sälja cd och stsa på dvd?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

sälja cd och stsa på dvd?

Inläggav sprudel » 2008-03-05 12:19

Vill gärna minimera antalet stora apparater så min tanke är att kanske låta DVD-spelare + externdac ta över som cd-källa istället för nuvarande Primare 30.2. Har två olika Pioneer-spelare, 575 och 585?(på landet). Verkar det vettigt? :?:

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-03-05 14:08

Ja, fast jag skulle skippa externa DAC:en och köra på den inbyggda i dvd-spelaren (eller receivern) istället. Dom pengarna är bättre investerade på annat sätt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-03-05 14:33

Ska prova att köra cd i DVD igen, men med samma förutsättningar som Primaren: analogt via RG62. Har provat tidigare digitalt via surroundprocessorn och valt stereo, men det lät inget kul.
Anledningen till att jag funderar i dessa termer är en erfarenhet från i somras när jag låg i hängmattan och lyssnade på Roger Waters via en bärbar, simpel kombimaskin och lurar. Så mycket detaljer, vilken klang, så rätt. Kan en sådan simpel CD-avläsare ta fram all denna information så finns ju begränsningarna på något annat ställe i kedjan. (=högtalarna och rummet )
Denna del jobar jag med nu, piP och akustikanpassning pågår likväl.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-03-05 16:07

En potentiell orsak till skillnader när man jämför cd-dvd brukar vara olika utnivåer. Den som har högst nivå ut tycker man ofta låter bättre. Detta undviker man genom att nivåkalibrera.

Edit: Om du ska koppla analogt från dvd till receivern så använd 5.1-utgångarna för att undvika en extra AD-DA-omvandling. Gör samma med primaren (fast bara med Front Left och Front Right då).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-05 17:10

Jag kör fn med en pioneer-DVD digitalt in till recievern och det jag har att klaga på är knapprespons, spolning och sådant som inte är riktigt samma som på en riktig och bra CD-spelare.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-03-05 17:18

Jag har 2-kanal ut, dessa tänker jag använda rätt in i förstärkaren och hoppar över AVP(surroundprocessorn) , på samma sätt som med Primaren. Spelaren heter Pioneer 565 förresten. Väntar bara på att en hantverkare som installerar braskaminen ska bli klar så att jag kan köra.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-03-06 10:40

Snabb lyssning igår, men fick klart besked, 5-0 till Primare. Det var ju tråkigt. Primaren är väl lite bättre bestyckad avseende digitalöversättningen än Pioneer. (D/A Converter Burr-Brown PCM1704 24-bit 8 x oversampling 96kHz, Filter Burr-Brown DF1704 24-bit 8 x oversampling 96kHz)

Saxat från Carlsson Planet: "Inte så att DV-565 var jobbig att lyssna på, den var klangligt trovärdig och allmänt trevlig och gjorde mig aldrig lyssningstrött. Men den hade ändå ett något tunnare ljud än referensen, vagt metalliskt och den saknade riktig ork i forten och crescendon och gav då en något förkrympt ljudbild."
Ganska bra beskrivning på det sätt jag uppfattade pioneer 565, men jag skulle nog ta i lite mer avseende dess begränsningar. Får nog hålla koll på Carlsson Planet lite mer. Skulle vara kul att kolla med extern dac till Pioneer 565 och se(höra) hur den presterar då.

Återgå till Teknikforum