Kurs i grundläggande elementdesign?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Kurs i grundläggande elementdesign?

Inläggav Kraniet » 2008-02-19 15:52

Skulle inte en sån tråd vara intressant?

Vad gör ett bra element? Hur går man tillväga för att skapa ett riktigt bra element.
Konmaterial, upphängning, val av korgmaterial, magnetstyrka, kortslutningsringar och mycket koppar i motorsystemet, fasplugg eller inte.

Folk har många åsikter om element men väldigt få insikter kan jag tycka. Jag själv har ju funderat i såna banor som att "kevlar är bättre än.." eller "kortslutningsringar är bättre än.." "fasplugg är ju skitbra för.. " osv
tråden om olja i diskanter visar ju om inte annat på ett intresse av att veta vad som gör ett bra element.

Läste igen Linkwitz tankar och mätningar på diverse element:

http://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm#M
http://www.linkwitzlab.com/frontiers_3.htm#O
http://www.linkwitzlab.com/frontiers_3.htm

Vad som slår mig som lite anmärkningsvärt är att hans resultat skönjer väldigt lite struktur. Tex visar det sig att peerless hds 5" har mindre distortion än Scan-Speak 15w trots att SS på papperet har en "bättre" motor. Vissa element är bra på vissa saker men alla "mjuka" membran är inte bra på samma sak och samma skillnader finns i "hårda" membran.

Är sammanhangen helt enkelt för komplexa för att kvantifieras? Finns det sammanhang? Eller tillverkas högtalarelement på ren trial and error?

Inga enkla svar? Det är ok med mig, skulle bara vilja ha lite insikt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-19 16:21

Just nu var inte länkarna tillgängliga - synd! Men, det här är ju intressant. Jag är ju av den bestämda uppfattningen att det mesta som säljs är halvfabrikat som fordrar förbättringar. Att jag kan påstå det baserar jag på att alla produkter är kompromisser mellan olika prioriteringar och att vi alla har olika sätt att förhålla oss till konstruktion/design av ett system. Man kan väl säga att många seriösa tillverkare också har den här uppfattning då de inte nöjer sig med standardprodukter.

För tillfället har jag en förkärlek för koner av coatat papper eller kevlar samt gummikanter (pga livslängden). Jag är fortsatt skeptisk mot metallkoner och får rysningar bara av att titta på kurvorna men de uppskattas ju av många och det har naturligt vis att göra med att vi förhåller oss på olika sätt till systemdesignen.

/Jocke

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-21 11:48

Jocke skrev:Jag är ju av den bestämda uppfattningen att det mesta som säljs är halvfabrikat som fordrar förbättringar.

/Jocke

Det där är min uppfattning också, och inte bara när det gäller högtalare!

Vad man än skaffar sig, så får man bara ett råmaterial till det som man egentligen ville ha.

Högtalare, bilar, hus, hästar, kunskaper, flickvänner ..... 8O 8O ... näe ..nu börjar det nog hetta till tror jag .... 8) :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-21 12:02

phon skrev:
Jocke skrev:Jag är ju av den bestämda uppfattningen att det mesta som säljs är halvfabrikat som fordrar förbättringar.

/Jocke

Det där är min uppfattning också, och inte bara när det gäller högtalare!

Vad man än skaffar sig, så får man bara ett råmaterial till det som man egentligen ville ha.

Högtalare, bilar, hus, hästar, kunskaper, flickvänner ..... 8O 8O ... näe ..nu börjar det nog hetta till tror jag .... 8) :lol:

När du skriver "hästar" får jag kalla kårar utefter ryggraden...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-21 12:16

Jag är ju av den bestämda uppfattningen att det mesta som säljs är halvfabrikat som fordrar förbättringar.

å det är väl anledningen till hela "pimp my ride"-rörelsen

det blir inte alltid bättre men annorlunda
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-21 12:31

Annorlunda=subjektivt bättre=passar ens syften! :)

/Jocke

Återgå till Teknikforum