Larsen 4-uppgradering?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-02-29 15:12

Ingen som reagerat på att denna tråd väl egentligen inte hör hemma här? Att debattera Larsenhögtalare på Carlsson Illuminati ger väl bara ved i brasan för att Larsen = Carlsson, som ju många ondgör sig över.

Kanske dags att inrätta ett Larsen Illuminati??

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-02-29 15:17

Nja...

Har ju varit uppe förut.
Rubriken för forumdelen är:

Carlsson Illuminati
Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Alltså passar denna tråd om Larsen 4 utmärkt i forumdelen.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-02-29 15:25

avr7000 skrev:Nja... Har ju varit uppe förut. Rubriken för forumdelen är:

Carlsson Illuminati - Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Alltså passar denna tråd om Larsen 4 utmärkt i forumdelen.

Mvh Stefan

Hur tänkte du nu? Carlssonhögtalare är inte Larsenhögtalare, och ortho-akustik är väl ett Carlssonvarumärke? Larsen får väl, som sagts tidigare, göra vad som helst i sin marknadsföring utom att just leva på Carlssons renomé enligt SSC's/IÖ's uttalanden - och nu vill du att han ska få göra just det?

Lite underligt uttalande måste jag säga, men mig spelar det faktiskt ingen roll. Jag gillar bara inte hur alla ickeinblandade lägger sig i något man faktiskt inte har något att göra med. Lättast är väl att ändra rubriken aningen - för att slippa felet - eftersom jag faktiskt tycker att diskussion om Larsen hör hemma här.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-29 16:08

ortho-akustik
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-02-29 16:19

Detta är ju ett forum och inte en annons i en tidning.

Varumärke eller inte så är ju begreppet/principen Ortoakustik det som bäst passar in på Larsenhögtalarna och det är väl lämpligt att låta de som är intresserade av detta begrepp/denna princip diskutera detta under avdelningen

" Carlsson Illuminati
Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik. "

Man behöver ju inte tillsånd av någon för att i diskussion på t ex faktiskt.se nämna eller använda orden Carlsson och Ortoakustisk.

Mvh

Stefan Björklund
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-02-29 16:29

Sedan håller jag med om att det är en bra idé att justera rubriken för att undvika att vissa blir upprörda.

Mvh

Stefan Björklund

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-02-29 18:31

Äntligen!

Mina Larsen 4 ska nu vara på väg hem till mig och beräknas anlända inom den närmaste timmen om allt går som det ska. Blir skönt att dra igång dessa.:)

Apropå trådplaceringen etc: Larsen är ju "släkt" med Carlsson och personligen köpte jag dem p.g.a att jag blev "Carlsson Illuminati". Hade annars köpt OA-60 om de varit i produktion.

Ser ingen större anledning att separera Larsen-trådar, däremot kanske att forumdelen får beskrivningen "Om Carlsson och Carlsson-inspirerade högtalare samt orto-akustik".

Förresten, vad är rekommendabel inspelningstid för Larsen 4?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-02-29 19:04

Larsen är minst lika mkt inspirerad av Stig Carlsson som SSC är, så givetvis är Larsen-högtalare lika mkt välkommet ämne i denna del av forumet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-02-29 19:43

Då har Larsen 4 landat. Hinner tyvärr inte koppla in dem ikväll, det blir imorgon då det vankas lite rumstering med placering etc.

Nedpackat och fint:

Bild

Uppackade i väntan på inkoppling.

Bild

Kommer därefter att köra Larsen 4 fram, Luxor 14040411 bak och Luxor 13040411 som surround back. Luxorhögtalare har fått nya element och delningsfilter samt annan dämpning för några år sedan och låter bra.

De som heter 14040411 var min fars och kördes med en Tandberg TR220 innan de renoverades (basarna vittrade sönder totalt).

Känns trevligt att köra svenskt runtom s.a.s.

När jag fått igång allt imorgon återkommer jag med lite första intryck, vore som sagt bra att veta en ungefärlig inspelningstid innan de på allvar "släpper".

Edit:

Tycker det är en lite rolig slump att mina nya Larsen 4 nästan exakt matchar ett par 60/70-talare som jag identifierat som OA-5 hos ett par bekanta.

Har checkat dessa på Carlssonplanet och uppfattar det som OA-5 men rätta mig gärna. De är helt original och i perfekt skick, tyvärr är alla bilder i mitt inlägg tagna i dunkel belysning så kvaliteten är inte optimal. Trodde att de var renoverade men ägaren upplyste om att de stått där och spelat sedan leverans, utan åtgärder och att de lät bra fortfarande. Hann inte höra på dem dock.

Bild

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-01 07:14

avr7000 skrev:Sedan håller jag med om att det är en bra idé att justera rubriken för att undvika att vissa blir upprörda.

Mvh

Stefan Björklund

Antingen missförstår vi varandra gravt, eller så är du en av de drygaste människor jag kan tänka mig. Jag hoppas på det tidigare, annars kan det här faktiskt vara för min del.

Ibland tänker jag högt, väldigt sällan men ibland. Och det här tänker jag efter ännu ett av dina inlägg där du vet hur saker gått till utan att lägga fram något som stödjer det du säger:

Ska bli intressant att se dig förklara hur de brev du till och från pratar om att du kan lägga ut på forumet ska förklara hur det ligger till i det här ärendet. Jag bara gissar att du har alla brev som finns, som givetvis förklarar allt, och därutöver inte är det minsta partisk i ärendet. Om det är så undrar jag vem som givit dig alla breven (även de från Larsen) och i vilket syfte du fått alla dessa breven och varför du tycker de är värda att sprida för att upplysa folk om hur det står till.

Du har ju i alla fall fått mig att inte vilja skaffa ett par oa51 längre (som jag anser vara de vackraste högtalarna som skapats), eller Larsens alster över huvud taget! Hoppas att du inte lyckats med samma osköna förändring hos fler. Men så klart, jag kanske är känslig.

[slrt]
admin

Densen

Inläggav Densen » 2008-03-01 09:52

Kul att läsa lite från en entusiastisk AVR4000.
Det ser ut som om du får jobba lite med placeringen av högtalarna, och möbleringen. Är det inte ett fönster bakom där stereon nu står? L4 skall väl som SC's skapelser stå mot väggen för bästa resultat (basstöd - reflexer)? Det ser ut som om den högra på bilden skulle bli lite inklämd. Dessutom skall det väl inte vara något högre in mot mitten än vad högtalarens trähölje är högt, om jag inte är felinformerad? Hur är det med dämpningen av första reflexen på L4, mår de bra av att dämpa denna månntro?
Jag vill inte med detta förta din glädje, utan bara komma med lite funderingar om hur du kanske kan förbättra ljudkvaliteén ännu bättre. - konstruktiv kritik -
Nagref, AVRnnnn vet säkert besked att lämna om detta?
När L4 är inspelade och rätt placerade, kan du ju bjuda in din bekant med OA-5'orna, så får denne höra vad som har skett på ljudfronten, de senaste åren, (ursäkta ev.'a OA-5 entusiaster). Du planerade att använda dina ombyggda Luxorhögtalare som surround, matchar de verkligen. Skall du inte leta upp ett par OA-50 eller liknande till bakre kanaler, och sedan köpa till Larsens kommande center? Tror en sådan uppsättning skulle bli ganska bra?
Fortsätt skriva i din positivt entusiastiska anda, kul läsning.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-01 10:05

Slartibartfast skrev:
avr7000 skrev:Sedan håller jag med om att det är en bra idé att justera rubriken för att undvika att vissa blir upprörda.

Mvh

Stefan Björklund

Antingen missförstår vi varandra gravt, eller så är du en av de drygaste människor jag kan tänka mig. Jag hoppas på det tidigare, annars kan det här faktiskt vara för min del.

Ibland tänker jag högt, väldigt sällan men ibland. Och det här tänker jag efter ännu ett av dina inlägg där du vet hur saker gått till utan att lägga fram något som stödjer det du säger:

Ska bli intressant att se dig förklara hur de brev du till och från pratar om att du kan lägga ut på forumet ska förklara hur det ligger till i det här ärendet. Jag bara gissar att du har alla brev som finns, som givetvis förklarar allt, och därutöver inte är det minsta partisk i ärendet. Om det är så undrar jag vem som givit dig alla breven (även de från Larsen) och i vilket syfte du fått alla dessa breven och varför du tycker de är värda att sprida för att upplysa folk om hur det står till.

Du har ju i alla fall fått mig att inte vilja skaffa ett par oa51 längre (som jag anser vara de vackraste högtalarna som skapats), eller Larsens alster över huvud taget! Hoppas att du inte lyckats med samma osköna förändring hos fler. Men så klart, jag kanske är känslig.

[slrt]

Jag menade inte så där "drygt" med "vissa" som jag nu ser att det framstår. Jag menade uppriktigt att jag höll med dig att du har rätt i att en enkel förändring av forumrubriken skulle ta bort anledningen till att känna att vissa frågor var felplacerade. Om jag åsyftade någon speciell med "vissa" så var det som sagt inte dig (även om jag nu ser att det kan se så ut, sorry) utan snarare SSC.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vart du vill komma med resten av ditt inlägg :?: :?:

Ja... jag har kommit i "bråk" vid ett flertal tillfällen där jag har gått in och svarat på information i detta ärende där jag anser (med den info jag har) att det jag svarat på varit felaktigt eler osant.

Nej... Jag har aldrig påstått att jag är opartisk i denna debatt, jag har sagt att jag inte har några "ekonomiska eller dyl" kopplingar till Larsen HiFi, men var mina sympatier i ärendet är har väl varit ganska uppenbart?

Mvh

Stefan Björklund

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-01 10:49

Det är lite lurigt med placeringen men följande kommer att ske:

*Stereobänken kommer att flyttas mot mitten av rummet, det står en byrå bredvid som ska bort.
*Larsen 4 placeras en bit bort från stereobänken för att i möjligaste mån undvika att den "stör" ljudflödet.
*Då det är fönsterkarm i vägen kommer jag att initialt placera några gamla hyllplan mot högtalarna för extra basstöd. Funderar sedan på att bygga ett par rejälare stöd senare.

Rummet är lite lurigt, ett vardagsrum med fönsterparti mot söder. Dessutom finns diverse bokhyllor och annat smått och gott där som delvis försvårar men jag har mina idéer.;)

Vad det gäller Luxor så helt rätt, de är inte matchade mot Larsen. Däremot fungerar de i den placering som måste till bak (två högtalare hängande på väggen, två står vinklade på hyllor). Har tyvärr ingen möjlighet att ha ett par golvare bak, det skulle kräva att soffan åker ut.;)

Idealet är då Larsens kommande center/surround till L4 eller Carlsson OA-40CS då det är nödvändigt att hänga högtalaren på väggen.

Har som sagt en del att pyssla med idag, kommer att starta en ny tråd med mina första intryck när allt är inkopplat och klart och beskriva anläggningen närmare. Kanske bäst i medlemspresentationer?

Åtminstone en del av det hela.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-01 12:02

En medlemspresentation är aldrig fel. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-01 12:40

Stefan, jag vill inte blanda in mig i den här soppan. Jag ber om ursäkt för hur jag sa vad jag kände, sånt kan ju lätt bli så fel. Man ska ju inte försöka tolka in saker som inte står bara för att man kan. Hur mycket man än tycker att dom står där!

Take care. Om du inte har några direkta frågor till mig i ämnet (som du isåfall kan ställa nu) kommer jag lämna det. Ett bråk är ett bråk är ett bråk och fler parter än i onödan är ju onödigt!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-02 10:29

Jag har fått igång anläggningen nu men jag låter de spela in sig med en äldre skiva jag brände för några år sedan (MP3) för att låta de spela några timmar nonstop utan skivbyte.

Igår kväll kom jag igång och JA, redan vid första lyssningen (oinspelade) gillade jag skarpt vad jag hörde. Kan beskriva det närmare när det hela spelats in bättre och jag experimenterat vidare med placeringar etc.

Men spontant upplevde jag det hela som en kombination av OA-58 och OA-52.3. Jag har alltid upplevt OA-58 som lite "mörk" i klangen, mellanregistret har varit en aning "tillbakadraget". OA-52.3 har ett klarare mellanregister och låter "ljusare/luftigare" för mina öron vid provlyssning.

Larsen 4 har fått detta klarare mellanregister och låter luftigare än OA-58. Det känns renare och detaljer kommer fram bättre. Förmågan till djupbas känner jag igen från OA-58.

Jag gillar L4 skarpt, "kärlek vid första lyssningen" och den har lyckats förbättra det redan fina ljudet som OA-58 gav.

Återkommer när jag börjat få ordning på allt, dels spelat in dem ett antal timmar idag och testat lite olika placeringar m.m. Stay tuned.;)

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-03 21:35

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati