Moderator: Redaktörer
Själv använder jag en av Ken Ishiwatas spelare från Marantz som jag valde på grund av dess intelligenta och musikaliska ljudkaraktär. Den ger en mycket vacker klang, återger instrument på ett ganska verklighetstroget sätt och får musikerna att låta samspelta. Jag valde den noggrant bland många testade spelare så jag vet att den står sig mycket bra både på CD och SACD, i alla fall i förhållande till vad jag kräver.
SACD är betydligt bättre på att fånga en större och mer levande ljudbild än CD och det är egentligen bra dumt att vända ryggen åt bättre ljud.
Det är ju väldigt besynnerligt att vi ska hålla fast vid en gammal kompromisslösning som Red Book när det är helt självklart att vi ökar upplösning och bandbredd på allt annat, som t.ex. bild.
Vinyl kan faktisk vara bättre än CD på att skapa en illusion av verklig musik eftersom det fångar (eller skapar) en mer rymlig och sammansmält klang.
Harryup skrev:Jag håller med Kaffekoppen.
Analogt (LP) har sin kundkrets och sin utveckling medans hur man lagrar vanlig "CD-musik" kommer vara utsatt för diverse konkurrerande lagringsformer och konsumptionsätt.
SACD eller CD? Tja, ingen som hört något om audiophila Bluray skivor ännu?
mvh/Harry
subjektivisten skrev:Richard skrev:Svårt är det däremot att få vinylplattan att låta som masterbandet. Faktiskt omöjligt.
H. Richard.
Nja, beror på vad som är på masterbandet. Med rätt sorts vinyl så kan du få upp mot 85 db s/n, vilket är väldigt bra.
'Richard skrev:hifi-skeptikern skrev:Richard skrev:Varför är det så svårt att förstå att SACD, tekniskt sett, är sämre än CD? ( men mycket bättre än analogt rullband ).
![]()
![]()
![]()
Tarvar förklaring!
Läs här hur SACD fungerar:
http://www.lts.a.se/artiklar/SACD-praktik.pdf
H. Richard.
Chris_Lymme skrev:
En ren floskel. Återigen är källan ... Ingvar Öhman.
Lyssna på ljudet istället för att läsa en massa dravel på nätet!
Vem som helst kan skriva vad som helst på nätet och med hjälp av Google kan man hitta "stöd" för hur många diametralt motsatta uppfattningar som helst.
Innan jag kom till faktiskt.se (I curse the day!) trodde jag att det faktiskt bara var nybörjare som inbillade sig att CD-formatet är perfekt. Jag hade i alla fall inte träffat på någon livs levande audiofil som påstod det. Mest var det onoff-försäljare och kids som sa "Det är CD så det kan inte bli bättre ljud. Det är perfekt."
CD-formatet är inte perfekt, vilket alla som har spelat in och spelat upp ljud i högre upplösningar känner väl till.
I pity you.
Richard skrev:Ja, mixningen ställer till problem, precis som du skriver Ingvar, vid i stort sätt alla inspelningar, samt väldigt många av de pop/rockproduktioner som överförs till SACD.( Där man anvvänder mycket effekter, reverb kompression, - PCM baserat, naturligtvis. )
Reklammakarna har dock varit mycket skickliga på att få nästan alla att tro att skivor spelas in direkt ( utan mixning ) . I en del pro-SACD reklam från sony har man kunnat läsa att "man hoppar över flera onödiga led i ljudåtergivningen "
I verkligheten måste ofta fler led till, speciellt om man skall tillverka en SACD produktion. PCM konverteringen görs nästan alltid någonstans i inspelnings/mastringsledet.
Det ironiska är ju att nästan alla inspelnings/mastringstudios har tillgång till en komplett PCM kedja ( Inspelning, mixning, mastring, färdig cd ) och kan därigenom göra en väldigt transparent inspelning och överföring till just PCM formatet, konventionell CD.
Richard skrev:Ursäkta, jag hoppas att du inte tar illa upp, men att använda en Marantz SACD KI spelare som referens för att recensera SACD-ljudet är inte pålitligt, p.g.a. dess gravt färgande HDAM-buffertar på utgången.
Hur vet jag det?
Jo,
Undertecknad har ju ägt en Marantz cd 63 mk 11 som jag grundligen dissekerade och miodifierade under slutet av 90-talet.
Bl.a. byttes klockan samt Op amparna mot, som jag trodde, bättre typer.
Den största ljudförbättringen kom, när jag kopplade förbi HDAM bufferten- då lät det mycket renare, med mindre bummlig bas, såsom originalspelaren lät. HDAM bufferten mjukar också upp diskanten- behagligt, javisst.
Marantzspelaren lät, efter förbikoppling av bufferten, snarlikt min dåvarande sovrums cd, en Denon 625.
HDAM bufferten lägger alltså till en färgning av signalen. Åtminstone på 63-modellen.
Bufferten i din SACD spelare kan dock vara mindre färgande än i 63:an, därav vet jag intet, men det verkar som att Marantz lägger dit sin buffert för att skapa ett " sound ", ett ljud som skiljer sig från de flesta cd-spelare.
Då du lyssnar på SACD material lyssnar du således, troligen, inte på själva formatet, utan på de apparatfel som finns i din Marantz spelare.
Du bör kanske skilja på system och apparatfel. Du kan också strunta i det. Det är ju upp till dig, förvisso.
Men, se detta inte som en sågning av din spelare. Jag köpte ju själv en Marantz får ett antal år sedan, just för att jag då, subjektivt , gillade ljudet.![]()
Dina övriga påståenden i inlägget ovan kan jag bara hålla med om, det är dumt att överge ett så suberbt format som DVD-audio, som utöver 2-kanal med överlägsen upplösning, också erbjuder 6-kanaligt ljud med högre teknisk klass än CD.
Att många vinylskivor är bättre mastrade än cd-ditona, är väl ingen nyhet för dig, det finns dock också exempel på precis motsatsen.
I bästa fall kan man uppnå en väldigt bra närvarokänsla med de bästa vinylplattorna ( likt de bästa cd -skivorna).
H. Richard.
hifi-skeptikern skrev:Om man får spekulera så skulle jag gissa att det system som de använde på - relevanta punkter - inte höll 2x16 bit, 44.1 kHz upplösning varför skillnaden mellan kedjorna följdaktligen var (nära) försumbar.
Chris_Lymme skrev:Tja, de flesta nyutgivna CD-skivorna från Deutsche Grammophon är vackert mastrade i högupplösning med bibehållen dynamik. Även de flesta skivorna från Hyperion, BIS och Harmonia Mundi är felfritt mastrade, även om det finns individuella undantag.
Chris_Lymme skrev:subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Tja, de flesta nyutgivna CD-skivorna från Deutsche Grammophon är vackert mastrade i högupplösning med bibehållen dynamik. Även de flesta skivorna från Hyperion, BIS och Harmonia Mundi är felfritt mastrade, även om det finns individuella undantag.
Tre frågor:
1. Vet du hur dom är masterade?
2. Har du exakt samma utgåvor fast på SACD?
3. Vet du att dom är masterade exakt lika?
Du har fått ett tips. Det är din ensak vad du gör med tipset. Jag skulle inte kunna bry mig mindre.
Jo, visst har jag valt Marantzen för dess färgning även om de senaste versionerna färgar betydligt mer subtilt än de tidigare. Med KI-versionerna är det ju faktiskt Kens smakfulla subjektiva förgning som som man betalar extra för.
Det är också en mycket smart färgning som lever och varierar med inspelningen utan att ge den förhatliga sameness som ibland nämns i samband med färgning. Tvärtom tycker jag att jag, med rätt högtalare, kommer närmare inspelningarna än någonsin tidigare.
Som sagt har jag lyssnat på många spelare utöver denna och jag har ärligt talat lite svårt för spelare som är F/E-korrekta, särskilt på vanlig CD.
Jag lyssnar faktiskt väldigt nyktert och väljer medvetet det ljud som tilltalar mig mest även om jag vet att det inte är helt korrekt. Marantzen ger mig faktiskt rysningar av välbehag på många av mina bästa inspelningar och detta är närmast obetalbart för en cynisk ljudentusiast.
På det hela taget tycker jag att ljudet påminner lite om vinylljudet vilket absolut inte är dåligt.
the more SACD's I buy and hear, the more I get spoiled by the clarity of the sound and the crispness of it. I never realized what people meant when they said they didn't like CDs because they removed the warmth. Now I know what they mean. CDs clipped out alot of the fuzziness of the sound and they don't sound quite real. SACD put's that fuzziness back so that you get the feeeling of the orchestra being right in your living room.
This one is no exception. You hear the full range of the voices in the choir. You also hear the orchestra and all the range of the drums and stuff. This makes this a listening experience.
Chris_Lymme skrev:Mitt tips till Subjektivisten är att testa något av de nämnda skivolagen om han vill slippa loudness war och att testa SACD om han vill uppleva bättre ljud.
Chris_Lymme skrev:Det är inte bara jag som tycker att SACD kan ge en mer realistisk och vinylliknande lyssningsupplevelse än CD. Följande kommentar hittade jag igår kväll när jag letade skivor:
Chris_Lymme skrev:Man får förstås ta det för vad det är men jag tror att Subjektivisten skulle må bättre av lite praktisk nyfikenhet och att testa fler saker själv än att bara läsa om dem på nätet och avfärda dem.
Richard skrev:Varför är det så svårt att förstå att SACD, tekniskt sett, är sämre än CD? ( men mycket bättre än analogt rullband ).
Varför tror en del att cd-formatet är dåligt ?
Om man lyssnar på hifitidskrifter kan man gå på allt möjligt.
Tar man reda på fakta, ter sig dock saken klar, för den som vill lära.
H. Richard.
Richard skrev:Chris Lymme skrev:Själv använder jag en av Ken Ishiwatas spelare från Marantz som jag valde på grund av dess intelligenta och musikaliska ljudkaraktär. Den ger en mycket vacker klang, återger instrument på ett ganska verklighetstroget sätt och får musikerna att låta samspelta. Jag valde den noggrant bland många testade spelare så jag vet att den står sig mycket bra både på CD och SACD, i alla fall i förhållande till vad jag kräver.
SACD är betydligt bättre på att fånga en större och mer levande ljudbild än CD och det är egentligen bra dumt att vända ryggen åt bättre ljud.
Det är ju väldigt besynnerligt att vi ska hålla fast vid en gammal kompromisslösning som Red Book när det är helt självklart att vi ökar upplösning och bandbredd på allt annat, som t.ex. bild.
Vinyl kan faktisk vara bättre än CD på att skapa en illusion av verklig musik eftersom det fångar (eller skapar) en mer rymlig och sammansmält klang.
Ursäkta, jag hoppas att du inte tar illa upp, men att använda en Marantz SACD KI spelare som referens för att recensera SACD-ljudet är inte pålitligt, p.g.a. dess gravt färgande HDAM-buffertar på utgången.
Hur vet jag det?
Jo,
Undertecknad har ju ägt en Marantz cd 63 mk 11 som jag grundligen dissekerade och miodifierade under slutet av 90-talet.
Bl.a. byttes klockan samt Op amparna mot, som jag trodde, bättre typer.
Den största ljudförbättringen kom, när jag kopplade förbi HDAM bufferten- då lät det mycket renare, med mindre bummlig bas, såsom originalspelaren lät. HDAM bufferten mjukar också upp diskanten- behagligt, javisst.
Marantzspelaren lät, efter förbikoppling av bufferten, snarlikt min dåvarande sovrums cd, en Denon 625.
HDAM bufferten lägger alltså till en färgning av signalen. Åtminstone på 63-modellen.
Bufferten i din SACD spelare kan dock vara mindre färgande än i 63:an, därav vet jag intet, men det verkar som att Marantz lägger dit sin buffert för att skapa ett " sound ", ett ljud som skiljer sig från de flesta cd-spelare.
Då du lyssnar på SACD material lyssnar du således, troligen, inte på själva formatet, utan på de apparatfel som finns i din Marantz spelare.
Du bör kanske skilja på system och apparatfel. Du kan också strunta i det. Det är ju upp till dig, förvisso.
Men, se detta inte som en sågning av din spelare. Jag köpte ju själv en Marantz får ett antal år sedan, just för att jag då, subjektivt , gillade ljudet.![]()
Dina övriga påståenden i inlägget ovan kan jag bara hålla med om, det är dumt att överge ett så suberbt format som DVD-audio, som utöver 2-kanal med överlägsen upplösning, också erbjuder 6-kanaligt ljud med högre teknisk klass än CD.
Att många vinylskivor är bättre mastrade än cd-ditona, är väl ingen nyhet för dig, det finns dock också exempel på precis motsatsen.
I bästa fall kan man uppnå en väldigt bra närvarokänsla med de bästa vinylplattorna ( likt de bästa cd -skivorna).
H. Richard.
Piotr skrev:Richard skrev:Varför är det så svårt att förstå att SACD, tekniskt sett, är sämre än CD? ( men mycket bättre än analogt rullband ).
Varför tror en del att cd-formatet är dåligt ?
Om man lyssnar på hifitidskrifter kan man gå på allt möjligt.
Tar man reda på fakta, ter sig dock saken klar, för den som vill lära.
H. Richard.
Du har flera ggr. påståt detta varpå jag (såvitt jag minns) flera ggr. påpekat att DSD/SACD har utvecklats en del.
http://www.grimmaudio.com/whitepapers/d ... verter.pdf
Menar du att detta arbete är humbug?
Liknande ariklar har jag sett från Philips.
Som sagt, fakta är ju bra.. i synnerhet om man vill "lära" andra..
/Peter
Du kan ha rätt i att vissa SACD -chip blivit bättre. Du kommer dock inte från att det finns ett problem vid framställande av SACD material, den nödvändiga konverteringen till PCM, ofta i flera led, som jag skrivit om ovan. Dessutom är ju inte 16 bit/ 44,1 khz PCM dåligt från början...
Vaför hålla på med onödiga konverteringar hit och dit- då man kan undvika dom helt ( med PCM teknik. )
Piotr skrev:Ja okey.. men mätningarna i artikeln jag länkade till (som du sett tidigare) är på en praktisk tillämpning. Vad jag kan förstå utav artikeln så är påståendet att SACD är underlägset CD falskt.
Är du av annan uppfattning eller menar du att Bruno Putzeys framställer fabricerade mätresultat?
/Peter
Piotr skrev:Richard,Du kan ha rätt i att vissa SACD -chip blivit bättre. Du kommer dock inte från att det finns ett problem vid framställande av SACD material, den nödvändiga konverteringen till PCM, ofta i flera led, som jag skrivit om ovan. Dessutom är ju inte 16 bit/ 44,1 khz PCM dåligt från början...
Vaför hålla på med onödiga konverteringar hit och dit- då man kan undvika dom helt ( med PCM teknik. )
Dessa konverteringar är inte en förutsättning utan en möjlighet. Det står varje tekniker fritt att hoppa över alla mixnings och mastrings trix. Viss musik måste (kan man väl påstå) bearbetas och mixas innan det färdiga materialet släpps.. då gör man det eller använder PCM rakt igenom.
För övrigt.. medhåll 16/44.1PCM är inte dåligt.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Rockdude och 23 gäster