just anläggning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-09 23:09

Rydberg skrev:Så fett, me like :P

Har du specialbeställt Y-modulerna i annan form?

Nej det kan vara perspektiv och faktumet att de är intill väggen i hörnet och bakom högtalarna är det ingen dämpning. Det hade jag missat på ritningen när Ingvar skulle ställa in Cr80s, men som tur var hade jag Andreas och granne snickare till hands, så vi fixade bort dämpning och ställde allt på plats medans Ingvar gjorde inlägg på faktiskt 8) .

I owe you Andreas

Vh Christer

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-09 23:09

Tengil skrev:
Merkurius skrev:
Jag (eller EA-73) kan lägga upp lite bilder på rummet när det är klart om det finns intresse.

Men vänta nu, var det inte helt klart och "godkänt" av Öhman när vi kom förbi?

I hastigheten fattades det "blev". Jag har byggt efter ritning som jag har tolkat det, om det finns tillkortakommanden i rummet på grund av att jag fattat fel, håller jag ju inte Ingvar ansvarig för. Men när Ingvar var på besök och justerade Ino Cr80s så fick jag inga order om att det fanns några problem med rummet. Dock var tiden en faktor (ingvars tåg hem) det skall bli spännande att lyssna en liten längre stund tillsammans med Ingvar och några likasinnande, jag hoppas att det kan bli av inom snar framtid.

Vh Christer

Okej, skriv gärna någon rad när Ingvar väl har varit förbi.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-03-09 23:19

nice :P :P
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-10 10:30

helt klart är ju att jag behöver arbeta vidare med akustiken i mitt rum
en matta och men massa textilier är på shoppinglistan
skilnaden mot mitt eget var rätt så stor
tengils rum mejslade ut mycket mera detaljer än vad det gör hemma hos mej
ljudbilden ökar i alla dimensioner
jag som är basknarkoman gillade ju det värkligen
en del tyckte det var lite ljust stundom men det tror jag mäst var materialet(men jag reserverar mig jag har ju inte alls samma erfarenhet som de andra som var där)
skillnaden på två queeninspelningar var ju brutal

tengils proj fick ju spatt och tappade signalen när en galen fransyska sköt råttor
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-10 10:48

Snyggt med basarna i torn sådär i hörnen och alla högtalare i det där faneret!

(speciellt till inredningen , det håller jag också med om)

mvh
Senast redigerad av Pinnick 2008-03-10 11:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-10 11:21

Instämmer med övriga deltagare, mycket trevligt och smarrig tårta!

Jättefint hus och riktigt stilfullt lyssningsrum. Högtalarfanér+Symphony+Pagunette i de färgerna var en fröjd för ögat. Kul att få se BD ffg också. 8O
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-10 19:50

Tack för fina ord om rummet.

Jag var hos Iö idag och tog med en kollega som kommer att bygga en galet stor bio, vi snackar Py8, custom cinema och 4m duk.

Sedan har jag bjudit in ingvar för att fixa till det sista som jag fick bakläxa på.

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-10 19:55

Trevligt, där skulle man vara och lyssna. :P

12ans pizzeria eller? 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-11 01:25

subjektivisten skrev:Trevligt, där skulle man vara och lyssna. :P

12ans pizzeria eller? 8)

Hmm, det finns en 12ans pizzeria i jönköping 8O

Men njae det är inte rätt kollega.

Vh Christer.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-11 01:27

subjektivisten skrev:Trevligt, där skulle man vara och lyssna. :P

12ans pizzeria eller? 8)

Hmm, det finns en 12ans pizzeria i jönköping 8O

Men njae det är inte rätt kollega.

Vh Christer.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-11 01:35

Tengil skrev:Hmm, det finns en 12ans pizzeria i jönköping 8O

Ja, lr är jag ute och cyklar helt? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-11 02:29

Var har du skivspelaren Tengil? :lol:

Högtaleriet var ju väldans förutsägbart för att vara här på faktiskt må jag säga. Men det låter säkert bra i ditt rum. :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-03-11 02:41

Som sagt Tengil, tack för en riktigt trevlig lyssningsstund! En viss känsla när det fladdrar i skjortärmarna när man står bakom soffan och basen pumpar på där framifrån... Pizza-haket var rätt rekommendation också.

Det där klappekot Morgan nämnde när han stod någon meter framför högtalarna, mellan center och vänster front, -det kanske beror på reflektioner från DVD-skåpen med vikbar plan stålfront som står direkt bakom draperierna utefter långsidorna. Draperityget upplevde jag som relativt tunt, lätt och ljudgenomsläppligt, så det kanske inte gör så mycket nytta även om det var väldraperat. Ett enkelt prov för att kolla om det gör någon märkbar skillnad för klappekot är hänga upp några tjocka täcken framför DVD-skåpen, eller helt enkelt vika ut-ned DVD-hyllorna, -då borde ljudet som går igenom draperierna vinklas nedåt mot mattan, i stället för tillbaks ut i rummet. En annan idé du kan dryfta med IÖ är att bryta upp det släta paneltaket med utanpåliggande längsgående lockpanelbrädor, brukar vara ca 43x21 mm.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-11 08:53

matereo skrev:Var har du skivspelaren Tengil? :lol:

Högtaleriet var ju väldans förutsägbart för att vara här på faktiskt må jag säga. Men det låter säkert bra i ditt rum. :)

Förutsägbart :!: Hur tänker du nu :wink:

Skivspelaren är hos ingvar på pickupbyte, nu när man har plats, skall givetvis vinylspelaren fram också.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-11 09:00

Adhoc skrev:Som sagt Tengil, tack för en riktigt trevlig lyssningsstund! En viss känsla när det fladdrar i skjortärmarna när man står bakom soffan och basen pumpar på där framifrån... Pizza-haket var rätt rekommendation också.

Det där klappekot Morgan nämnde när han stod någon meter framför högtalarna, mellan center och vänster front, -det kanske beror på reflektioner från DVD-skåpen med vikbar plan stålfront som står direkt bakom draperierna utefter långsidorna. Draperityget upplevde jag som relativt tunt, lätt och ljudgenomsläppligt, så det kanske inte gör så mycket nytta även om det var väldraperat. Ett enkelt prov för att kolla om det gör någon märkbar skillnad för klappekot är hänga upp några tjocka täcken framför DVD-skåpen, eller helt enkelt vika ut-ned DVD-hyllorna, -då borde ljudet som går igenom draperierna vinklas nedåt mot mattan, i stället för tillbaks ut i rummet. En annan idé du kan dryfta med IÖ är att bryta upp det släta paneltaket med utanpåliggande längsgående lockpanelbrädor, brukar vara ca 43x21 mm.

Tack för tipsen, jag skall kolla upp cd-skåpen, när det gäller draperiet så är det det berömda soft velvet 6845, som skall ha de rätta egenskaperna, men det är möjligt att man kanske får ändra på placeringen av skåpen. Funderingar kring paneltaket skall jag också ta med mig, även om jag hoppas att man isåfall kan bygga på något som diffuserar, snarare än att bryta upp.

Vh Christer
Senast redigerad av Tengil 2008-04-03 22:08, redigerad totalt 1 gång.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-11 09:43

Tengil skrev:Tack Andreas, bilderna föreställer mitt utbygge som tillslut blev mitt ljud/biorum, på bild nr4 syns reglarna till fronthögtalarväggen, det var viktigt att den blev så stum och hård som möjligt. Så förutom riktigt tätt med reglar så finns även råspont och tre lager gips, sedan har jag förankrat fasadstenen med trippelt så många spik än normalt

Helst skulle den väggen vara av betong, men av praktiska skäl "snickarna hade inte gjort något sådant tidigare" så blev det denna lösning istället.

Kabelhärvan på sista bilden är igentligen för centralen, men man skymtar en grå slang, det är en av a2 kanalerna.

Jag (eller EA-73) kan lägga upp lite bilder på rummet när det är klart om det finns intresse.

Vh Christer

Hej!
Varför strävar du efter att väggarna ska vara hårda? Är det inte bättre att de är hyfsat "genomsläppliga" (med ordentligt med isolering naturligtvis) så slipper du dämpa så mycket i själva rummet(?) Förlåt att jag frågar...

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-11 10:18

-Martin- skrev:Hej!
Varför strävar du efter att väggarna ska vara hårda? Är det inte bättre att de är hyfsat "genomsläppliga" (med ordentligt med isolering naturligtvis) så slipper du dämpa så mycket i själva rummet(?) Förlåt att jag frågar...

Hej Martin, det är bara högtalarväggen som skall vara hård i första hand, sedan kan övriga väggar ha andra egenskaper beroende på hur rummet ser ut. Bäst person att svara på dessa frågor är nog Ingvar själv :oops:

Vh Christer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-11 10:55

Det där ekot - det råkar inte vara som så att duken är skälet till det ?

Edit: Fett gött rum btw - glömde det i hastigheten, bra dräggelfaktor med andra ord :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-11 11:59

vi testade med att bära ut duken
och jag tyckte ljudbilden växte lite
men jag tar inte i berg på det

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-03-11 17:36

Det är bara att bära ut duken igen och springa runt och klappa i händerna och se om ekot är borta :D
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-03-11 21:23

[quote="Tengil
Tack för tipsen, jag skall kolla upp cd-skåpen, när det gäller draperiet så är det det berömda soft velvet 6845, som skall ha de rätta egenskaperna, men det är möjligt att man kanske får ändra på placeringen av skåpen. Funderingar kring paneltaket skall jag ockå ta med mig, även om jag hoppas att man isåfall kan bygga på något som diffuserar, snarare än att bryta upp.

Vh Christer[/quote]

Det är ett steg i den riktningen du kommer, -diffusering, om takets plana yta "bryts upp" med ett antal utanpåliggande brädor så det får ett profilerat tvärsnitt istf att vara helt plant. ("Bryts upp" kanske var lite fel ord men beroende på sammanhang kan "diffuse" översättas med tex bryta upp, bryta sönder, finfördela, sprida ut, etc ). Om tanken från början var att ha ett särkild mått på luftspalt mellan draperi och vägg, gör DVD-skåpen att luftspalten nu minskat väsentligt. Mindre luftspalt => mindre absorbtion.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-11 21:31

Visst Andreas, du får släpa dig hit, så vi kan experimentera lite 8)

Vh Christer

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-11 21:35

Adhoc skrev:Det är ett steg i den riktningen du kommer, -diffusering, om takets plana yta "bryts upp" med ett antal utanpåliggande brädor så det får ett profilerat tvärsnitt istf att vara helt plant. ("Bryts upp" kanske var lite fel ord men beroende på sammanhang kan "diffuse" översättas med tex bryta upp, bryta sönder, finfördela, sprida ut, etc ). Om tanken från början var att ha ett särkild mått på luftspalt mellan draperi och vägg, gör DVD-skåpen att luftspalten nu minskat väsentligt. Mindre luftspalt => mindre absorbtion.

Aha det låter som det är genomförbart utan alltför stora åtgärder, förresten glömde du lite godsaker i kylen, jag låter de vara så är det större anledning för dig (och dina kompisar) att komma och besöka mig igen, så kanske vi hinner kolla på en hel film och lyssna lite längre.

Vh Christer

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-03-11 21:37

Tengil skrev:Visst Andreas, du får släpa dig hit, så vi kan experimentera lite 8)

Vh Christer

Funkar imorrn?? :D
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-11 21:42

EA_73 skrev:
Tengil skrev:Visst Andreas, du får släpa dig hit, så vi kan experimentera lite 8)

Vh Christer

Funkar imorrn?? :D

Du har snart pm.

Vh Christer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-11 21:53

en solfjäder typ som bamsgubben hade
och glöm inte lite svart tyg
bakom duken och i taket

Black Backing - No light reflections

All of our ClearPix screens can be equipped with our black backing layer, which is acoustically transparent and certified by THX and ISF, to suppress reflections from behind the screen and improve the perceived contrast ratio.

Bild

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-11 22:42

profbd skrev:en solfjäder typ som bamsgubben hade
och glöm inte lite svart tyg
bakom duken och i taket

Jo bamsefars tak är ju stilfullt, måla om taket i en båge som duken reflekterar är ju en variant, jag skall kolla på en riktigt matt svart färg, eller ett svart velourtyg kanske, som man skulle kunna spänna upp.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-16 23:25

Nu har jag kompletterat rummet med 6st benno cdpelare, främst på den bakre delen av rummet nära dörren, där det var lite kalt, jag har också gjort en sammetduk och spänt upp den på baksidan av duken, jag återanvände clips som blev över när jag ramspände duken, passade perfekt, nu är det helt ljusfritt bakom duken, och samtidigt dämpar säkert sammeten lite grand.

Morgans fladdereko är nu ett minne blott 8) hoppas jag :oops: , jag tänkte t.o.m klä ryggstöden på soffan med sammetstyg men frun fick denna min då :o.

Vh Christer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-16 23:41

blev det någon skillnad?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-16 23:48

Jajjemän svärmor som stod i garaget tappade hakan :D

Nej, allvarligt talat så är bilden betydligt bättre, även om jag fortfarande saknar en riktig kalibrering av projen, och jag tycker att det låter fantastiskt bra, jag är jättenöjd.

Jag hade VAM på besök (vätterstadens antenn montering) de har iofs bytt namn till JATV (jönköpings antenn och tv service) undrar varför :roll: så nu har jag sattelit tv i biorummet också, hdtv ser riktigt bra ut.

Vh Christer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi