Bygga subbasar(hjälp)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-02-28 01:08

Hej,setat ock gogglat lite ock verkar finnas blåsljud från portar i några välkända tillverkares subbar i prisklasser t.o.m över 10000kr,rätt rejäla blåsljud också,(dåligt tycker jag) jag som är en ren amatör med mkt begränsade kunskaper har lyckats bygga ett par subbar som inte har blåsljud(stor rördiameter=mindre risk för oljud) ,konstigt om jag fiksar det ock inte en fabrik.Mvh.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-02-28 06:59

zapanasta skrev:Hej,setat ock gogglat lite ock verkar finnas blåsljud från portar i några välkända tillverkares subbar i prisklasser t.o.m över 10000kr,rätt rejäla blåsljud också,(dåligt tycker jag) jag som är en ren amatör med mkt begränsade kunskaper har lyckats bygga ett par subbar som inte har blåsljud(stor rördiameter=mindre risk för oljud) ,konstigt om jag fiksar det ock inte en fabrik.Mvh.

skulle inte tro att det har med diametrn på porten/rlret att göra utaqn att lådvolymen är för liten och att sen tillverkaren försker att stäma av den lilla lådan lågt

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-02-28 11:24

hej,konstiga kompromisser tillverkare har då tycker jag,bygger man en sub själv som har så kraftiga blåsljud så det låter lång väg så gör man ju givetvis om det.Tycker man ska kunna förvänta sig att fabikstillverkade subbar inte ska ha dessa problem framförallt om subben kostar en del också. Mvh

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-28 11:56

Marknadsavdelningen 8)

Dessutom ser det ju coolt om man säger att den har en lägstafrekvens på 15hz... att det sedan innebär att man inte kan spela särskillt starkt utan arteffekter tar de.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-02-28 15:39

zapanasta skrev:hej,konstiga kompromisser tillverkare har då tycker jag,bygger man en sub själv som har så kraftiga blåsljud så det låter lång väg så gör man ju givetvis om det.Tycker man ska kunna förvänta sig att fabikstillverkade subbar inte ska ha dessa problem framförallt om subben kostar en del också. Mvh

Som jag skrev tidigare... Leksaks subbar :roll:

Jag menar, hur kul är det om suben kan gå ner till 18-20 Hz men inte klarar
mer än 85 dB ljudtryck vid de frekvenserna?

Portkavitation tycker jag inte får ske förren man passerat minst 110 dB...
vid lyssningsplats alltså :P
Inga anknytningar

Föregående

Återgå till DIY-forum