koppla mätmic till mixerns ingång för mic?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

koppla mätmic till mixerns ingång för mic?

Inläggav housemicke » 2008-03-17 00:25

funkar det? alltså mäta genom mixern.

det här med fantommatning, är micingången på en standard dj-mixer av den sorten?

hur ser kabeldragningen ut i en vanlig mätsetup? (rita gärna)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-17 00:56

Jadå, det kan vara ett bra alternativ till att använda micinången på ett ljudkort. Stora frågetecknet är väl att man brukar ha tonkontroller på mixerbord och att det inte är säkert att mittläget motsvarar helt rak tonkurva.

Allt beror ju på hur noga man vill ha det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-03-17 01:21

tänkte för amatörmätningar.

har funderat lite på det där, om det är sån fantommatning i mixern så kan man använda bättre micar va?

en annan sak jag funderat på är om man kör testtoneerna ut från datorn in i mixern till förstärkaren och micen på moderat volym så borde jag få någon rundgång, eftersom mickanalen också måste ge lite output (och blandas med tex kanal1), kan man lösa det med nån slags gate:ad signal?

frågan är alltså kan man köra allt genom en mixer, signal: dator-mixer-förstärkare. tillbaks: mic-mixer-dator. det borde bli nån slags konflikt där. (tex att det micen fångar spelas upp igen genom kanal1)

därför undrar jag hur kopplingarna ser ut vanligtvis.

edit: anledningen till att jag vill använda mixern är för att jag inte vill pula med ljudkortet mer än att jag kan plugga i rca out/in från mixern (vilken jag är mindre rädd om)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-17 09:28

Dukan loopa line ut till mik in och kolla frekvensgången först, eventuellt med nån dämpsats mellan. Jag har sett mikingångar som skär basen från 200 Hz och nedåt. Mikingången på mitt Audigy-kort är rätt OK, likaså den på min Compaq laptop. Jag kör då med en enkel elektret, en Panasonic WM61.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-03-17 09:50

tänk bara på att

1) en elektretmik typ WM61 tål max 10V (sådan som svalander säljer för 60 spänn, eller som kan köpas för 600 spänn inklusive korrigeringskurva från IBF acoustics) . den behöver typiskt 2.5 V för att fungera.

2) din mixer är antagligen försedd med fantamas(fantom) matning
på mellan 24-48 V till mikingången

3) ECM 8000 (berhinger miken) och liknande kräver fantamas matning för att funka

4) kopplar du elektret miken till fantamas matning får du köpa en ny elektret

5) många ljudkort( iprinci alla) har på mikingången Bias spänning på 2.5 V för att fungera med headsets o liknande, som alla har en pytteleketretmikrofon. den har dessutom kortslutningsskydd då den har en utimpedans på ca 2 kohm. (men slå inte på mig om ngt pajar)

6) problemet med datorns mikingång är som phon nämnde frekvensgången, troligen brus o brum också

7) det borde gå att göra som du säger med mixer , mik och ljudkort men det hänger helt och hållet på mixerns frekvensgång och överhörning mellan olika kanaler.

men varför kan du inte köra direkt från dator till förstärkare och använda mixern endast som mikförstärkare?
förstärkaren kan drivas direkt från ljudkortet, garanterat. speciellt om det är ett ljudkort som kan driva ett par hörlurar (som tex i ett headset)
återigen, kolla frekvensgången.

för seriösa mätningar, köp ett bra ljudkort.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-17 16:37

rikkitikkitavi skrev: .

men varför kan du inte köra direkt från dator till förstärkare och använda mixern endast som mikförstärkare?
förstärkaren kan drivas direkt från ljudkortet, garanterat. speciellt om det är ett ljudkort som kan driva ett par hörlurar (som tex i ett headset)

Så här kör jag just nu:

Line out rakt in på en aux-ingång på en gammal förstärkare, en moddad Luxor receiver på 30-40 watt.

Högtalarutgång till mätobjekt.

WM61 i långt alu-rör, kopplad direkt till mik in på ljudkortet.

Jag kör med Audigy-kort, just nu med dubbla kort i samma dator, för att slippa den inbyggda överhörningen mellan line out och line in.

Detta för att få full duplex vid andra mätningar. Line out -mik in går bra med ett kort.

Brusgräns runt -90 dB, inte sådär jättehäftigt alltså. :(

Mätningarna är väl bara sådär måttligt seriösa .... 8O :lol: :lol:

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-03-17 23:37

rikkitikkitavi skrev:.

jo det blir nog bäst med ljudkort till stärkare sen tillbaka : mic till mixer till ljudkort.
har ingen micingång eller hörlursutgång på mitt ljudkort, finns bara bal/obal ut/in, spdif ut/in, optisk ut och midi ut/in.

vilka micar kan tänkas passa bra att mäta med om man vill ha såna 24/48volt? (hyfsat billiga)

/ din rasp i röven

Återgå till Teknikforum