Jo, när du skrev
så läser jag det som att man väljer mellan antingen bra teknik eller musikalitet.
är jag då för eller emot tekniskt driv?
Moderator: Redaktörer
Ingen aning. Jag faller både för "teknisk briljans" och "rytmiskt gung", så jag uppfyller inte din dualistiska syn.celef skrev:Jo, när du skrevså läser jag det som att man väljer mellan antingen bra teknik eller musikalitet.
Slartibartfast skrev:Den ena (den minst skolade av dem två) ansåg att man, precis som trumissar i trumsolon, måste hålla takt och tempo till resten av musiken i gitarrsolon och den andre höll inte med.
Almen skrev: Jag faller både för "teknisk briljans" och "rytmiskt gung", så jag uppfyller inte din dualistiska syn.
Jag gillar både Ringo Starr, Morgan Ågren och Vinnie Colaiuta, om man säger.
Men, köp gärna skivan och skriv sen en rad ! det vore intressant att höra vad du tycker.
H. Richard.
Jag faller både för "teknisk briljans" och "rytmiskt gung", så jag uppfyller inte din dualistiska syn.
Samma här. Jag gillar flera extremt tekniskt skickliga musiker likväl som jag gillar flera som spelar som krattor.
Jag kan inte sluta förvånas över denna karl. köpte för tre dagar sedan hans nya skiva "Ever changing times". Där har han lyckat riktigt bra också.
Förresten Ni som gillar Lukather, bara måste köpa hans nya soloskiva.
Almen skrev:Ingen aning. Jag faller både för "teknisk briljans" och "rytmiskt gung", så jag uppfyller inte din dualistiska syn.celef skrev:Jo, när du skrevså läser jag det som att man väljer mellan antingen bra teknik eller musikalitet.
Jag gillar både Ringo Starr, Morgan Ågren och Vinnie Colaiuta, om man säger.
Jag håller med den senare (om han anser att man inte måste hålla takt och tempo - inte om han anser att man måste inte hålla takt och tempo).Slartibartfast skrev:...jag minns en mycket intressant diskussion mellan två gitaristkompisar: Den ena (den minst skolade av dem två) ansåg att man, precis som trumissar i trumsolon, måste hålla takt och tempo till resten av musiken i gitarrsolon och den andre höll inte med.
Hans spel med Zappa är också helt suveränt. Han är bra på att göra enkla saker (eller om det är svåra saker som låter enkelt). Bara hans cymbalspel är ju helt makalöst.Morello skrev:Vinnie spelar enkla saker, men han gör det perfekt och det hela blir nästan magiskt!
Jag vet.Ringo Starrs trallande har jag dock inte mycket till övers för.
Almen skrev:Ingen aning. Jag faller både för "teknisk briljans" och "rytmiskt gung", så jag uppfyller inte din dualistiska syn.
Magnuz skrev:Hur menade han då? Ska man inte förhålla sig till resten av musiken alls? Det blir nog ett konstigt gitarrsolo... Ett trumsolo däremot är ju oftast ett riktigt solo - det är bara trummisen som spelar - då kan det vara effektfullt att t.ex. tillfälligt sänka tempot eller byta taktart, tycker jag.
Rocker skrev:Ibland är ju också det enkla/simpla/primitiva det bästa! Komplicitet kan ju vara fruktansvärt tråkigt vad gäller musik. Det finns många exempel på skickliga musiker som ansträngt sig för "mycket" när det gäller låtskrivande. Resultatet blir en kall, nästan robotliknande musik och det svänger inte alltid. Jag tycker att Neil Young är ett exempel på duktig musiker som är fulländad i att spela det "enkla"!
celef skrev:Jag faller både för "teknisk briljans" och "rytmiskt gung", så jag uppfyller inte din dualistiska syn.Samma här. Jag gillar flera extremt tekniskt skickliga musiker likväl som jag gillar flera som spelar som krattor.
jag kan inte för mit liv begripa hur man kan gilla båda? det är ju som vatten och olja!
går man igång på trummisar som han i ac/dc så kan man inte gilla ex morgan ågren eller marco minnemann
Man kan ju spela ad lib inom en rytmisk kontext, vilket instrument man än spelar. Som solist är det väl synd om man har fasta regler som inte går att ändras.Magnuz skrev:Slartibartfast skrev:Den ena (den minst skolade av dem två) ansåg att man, precis som trumissar i trumsolon, måste hålla takt och tempo till resten av musiken i gitarrsolon och den andre höll inte med.
Hur menade han då? Ska man inte förhålla sig till resten av musiken alls? Det blir nog ett konstigt gitarrsolo... Ett trumsolo däremot är ju oftast ett riktigt solo - det är bara trummisen som spelar - då kan det vara effektfullt att t.ex. tillfälligt sänka tempot eller byta taktart, tycker jag.
Slartitarbast: Men här pratar vi om något heeelt annat än teknisk begåvning i sitt instrument! Det håller du väl med om?
]
slartibarfast: Precis din anledning till att gilla Young är min anledning att ogilla honom. Han är en av dom som gjort 50 plattor med likadana låtar i olika förpackningar.
celef skrev:
jag kan inte för mit liv begripa hur man kan gilla båda? det är ju som vatten och olja!
går man igång på trummisar som han i ac/dc så kan man inte gilla ex morgan ågren eller marco minnemann
Man kan ju spela ad lib inom en rytmisk kontext, vilket instrument man än spelar. Som solist är det väl synd om man har fasta regler som inte går att ändras.
Slartibartfast skrev:Ringo har ju gått ifrån att vara rent utsagt otajt (rytmiskt gung?) till att spela samma raka saker tajt. Är det att vara musikalisk? För mig har han bara lärt sig spela det han inte kunde spela innan.
Morello skrev:Håller jag inte med om. På första skivan kunde hna knappt lira. Han var så kass att man fick hyra in en studiokille (Andy White om jag minns rätt). Under senare delen av 1960-talet är nivån något högre, men fortfarande amatörnivå.
celef skrev:nä ni vet inte vad ni pratar om, om vi hårdrar det så långt det går så står man antingen i ena eller det andra lägret - precis som vatten och olja är dom svåra att förena
det handlar om stimulans, barnmaten eller barnkorsordet ger ingen stimulans för en vuxen (normlat sett iaf)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster