Larsen 6 klara!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-10 01:02

När det gäller utvärdering av Larsen 6 hade vi ju ett par riktiga proffs med oss :wink:

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-10 09:34

fick höra att det lät väl rätt okej.. ;)

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-10 17:08

Under den gångna helgen hade jag nöjet att tillsammans med Peter Steindl få träffa GÖK och BBK (BlodigaBiffKommittén) och i samband med detta även få lyssna på "Larsen 6" samt Olas uppställning med OA-51 i kombination med hans egna "Gargantua-basmoduler".

En del av er forumläsare känner kanske till att jag är styrelseledamot i SSC (Stiftelsen Stig Carlsson) och att det framför allt på CarlssonPlanet.com (men även på Faktiskt.se) har varit ganska het debatt mellan några av SSC's medlemmar och Naqref+AVR7000. SSC har dessutom avslutat det mångåriga samarbetet med John Larsen. Med anledning av detta vill jag framhålla att jag reste till Kristianstad och skriver detta i egenskap av privatperson, inte som representant för SSC.

Nåväl, som ni säkert redan förstått var det ett synnerligen intressant och givande besök. Jag hade redan i förväg hört talas om OlA-68's berömda matlagningskonst och förväntningarna var självklart mycket högt uppskruvade. Men verkligheten visade sig överträffa alla förväntningar med hästlängder. Nej förresten, begreppet "hästlängder" ligger alldeles för långt ner på magnitudskalan :? , vi måste använda begreppet "ljusår" :idea: !!! Allt var helt enkelt sagolikt gott och man inser att Ola är en oerhört framstående matkonstnär. Denna flerrättersmåltid kommer jag aldrig att glömma!

Och så har vi allt ljuvligt ljud som avnjöts under helgen. OA-51 med Olas basmoduler var fantastiska, man bara tappade hakan av att det lät så underbart bra och att det gick att återge hur djup och stark bas som helst. Jag är övertygad om att det utan problem går att riva en kåk genom att låna Olas "Gargantua" och sedan dra på volymen tills alla fogar skakar loss.

Kanhända somliga tycker det vore olämpligt av mig att uttala mig om "Larsen 6" med tanke på att jag sitter med i SSC. Efter att ha tänkt efter så tycker jag faktiskt det vore mer olämpligt att inte uttala mig. Förutom att John Larsen under väldigt många år samarbetade med Stig Carlsson och sålunda utgör en historisk och konkret länk till Stigs ortoakustiska högtalarkonstruktioner så har konstruktören Naqref uppenbarligen lyckats göra en högtalare som Stig Carlsson själv skulle blivit lycklig över att lyssna på. Detta är min absoluta övertygelse och den står jag för, därför skulle det vara tjänstefel av mig att tiga. Jag vill ärligt och uppriktigt gratulera Larsen och Naqref till denna skapelse.

Nå, men hur låter då Larsen-sexan? Jag skulle kunna fördjupa mig i en mängd detaljerade kommentarer, men vad sägs om att jag sammanfattar det hela genom att påstå, som helhetsbedömning, att den överträffar OA-58/60, OA-51.3 och OA-52.3? Jo, så är det.

Mvh,
Bertil

P.S. Ett stort tack för senast till samtliga som jag träffade i Kristianstad!

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-03-10 17:35

lite bilder kommer senare
i övrigt :oops:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-03-10 17:51

vill även framhålla mina gästers förtjänstfulla dryckesval Don med en flaska Elvis samt en annan som jag glömt namnet på ,Peter och Bertil med ett par flaskor från stellenboschdistriktet i sydafrika samt att vi med stor njutning fick oss en kruttorr sherry till livs av den berömde dokumentärfilmaren dr. Horace och sist men inte minst en scapawisky som njöts till kaffet som Peter& Bertil också hade med sig i vi bommade elller vad man nu skall säga att hinka i oss cao islay som Stefan hade med men vi hällde i gengäld i oss 1½ flak sort guld samt två flaskor masi canphiorini rispasso plus ett tiotal jever
ja inget gick törstig därifrån och om de skulle gjo0rt det hade de fått skylla sig själva då det faktiskt fanns mer 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-10 19:31

Det låter som att Larsen 6 är ytterligare en i raden av prisbomber från Carlsson/Larsen. Får provlyssna då bättre ljud än OA-52.3 t.ex låter synnerligen lockande.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-03-10 19:41

OlA-68 skrev:vill även framhålla mina gästers förtjänstfulla dryckesval Don med en flaska Elvis samt en annan som jag glömt namnet på ,Peter och Bertil med ett par flaskor från stellenboschdistriktet i sydafrika samt att vi med stor njutning fick oss en kruttorr sherry till livs av den berömde dokumentärfilmaren dr. Horace och sist men inte minst en scapawisky som njöts till kaffet som Peter& Bertil också hade med sig i vi bommade elller vad man nu skall säga att hinka i oss cao islay som Stefan hade med men vi hällde i gengäld i oss 1½ flak sort guld samt två flaskor masi canphiorini rispasso plus ett tiotal jever
ja inget gick törstig därifrån och om de skulle gjo0rt det hade de fått skylla sig själva då det faktiskt fanns mer 8)

Hur var det med omdömet efter allt detta? :?

Conny

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-10 20:06

Tja vi höll på i 3 dagar...
-med att umgås och lyssna alltså.

På morgonen var det nyktert men framåt eftermiddagen ordnade det upp sig :wink: :wink: :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-10 20:51

Vilket omdöme? 8O Jag minns ingenting. 8)

PS

Skämt åsido det kommer ett litet bildreportage fast på Peter Steindl tråden. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-11 00:26

Grattis till en lyckad sammankomst!

Är det någon av herrarna som hört både larsen 4 och larsen 6 som kan göra en jämförelse?
Jag lyssnade på båda på mässan senast men det var något med rummet som inte stämde, jag hade svårt att skilja dem åt...
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-11 01:23

Ja jag har ju båda varianterna...

Men jag tycker att det är bäst att du tar dig till handlaren om en vecka eller så och lyssnar själv och jämför.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-11 01:47

Var bor du?

Du är välkommen hem till mig och lyssna om du bor i närheten av Trollhättan.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-11 01:58

avr7000 skrev:Var bor du?

Du är välkommen hem till mig och lyssna om du bor i närheten av Trollhättan.

Mvh

Stefan

Tack för erbjudandet! Tyvärr bor jag lite långt bort (Solna).
Jag ska dock försöka lyssna på hifiart när de får in L-6:an.
Men upplevde du också att rummet på mässan inte riktigt stämde?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-11 02:03

Av det lilla jag lyssnade i Kista tyckte jag inte att rummet gjorde högtalarna rättvisa.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-03-11 10:38

Jag lyssnade på båda modellerna i Kista och rummet var inte bra, men så mycket till slutstats vågar jag dra att L6 har mycket stor potential att låta väldigt bra. L4 är nog ingen dålig högtalare den heller, men det var ett markant ljudlyft när hr fabrikören Larsen och en yngre man som jag tror var hr konstruktören Nagref flyttade kablarna från L4 till L6.

Larsen pratade jag lite med, han verkar vara en mycket stillsam och sympatisk person. "Det är Anders där som har gjort dom" sa han, när jag påpekade att jag tyckte L6:orna lät bra.

Nu väntar jag på Peter Steindls aukoritativa omdöme i tråden med hans namn.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Om Olas mat- och hifikonst, samt Larsen 6...

Inläggav Greensleeves » 2008-03-11 11:09

BertilAlving skrev:Under den gångna helgen hade jag nöjet att... få lyssna på "Larsen 6" samt Olas uppställning med OA-51 i kombination med hans egna "Gargantua-basmoduler"...

Lyckost..! I :)

BertilAlving skrev:... Jag hade redan i förväg hört talas om OlA-68's berömda matlagningskonst och förväntningarna var självklart mycket högt uppskruvade. Men verkligheten visade sig överträffa alla förväntningar... Allt var helt enkelt sagolikt gott... Denna flerrättersmåltid kommer jag aldrig att glömma!

Lyckost..! II :P

BertilAlving skrev:... OA-51 med Olas basmoduler var fantastiska, man bara tappade hakan av att det lät så underbart bra och att det gick att återge hur djup och stark bas som helst. Jag är övertygad om att det utan problem går att riva en kåk genom att låna Olas "Gargantua" och sedan dra på volymen tills alla fogar skakar loss...

Lyckost..! III
Finns det verkligen ingen möjlighet att få denne renässanskonstnär till gentleman, dvs. Ola, att åtminstone försiktigt överväga att bli semiprofessionell, eller rent av en professionell högtalarkonstruktör..?
Jag är övertygad om att han skulle lyckas skapa sig en stabil kundkrets, en kundkrets vars regelbundna inköp gav honom ett gott liv. Men det är klart, det är ju vad jag önskar och vad jag tror. Jag tror dock benhårt... :wink:

BertilAlving skrev:... en högtalare som Stig Carlsson själv skulle blivit lycklig över att lyssna på. Detta är min absoluta övertygelse och den står jag för, därför skulle det vara tjänstefel av mig att tiga. Jag vill ärligt och uppriktigt gratulera Larsen och Naqref till denna skapelse...

Lyckliga du som fick lyssna! I
Här får alltså vi forumbesökare uppleva såväl en storsint attityd, som ett kvitto på att svensk hifi-industri i högsta grad lever. Magnifikt, på min ära! :D

BertilAlving skrev:... Nå, men hur låter då Larsen-sexan? ... den överträffar OA-58/60, OA-51.3 och OA-52.3? Jo, så är det.

Lyckliga du som fick lyssna! II
Det låter verkligen spännande! :)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-03-13 17:32

Nog för att man blir sugen när man hör beskrivningen av Olas kokkonst men vad som verkligen får snålvattnet att rinna är ju följande:

BertilAlving skrev:Nå, men hur låter då Larsen-sexan? Jag skulle kunna fördjupa mig i en mängd detaljerade kommentarer, men vad sägs om att jag sammanfattar det hela genom att påstå, som helhetsbedömning, att den överträffar OA-58/60, OA-51.3 och OA-52.3? Jo, så är det.

Nu måste jag helt enkelt lyssna på Larsen 6!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-13 19:30

Hej bobo

Det här är dit första inlägg vad jag kan se. Vad roligt :D

Jag tycker absolut att du skall låna dina öron till Larsen 6orna.

PS

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-03-13 19:50

Hej Peter!
Jo, det stämmer, det är första inlägget. Det beror på att jag hade glömt både användarnamn och lösenord. :oops:
Men så var det också länge sedan jag registrerade mig. Men med lite hjälp så har det nu löst sig.

Ja, Larsen 6 verkar mycket intressant. Har idag ett par OA 58.2 som jag är mycket nöjd med men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-13 20:47

En sexa Larsen, förresten make it a double. Skål :) Nu har du gjort två inlägg. :D

PS

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-03-13 21:20

En double sexa blir tolv. Är det månne nästa steg från Larsen/Nagref, en Larsen 12 :)
Och vips blev det inlägg nr 3 :D
OA58.2
OA5 II som ev ska uppgraderas till OA5.3

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-13 22:05

En Scapa (14?) till kaffet? God smak! Sån't glädjer en maltofil i hjärteroten.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-13 22:26

En dubbel sexa är i det här fallet ett par sexor eller två stycken sexor för stereobruk.

Någon Larsentolva vet jag inte av. Men vem vet, en dag kanske vi får se en Larsenåtta?

En flaska Scapa 14 hade vi med oss, den andra flaskan har jag kvar hemma tillsammans med brodern Highland Park som är lite mer maskulin men kanske inte lika fruktig men båda är från Orkney, det nordligaste nordliga av de nordliga. Båda är jättegoda.

Väl mött
PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-14 08:16

Vilket bra och befriande ärligt inlägg Bertil kom med!

SSC skall vara stolta över att deras egna styrelselsemedlemmar mer ser till Stigs idéer och stiftelsens syfte än att det pinkas revir som man sett tendenser till! All heder för det!

Hoppas även SSC kommer ut med produkter framöver, som på samma sätt som Larsenhögtalarna verkar ha lyckats med - framhäver den ljudfilosofi som Stig Carlsson vurmade för.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2008-03-14 08:52

Jag är ruskigt nyfiken på dessa Larsen 6. Det jag undrar över är hur
pass ljudtryckskapabla de är? Går det att dra på riktigt ordentligt utan
att de förlorar kontrollen?
Jag har idag ett par QRS Merkurius för ca dubbla priset av ett par Larsen
och jag är riktigt nöjd med hur de låter. Problemet är bara att jag tycker
att de är lite stora och klumpiga. Ett par mindre högtalare att trycka
upp mot väggen vore en kanonlösning. Jag vill dock kunna dra på rätt
bra ibland, och mina QRS med dubbla åttor i basen hänger gärna på när
jag vill. Hur är det med L6? Klarar en ensam 6,5 eller 7-tummare eller
vad det nu sitter i basen att pumpa på som man vill tro?
Tro nu inte att jag är 15 år och bara är intresserad av magpumpande
bas, riktigt så illa är det inte. Jag vill bara att högtalaren med min fina
Roksan Caspian förstärkare på 2x70 w klarar att dras på med när man
så önskar. AC/DC på riktigt hög volym kan göra underverk för humöret...

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-03-14 10:08

Kaffekoppen skrev:Vilket bra och befriande ärligt inlägg Bertil kom med!

SSC skall vara stolta över att deras egna styrelselsemedlemmar mer ser till Stigs idéer och stiftelsens syfte än att det pinkas revir som man sett tendenser till! All heder för det!

Hoppas även SSC kommer ut med produkter framöver, som på samma sätt som Larsenhögtalarna verkar ha lyckats med - framhäver den ljudfilosofi som Stig Carlsson vurmade för.

Detta håller jag innerligt med om, som gammal Carlsson-freak!

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-03-14 11:10

Samma här!

En helt annan fråga. Hur är högtalarterminalerna konstruerade på Larsen? Har man frångått den helt vansinniga och hjärnblödningsframkallande lösningen från OA 58/60. Jag blev till slut tvungen att skära en slits i tyget på huven för att kunna ansluta mina Chordkablar.
OA58.2

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-14 11:15

På Larsen 6 så sitter det en 'normal' biwire-terminal på baksidan (ungefär i höjd med baselementet) och på Larsen 4 så sitter det en normal terminal på baksidan strax under där huven tar vid.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-03-14 11:26

Utmärkt!
OA58.2

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-17 12:27

Två bilder från förra helgen.

Bild

Bild

Första paret Larsen 6 i ljus lönnfaner med dess stolte ägare. :)

Fronten hade inte kommit då.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati