SACD är betydligt bättre på att fånga en större och mer levande ljudbild än CD och det är egentligen bra dumt att vända ryggen åt bättre ljud.

Det är ju väldigt besynnerligt att vi ska hålla fast vid en gammal kompromisslösning som Red Book när det är helt självklart att vi ökar upplösning och bandbredd på allt annat, som t.ex. bild.

Vad är det med SACD som gör att den skulle fånga ljudbilden bättre än CD? Hur har du jämfört för kommit fram till det?

Vad är kompromisslösningen med CD?

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-10 22:25

Kaffekoppen skrev:
Chris_Lymme skrev:Att det finns enstaka fusk-SACD som är mastrade med CD-kvalitet betyder ju inte att det är ett problem med formatet i sig, snarare att vi aldrig blir kvitt det där skitfromatet, vilket är just min invändning.

Så du tycker det är skit med SACD som är mastrade med lägre möjligheter än du anser att formatet medger?

Kan du då på samma sätt förstå att jag tycker det är skit med CD-skivor mastade med på ett sämre sätt än formatet medger?

Skulle vara kul att höra ditt svar på det eftersom du av någon outgrundlig anledning inte besvarar det någon gång :? 8O

Visst är det tråkigt med dåligt mastrade skivor, oavsett format. Eftersom jag lyssnar på klassiskt till 85% så har jag en ganska bra samling med mycket välljudande CD-skivor. Ingen CD som jag har hört kommer dock upp i de förväntningar som jag har på en god musikåtergivning. Mot mina SACD-skivor har jag mindre invändningar, de låter helt enkelt bättre överlag.

Problemet är förstås att den mesta av dagens musik inte är mastrad för audiofiler, utan för radio, TV, bakgrundlyssning, billyssning etc.

Poängen med högupplöst format som SACD är att det är specifikt avsett för audiofiler med bra anläggningar. Därmed anstränger de sig mer i produktionen. Om alla konsumenter hade SACD istället för CD så skulle de absolut märka större skillnader mellan bra och dåligt mastrade skivor och hela loudness race - och det himla tjatet som hör till - skulle minska på skivorna i alla fall.

För att undvika fortsatta missförstånd: De flesta av mina CD-skivor är perfekt mastrade klassiska skivor och jag är fortfarande inte nöjd. Att lägga av med komprimering och överstyring innebär således inte att CD kommer upp i samma kapacitet som ett högupplöst format.
--- Medlem i VMGÖ ---

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-10 22:59

Tack för svar!

Har du någon perfekt mastrad CD-utgåva som du kan nämna?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 23:19

Chris_Lymme skrev:För att undvika fortsatta missförstånd: De flesta av mina CD-skivor är perfekt mastrade klassiska skivor och jag är fortfarande inte nöjd. Att lägga av med komprimering och överstyring innebär således inte att CD kommer upp i samma kapacitet som ett högupplöst format.

Hur vet du att dom är perfekt masterade? Har du någon info om hur dom är gjorda? Förstår fortfarande inte hur du har jämfört för komma fram till denna åsikten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-11 07:24

Vinyl Is Back In The Groove
NEW YORK, Feb. 10, 2008(CBS)

Remember turntables? They were used to play LP's, those long-playing records developed by Dr. Peter Goldmark of CBS Labs. They spin at 33-and-a-third revolutions per minute. Even in these digital days, true believers have never given up on analog vinyl LPs, and today they're enjoying some vindication. Thalia Assuras examines an audio counter-revolution:

Schoolkids at P.S. 8 may not know exactly what the large round black thing is.

"It's, it's, uh, I don't know," one said.

"A CD?" another asks.

"It's a disk," said another.

Hey, if you were born in the age of digital sound, you might not know exactly how this it works, either. But they threw out guesses:

"It's something really old and it plays music."

"And it's so huge because in those days CDs hadn't been invented and this is kinda what it was."

"When you play it, it sings music out."

"It's a record!"

And … it's coming back.

Vinyl records, yes, the same kind of LPs you listened to on a turntable, have become, well, cutting edge again.

True, the newer technology can put a thousand digital songs in your pocket, but for a growing number of music lovers, there's nothing like a real groove.

Record labels are re-releasing vinyl LPs; Amazon has inaugurated a vinyl-only Web site; and the makers of vinyl records say sales are up, enough to keep them in the black.

When asked why he ventured into an analog music business, when vinyl is virtually non-existent in music stores, Thomas Bernich said, "There's enough out there to, you know, have a little piece of the pie. I'm certainly not going to be driving a Ferrari tomorrow, There's no question about that!"

Bernich is the founder of Brooklynphono, a tiny factory that presses records in small batches for artists who want the sound, and feel, of vinyl.

Why would an indie band want to put their album out on vinyl as opposed to what's supposedly cool - you know, CDs?

"It's a closed format," said Bernich. "Not everyone can have access to it. So if you don't want your music to go everywhere, it's one way of having control over your product."

With wife Fern and daughter Hazel, Bernich's record factory is, quite literally, a mom-and-pop business.

"If the money's green, we press the record," said Fran.

Jason Durham runs the production line, where each record pressed is inspected. "Both sides, A and B. Every album. We're very serious about quality control."

To Durham, the difference between vinyl and digitized music is like comparing a formal dinner to fast food.

"I think it's got to do not only with the sound but the ritual of playing the record," he said, "and also just the whole packaging. It's like a gift every time you open it."

Our schoolkids had some idea of the history of vinyl.

"In the old ages they used this instead of a DVD player," one said.

And just when were the old ages?

"In the 1960s!"

Actually, he's right. The 1960s have been called the golden age of vinyl. That decade saw major advances in how the music was actually recorded, but it all ended up on a turntable. Steve Sheldon was a college student when he joined Rainbo Records in L.A., back when vinyl was king and "The King" was on vinyl.

"The busiest period for Rainbo was 1977, when Elvis died," Sheldon said. "And within three days of his death, we had booked about a million and a half records to be pressed. Our capacity at the time was 60,000 pieces a day."

But in the 1980s, CDs hit the market, and pure sound quality took a back seat to convenience. When computer downloads and MP3 players came a decade later, it would seem that vinyl LPs were on the fast-track to oblivion. But although demand for vinyl declined, it never disappeared, in part because digital recordings just don't sound the same.

"It's smooth, right?" Durham said. "It's a groove, whereas a CD takes music, audio, chops it up. And it's done in little packets of data. And the trick is that you listen to it, if the data is quick enough, your ear 'makes up' for the difference. Theoretically, they scientifically have proven that we can't hear the difference. But there is something. There is something different."

That old-fashioned sound requires an old fashioned, labor-intensive process.

Technicians create the metal master plates one by one. The raw vinyl pellets are hand-loaded into the pressing machine, and each LP is packaged (carefully) by a gloved employee.

Making compact discs is a different story: The process is high speed, and highly automated, with a lot of the work done by robots. At Rainbo, making a CD costs less than half of what it takes to press a record, but Steve Sheldon says he's banking on the future of vinyl.

"In the next few years I'll be pressing more vinyl records than CDs."

"Here's the bottom line question: Will vinyl ever die?" Assuras asked.

"No. Absolutely not," Thomas Bernich said. "It's too wonderful of a medium."

And for true believers, a medium that will keep audiophiles happy for generations to come.

http://www.cbsnews.com/stories/2008/02/10/sunday/main3813468.shtml

Roligt är att stora nätaffärer som Amazon och CD Pacific har egna vinyldelar. 8)

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-02-11 11:32

subjektivisten skrev:
hifi-skeptikern skrev:De ggr. jag jämfört har jag kommit fram till att CD versionen av en skiva ofta låtit bättre på en generellt bättre spelare än SACD versionen på en något sämre spelare (spelare som spelar båda formaten). En bra SACD kan dock låta verkligt bra på en bra SACD-spelare, men det kan ju faktiskt även en bra CD göra även om jag skulle vilja påstå att SACD och andra högupplösnade format (när de är bra) ändå har fördelar jfrt. med CD.

Hur kan du bortse från masteringsskillnader och kanske olika apparatfel?

Om den ena skivan (CD resp. SACD versionen) är bättre mastrad hade det rimligen visat sig som att den låtit bättre på båda apparaterna d.v.s. förutsatt att inte skillnaden mellan apparaterna är allt för stor eller om någon av apparaterna var direkt dåliga med det ena eller det andra mediet. Givetvis är det en delikat fråga att svara på, om CD-mediet är likvärdigt eller sämre än mer högupplösnade medier som t.ex. SACD eftersom man i någon mening jämför äpplen med päron (nästan som CD v.s. vinyl).

Då är det lättare att jämföra en 2x24 bit, 88.2 kHz inspelning med t.ex. 2x16 bit, 44.1 kHz eftersom det går att med god noggrannhet skära ner den högupplösta varianten till den lågupplösta. Problemet när man som man i det citerade försöket kommer fram till att försökspersonerna inte kunde skilja objekten åt så har man nästan inte visat något alls. Man har ju inte redovisat orsaken (om det fanns någon annan sådan) till att de inte kunde höra skillnad! Man borde givetvis testa och sänka upplösningsnivån ytterligare för att se vid vilken nivå som försökspersonerna kunde skilja objekten. Detta hade gjort att man i varje fall kunnat dra slutsatser om vilken nivå aktuellt musikval/anläggning/rum/personer höll m.a.p. åtskillnad av försökobjekten (d.v.s. i det här fallet oreducerad resp. reducerad signalkedja).

Om man får spekulera så skulle jag gissa att det system som de använde på - relevanta punkter - inte höll 2x16 bit, 44.1 kHz upplösning varför skillnaden mellan kedjorna följdaktligen var (nära) försumbar.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-02-11 12:01

subjektivisten skrev:Vinyl Is Back In The Groove

Remember turntables? They were used to play LP's, those long-playing records developed by Dr. Peter Goldmark of CBS Labs. They spin at 33-and-a-third revolutions per minute.

...

"I think it's got to do not only with the sound but the ritual of playing the record," he said, "and also just the whole packaging. It's like a gift every time you open it."

Klassiskt uttalande, men seriöst; Varför skulle någon vilj fippla med ett musikreproduktionssätt som är; repkänslig, dammkänslig, slitageberoende och kanske framförallt barn-o-vänlig (eller är det omvändningen som gäller d.v.s. barn är vinyl-o-vänliga?)? Om det inte var för att det låter bättre? Inte att CD som medium är bättre (det diskuteras ju jämt här) utan för att CD-skivor+CD-spelare (ordinära) vanligen inte är speciellt bra jfrt. med Vinyl-skivor+ordinär vinylspelare!?

...

But in the 1980s, CDs hit the market, and pure sound quality took a back seat to convenience. When computer downloads and MP3 players came a decade later, it would seem that vinyl LPs were on the fast-track to oblivion. But although demand for vinyl declined, it never disappeared, in part because digital recordings just don't sound the same.

Amen! Det var många som lät sig luras av att ljudåtergivning via CD var så mycket bättre på detaljer som ljudåtergivning via vinyl var så dåligt på att man inte noterade att det var kvaliteter i ljudåtergivningen via vinyl som försämrades i och med ljudåtergivning via CD. Sedan dess har ljudåtergivning via CD blivit avsevärt bättre, men det har ju även ljudåtergivning via vinyl. Viket som är bäst är troligen mest beroende på inspelning/mastring...

Att MP3 kunnat växa sig så starkt hänger nog inte bara ihop med att det är smidigt och var hippt utan säkert också på att den återgivning som gemene man förfogar över f.f.a. via CD är så undermålig. Då kan man nog inte heller skylla på mastringen eftersom Loudness War eskalerat ung. i takt med CD-försäljningens nedgång.

... "It's smooth, right?" Durham said. "It's a groove, whereas a CD takes music, audio, chops it up. And it's done in little packets of data. And the trick is that you listen to it, if the data is quick enough, your ear 'makes up' for the difference. Theoretically, they scientifically have proven that we can't hear the difference. But there is something. There is something different."

Återigen ett klassiskt uttalande som är helt verklighetsfrånvänt (trodde ni kanske inte att just jag skulle skriva), med så är det ju. Digitalt är ju inte per definition dåligt. Det är faktiskt per definition bra (! - väl vald standard), men ack så svårt att realisera till en hög kvalitetsnivå!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-11 12:02

Varför är det så svårt att förstå att SACD, tekniskt sett, är sämre än CD? ( men mycket bättre än analogt rullband ).

Varför tror en del att cd-formatet är dåligt ?

Om man lyssnar på hifitidskrifter kan man gå på allt möjligt.

Tar man reda på fakta, ter sig dock saken klar, för den som vill lära.

H. Richard.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-02-11 12:08

Richard skrev:Varför är det så svårt att förstå att SACD, tekniskt sett, är sämre än CD? ( men mycket bättre än analogt rullband ).

:lol: :lol: :lol: :lol:

Tarvar förklaring!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-11 12:09

Det är en myt att en cd-produktion skulle på något sätt vara svår att låta bra.( Om bra menas: likt mastern )
Om bara producenten/ljudteknikern håller fingrarna borta från kompressorerna och exiter:s låter ju cd-skivan likadant som den digitala mastern. Inte svårt alls.

Svårt är det däremot att få vinylplattan att låta som masterbandet. Faktiskt omöjligt.

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-11 12:12

hifi-skeptikern skrev:
Richard skrev:Varför är det så svårt att förstå att SACD, tekniskt sett, är sämre än CD? ( men mycket bättre än analogt rullband ).

Tarvar förklaring!

Läs här hur SACD fungerar:

http://www.lts.a.se/artiklar/SACD-praktik.pdf

H. Richard.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-11 12:31

hifi-skeptikern skrev:Om den ena skivan (CD resp. SACD versionen) är bättre mastrad hade det rimligen visat sig som att den låtit bättre på båda apparaterna d.v.s. förutsatt att inte skillnaden mellan apparaterna är allt för stor eller om någon av apparaterna var direkt dåliga med det ena eller det andra mediet. Givetvis är det en delikat fråga att svara på, om CD-mediet är likvärdigt eller sämre än mer högupplösnade medier som t.ex. SACD eftersom man i någon mening jämför äpplen med päron (nästan som CD v.s. vinyl).

Hur testade du då? I flera apparater?
Vad är det som SACD kan göra bättre?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-11 12:32

Richard skrev:Svårt är det däremot att få vinylplattan att låta som masterbandet. Faktiskt omöjligt.

H. Richard.

Nja, beror på vad som är på masterbandet. Med rätt sorts vinyl så kan du få upp mot 85 db s/n, vilket är väldigt bra.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-11 12:35

hifi-skeptikern skrev:Klassiskt uttalande, men seriöst; Varför skulle någon vilj fippla med ett musikreproduktionssätt som är; repkänslig, dammkänslig, slitageberoende och kanske framförallt barn-o-vänlig (eller är det omvändningen som gäller d.v.s. barn är vinyl-o-vänliga?)? Om det inte var för att det låter bättre? Inte att CD som medium är bättre (det diskuteras ju jämt här) utan för att CD-skivor+CD-spelare (ordinära) vanligen inte är speciellt bra jfrt. med Vinyl-skivor+ordinär vinylspelare!?

Jag pysslar med vinyl, även med dom som inte låter bättre än CD versionen. Trevligare upplevelse och ritual.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-11 12:53

Är det avgörande för vinylens framtid om SACD är bra eller inte?

Står och faller vinyl med utvecklingen av andra format eller kommer det finnas utrymme för vinyl parallellt oavsett utvecklingen av andra format?

Jag tror det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-11 13:16

Kaffekoppen skrev:Är det avgörande för vinylens framtid om SACD är bra eller inte?

Står och faller vinyl med utvecklingen av andra format eller kommer det finnas utrymme för vinyl parallellt oavsett utvecklingen av andra format?

Jag tror det.

Nej, tror inte det. Vinyl har sin publik ändå.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-11 13:20

Det är alltså samma tankegång som jag har.

Iallafall menade jag att jag tror att vinyl kommer existera parallellt framöver :)

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-11 13:37

Kaffekoppen skrev:Tack för svar!

Har du någon perfekt mastrad CD-utgåva som du kan nämna?

Tja, de flesta nyutgivna CD-skivorna från Deutsche Grammophon är vackert mastrade i högupplösning med bibehållen dynamik. Även de flesta skivorna från Hyperion, BIS och Harmonia Mundi är felfritt mastrade, även om det finns individuella undantag.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-11 13:40

Richard skrev:
hifi-skeptikern skrev:

Tarvar förklaring!

Läs här hur SACD fungerar:

http://www.lts.a.se/artiklar/SACD-praktik.pdf

H. Richard.

En ren floskel. Återigen är källan ... Ingvar Öhman.

Lyssna på ljudet istället för att läsa en massa dravel på nätet!

Vem som helst kan skriva vad som helst på nätet och med hjälp av Google kan man hitta "stöd" för hur många diametralt motsatta uppfattningar som helst.

Innan jag kom till faktiskt.se (I curse the day!) trodde jag att det faktiskt bara var nybörjare som inbillade sig att CD-formatet är perfekt. Jag hade i alla fall inte träffat på någon livs levande audiofil som påstod det. Mest var det onoff-försäljare och kids som sa "Det är CD så det kan inte bli bättre ljud. Det är perfekt."

CD-formatet är inte perfekt, vilket alla som har spelat in och spelat upp ljud i högre upplösningar känner väl till.

I pity you.
Senast redigerad av Chris_Lymme 2008-02-11 13:48, redigerad totalt 2 gånger.
--- Medlem i VMGÖ ---

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi