Pearls Before Swine var ett av mina första favoritband.
Jag hade någon (gräslig) psykedelia-platta där Pearls hade med en låt, vilket innebar en beställning i stadens lokala skivaffär av
Balaclava - sedan fortsatte det. Alla LP-skivor är borta och det var med en stor lättnad som gruppens skivor släpptes på CD. Jag fattas deras första, men det är mer ett visst motstånd mot en skiva som kanske är lite för primitiv, men vi får se.
Pearls Before Swine är ett band som spelar musik som ger Bob Dylan- och Leonard Cohen-vibbar. Det finns för övrigt en del tolkningar av dessa. Bra tolkningar, därför skrivar jag inte covers. Bandets primus motor är/var Tom Rapp, vilken fortsatte med en del soloplattor. Idag är han advokat och fortsätter genom sitt jobb kampen mot etablissemanget.
Så vad är det som jag då lyssnat på?
Pearls Before Swine -
Balaclava. Det här är gruppens anti-krigsskiva. Balaclava syftar på krimkriget där engelsmän och turkar fick smaka ryskt stål. Det är också i mitt tycke deras bästa men kyliga och lite skrämmande arrangemang. Här tog gruppen ett djärvt grepp och strök trummorna, men det är ingen förlust.
Translucent Carriages viskas bibliska texter från rättegången mot Jesus. Riktigt läckert är gamla inspelningar av Florence Nightingale och en överlevande officer från "the charge of the light brigade in Balaclava", samt ett stycke som är inspelad på en gammal inspelningsutrustning från 1920-talet.
Pearls Before Swine -
These Things Too. Det drömska albumet. Varje album har sin egen tolkning.
Pearls Before Swine -
The Use Of Ashes. Magnus-Opus-albumet. Anses vara det bästa, men det är en smaksak. Jag tycker det finns mycket starka låtar på det här som
Jeweller,
Rocket Man och
God Save The Child.
Pearls Before Swine -
These Things Too. Nashville-albumet. Här finns en trolig tolkning av Jaques Brels
Seasons In The Sun.
Pearls Before Swine -
Beautiful Lies You Could Live In. Mysteriealbumet. Inte en svag sång. Härliga låtar som tränger djupt in i själen:
Snow Queen,
A Life,
Everybody's Got pain,
Island Lady och
She's Gone är något av det bästa gruppen gjort.
Pearls Before Swine -
Familiar Songs är det onödiga albumet, fast jag tycker det är himla nödvändigt. Skivbolaget gav olovandes ut detta album med en lite andra vesrioner av gruppens låtar. Många av sångerna är nästan bättre här än på tidigare album. Nu är det enbart Tom Rapp som får cred för musiken.
Pearls Before Swine -
Sunforest. Det sista albumet. Här saknas gnistan i en av de absolut bästa progressiva amerikanska grupperna.
Pearls Before Swine -
Wizard Of Is. Innehåller en blandning av demolåtar, omtagningar, liveinspelningar och annat. Det mesta håller mycket hög kvalitet och är mycket intressant för en som inte fått nog av gruppen.

Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap