Konstruera egen förstärkare? Vad ska man tänka på?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jeja2000

Konstruera egen förstärkare? Vad ska man tänka på?

Inläggav jeja2000 » 2008-02-23 19:03

Jag håller på att försöka lära mig om hur man bygger en förstärkare. Då främst med diskreta delar och inte några IC kretsar.

Anledningen till att jag vill göra det med diskreta delar är främst att jag vill lära mig hur det fungerar och tekniken bakom. Och det anser jag att man inte lär sig om man använder IC-kretsar.

Är det någon som har några tips på litteratur eller länkar? Färdiga scheman är inte så intressanta eftersom jag som sagt vill lära mig tekniken.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-23 19:16

Vad kan du nu? Har du byggt något med transistorer innan?
Har du byggt någon elektronik alls? Om inte: Börja med försteg. Slutseg hanterar mer effekt och större spääningar = mer farliga om något går galet.

Kolla efter böcker om grunderna i halvledarelktronik och försträakbygge. Finns massor, kanske t.o.m. på ditt lokala bibliotek.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jeja2000

Inläggav jeja2000 » 2008-02-23 19:29

Man kan väl säga att jag kan grunderna i elektronik. Ohms Lag, Watts Lag, Kirchoffs lag

Sen vet jag hur transistorer fungerar.

Försteg? Vad ska det finnas för funktioner på ett bra försteg? Vad är förstegets egentliga funktion? Varför är för och slutsteg separerade?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-23 20:08

jeja2000 skrev:Försteg? Vad ska det finnas för funktioner på ett bra försteg? Vad är förstegets egentliga funktion? Varför är för och slutsteg separerade?

Förstegets funktion är främst att vara ingångsväljare samt impedansanpassning (=driva slutsteget smat vara en enkel last för källor som CD, radio, kassetdäck mm), agera volymkontroll samt också förstärka signalen.
Förr i tiden byggde man gärna in gramofonförstärkare också.

Frågar man mig så bör försteget också vara försett med fungerande tonkontroller (vilket inte finns på några komersiella försteg med 2 undantag, båda extremt dyra).
Att separera är väl mest av praktiska skäl. Slutsteg blir gärna stora och fula. Dom sätter man lämpligen på någon undanskymd plats eller längst ned i racket. Dessutom kan slutsteget störa försteget om man har samma stärmförsröjning och inte varit noga med den. Men det blir ju dyrare att ha det spearat, så nästan alla komerseilla förstärakre är ihopbyggda i en enhet. Dyrare produkter är dock oftast seprata. Men ser man påförsäljnignsvolymerna så är dessa apparater ett undantag.

Det finns en del på Nätet också, om försträkarbyggen. Dock är inte allt sant, och det finns mycket dogmer som cirkulrarar (att motkoppling förstör ljudet etc). Men det finns bra grejjor med.

Användarvisningsbild
jeja2000

Inläggav jeja2000 » 2008-02-23 22:05

Då måste det alltså finnas volymkontroll och balanskontroll.
Ingångsväljare.

Med tonkontroller menar du då typ Equalizer?

Så här långt alltså. Då ska vi ha hög inimpedans på 47Kohm eller mer för att göra det så att det belastar ljudkällan så lite som möjligt.

Då ska jag klura lite på lite fler smarta frågor och funktioner.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-02-23 22:09

Man lär sig väl enhel del om man tar någon annans schema och själv räknar på typ strömkällor, diffsteg, drivsteg mm men du kanske är ute efter något helt annat? Datablad för trissor mm finns ju på nätet.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-23 22:17

jeja2000 skrev:Man kan väl säga att jag kan grunderna i elektronik. Ohms Lag, Watts Lag, Kirchoffs lag

Sen vet jag hur transistorer fungerar.

Försteg? Vad ska det finnas för funktioner på ett bra försteg? Vad är förstegets egentliga funktion? Varför är för och slutsteg separerade?

Jag som arbetat som elektronikkonstruktör under mer än 20 år, och
med elektronikkonstruktion i snart 40 år, skäms lite över att aldrig
ha hört talas om "Watts lag". :oops:

Antingen är jag pinsamt okunnig, eller också är det Ohms andra
lag som du kallar för "Watts lag".

Vilket är det? Eller finns det ett tredje alternativ?

Hursomhelst: Som svar på din fråga så skulle jag råda dig att börja från andra änden än den du själv föreslår - alltså att börja med att arbeta med integrerade konstruktioner. Det har den fördelen att du börjar utifrån och går inåt, istället för att börja inifrån och gå utåt.

När man går inifrån och går utåt behöver man lära sig precis allting på en gång, eftersom konstruktioner som inte är fungerande riskerar att brinna upp.

Om du inte vill det, så börja i såfall med enkla transistorkonstruktioner, utan motkoppling(s loop). Gå sedan vidare till att konstruera med lokal motkoppling, och sedan till sist med global motkoppling.

Sen får vi se om motkopplingens mysterier får dig att säga "motkoppling suger! :evil: "

Eller om du lyckas bemästra dem och blir dess (i konstruktion framgångsrike) herre! :D

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-02-23 22:26, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-23 22:25

IngOehman skrev:Jag som arbetat som elektronikkonstruktör under mer än 20 år, och
Vh, iö

Det var dåligt Ingvar!
Den lyder "Ju mer desto bättre" :P :) :)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-02-23 22:29

Lazyworm skrev:
IngOehman skrev:Jag som arbetat som elektronikkonstruktör under mer än 20 år, och
Vh, iö

Det var dåligt Ingvar!
Den lyder "Ju mer desto bättre" :P :) :)

Eller "Alldeles för mycket blir lagom." :)
--

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-23 22:35

Aha!

Det låter som en HiFi-nördlag, snarare än som en fysikalisk lag. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-02-23 22:45

Har byggt Crescendo effektförstärkare enligt ritningen i Allt om Electronik den är konstruerad av proffs trots detta kunde den börja självsvänga. Efter en stund kunde transistorer börja brinna med en låga vars färger och lukt fick mig att tänka på en fyrverkeripjäs. Fördelen med effektförstärkare är också att kraftigare kondensatorer kan resultera i mer imponerande smällar när den exploderar. Dessutom blir man imponerad av vilken mängd inoljad pappersmassa en kondensator kan innehålla. Dyra komponenter som du köper billigt kan vara av dålig kvalite eller skit komponenter som blivit ommärkta.
Så tänk på brandsäkerheten och lämna inte ett hemmabygge påslaget när du lämnar bostaden. Jag har byggt och konstruerat en hel del projekt och lärt mig att alla konstruktioner inte fungerar som dom skall även om allt fungerar perfekt i 100 timmar. Så ha respekt för dina konstruktioner och andras som du bygger enligt kopplingsschemor. Rätt som det är börjar konstruktionen självsvänga och gå upp i rök!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-23 23:17

Mitt råd blir som vanligt: Bygg nåt litet, det får gärna vara ett slutsteg på 5 watt, men bygg det med vanliga transistorer. Rita det själv, med hjälp av Ohm och Kirschoff. Säger det puff så gör det inte så mycket.

Försteg bygger man bäst med opampar, så det blir inte nån riktig träning för slutstegsbygge.

...fast nu var det ju 20 år sen jag byggde slutsteg, så du kanske inte ska lyssna på mig. :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-23 23:27

Jag har också byggt ett gäng av den förstärkaren å sålt till några i kompiskretsen :) Måste varit 15 år sen nu.
Den hade ju sina problem med Mosfetarna som är känsliga som fasiken för statisk elektricitet och lite annat lulllull men över lag så funkade dom ganska bra, vet minst en kompis som fortfarande kör den dagligen efter de här åren :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-23 23:30

[quote="Helmut"] Efter en stund kunde transistorer börja brinna med en låga vars färger och lukt fick mig att tänka på en fyrverkeripjäs. quote]

Det varnas ju lite här och där, om att använda sniktransistorer (plagiat), de poffar eller brinner med bravur vid första påslag. 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-23 23:37

jeja2000 skrev:Med tonkontroller menar du då typ Equalizer?

Njae... Jag anser att en tonkotroll ska vara:

- Enkel att använda (man ska inte behöva fundera "ska jag vrida på lite mer bas? Blev det för mycket? Nä...? Joo...)
- Kompensera för fel som är vanligt förekommande.

Själva använder jag NOOLOM. Det består av en möjlighet att höja basen (brytfrekvens ca 150 Hz eller så, dvs mycket lägre än vad som är legio på komersiella produkter) i 3 steg á 3 dB, möjlighet att sänka översta diskanten ca 3dB, samt en möjlighet att dämpa området runt 2,5kHz med ca 3dB. Det jag använder mest är bashöjning med +3dB, i vissa fall +6dB. Ett fåtal extremt skriika popproduktioner dämpar jag runt 2,5kHz. Bara en skiva har behövt den översta diskantdämpningen (Kraftwerk - Minimum, maximum). Alltså väldigt grova steg på pappret. Men prova gärna att simulera dessa frekvesngångsjusteringar i ett lämpligt program på datorn, så inser du snart att det är riktigt användbart.

En vanlig EQ har för många inställnignsmöjligheter för att anävnda vid lyssning. Däremot kan en parametrisk EQ med fördel anvädas för att göra grovjusteringar av problem i basområdet. Men då mäter man upp rummet, justerar in den och rör den inte mer. Inget att ha i ett vanligt försteg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-24 00:28

De där 2,5 kHz tror jag skall vara 3,5 kHz.

Det var i varje fall min avsikt när Noolom
konstruerades. (8,2 nF ger cirkus 3,5 kHz.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
jeja2000

Inläggav jeja2000 » 2008-02-24 00:38

Jag som arbetat som elektronikkonstruktör under mer än 20 år, och
ha hört talas om "Watts lag".

Watts lag läste jag att det hette i Tronix Självstudie kurs. Men det är väl så att det egentligen heter Ohms Andra lag. P=I*R

Till er som vill att jag ska använda färdiga kretsar, visst det kanske är lättare. Men jag själv tänker lite annorlunda. Jag gillar ju att Testa och se vad som händer, Men i en IC om nåt går sönder i den måste man ju byta hela. Konstruerar man med diskreta kretsar är det ju bara att byta delen och fundera igenom varför det blev så.

Och en anledning till att jag inte vill ha IC är just att det ska vara lätt att laga. Billigt att serva helt enkelt. Men jag kan testa att bygga något litet först, det är ju inte storleken eller effekten av slutsteget jag är ute efter! Det är att lära mig hur det funkar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-24 00:46

jeja2000 skrev:Watts lag läste jag att det hette i Tronix Självstudie kurs. Men det är väl så att det egentligen heter Ohms Andra lag. P=I*R

Ja, jag vet ju inte vilken du menar, men antingen är det P=I*U eller P=I²*R
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

manw

Inläggav manw » 2008-02-24 01:01

Svante skrev:...Säger det puff så gör det inte så mycket.

Detta är ju ett bevis på att elektronik bygger på komprimerad rök, ty när röken lämnar prylarna så fungerar det inte längre. :lol:

Användarvisningsbild
jeja2000

Inläggav jeja2000 » 2008-02-24 19:36

Watts lag läste jag att det hette i Tronix Självstudie kurs. Men det är väl så att det egentligen heter Ohms Andra lag. P=I*R

Självklart menar jag P=I*U, men jag var väl lite trött igår när jag skrev det :oops:

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-03-08 13:47

MItt råd är att du tittar på ett klassiskt slutsteg och nagelfar de tre väsentliga delarna nämligen ingångssteget (differentialsteg), VAS, det högförstärkande steget samt utgångssteget. Om du vill ha lite inspiration kan du kolla på mitt QSXM2 vinylsteg samt QRV-01 hörlursteg. Dessa jobbar på +- 15 V så ska du göra slutsteg på +- 35-50 V eller så, så måste du välja komponenter med avseende på effekttålighet.

Ett pedagogiskt sätt att lära sig är att använda sig av SPICE simulering. Varför inte ladda hem LTSpice http://www.linear.com/designtools/software/ som är gratis. Det finns gott om kunniga användare här www.diyaudio.com

Netlist på www.diyaudio.com har samlat på sig en otrolig massa SPICE modeller så hittar du inte till de halvledare du har tänkt att använda så kan man alltid vända sig till honom.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-09 11:49

Jag har för mig att Allt om elektronik (eller Elektor numera), hade med en artikel för några år sedan där de reviderade Crescendo förstärkaren.
Bl a så byggde de bort just en del av självsvängningarna, just för att den inte skulle brinna upp så lätt.
Detta kanske kan vara ett alternativ? Har för mig att den fick bra kritik.

Själv byggde jag Elektors PA300 steg för kanske 10 år sen. Rullar nästan dagligen som slutsteg till mina subbar. Ett ypperligt slutsteg, klarar dock inte <2 ohms belastningar. Mest pga 2 trissor på varje sida, reviderad med kanske 4 eller mer per sida så skulle det nog klara belastningar bättre.

Det finns så mycket roliga projekt som man kan hitta på.
Jag vet ju inte hur mycket du har byggt innan, men testa att bygga en färdig kontruktion från PCB.

Lycka till

Patrik

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-03-09 14:31

Crescendo-steget behöver en kraftig revidering eftersom nästan alla halvledare är "obsolete".
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-09 15:35

Okay ...det hade jag ingen aning om, gäller detta även den "nyare" versionen??

Återgå till DIY-forum