phloam skrev:I musikupplevelsen blir objektiviteten bara störande, man lyssnar efter fel och annat istället för på musiken. Dess motsats, subjektiviteten, blir då istället en hjälp för upplevelsen. Placebo, vidskeplighet, magi, nostalgi - känslor som hjälper en att få en större musikupplevelse.
Undra sa flundra....
Jag tror det tvärtom är betydligt vanligare bland ljudentusiaster som bejakar "allt-kan-spela-roll-för-upplevelsen" att man aldrig blir riktigt nöjd med ljudet och ständigt letar nya förbättringar. För med det synsättet finns ju förbättringsmöjligheter precis överallt!! Man kan byta nätuttag, sätta in guldpläterade säkringar i proppskåpet, byta förstärkare till en MkII-modell, lägga högtalarkablarna på dämpvaggor...ja listan är ju oändlig!!
En förståelse och acceptans för storleken på inverkan av nätkablar, CD-spelare, förstärkare, högtalare & rum gör, tror jag, att man faktiskt mindre bryr sig om själva apparaterna och allt runtikring och därför kan fokusera mer på musiken och inspelningen. Det kan förefalla torrt, teknokratiskt och tråkigt att avfärda de mer mystiska sidorna i hifi-ankdammen med tekniska argument och krav på "bevis" men jag ser detta förhållningssätt som ett närmande till musiken, framträdandet och inspelningen.