Kompression av dämpmaterial

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Kompression av dämpmaterial

Inläggav Mr_Ekan » 2008-03-05 02:43

Antag basreflexlåda av jaffatyp med invändiga mått 300*800*300 (B*H*D). Lådan avses fyllas till 50% med glasfiberull placerad i den övre halvan, dvs de övre 300*400*300 millimetrarna fylls med ull.

Antag vidare att konstruktören = byggaren beger sig till brädgårn för att köpa 100 mm tjock glasull för ändamålet. Han placerar 3 st ark med måtten 300*400*100 på varandra i den övre halvan av lådan. Han fyller således den övre halvan av lådan.

* Har man i exemplet ovan fyllt lådan med 50% glasfiberull? Eller kanske 40% eller rentav 60% (nja, knappast det senare va...)? I klartext; vilken kompressionsgrad brukar man tänka sig för olika dämpmaterial i allmänhet, samt glasull i synnerhet?

Eventuella likheter med undertecknads problem vore givetvis en ren tillfällighet :) .

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-03-05 03:53

Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-03-05 15:24

Tack! Men jag funderar fortfarande på riktvärden ang kompressionen...
11010000

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-03-05 16:42

Så här ser jag det....
Har du fyllt lådan till 50% med glasull utan att komprimera ullen så har du fyllt lådan till 50% och lyckats behålla den denstiet som ullen hade ursprunkligen.

Jag förstår nog inte riktigt ditt problem? Är du ute efter vilken volym ökning som blir?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-05 16:55

ja enda sättet frågan blir vettig är ju ifall du utgår ifrån en viss komprimeringsgrad.
tex om designen är avsedd att ha 50% fylld låda med 500gr/m3 densitet så kommer ju 50% fylld låda med 250gr/m3 motsvara 25% fylld. Nu vet jag inte om sambandet är linjärt på det viset men iaf..

men om frågan är hur mycket dämpmaterial av en viss densitet du ska ha så är det väl bara du som kan svara på det genom att prova/räkna/mäta.
det är väl en fråga om hur bra dämpning och isotermisering du behöver.

edit: har nån några formler på sånt här? jag antar det går att räkna ut på nåt vis vad effekterna av ett visst dämpmaterial ger. men det kräver ju att man vet datat på det dämpmaterial man använder. trial and error kanske är enklast och snabbast?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-03-05 17:37

Om vi säger så här då... Basta! och andra simuleringsprogram (antar jag) tar väl på ett eller annat sätt underliggande hänsyn till vilket dämpmaterial man använder samt densiteten för detta? Vad är default sas?

X % avser glasfiberull med densitet Y som i lådan har sin ursprungliga form, dvs kompression = 0?

Ursäkta om frågan var flummigt formulerad. Ska forska vidare lite mer på nätet och se om jag hittar ngt.

Vh
11010000

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-05 19:55

lspcad har ett slags "quality" värde som simulerar effekten av dämpmaterial. men det är ju du som användare som får definiera det.
gullfiber tex presenteras väl inte direkt med "högtalarparametrar" utan godhetstal på isolering och ljuddämpning.
jag undrar om det är många som räknar på dämpmaterial alls. antar Öhman gjort det men jag undrar om inte han är i väldigt stark minoritet där..
många verkar ju inte ens ha koll på vad materialet riktigt gör. loudspeaker design cookbook nämner väl inte ett smack om isotermisering eller dylikt tex?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-05 20:51

ja vad vill man uppnå med dämpningen

isotermisering alena är väl bara giltig för "subbasar"?

normalt vill man väl ha både dämpning och isotermisering?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-06 01:39

Mr_Ekan skrev:Om vi säger så här då... Basta! och andra simuleringsprogram (antar jag) tar väl på ett eller annat sätt underliggande hänsyn till vilket dämpmaterial man använder samt densiteten för detta? Vad är default sas?

Basta! smiter lite från den svåraste frågan. Den frågar efter hur stor del av lådan som är isotermiserad. Har man ett idealt isotermiserande material så stoppar man in andelen av lådan som är fyllt med sånt. Har man inte det, så får man stoppa i lite mer material. Hur mycket beror på hur mycket avvikelse från det ideala materialet det verkliga har.

Nu blir det inte hemskt fel om man antar att glasfiber är idealt. Vill man vara pillinoga så kan man mäta fram vad det blev och justera efter behov. Det bör man ju göra ändå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-03-06 20:30

Tack för svar. Ang dämpning finns här en bra dialog mellan IÖ och Isidor...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=90

Begreppet "isotermiserande"... Uppenbart varierar trycket i en låda som en följd av konutslag. Denna tryckförändring skulle utan dämpmaterial generera temperaturvariationer i lådan som inte är önskade eftersom ljudet då skulle röra sig med olika hastighet vid olika tryck/temperaturer. Av denna anledning (bl a) inför vi "isotermiserande" material -> lådans förstärkning kan predikteras oberoende av tryck- och temperaturvariation :?:

För egen del så ska jag framgent mäta resonansfrekvens för mitt system, så får vi se om det blev som tänkt.
11010000

Återgå till DIY-forum