Impendansgång kontra ev effektdubbling.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-03-06 20:03

Det som jag reagerade mot var det "kontroversiella" uttaladet med innebörden att varje konstruktör som överdimensionerar förstärkare ordentligt är "inkompetent". Av någon anledning valde du att inte kommentera just detta.
Inkompetens tycker jag är ett mycket starkt och hårt ord. Om konstruktören vet vad han gör, vill göra det och har argument för det, är konstruktören ändå inkompetent? Om han dessutom gör en välljudande och prisvärd produkt, jämfört annat på marknaden, är han ändå inkompetent? -Bara för att han överdimensionerat?

De flesta hifislutsteg har väl ändå en utgångs impedans som ligger under 0,1 ohm...? -Kanske inte rörsteg och div. annat mög, med de passerar väl inte nålsögat av andra anledningar heller...
-På självvald "semester".

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-06 23:12

RogerJoensson skrev:Det som jag reagerade mot var det "kontroversiella" uttaladet med innebörden att varje konstruktör som överdimensionerar förstärkare ordentligt är "inkompetent". Av någon anledning valde du att inte kommentera just detta.
Inkompetens tycker jag är ett mycket starkt och hårt ord. Om konstruktören vet vad han gör, vill göra det och har argument för det, är konstruktören ändå inkompetent? Om han dessutom gör en välljudande och prisvärd produkt, jämfört annat på marknaden, är han ändå inkompetent? -Bara för att han överdimensionerat?

De flesta hifislutsteg har väl ändå en utgångs impedans som ligger under 0,1 ohm...? -Kanske inte rörsteg och div. annat mög, med de passerar väl inte nålsögat av andra anledningar heller...

Intressant att läsa att några här underförstått anser att så gott som alla erkända och riktigt bra "förstärkarmärken" enligt Stereophile, Absolute sound osv har inkompetenta ingenjörer, eftersom de oftast så gott som dubblerar (nästan) vid halverad impedans :o .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-07 00:25

IngOehman skrev:Men å andra sidan kan man ju göra en kul lösning för den som vill kunna tweaka - nämligen att ha 0,1 ohm mot jord, och göra en koppling där man med en liten pot kan ägnas sig åt att variera strömåterkoppling + gain. Det finns inga hinder för t ex ett reglerområde från -5 ohm till +15 ohm, eller vad man nu vill ha. :wink:

Ja, jo sånt där är ju lite kul. Ett annat roligt experiment är att bygga en sån där sak med en operationsförstärkare, och sen ger man den noll volts inspänning. Då har man byggt sig ett negativt motstånd. Kopplar man det till en vanlig digital multimeter så visar den faktiskt minusohm också...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-07 01:44

Jepp!

Kul skall man ha, i alla sina dar! ;)

Operationsförstärkares utgångar kan man för övrigt förse med många olika lustiga egenskaper med hjälp av lite finurlighet (=1/inkompetens = kompetens). En annan klassiker är konstgjorda induktorer* (gyratorer) och oändlighetsmotstånd. Fast de sistnämnda han man egentligen bara nytta av som komponeter på utgångar med utsignal. Annars kan man ju bara avstå ifrån att koppla in en last, så får man liksom en oändlig last...

Sådana där oändlighets utgångsimpedanser (strömutgångar) är rätt kul förresten, och de kan med fördel användas för att åstadkomma brumfria signalöverföringar mellan galvansiskt förbundna men tvärs-smutsiga jordsystem. :)

*Använder man nästan alltid i analoga grafiska equalizatorer.

---------------------------------------------------------------------------------

RogerJoensson skrev:Det som jag reagerade mot var det "kontroversiella" uttaladet med innebörden att varje konstruktör som överdimensionerar förstärkare ordentligt är "inkompetent".

Jag vet inte vem du vänder dig till med det där låtsascitatet? :? :o

Du har så vitt jag kan förstå hittat på det själv, så du kan inte begära att någon annan skall ta ansvar för det.

RogerJoensson skrev:Av någon anledning valde du att inte kommentera just detta.

Vad menar du med det?

Jag skrev ju: Självklart är det förnuftigt att nätdelen är lite överdimensionerad. Det har skrev jag ju redan i ett av de första inlägget jag gjorde. Det handlar om proportioner. En nätdel som gör att uteffekten dubblas vid halverad last är oändligt styv. Det kan inte kallas "lite överdimensionerad", eller tycker du att det kan det?

Jag tror jag skrev något i stil med att ett slutsteg som ger 130 W i 8 ohm och 200 W i 4 ohm kan vara vettigt för 8 ohmshögtalare, eller hur? Det har en intrinsisk impedans som är signifikant under 8 ohm, och signifikant under 4 också. Så varför tror du att jag inte tycker att en rimlig marginal är vettigt?

Räckte inte det som kommentar? :?

RogerJoensson skrev:Inkompetens tycker jag är ett mycket starkt och hårt ord. Om konstruktören vet vad han gör, vill göra det och har argument för det, är konstruktören ändå inkompetent? Om han dessutom gör en välljudande och prisvärd produkt, jämfört annat på marknaden, är han ändå inkompetent? -Bara för att han överdimensionerat?

Du skriver "om han har argument för det", men du skriver inte vad ett sådant argument kan vara? Då kan jag inte veta om det är ett giltigt argument, eller hur? Alltså ett giltigt argument (t ex en pistol mot tinningen, eller annat hot, eller frestelse!) för att jag skall uppfatta inkompetensen som falsifierad.

Och nu talar jag om argument för just: Dimensioneringar som gör att uteffekten stiger till det dubbla när man halverar impedansen jämfört med den impedans som man praktiskt använder - alltså det enda jag talat om (vilket du vet om du läst det jag skrivit), Jag har BARA talat om sådana EXTREMA överdimensioneringar.

RogerJoensson skrev:De flesta hifislutsteg har väl ändå en utgångs impedans som ligger under 0,1 ohm...? -Kanske inte rörsteg och div. annat mög, med de passerar väl inte nålsögat av andra anledningar heller...

Det är inte upp till mig att bestämma vad för förstärkare folk vill använda därhemma. Jag har levererat högtalare till många som använt rörslutsteg därhemma, och de verkar vara lyckliga med det. Det gör mig glad! Även om jag kanske inte skulle göra samma val själv har sjag svårt att inse varför en person som klagar på att jag skriver...

iö skrev:För praktiskt bruk är det i princip alltid ett tecken på en inkompetent kontruktör om en effektförstärkare lämnat dubbla uteffekten i halva impedansen (och denna halva impedas är en som påminner om den impedans som man brukar*). Det betyder nämligen bara att förstärkaren för praktiskt bruk aldrig lämnar i närheten av den uteffekt som den skulle ha kunnat dimensioneras för att klara (till samma kostnad) - och den vore ingenjörsmässigt bra dimensionerad.

Tittar man på det ur en ingenjörsmässig synvinkel så går det faktiskt att argumentera för förstärkare som ger bara 12,5% högre uteffekt i den lägsta impedansen de kommer att lastas med, jämfört med dubbla denna impedans. Men räknar man in alla faktorer blir det sällan så enkelt.

*Att en effektförstärkare lämnar nästan dubbelt så hög uteffekt i 25 ohm som i 50 ohm är alltå inget tecken på att konstruktionen är dålig. I så höga impesnasen bör den göra det.

...själv skriver saker som:

RogerJoensson skrev:De flesta hifislutsteg har väl ändå en utgångs impedans som ligger under 0,1 ohm...? -Kanske inte rörsteg och div. annat mög, med de passerar väl inte nålsögat av andra anledningar heller...

Missförstå mig inte - du får gärna generalisera och kalla alla rörförstärkare för mög för min del, jag bryr mig egentilgen inte (så länge det inte är någon som tar illa upp av det).

Men isåfall kanske du skall acceptera att andra kallar en dimensionering där uteffekten dubblas när man halverar impedansen i förhållade till den lägsta som man i praktiken kommer att använda (vilket faktiskt betyder att man bara utnyttjar en ingentingdel av förstärkarens kapacitet) för en inkompetent konstruerad förstärkare.

Jag skulle säga samma sak om en bilkonstruktör som försåg en småbil med en kardanaxel med en halvmeters diameter(!), för att den skall klara att överföra ett vridmoment som är 400 ggr större än motorn kan leverera...

Det är inkompetent konstruerat helt enkelt. Saker skall självklart förses med marginaler, det vill säga överdimensioneras, men görs det utan minsta känsla för känsla och proportion - så är det ett tecken på inkompetens. Det är min uppfattning, och det får du nog acceptera.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan tillägga att även om rörförstärkare ofta har vissa svårigheter att nå t ex samma bandbredds- och distorsions pretanda som transistorsteg (av olika skäl, utgångstrafon t ex är en svågighet av dignitet), så är det mycket ovanligt med rörförstärkarkonstruktörer som inte har någon som helst känsla för proportioner.

Rörslutsteg är nästan undantagsvis vettigt dimensionerade, det vill säga dimensionerade så att de levererar i varje fall i närheten av den effekt man kan begära, givet rören, i den belastning du får. Den som köper dem får helt enkelt valuta för pengarna, inom ramen för konstruktionens grundläggande kostnadsläge (både delarna och den ofta större hantverkskomponenten gör att det är svårt att hålla priserna riktigt låga). Detta sagt med reservation för att det förstås går att både göra dåliga rörförstärkarkonstruktioner, och att överprissätta sådana som hade varit bra till rimligare pris.

Det gäller förvisso rätt många transistorstegs konstrktörer också, och jag har bara talat om de fall man ser ibland i High End världen där effekten faktiskt dubblas när man halverar impedansen.

Extra trist är det när man träffar på sådana konstruktioner hemma hos folk som betalat en halv förmögenhet för dem (eftersom de försäkrats om deras enorma strömkapacitet av någon säljare som försäkrats om samma sak av den inkompetente konstruktörer, kanske...) men det enda jag kan konstatera är att de driver den till klippning så det bara stänker om det, när de spelar!

Hade konstruktören gjort konstruktionen för en högtalare istället för att glödga 3 cm järnspik mellan terminalerna, så kunde den ha levererat kanske 10 ggr så mycket effekt - och låtit superbt på den nivå som ägaren faktiskt ville spela!

Men icke. Som sagt - inkompetent konstruerat! (Och du är välkommen att tycka något annat.) :? :o
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-03-07 11:46

OK. Glöm allt jag skrivit tidigare i tråden. Jag har uttryckt mig dåligt och lämnat många hål som kan missförstås och min text har överlag varit klantigt formulerad och ogenomtänkt. Det var dumt att blanda in något annat än det enda jag egentligen kände att jag hade behov att kommentera. Många ord har slösats i onödan p g a detta.

iö skrev:
"För praktiskt bruk är det i princip alltid ett tecken på en inkompetent kontruktör om en effektförstärkare lämnat dubbla uteffekten i halva impedansen (och denna halva impedas är en som påminner om den impedans som man brukar*)"

Jag svarar nu så här istället (efter bästa förmåga):
Om konstruktören vet vad han gör, har för avsikt att göra det han gör och dessutom redovisar det. Då tycker jag inte att det är rättvist att kalla denne inkompetent.

/Kopplingen rörförstärkare och mög var inte avsiktlig, som den uppfattades. Det var en dålig genomtänkt formulering.
Snarare menade jag att med de hårt ställda kraven som ofta framställs ,bl a av I.Ö., så skulle rörförstärkare och div. mög ändå inte passera nålsögat för dessa högt ställda krav, så att kräva 0.1 ohms utimpedans för dessa vore ändå meningslöst.
Senast redigerad av RogerJoensson 2008-03-07 13:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-03-07 12:39

Inkompetent hit och inkompetent dit. Är det någon som har lust att ge sig på att definiera kompetens? Ni får gärna förankra det i litteraturen. När ni är klara med det kan ni ju i förbifarten konstruera ett psykometriskt instrument som mäter det så vi kan få ett vetenskapligt hållbart svar. Det får gärna vara validerat och klart för användning.

Summa summarum kan man väl uttrycka det att det är bättre att en förstärkare lämnar så hög effekt som möjligt i den last man ansluter än att den lämnar dubbelt så hög effekt i halva den lasten (dvs. en last man inte ansluter). Eftersom det finns en ekonomisk konflikt mellan effektuttaget i olika laster är det elegant att först göra en analys av vad man tror lasten blir och sedan dimensionera nätdel och SOA därefter. Jag tror för övrigt att en del rör ihop låg utgångsimpedans med maximal tillgänglig uteffekt.

/D

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-03-07 12:54

Inkompetent enl. Bonniers svenska ordbok 1990: oduglig, utan kvalifikationer.
Inkompetens enl. Svenska Akademins ordlista 1923: Otillräcklig skicklighet, oduglighet, oförmåga, obehörighet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-07 13:00

Skulle bara försiktigt vilja hävda att en konstruktör som lyckas med en linjär fördubbling av effekten vid impe4danshalvering ner till någon ohm utan att tillgripa en oändligt lågimpediv nätdel och oändligt antal trissor (med tillhörande source/emittermotstånd) är allt annat än inkompetent. Möjligen kan man fråga sig att om det är smart att göra en sådan konstruktion men det är en helt annan fråga. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-03-07 13:08

RogerJoensson skrev:Inkompetent enl. Bonniers svenska ordbok 1990: oduglig, utan kvalifikationer.
Inkompetens enl. Svenska Akademins ordlista 1923: Otillräcklig skicklighet, oduglighet, oförmåga, obehörighet.

Detta ser lovande ut. Inte mycket till litteraturgenomgång men ändå. Nu är det bara "kompetens" kvar och ett sätt att mäta det. Sedan är vi där! Ett lämpligt värde för dichotomiseringen blir en rysare.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-03-07 13:10

Naqref™ skrev:Skulle bara försiktigt vilja hävda att en konstruktör som lyckas med en linjär fördubbling av effekten vid impe4danshalvering ner till någon ohm utan att tillgripa en oändligt lågimpediv nätdel och oändligt antal trissor (med tillhörande source/emittermotstånd) är allt annat än inkompetent. Möjligen kan man fråga sig att om det är smart att göra en sådan konstruktion men det är en helt annan fråga. ;)

Menar du "effekten" eller "maxeffekten"?

/D

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-07 13:15

Dahlqvist skrev:
RogerJoensson skrev:Inkompetent enl. Bonniers svenska ordbok 1990: oduglig, utan kvalifikationer.

Detta ser lovande ut. Inte mycket till litteraturgenomgång men ändå. Nu är det bara "kompetens" kvar och ett sätt att mäta det. Sedan är vi där! Ett lämpligt värde för dichotomiseringen blir en rysare.

/D

Sedan bör vi (in)kompetensgradsbestämma en konstruktör som har producerat två olika produkter, den ena mindre lyckad och den andra lyckad.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-07 13:39

Dahlqvist skrev:
Menar du "effekten" eller "maxeffekten"?

/D

Maxeffekten.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-07 14:29

Man kanske skall skilja på en projektledare som vill ha designat en onödig feature (eventuellt inkompetent) och en ingenjör som lyckas implementera det (eventuellt kompetent).

PS. Hehehe, ser snyggt med mitt citat där ovanför. 8)
Senast redigerad av Almen 2008-03-07 14:32, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-03-07 14:31

dimitri skrev:
Dahlqvist skrev:

/D

Sedan bör vi (in)kompetensgradsbestämma en konstruktör som har producerat två olika produkter, den ena mindre lyckad och den andra lyckad.

Men mindre än att man har ett större antal produkter från samma designer att tillgå så är det ju svårt att säga något säkert... He-he...

/D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-08 00:45

RogerJoensson skrev:OK. Glöm allt jag skrivit tidigare i tråden. Jag har uttryckt mig dåligt och lämnat många hål som kan missförstås och min text har överlag varit klantigt formulerad och ogenomtänkt. Det var dumt att blanda in något annat än det enda jag egentligen kände att jag hade behov att kommentera. Många ord har slösats i onödan p g a detta.

Roger - du är en stor man, och från och med nu min hjälte!

Respekt!

Någon gång när jag blivit vuxen (om det någonsin inträffar) skall jag
försöka lära mig att göra sådana där fenomenalt prestigelösa hjälte-
lappkast. Hur gör man?

Fel ute måste man förstås vara först, för att kunna tillämpa dem :?,
men det tror jag kan vara lättare att lära sig (många är ju bra på det,
till synes utan träning ;)). Men även om man inte har det naturligt att
vara fel ute, kan man ju alltid simulera sådana situationer (=bara att
med avsikt skriva något dumt) bara för att se om man lärt sig den där
hjältelappkasttekniken till fulländning. 8)

Hur som helst: Jag är imponerad!

RogerJoensson skrev:
iö skrev:För praktiskt bruk är det i princip alltid ett tecken på en inkompetent kontruktör om en effektförstärkare lämnat dubbla uteffekten i halva impedansen (och denna halva impedas är en som påminner om den impedans som man brukar*)

Jag svarar nu så här istället (efter bästa förmåga):
Om konstruktören vet vad han gör, har för avsikt att göra det han gör och dessutom redovisar det. Då tycker jag inte att det är rättvist att kalla denne inkompetent.

Håller med.

Vad jag talar om är ju bara de konstruktörer som anser att det "kubiska
beteendet" är något annat än det är (ett sätt att tillgodose en okunnig
branchs förutfattade meningar om vad som är tecken på ljudkvalitet).
Alltså de som hävdar att de gör sådana konstruktioner för att det har
någon fördel jämfört med att dimensionera vettigt (läs: Vad som är
vettigt på riktigt).

RogerJoensson skrev:Kopplingen rörförstärkare och mög var inte avsiktlig, som den uppfattades. Det var en dålig genomtänkt formulering.

Ett bra förtydligande, även om jag som sagt inte har något emot
om du hade tyckt så heller. Jag har ju inget emot att människor
ventilerar sina uppfattningar. Någon som tycker att rörförstärkare är
mög bör ha samma rätt att tycka det som någon som tycker att t ex
Ino-högtalare är mög, eller techno-musik, eller blodiga biffar. I varje
fall så länge deras syfte inte är att göra illa.

Däremot kan man såklart fråga om vilka de rationella argumenten är,
om samma person försökar upphöja sig åsikt till en allmän sanning.

Men att bara tycka något är ju inte att sprida osanningar. I varje fall
inte om frågan som sådan är subjektiv.

Om man däremot inser att man KAN ha bildat sig sin uppfattning på
ett felaktigt användande, på ett felaktigt antagande, eller på en
felaktig information, är det kanske rimligt att avstå från att påstå att
grunkan är mög. Då kan man hålla frågan öppen, eller kanske fråga
om det som är oklart.

Det gäller båda rörförstärkare och t ex Ino-högtalare. Ingen av dem
(eller andra saker) bör heller avkrävas egenskaper som de inte har
påståtts ha.

Men... inget av detta är ju kommentarer till det du skrev om rörförstärkare
utan det är bara mina allmänna tankar runt att "sprida åsikter". Jag
babblar helt enkelt. Ber om ursäkt för det. :oops:

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-12 03:51

RogerJoensson skrev:Snarare menade jag att med de hårt ställda kraven som ofta framställs ,bl a av I.Ö., så skulle rörförstärkare och div. mög ändå inte passera nålsögat för dessa högt ställda krav, så att kräva 0.1 ohms utimpedans för dessa vore ändå meningslöst.

Visst är det så. Jag kräver i själva verket absolut inte 0,1 ohm från
någon förstärkare, utan tycker att det är upp till varje konstruktör att
välja vad de vill framställa för en grunka.

En standard ger MÖJLIGHETER, men bör absolut inte leda till tvång.

Den ger både en möjlighet till bättre produkter och till bättre matchingar
mellan produkter, men ingen bör såklart vara förhindrad att göra vad
någon annan kanske tycker är dåliga produkter. ;)

Det är upp till konstruktören. Idag saknas dock en standard för den som
vill ha en att utgå ifrån, för att det skall gå att sikta mot ett perfekt
uppfyllnade av en dylik.

JAG tycker därför att det skulle vara värdefullt om det FANNS en
"uppfyllbar" standard. Om jag själv skulle börja tillverkade slutsteg
igen så skulle jag ju uppskatta om det fanns en sådan, eftersom det
vore ett steg i rätt riktning mot att närma sig en värld där hifi-anlägg-
ningarnas skillnader hade med verkliga kvalitetsskillnader att göra,
och inte med det onödiga gungfly som finns idag i form av bristande
standarder att göra.

Fanns en sådan standard skulle jag ju göra slutsteg som följde den,
så att detta slutsteg i sin tur skulle passa alldeles perfekt för alla de
högtalartillverkare som gjorde högtalarna för att drivas enligt samma
standard. (Förutsatt att uteffekten skulle vara tillräcklig.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-12 15:04

Tycker för övrigt att alla RCA-utgångar borde ligga på 100 ohm också
(eller kanske 75 ohm, det spelar inte så stor roll#), och att ingångsimpe-
danserna borde stadardiseras till 10 kohm parallellt med en serielänk
om 909 ohm i serie med 1 nF. Alltså ingen impedansanpassning totalt
sett, men en garanti för funktion och bra arbetsmiljö för elektroniken,
det vill säga förutsättingar för ljudkvalitet! :)

Nu vet ju alla att system som likt det föreslagna inte är impedans-
anpassade, ger reflexioner. Men det lustiga är att med 100 ohm ut
till en 100 ohms kabel (eller 75/75) och mycket högre lastimpedans i
mottagarändan, så förmedlas även HF-transienter helt perfekt utan
reflexioner. Reflexionerna finns ju nämligen i det fallet bara i sändar-
änden. I mottagaränden, det vill säga den där nästa apparat "lyssnar"
på musiksignalen så finns de inte alls. :)

Vh, iö

- - - - -

#En 100-ohmstandard skulle kanske dessutom leda till en utveckling av
lågkapacitivare kablar - vilket skulle vara gynnsamt för de operations-
förstärkare som så ofta tvingas driva dem.

Men å andra sidan... en 75-ohmsstandard har fördelen att den blir
besläktad med den för HF-överföring för både förekommande standar-
der för bild och digitalljud (även om det finns högohmigare standarder
även där...) vilket medför att man med fördel plötlsigt kan använda
samma kablar för nästan alla sammanhang. Och det är ju praktiskt.

Föregående

Återgå till Teknikforum