Är det någon av er som byggt lådorna själv till pi60? Just nu har jag piP men är sugen på ett par pi60. Renoveringen av huset börjar gå mot sitt slut (6års slit) och någonting måste man ju hitta på med alla verktyg man köpt
Moderator: Redaktörer
EA_73 skrev:Här finns en kille som byggt egna lådor till pi60.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=119530
Pinnick skrev:Jag har byggt mina själv.
Hur gjorde jag ?
Eftersom bafflarna, topp,botten och bakstycke är av samma bredd så fräste jag ut en bit som hade exakt parallela sidor, dvs jämn bredd max sånär som på någon tiondels mm.
Sen använde jag en pinnfräs med "stöd" för att fräsa ut de återstående bitarna med den ovan nämnda biten som mall så att alla mittenbitar får samma bredd. Sidorna är ju bara att trycka dit sen.
Fasningen då? Ja ve och fasa. Nej så jobbigt var det inte. Jag byggde ihop lådan först och fräste fasningarna efteråt med en vinkelfräs med ett sådant litet stödhjul längst ned. I det något jobbiga hörnet använde jag en liten v-fräs så gott det gick. Det blev någon mm över som jag karvade med kniv och en fintandad fil.
Just ja, hålet för diskanten är ju såklart bra att fräsa ut innan man limmar. Alla hål kan man ju fräsa ut innan man börjar limma ihop något. Basfaffeln (19 + 22 mm ) kan ju vara bra att limma först för att sedan renfräsa sidorna på.
Det går säkert att göra på bättre sätt.
mvh
blacklabel skrev:På K-Rauta kostar en MDF 19x1200x2400 377:-
Satt och funderade på om man inte kan göra alla fasningar innan man sätter ihop lådans alla delar. Det borde underlätta fasningsjobbet.
andershelin skrev:Tillägget för färdiga lådor är 3300 bagis. Har köpt piP och piPs av Öhman och det har varit perfekta lådor.....inget fila alls innan lackering.....dumsnål är nog ordet...
Anders
andershelin skrev:Den övre är väl en överhandsfräs, men vad är den under? Jag gjorde mina stativplattor till piParna själv och jag vet ett det var problem bara med att få till urfräsningarna ordentligt runda för SD-fötterna......kanske sk.t bakom verktyget?
Patrik_B skrev:Kollar man här (från den 17 mars) så finns det ett par pi60 lådor i MDF redo för leverans.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 834#514834
Iofs så är det lådor för fanering men det är väl bara att slipa av hörnen och ta fram lacksprutan.
andershelin skrev:Detta är en "kexmaskin" eller lamellfräs. Används för att på ett smidigt sätt få bra precision när man sammanfogar de olika bitarna. Sök på forumet så hittar du en del bilder tor jag. Naqref har någon bild som visar färdigkexade delar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster