Moderator: Redaktörer
Fingerburner skrev:Kan det vara så att steget börjar självsvänga när volymen kommer upp till en viss nivå. Om du har ett oscilloskåp koppla in det och se vad som händer. Annars mät strömförbrukningen. Den hoppar plötsligt upp om det börjar självsvänga.
Sjävsvängning kan ju bero på mycket. Dåliga elektrolyter i nätdelen (De hade du ju tydligen bytt), dålig jordning, defekta avkopplingskondensatorer tex C111 C113. Har du bytt IC-krets?.
Kjell_Kranzberg skrev:Självsvängning, ja det har jag inte reflekterat över, men jag ska naturligtvis kolla det. Menar du att det brum jag hör är
s k "motorboating"? Jag tycker inte det låter riktigt så.
Ragnwald skrev:Sällsynt, men har du kollat likriktardioderna ?
silvervarg skrev:Det låter ganska troligt som sagts tidigare att brummet kan bero på självsvängning som ökar strömuttaget till en nivå som nåtdelen inte orkar med ordentligt.
Främst att de då stämmer bra att brummet ligger konstant i nivå då volymen ändras och att det försvinner vid riktigt låg nivå då självsvängningen dödas bort av volymkontrollen.
Ett test som är enkelt och ofta kan ge lite information är att jorda ingången så att man är säker på att orsaken till brummet inte kommer in den vägen.
Prova gärna både ren kortslutning och 1K resistor samt 10K resistor.
Prova även att öka volymen väldigt långsamt för att se om brummet kommer i båda kanalerna exakt samtidigt. Om de kommer exakt samtidigt så ligger felet/symptomet rimligen i en gemensam del, dvs i strömförsörjningen.
Tänk på att om du har problem med självsvängning och öser på fler µF i nätdelen så kommer du kanske att minska brummet så mycket att det blir svårhörbart, men att du då bara döljer delar av det egentliga felet.
rolfzetterberg skrev:Kjell,dum fråga kanske,men du vet väl om att du har en liten källarfirma som säljer komponenter där du bor?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 232 gäster