Almen skrev:Ingen aning. Om du läser mina svar till harryup så kan du se att vad jag kommenterar är hans syn på vad som kan vara "rytmisk" färgning och sameness i allmänhet, inte Linn i synnerhet.
Nja, jag tror bestämt att du uttryckt detta om just linn, om inte i denna tråd så i tidigare trådar. Du får rätta mig om jag har fel.
Moment-23 skrev:Den lyssningströtthet du beskriver brukar tunedem anhängare beskriva att "traditionella" apparater orsakar dem. Hur kan detta gå ihop?
Almen skrev:Ingen aning. Jag vet varken vad tunedem-anhängare menar med "traditionella" apparater eller varför de blir lyssningströtta av en frånvaro av en överbetoning av övre basregistret.
Traditionella apparater kan väl ses som icke linn och icke naim. Dock har naim sin PRaT som skiljer sig lite från tunedem. Men för att vara ännu tydligare, säg denons hemmabioreceivrar, som av många anses ha väldigt lite färgning. Just dessa apparater vet jag flera tunedem förespråkare som blir lyssningtrötta av.
Och det kanske är så att de inte blir lyssningströtta av "en frånvaro av en överbetoning av övre basregistret" utan kanske närvaron av något annat, tex en skrikig diskant? Är du så säker på att det kan uteslutas? Det är i alla fall inte jag.
Moment-23 skrev:Har du någon ide' om det??
Almen skrev:Nej. Har du?
Det här avsåg alltså frågan om hur de olika "lägrena" (tunedem resp. F/E förespråkare) kunde bli lyssningströtta av exakt motsatta saker.
Jag har inget färdigt svar på den frågan. Det jag
tror är att det är mycket snack och lite vilja till förståelse från båda håll.
Jag har inte funnit några som helst indikationer (medelst lyssning) på att nyare linnapparater skulle överbetona vissa register. Det är för övrigt samma apparater som via lyssning och mätning fått väldigt goda omdömmen i bla stereophile, som transparenta återgivare. Det är ju allmänt accepterat här att stereophiles omdömmen och mätningar är att lita på, och då gäller det väl även om de skriver något bra om linn?
Jag kan bara dra samma slutsats som jag skrivit i tidigare inlägg att en bra transparant och tidskorrekt apparat också kommer att klara sig bra i tunedem. Det är vad jag
tror.
Du kanske också
tror något som du gärna delar med dig?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.