Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:meanmachine skrev:Jag har under min senaste veckas sverigetour hunnit på sjaskiga hotell, halvrisiga stolar på billiga flygplatser samt trånga malmö aviationstolar, med och fundera lite på sladdar och dess inverkan på ljud. Jag hade även tid under lång väntan på försening att samtala med en tekniker på LFV som jobbar med att installera data samt kommunikationsutrustning till b.la. flygledningen.
Enligt honom så har kablars inverkan ytterst stor betydelse speciellt nätkablar. Han påtalade flera gånger att standardkablarna släpper alldeles för mycket genom och en självklar kabel för bruk av störningsfri elektronik är en skärmad kabel. Så ha efter samtal om huruvida hifi behöver bra nätkablar menade omg. att man absolut skall ha en bättre skärm på kablen för att minska störning och magnetiska fält.
En egen reflektion runt detta är på samma spår just att varför skulle man inte tjäna på att minska magnetfältet? Ingen av er tycker väl att det är bra med drosslar som brukar järnkärna? Lika med nätkablar av ormbovarianten med båda signalkablar samt högtalarkablar som letar sig mellan. Detta torde klart som korvspad vara en klart magnetisk påverkan som mycket likt drosseln kommer att påverka sinussignalen.
Med detta i tanken är det för mig mycket lätt att se att det finns mer än säljargument att fundera över, kanske TOM att det är en realitet att tom en nätkabel kan påverka positivt inom audioavspelning, Gud förbjude.
Vidare så hittade jag en tråd på sweetspot som jag ögnat igenom.
Det stannade i princip av efter detta inlägg så jag quotar in detta här som en liten vitamininjektion.
"J-son (Edit...och ev andra självklart...)
Kan du säga mig en sak.. Om man bygger en stärkare.. Och detta med i nätdelen en viss mängd grejor där du kan välja mellan en typ av uppbyggnad på komponenterna.. Eller i den andra använder komponenter av annan uppbyggnad.. Men dom har exakt lika värden induvideelt...
Och jag vet inte vad sakerna heter eller gör där. Så det är ingen ide att fråga...Och det är inte heller den "springande punkten" här..
Anser du att det inte skulle förändra ljudet oavsett du använde den ena typen eller den andra fast dom har exakt lika värden. Samt mätte även enskillt lika????" Av Mayro på sweetspot
En hel värld av förstärkarbyggare håller väl för givet att komponenterna i nätdelen oavsett om de har samma värden på secifikationern låter olika väl monterade. En nätsladd är ju så klart en av komponenterna. Kunde vara intressant att följa er här och er syn på detta med nätsladdar.
Så mycket snack men ingen som kan bemöta mina ideer?
meanmachine skrev:Jahopp så det är kanske rätt så vettigt då med påkostade nätkablar.
Strauss skrev:meanmachine skrev:Jahopp så det är kanske rätt så vettigt då med påkostade nätkablar.
Det räcker väl bra med en billig skärmad kabel?
Själv har jag kostat på mig supra LoRad .. kostade nästan 100 spänn per kabel iofs med kontakter från Clas i Sjön. Inte jättebilligt men men, ibland måste man splasha ut lite!
meanmachine skrev:Jag hörde av en elektriker som jag tog och ringde upp att man kan avhjälpa elallergiker genom att använda skärmade kablar och begränsad med störsäker elektronik. Detta säger väl en del?
Strauss skrev:Föredrar stora sandlådor med såna här som vandrar runt
meanmachine skrev:Menar du att det är bullshit med överkänslighet mot elektisitet?
meanmachine skrev:Menar du att det är bullshit med överkänslighet mot elektisitet?
johanrohm skrev:Har arbetat på sjukhus, där kraven är att kabeldragningen SKA vara skärmad.
focus skrev::D Kingpin?Moment-23 skrev:Ähh, med så där smala höfter klara de där tjejerna bara av att föda max 5-6 barn...
johanrohm skrev:Nej, naturligtvis inte. Men varför tror du att kravet finns?
meanmachine skrev:Strauss skrev:meanmachine skrev:Jahopp så det är kanske rätt så vettigt då med påkostade nätkablar.
Själv har jag kostat på mig supra LoRad .. kostade nästan 100 spänn per kabel iofs med kontakter från Clas i Sjön. Inte jättebilligt men men, ibland måste man splasha ut lite!
Det är inte the issue utan om det är bättre med skärmade kablar mot standard? Jag går i tron att den gängse uppfattnignen här inte vill mena att en nätkabel har någon inverkan what so ever. Priset på den är inte avgörande. Jag tror som sagt inte det är rimligt med en kostnad på 50kkr men kanske en tuka kunde göra skillnad.
Vilken påverkan ser du av en nätkabels elektromagnetiska fält? Hur stort är det på en kabel som är 2m lång och leder till en apparat som förbrukar 100w som mest? Kan du påverka effekten genom välstrukturerad kabeldragning till dina enheter?2. Kablar har elektomagetiska fält som bäst skärmas bort.
Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:Strauss skrev:meanmachine skrev:Jahopp så det är kanske rätt så vettigt då med påkostade nätkablar.
Det är inte the issue utan om det är bättre med skärmade kablar mot standard? Jag går i tron att den gängse uppfattnignen här inte vill mena att en nätkabel har någon inverkan what so ever. Priset på den är inte avgörande. Jag tror som sagt inte det är rimligt med en kostnad på 50kkr men kanske en tuka kunde göra skillnad.
Då tror du fel. Det är inte den gängse uppfattningen, men en uppfattning du gärna påskinnar. Det är inte mycket skillnad på välingenjörade kablar och kablar som kostar som en mindre bil - bara priset. En skärmad närkabel behöver ju inte kosta skjortan som Peter påpekade, men det finns inte någon garant för att den påverkar ditt slutresultat heller. Prova. Det är rätt billigt.
:)meanmachine skrev:En skärmad kabel kostar inte skjortan. Den är dock procentuellt mycket dyrare än skitkabeln som följer med paketet.
Kaffekoppen skrev:Vilken påverkan ser du av en nätkabels elektromagnetiska fält? Hur stort är det på en kabel som är 2m lång och leder till en apparat som förbrukar 100w som mest? Kan du påverka effekten genom välstrukturerad kabeldragning till dina enheter?2. Kablar har elektomagetiska fält som bäst skärmas bort.
Således - finns det någon mekanism som säger att man måste skärma nätkablar? Varför levereras de från tillverkaren oslärmade?
Finns det andra saker som har 1000-falt större påverkan på återgivningen än alla kablar i hela anläggningen? Varför disskuteras det så otroligt lite i jämförelse med kablage?
Öppen fråga till alla
Kaffekoppen skrev::)meanmachine skrev:En skärmad kabel kostar inte skjortan. Den är dock procentuellt mycket dyrare än skitkabeln som följer med paketet.
Faktiskt rätt svårt att räkna procent på jämförelsen mellan något gratis och ens det som enkom kostar 10 kronor
subjektivisten skrev:johanrohm skrev:subjektivisten skrevInte lampsladd utan någon 30 kr/m kabel.
Men, borde inte lampsladd räcka![]()
![]()
Med vänlig hälsning
JR
Möjligt men när jag hämta högtalarna så köpte jag kabel i samma butik, och fick väl den för 15 kr/m. Skulle jag krångla iväg för köpa lampsladd på annat ställe bara för att vissa kabeltroende tycker att man ska det?
ThePreTor1aN skrev:Vad är det som är så bra med lampsladd?.
Att använda det är ju lite low-fi, och att gå motströms vad hi-fi handlar om. Är det inte bara ett försök till en subkultur inom hi-fin och för att få uppmärksamhet?
tvett skrev:ThePreTor1aN skrev:Vad är det som är så bra med lampsladd?.
Att använda det är ju lite low-fi, och att gå motströms vad hi-fi handlar om. Är det inte bara ett försök till en subkultur inom hi-fin och för att få uppmärksamhet?
Handlar hifi om att betala pengar?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster