Micro Seiki skivspelare.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Micro Seiki skivspelare.

Inläggav Helmut » 2008-02-25 10:20

Jag använder fortfarande min Micro Seiki DDX-1000 skivspelare men har problem med glappkontakt i kontakterna på manöverlådan. Jag har inte lyckats räkna ut hur jag skall öppna lådan och om jag måste bända loss gummikanten som sitter runt lådan. Någon som vet hur jag får upp lådan så att jag kommer åt att byta kontakten.
Hur får jag bort skivtallriken?

Jag har också en CD spelare av märket Sony CDP-101 som fungerar men efter en halvtimme åker skivan ut jag har hittat ett fel på en special ic krets. Finns det något företag som har kvar gamla med säkerhet utgångna ic kretsar. Har mest kvar spelaren som kuriosa och inte för att spela på apparaten.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-25 10:28

Hänger på här...

DDX-1000 är ju en otroligt fin pjäs! :) Hoppas att du får ordning på den! Jag får nöja mig med min BL-51. När vi nu ändå är inne på Micro Seiki passar jag på att undra om någon har koll på deras tonarmskontakt. Har problem med glapp och skulle behöva en ny kontakt. Går det att få tag på?

/Jocke

Användarvisningsbild
highfive

Micro Seiki DDX 1000

Inläggav highfive » 2008-02-26 22:59

Hej

Servicemanual med beskrivning hur man demonterar kontrollboxen till DDX 1000 finns på Vinylengine!

I manualen, så finns allt matnyttigt man kan behöva!

Se: http://www.vinylengine.com/library/micro-seiki/ddx-1000.shtml

Med vänlig hälsning highfive 8)

PS Har själv en DDX 1000, som väntar på helrenovering, då den inte håller rätt hastighet. DS

PSS. Avslutar Med ett par bilder på denna skönhet! DSS

OBS Bilderna visar inte min DDX 1000

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2008-02-26 23:59

8O
Jesus Kristus, det där är en cool skivspelare!

Går den att köpa?
Vad kan den kosta?
Är den bra?

Skit samma, går den att köpa? :P

/N

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-27 00:13

Begagnade finns nog att hitta på ebay. De är inte billiga. Gick att hänga på 3 tonarmar (var det väl).

/J

Edit: Highfive - lägg upp bilderna i tråden om snygga Vintage-prylar!

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2008-03-06 22:26

En given utsmyckning till DDX-100 är Black Diamond Racing Pucks under Seikifötterna. Parvis ihopskruvade ger de en fin höjd och känsla av dignitet åt svarven. Känns som att de var gjorda för varann.

Bild

Användarvisningsbild
qwerty

Fel på ddx-1000?

Inläggav qwerty » 2008-03-07 22:27

Ser att det är några som har fel på sina styrenheter till ddx-1000 turntables. Jag har en själv (som jag eventuellt kan tänka mig att sälja för ett bra bud), men det jag ville säga var att om ni har problem med att hastigheten varierar i hastighet, eller att spelaren får "frispel" och kör på full fart, så öppna styrenheten genom att ta bort tassarna under densamma och skruva ur skruvarna (men om ni laddar ner bruksanvisningen så borde väl samma sak stå där tycker jag), och dela sen bara på över och underdel.

Sen tar ni bara och försiktigt sprayar de två potentiometrarna som styr 33 resp. 45 varvshastigheterna med t.ex. 226 eller nån annan oxidlösande spray. Samtidigt som ni sprayar dem (en i taget) så vrider ni potentiometern fram o tillbaka i fulla utslag. Då får ni bort den oxid som gör att hastighetsregleringens elektronik saknar referens (rätt ohmtal/motstånd) och då inte fungerar. Samma oxidlösande spray kan med fördel användas om ni har problem med anslutningen mellan spelare och styrenhet, men där kan ni ta en liten mässingsborste (Claes Ohlson) och när ni lagt på lite spray sen försiktigt bara borsta bort eventuell oxid.

Då har ni en spelare som funkar igen.....

Användarvisningsbild
KJG

Inläggav KJG » 2008-03-11 23:09

Sjukt cool skivspelare, har själv en Micro Seiki MA-505-tonarm. Vad sitter för tonarm/tonarmar på era DDX-1000?

Edit: stavfel

Återgå till Vintage-hifi