SSC Bråk osv.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
riseabove

SSC Bråk osv.

Inläggav riseabove » 2008-02-22 21:31

Tjena alla insatta och upplysta parter !

Hur kommer det sig att ALLA trådar i denna del av forumet STÄNDIGT utmynnar i fullständig pajkastning från olika parter i Larsen/SSC fighten ?

Om man nu som jag är intresserad av HÖGTALARE med ortho akustisk konstruktion, inte en massa ekonomiskt tjafs och hårklyverier, vart ska man vända sig,

I princip ALLA trådar jag läst på det senaste har ju urartat fullständigt.

Snart så man vill söka sig ifrån hela hifi intresset tillomed, tråkigt att alla insatta på båda sidorna ruinerar detta.

/Trött och besviken
dann .]-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-22 21:40

Jag håller inte alls med. Tycker det är ytterst få trådar där sådant förekommer, även om det skrivits rätt så friskt om sånt i någon enstaka (vilket kanske gör att det känns som om det är flera).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-02-22 22:11

jag finner det roligt med lite tjafs :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-22 22:21

Lite diskussioner brukar väl pigga upp? Hur kul vore det om alla hadesamma uppfattning? Men det är lite träligt när tråd efter tråd punkteras av allt tjafs!

/Jocke

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-22 22:22

Håller med i hela första texten av "riseabove".

Lite diskussion är ju aldrig fel men inte på DET viset.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2008-02-22 23:13

Jag hoppas att konkurrensen (tävlingsandan) bidrar till ännu bättre högtalare. Så tjafsa på bara 8) .
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: SSC Bråk osv.

Inläggav Magnuz » 2008-02-22 23:33

riseabove skrev:Tjena alla insatta och upplysta parter !

Hur kommer det sig att ALLA trådar i denna del av forumet STÄNDIGT utmynnar i fullständig pajkastning från olika parter i Larsen/SSC fighten ?

Om man nu som jag är intresserad av HÖGTALARE med ortho akustisk konstruktion, inte en massa ekonomiskt tjafs och hårklyverier, vart ska man vända sig,

I princip ALLA trådar jag läst på det senaste har ju urartat fullständigt.

Jaså. Jag har just kollat igenom alla trådar som ändrats sen januari utan att hitta någon som passar in på din beskrivning, förutom möjligen "pirattråden". Vad exakt syftar du på?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-02-23 01:12

Överdrivet påstående.
11010000

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-02-23 02:26

riseabove skrev:Om man nu som jag är intresserad av HÖGTALARE med ortho akustisk konstruktion, inte en massa ekonomiskt tjafs och hårklyverier, vart ska man vända sig,

Som part i målet :wink: får man kanske föreslå:

http://www.carlssonplanet.com/forum

Där är allt sådant "förbjudet och censurerat" :)

Mvh

Stefan Björklund
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-23 08:45

riseabove skrev:Om man nu som jag är intresserad av HÖGTALARE med ortho akustisk konstruktion, inte en massa ekonomiskt tjafs och hårklyverier, vart ska man vända sig,

Man får lära sig att filtrera det som inte är intresserad av. Det är ju ändå här det händer grejer! :idea: :)

/Jocke

PS. Lite mycket filter blir det ibland! :cry:

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2008-02-23 10:08

Tja som sagt. detta var min KÄNSLA, kanske inte baserad på fakta men just inttyck jag fått.

Konkurrens är ALLTID bra för att få fram bättre produkter, men all pajkastning och "frambringande av oegentligheter" från bådas sida tror jag inte gynnar någon förutom att sprida badwill, eller har jag fel ?

Carlssonplanets forum är ju inte intressant då jag är intresserad av ALLA orthoakustiska skapelser inte bara dem som är "godkända" av SSC...

Jo jo... hur som helst. man får en tråkig känsla av hela situationen och jag tror att det är fler som känner som mig, men detta ärju trots allt faktiskt.se .... forumet där tjafs är okej. man får väl söka sig till bättre vidder om man vill slippa bråk o tjafs och otrevlig forum-ton då & då...
dann .]-

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-23 10:43

Kan hålla med om att "vi andra" kunde besparas en hel del av den här konflikten. Egentligen borde problemen lösas inom 4 väggar och endast resultatet borde vara offentligt. Å andra sidan kan vissa frågor må bra av öppenhet!

För att vara ett "Öppet forum" tycker jag att Faktiskt.se är tämligen förskonat från grövre påhopp, mobbing och trakasserier vilket inte är helt ovanligt på andra forum. Det är lätt hänt att medlemmar grupperar sig kring olika frågor och åsikter och får ett lite sekteristiskt beteende.

Överlag tycker jag att moderatorerna gör ett bra jobb här!

/Jocke

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-23 15:30

avr7000 skrev:
Där är allt sådant "förbjudet och censurerat" :)

Det är ju inte bra.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-02-23 20:17

Jag iaf ser hellre lite bråk och tjafs än att vissa åsikter är tillåtna, andra inte. För att kunna ventilera hyffsat fritt så får man ta konsekvenserna av en ambition att slutföra diskussioner isf att de per censur tystas ned. En artificiell god stämning är ett hån mot idén om diskussionsforum.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-23 20:27

:) :idea: :!:

Vee-Eight skrev:Jag iaf ser hellre lite bråk och tjafs än att vissa åsikter är tillåtna, andra inte. För att kunna ventilera hyffsat fritt så får man ta konsekvenserna av en ambition att slutföra diskussioner isf att de per censur tystas ned. En artificiell god stämning är ett hån mot idén om diskussionsforum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-23 20:45

1. Ortho-acoustic (ortoakustiskt) är ett varumärke/begrepp tillhörigt SSC.

2. Stig Carlsson lancerade begreppet, och att tycka att vem som helst kan kalla vad som helst ortoakustikt, tar liksom udden ur det hela.

3. Det är orimligt att kalla något för ortoakustiskt bara för att någon haft en sådan ambition med en konstruktion. Det vore lika fel som att kalla något för en Carlsson-högtalare, som ju är en nästansynonym till ortoakustisk högtalare (jag skriver nästan, eftersom inte alla av de tidiga högtalare Stig Carlsson kontruerade inte var ortoakustiska, ej heller OD11, nota bene: Enligt Stig Carlsson själv!).

Kort sagt: Det finns inga andra ortoakustika högtalare än de som Stig Carlsson och SSC gjort/ansvarat för. Däremot kan det ju finnas konstruktioner vars konstruktörer låtit sig inspiereras av vad de har snappat upp om ortoakustiska tankar.

Inte bara kan, det finns! Massor. Det har det funnits i åtminstone 40 år. Den mest kända och framgångsrikaste av dem är väl Olle Mirsch.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2008-02-23 21:26

IngOehman skrev:

2. Stig Carlsson lancerade begreppet, och att tycka att vem som helst kan kalla vad som helst ortoakustikt, tar liksom udden ur det hela.

3. Det är orimligt att kalla något för ortoakustiskt bara för att någon haft en sådan ambition med en konstruktion. Det vore lika fel som att kalla något för en Carlsson-högtalare, som ju är en nästansynonym till ortoakustisk högtalare (jag skriver nästan, eftersom inte alla av de tidiga högtalare Stig Carlsson kontruerade inte var ortoakustiska, ej heller OD11, nota bene: Enligt Stig Carlsson själv!).

Kort sagt: Det finns inga andra ortoakustika högtalare än de som Stig Carlsson och SSC gjort/ansvarat för. Däremot kan det ju finnas konstruktioner vars konstruktörer låtit sig inspiereras av vad de har snappat upp om ortoakustiska tankar.

Inte bara kan, det finns! Massor. Det har det funnits i åtminstone 40 år. Den mest kända och framgångsrikaste av dem är väl Olle Mirsch.

Vh, iö

Eftersom jag inte riktigt vet det juridiska möjligheterna om att äga begrepp så är jag skeptiskt till att detta överhuvudtaget kan göras så använder jag termen/begreppet/varumärket på de högtalare som bygger på principerna stickan c grundlade,

Tja..... svaren man får från SSC / iö håller samma nivå som alltid.

Tack Iö för att du tagit dig tiden att besvara och att än en gång grundmura mina tankar om det översittar attityd som råder i den här situationen.
dann .]-

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-02-23 21:31

IngOehman skrev:

Vh, iö

Min linjering och kursivering..
Vill inte lägga sten på börda, eller kasta nå grus i maskineriet, men:

Är "ortho-acoustic" och "ortoakustiskt" registrerat varumärke eller "bara"(om uttrycket tillåts) ett begrepp? Skillnaden är ju ganska stor.
Mvh Frodrak.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2008-02-23 21:33

Frodrak skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Min linjering och kursivering..
Vill inte lägga sten på börda, eller kasta nå grus i maskineriet, men:

Är "ortho-acoustic" och "ortoakustiskt" registrerat varumärke eller "bara"(om uttrycket tillåts) ett begrepp? Skillnaden är ju ganska stor.
Mvh Frodrak.

exakt va jag tänkte ..... men nu börjar jag ju dras in i precis det beteende som jag finner så jävla tråkigt.
dann .]-

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-02-24 02:25

riseabove skrev:
översittar attityd som råder i den här situationen.

öppp öpppp ööppp pajkastning sa du ,det var ju en hel tårtfabrik
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-02-24 10:25

"Carlsson Ortho-Acoustic (System)" är väl registrerat varumärke hos SSC, d.v.s det får enbart sättas på en högtalare om den är godkänd av stiftelsen.

"Ortoakustik" och "ortoakustisk" är Stig Carlssons lösning/konstruktionsprincip och kan användas för att beskriva en högtalare som konstruerats efter hans idéer och lösningar.

En högtalare kan alltså vara konstruerad efter principen ortoakustik och bör kunna marknadsföras med "efter Stig Carlssons ortoakustiska principer".

Man får hoppas att SSC kan hitta någon som kan återuppta tillverkningen av deras skapelser, sedan är min uppfattning att de får lugna ner sig och inte skrika i högan sky för att det i en annons står "efter Stig Carlssons idéer" (till skillnad från "enligt") eller att högtalare vars konstruktör inspirerats av Stig möts av motstånd.

Tvärtom behövs avsevärt fler "ortoakustiska" högtalare på marknaden som jag ser det då konstruktionsprincipen ger en bättre produkt än det konventionella standardtänkandet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-24 15:31

För att försöka att skapa lite ordning i förvirringens tider :) ska jag förtydliga vad som är registrerade varumärken i ämnet.

Jag har tidigare i en annan tråd berört ämnet men jag ska försöka förklara lite närmare.

Jag börjar med att försöka förklara själva ordet registrerat, ni vet, den där lilla runda ringen med ett R inuti ®. Det finns en liknande variant men de bör absolut inte förväxlas med varandra, nämligen Copyright d v s ©. På svenska heter det Upphovsrätt och är den rätt som skaparen (upphovsmannen) av ett litterärt eller konstnärligt verk har till verket i fråga. Upphovsrätt uppstår automatiskt när det skapade verket uppnår verkshöjd, och behöver således inte hävdas genom registrering eller liknande förfarande. Den är även begränsad i tiden, liksom patent och mönsterskydd.
Det som är viktigt att veta är att ® är en registrering hos en myndighet. Copyright © har man automatiskt utan registrering hos myndighet.

Registrering av varumärke skall ej förväxlas med etablering av varumärke. Ett etablerat varumärke betyder att varumärket är välkänt hos konsument. Det blir välkänt med marknadsföring under längre period. Det behöver alltså inte vara registrerat för att vara etablerat.

Jag fortsätter.
Vi får dock gå tillbaks ännu lite tidigare med att förklara vad som egentligen kan registreras som varumärken.

Det finns nämligen två typer av varumärkesregistrering.
1. Figurregistrering. Det är en figur. McDonaldsfiguren känner nog alla till. Ett skrivet ord kan stå i figuren men behöver inte finnas i figuren. OBS! Finns ett skrivet ord i figuren så är fortfarande detta ord inte registrerat utan bara figuren med ordet som del av eller hela figuren.
Ordet kan således alltså användas av någon annan i en annan typ av figur. Det är lite lurigt men så fungerar det.

2. Namnregistrering. Nu är det själva ordet som ett ord som är registrerat. Det betyder att inga andra får använda detta ord.

Sent omsider fick Stig Carlsson två stycken namnregistreringar d v s inte figurregistreringar.
1. CARLSSON. Detta betyder att Stig Carlsson hade den registrerade rätten till ordet Carlsson, således kunde han med rätta skriva Carlsson ®. Denna registrering är begränsad till det land som man har fått registreringen i. Denna registrering är normalt även begränsad till en varumärkesgrupp. Möbler respektive bilar respektive Audio tillhör inte samma varumärkesgrupp. Det bör påpekas att beskrivning av dessa varumärkesgrupper är olika i skilda länder. Som om det inte vore tillräckligt trassligt. :-)

2. CARLSSON ORTHO-ACOUSTIC. D v s ej enbart ordet Ortho-Acoustic. Dock är detta troligtvis tillräckligt för att någon annan inte skall kunna marknadsföra högtalare som varandes ortoakustiska. Förväxlingsbarheten är det som styr och nu kommer det där in som jag tidigare skrev, nämligen etablerat varumärke. Skulle det sedan urminnes tider ha funnits typ Johnson Ortho-Acoustic eller Svensson Ortho-Acoustic eller Bose Ortho-Acoustic så skulle det ha funnits andra konkurrerande Ortho-Acoustic högtalare. Då hade det med all säkerhet varit fritt fram för andra att marknadsföra sina högtalare såsom varandes ortoakustiska, men så är ej fallet. Denna bevisföring är hållbar inför domstol, men jag vill reservera mig inför detta påstående. Det är ju ej prövat i domstol ännu. Någon praxis i detta ärende finnes ej.

Dessa varumärken är registrerade i Sverige.

Efter Stig Carlssons bortgång tillhörde immateriella tillgångar, såsom patent och varumärkesskydd Stig Carlssons dödsbo. Detta dödsbo tillföll Allmänna Arvsfonden eftersom Stig Carlsson ej hade några arvtagare.

Allmänna Arvsfonden avstod arvet till förmån för Stiftelsen Stig Carlsson som därmed förfogar över Stig Carlssons kvarlåtenskap inklusive de immateriella tillgångarna.

Svårare än så här är det inte. :)

Jo, en sak till. Jag skulle inte råda någon att vare sig nämna Carlsson som namn eller använda ordet Ortoakustisk i någon form av marknadsföring utan medgivande från innehavaren av registreringen, ej ens "efter Stig Carlssons ortoakustiska principer". Det är ju så att syftet med marknadsföring är att sälja. Bedömer man att man säljer mer genom att nämna ett annat registrerat varumärke så är man ute på hal is. I fråga om Larsens första annons kan man ha synpunkter och även jag har vissa synpunkter. Men jag kommer inte att redovisa dessa mina synpunkter förrän jag i Peter Steindl?-tråden har kommit fram till nutid.

Slutligen vill jag förtydliga en liten detalj. Nu kommer den lilla petimätern fram. :D )
Ortho = engelska. Orto = svenska. Akustisk = svenska. Acoustic = engelska.
Således kombinerar man antingen Ortho med Acoustic eller Orto med Akustisk.
Och slutligen, trassla inte till det med att tro att det är tillåtet att använda sig av svensk stavning, ty ”den är ju inte registrerad” d v s Orto-Akustisk eller något annat närliggande trix. Det håller ej i domstol.

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-02-24 22:49

Hej Peter.

Det hela kompliceras ju av att det inte riktigt bara är ett varumärke det är frågan om... Det är ju även en princip efter vilken man kan konstruera högtalare, en princip som uppfanns av Stig.

Jag kan ta ett exempel som jag vet är dåligt och inte 100% relevant men ändå...
Principen dipolära högtalare.

Om någon varumärkesskyddat dipol, dipolär etc. inom området högtalare och man tillverkar en dipolär högtalare...
Hur berättar man för kunderna att det är en dipolär högtalare?
Man kan ju säkert cirkla runt gröten och snacka om utstrålningsmönster etc. så att det framgår i alla fall...

Att inte kunna berätta för sina kunder att man inspirerats av t ex en ortoakustisk princip p g a varumärkes problem, blir till slut fånigt och man får väl då säga att man gjort en högtalare med inspiration av onämnbara principer uppfunna av en man som rimmar på "vig".

:D

Mvh

Stefan Björklund
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-24 23:10

avr7000 skrev:Hej Peter.

Det hela kompliceras ju av att det inte riktigt bara är ett varumärke det är frågan om... Det är ju även en princip efter vilken man kan konstruera högtalare, en princip som uppfanns av Stig.

Jag kan ta ett exempel som jag vet är dåligt och inte 100% relevant men ändå...
Principen dipolära högtalare.

Om någon varumärkesskyddat dipol, dipolär etc. inom området högtalare och man tillverkar en dipolär högtalare...
Hur berättar man för kunderna att det är en dipolär högtalare?
Man kan ju säkert cirkla runt gröten och snacka om utstrålningsmönster etc. så att det framgår i alla fall...

Att inte kunna berätta för sina kunder att man inspirerats av t ex en ortoakustisk princip p g a varumärkes problem, blir till slut fånigt och man får väl då säga att man gjort en högtalare med inspiration av onämnbara principer uppfunna av en man som rimmar på "vig".

:D

Mvh

Stefan Björklund

Jag kan Förstå att t:ex denna texten:
John Larsen fick under sitt 16-åriga samarbete med Stig Carlsson både insyn och sedermera stor delaktighet i Carlssons många konstruktioner. Idéerna har speglat hans sätt att se på högtalarkonstruktion.

Larsen-högtalarna är designade efter dessa idéer

Inte faller i god jord.

Nu har vi helt plötsligt en tråd till om detta :lol:
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-02-25 10:12

Citerar från föregående inlägg:

John Larsen fick under sitt 16-åriga samarbete med Stig Carlsson både insyn och sedermera stor delaktighet i Carlssons många konstruktioner. Idéerna har speglat hans sätt att se på högtalarkonstruktion.

Larsen-högtalarna är designade efter dessa idéer

Ser faktiskt inte felet med detta. Följande tolkning gör jag: Larsen har tagit intryck av Stigs idéer och högtalarna är konstruerade utifrån Larsens intryck av dessa idéer.

Kan inte se något direkt intrång i detta, liknande situationer förekommer ju inom t.ex flygindustrin där en person kanske börjar som tekniker på ett företag, tar intryck och slutligen grundar en egen firma och använder principer som han har lärt sig en gång i tiden.

Vad det gäller orto-akustik ser jag det som en konstruktionsprincip och man bör därför inom vissa gränser kunna nämna att en högtalare är konstruerat efter Stigs orto-akustiska princip. Annars får man kanske kalla det hela för "rumsakustik" eller så när det rör högtalare som SSC inte är inblandade. "Den nya rumsakustiska Larsen 4 är här" t.ex.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-25 10:43

Om det framkommer i alla intervjuer och reportage att det finns en koppling, och om man sedan lägger upp dessa artiklar på hemsidan, vad är skillnaden i praktiken mot att skriva direkt i annonser eller på hemsidan att man samarbetat, och bygger vidare på dessa ideer, som Carlsson kallade Orto-Akustik?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-25 11:05

Om man beaktar vilka idéer det handlar om så ser vi bla de mest iögonfallande:

-Lutande baffel.
-Dämpning av tidiga reflexer.
-Placering mot vägg.

Som bla ger de här egenskaperna:

-Mer reflekterat ljud.
-Linjerade akustiska centrum? (Bakflyttad diskant.)
-Basstöd från vägg/golv.

För att åstadkomma detta måste hänsyn tas till bla grupplöptid, room gain, diffraktion, energirespons mm vilka är bekanta begrepp för konstruktörer idag. Vågar tom sticka ut hakan och säga att SC inte är "pappa" till dem!

Däremot ansåg ju SC att 80-talarna skulle må bra av mer direktljud än de tidigare konstruktionerna och det är här det geniala kommer in - utformningen för att åstadkomma allt detta!

SC var inte helt isolerad från resten av världen utan även han tog intryck! Sedan är det tveklöst så att han gjort djupa avtryck. Det är många fler än Larsen som tagit intryck och använder dessa idéer i sina konstruktioner!

Det är alltså varumärket och inget annat stridigheterna handlar om!

/Jocke

Återgå till Carlsson Illuminati