Distortion hos flerkardeliga kablar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

Distortion hos flerkardeliga kablar

Inläggav norman » 2003-10-07 20:59

Anledningen att många(?) använder EKK är väl att det skall kunna uppstå distortion när elektroner hoppar mellan kardelerna i en mångtrådig kabel (har inte satt mig in i hur det funkar ännu...).
Då kommer den givna frågan :) : Hur stor är denna distortion i normala sammanhang? Är det hörbart?

Alltså: finns det nån vettig anledning att böka med styva EKK?

Är det nån som känner för att förklara hur det funkar lite mer ingående skulle det vara kul!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-07 21:10

Jag skulle kunna köra copy-and-paste på IÖ's inlägg på LTS-forum men jag vet inte om det skulle uppskattas.. Vad säger du IÖ (om du läser just detta)?
Senast redigerad av Naqref 2003-10-07 21:27, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-07 21:15

Håller tummarna för copy&paste! :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-09 21:14

Ingen annan som kan förklara? Kan själv inte riktigt lista ut hur det kan uppkomma dist av att elektroner "byter" ledare. Kan iof inte lista ut varför dom hoppar över heller.. :) Känner att jag inte riktigt behärskar denna typ av fysik..

Hmmm eller vill dom hoppa från de mittersta ledarna och ut till de yttre?

Får väl fortsätta hålla tummarna! :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-09 23:34

Om elektronerna har lättare att byta ledera än att fortsätta i samma så gör dom det. Hopp! Varför det ger dist vet jag inte, men tydligen är det i alla fall fullt mätbart och även hörbart enligt somliga. Så jag helgarderar i alla fall på högtalarsidan där jag kör enkaredilgt. Det blir enkardeiga signalkablar senare i höst/vinter också. Jättsnygga och bra.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-10 15:20

"Om elektronerna har lättare att byta ledera än att fortsätta i samma så gör dom det."

Frågan som kommer är då: varför har de lättare att gå i en annan ledare som är identisk med den som de redan var i?

Iof så kanske jag antar fel när jag tänker att alla ledare är lika och att alla har fullgod kontakt i ändarna. Om de har lite olika kontakt i kabeländarna så kan man ju kanske tänka sig att det kan uppkomma distortion när elektroner hoppar över till andra ledare (=>totalt sett ändras kabelns serieresistans lite slumpartat) Fast å andra sidan tycker man att statistiskt så borde det jämna ut sig och inte vara märkbart (elektronerna är ju rätt många.. :) ). Det borde också vara starkt beroende på vilken typ av oxid som bildas på varje kardel.
Kul att gissa lite iaf :) kanske borde ta och öppna min fasta tillståndet bok och se om jag förstår nåt där.. (förstod nog inte så mycket sist jag kollade i den dock :) )

Återgå till Teknikforum