Lite intryck i56,i64s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-03-22 12:13

tja.. Infra y-24 blir nästan 3ggr så dyrt. Behöver även minst 2st steg till. Dyrköpta dom där sista hz:en. Men men, ska ju alltid finnas något att grubbla över :wink:

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-03-22 12:43

David_A skrev:tja.. Infra y-24 blir nästan 3ggr så dyrt. Behöver även minst 2st steg till. Dyrköpta dom där sista hz:en. Men men, ska ju alltid finnas något att grubbla över :wink:

Nu behöver man kanske inte vara så extrem som Infra Y-24 utan du skulle ju kunna nöja dig med en Infra Y-12 istället. Det systemet är ju visserligen mindre kapabel i sin sämsta frekvens vilket jag antar är i det riktigt låga området, då klarar det ju "bara" ljudtryck som Prof Y-4, medans det faktiskt är mer kapabelt än Prof Y-8 i det högre registret. Dessutom kan du ju bara beställa 8 Infra Y lådor samt 4 st kompletta Infra Y. Dessutom kommer du ju troligtvis klara dig med 2 kraftiga stereo slutsteg för att driva dessa. :wink:

Men den här diskussion är ju rätt löjlig. Du vinner ju inte många Hz neråt, och lite förbättrat grupplöptid. Njut du av ditt extrema system.

En som är jäkligt nöjd med Infra X-6.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-28 23:49

Hehe jag tycker det är hyfsat tryck i ett par x2/bs60. 8)

//Landsorts-Roffe

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-03-30 12:13

Har en kompis som gjort raket framsteg inom Ino-segmentet. För 1,5 år sedan hade han knappt ens en stereo, och nu står detta hemma i hans rum.

Bild

i56 med volymkrympta pX-12 lär nog platsa ganska högt upp på listan det också :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-30 12:32

Helt bizzart!!

Vill också ha råd med sånt där :(

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2008-03-30 15:17

David_A skrev:Har en kompis som gjort raket framsteg inom Ino-segmentet. För 1,5 år sedan hade han knappt ens en stereo, och nu står detta hemma i hans rum.

Bild

i56 med volymkrympta pX-12 lär nog platsa ganska högt upp på listan det också :)

Fasiken också David_A, jag som precis skulle pm:a dig och höra om du hade kvar Pekkas i56:or och så ser jag att du har sålt dem... :wink:

Då får jag rikta in mig på i28:or istället.

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-30 18:06

David_A skrev:Har en kompis som gjort raket framsteg inom Ino-segmentet. För 1,5 år sedan hade han knappt ens en stereo, och nu står detta hemma i hans rum.

Bild

Vad säger man 8O :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-30 19:58

Vad fan, har alla drabbats om något slags hybris? Bizarrt, som någon skrev ovan. Fan, det ser helt sjukt ut, särskilt när man vet hur stora i56orna är.

Alltså, exakt HUR stor är behovet av att kunna spela +140dB ned under 20Hz? Kräks man inte innan?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-30 19:59

Max_Headroom skrev:Vad fan, har alla drabbats om något slags hybris? Bizarrt, som någon skrev ovan. Fan, det ser helt sjukt, särskilt när man vet hur stora i56orna är.

Alltså, exakt HUR stor är behovet av att kunna spela +140dB ned under 20Hz? Kräks man inte innan?

hehe jo jag tycker mina x-4 räcker rätt långt :) Men har man ett jättestort rum så behövs det väl lite fler kanske.
Sen är det ju alltid fränt med overkill! Hade jag pengarna så skulle det nog se ut så där hos mig med .. 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-30 20:59

om inte detta är frosseri så vet jag inte vad
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-30 22:02

Det är ju det jag säger :lol: för att platsa på faktiskt.se så måste man ha gott om utrymme....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-03-30 23:16

Nu är ju dessa 12 moduler faktiskt lite mindre än pY-5 volymmässigt, så nivån under 20hz är ju lite begränsad. Men däröver så lär nog dessa slå nock på det mesta :lol: . Hemma hos mig var 6st av dessa lite i underkant för i56/i64s när det pressades till absurdum. Så 12st är nog egentligen en ganska bra "match" om man vill ha lite headroom i basen :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-30 23:26

David_A skrev: Hemma hos mig var 6st av dessa lite i underkant för i56/i64s när det pressades till absurdum.

Fy fan vad starkt ni måste ha spelat. Tänk på hörseln. Ni använde väl hörselskydd?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-31 08:10

Max: Man behöver nog inte bekymra sig om hörselskador med dessa system...

Hjärnskadorna är såpass mycket värre så hörselskadorna blir nästan
försumbara :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-03-31 10:36

Max_Headroom skrev:
David_A skrev: Hemma hos mig var 6st av dessa lite i underkant för i56/i64s när det pressades till absurdum.

Fy fan vad starkt ni måste ha spelat. Tänk på hörseln. Ni använde väl hörselskydd?

Ja, i ärlighetens namn så är det nog endast ett par gånger då jag TROR att dom börjat tappa andan lite. Och då har det varit riktigt stygga basgångar samt uppgainade moduler. Så med kalibrerad nivå i basregistret så behövs det antagligen aldrig mer än pX-6 heller.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-31 10:52

David_A skrev:...nivån under 20hz är ju lite begränsad.
:D Jo, precis vad jag tänkte på! Helt störda referensramar man får, alltså... 8O
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-03-31 23:58

David A skrev:
Hemma hos mig var 6st av dessa lite i underkant för i56/i64s när det pressades till absurdum.

När det spelas så starkt, håller grejorna i huset för denna enorma ljudanstormning, är det inget som går sönder? :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-09 20:01

David_A skrev:Ska fota lite så fort pY-8 kommer på plats. Vilket förhoppningsvis kan bli redan denna vecka :P

har det kommit på plats än? :P
Edit. såg sen att dom redan var på plats :oops:

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-04-09 22:39

Ja dom har varit på plats nu i några veckor. Fattas bara att sätta upp alla aco skivor och tyget som ska dölja dessa.

Fick hem mina portpluggar i veckan. Har tidigare ställt mig lite frågande om jag verkligen behöver nå ännu djupare ner. Visst, på det mesta musikmaterialet behöver man det inte alls. Men när man kör tex det ökända spåret på "Femte elementet"skivan så märks helt klart skillnaden av fysiskt! Den nedre dimensionen som tillkommer skakar allt i hela rummet känns det som. Har en stor tavla som sitter mellan högtalarna, och antingen blev min syn rubbad av trycket, eller så gick det fasen vågor på tavelduken när svepet nådde sitt klimax i botten :lol:

Måste skaffa lite fasta testtoner under 20hz för att prova lite mera. Någon som sitter på sådana filer?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-09 22:41

Portpluggar..? För att konvertera låddorna till slutna sådana?

/Peter

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-04-09 22:48

Nej, jag har denna variant:

"Finns även i en version Y-2s (signatur) och en Y-2sc (signatur cinema), som är omställbar för att antingen kunna arbeta med identiska prestanda som Y-2, eller också, på bekostnad av 5 Hz i under gränsfrekvens, kunna spela avsevärt starkare än vanliga Y-2."

Tänkte att det kunde vara bra att ha, OM det nu inte skulle räcka med bara vanliga Y-8 vid något tillfälle.... vilket jag nu inser aldrig kommer att inträffa :wink:
Senast redigerad av David_A 2008-04-09 22:53, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2008-04-09 22:50

Måste skaffa lite fasta testtoner under 20hz för att prova lite mera. Någon som sitter på sådana filer?

här finns lite fasta testtoner
http://www.realmofexcursion.com/downloads.htm
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-04-09 22:54

man tackar och bockar!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav subjektivisten » 2008-04-14 20:17

David_A skrev: Detta är dock den första högtalaren som jag upplevt verkligen klarar av att måla upp en ljudbild med 100%igt fokus överallt, även om bredden mellan högtalarna tom blir större än lyssningsavståndet. 3m eller strax över i lyssningsavstånd har faktiskt fungerat mycket bra, så länge bredden mellan högtalarna inte blir för liten.

Hur mycket isär bör dom står om man sitter ca 4 meter ifrån högtalarna? Hur är det om dom står "relvativt" nära sidorvägen?

David_A skrev:Att rummets bidrag minskar med i56/i64s ökade direktivitet tycks vara av godo här, speciellt hos mig där inte rummet är 100% perfekt.

Vet du varför rummet bidrag minskar med i56 över i28?

David_A skrev:Sitter man närmare än 3.5m så kan också vissa nackdelar med denna skillnad i spridning mot dom mindre modellerna märkas av. Trots större precision med i56 kan jag uppleva en lite mera energirik topp, eller lite luftigare ljudbild med i28 på kortare lyssningsavstånd.

Vid vilket avstånd försvinner denna mer energirika topp enligt dig?

David_A skrev:Faktum är att redan på tämligen moderata nivåer så spelar i56/i64s mera avslappnat och oansträngt. Högtalarna är på intet sätt förlåtande eller maskerande, men deras obesvärade och distorsionsfria spelstil gör det lättare än någonsin att fastna timtals i musiken oavsett volym och kvalitet på skivor.

Är det stor skillnad mot i28 och pi60 redan vid normala nivåer enligt dig?

David_A skrev:Runt 4m finns det inga punkter där jag kan tycka att i28 fungerar bättre hemma hos mig.

Hur brett isär står dina högtalare då?

Ursäkta över alla frågor, men är lite nyfiken på dessa. Just det, går det att lyssna på dessa (jag bor i karlstad)?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-04-14 21:35

Många frågor, försöker svara på det jag kan/själv upplevt.

Om man sitter ca 4m meter från högtalarna, så anser jag nog att man gott kan prova 4m imellan också. Det är det som är det roliga med i56/i64, även om du frångår 1.12 förhållandet och har bredare mellan högtalarna så hålls ljudbilden ihop. Dock blir det lite mera kritiskt var man sitter, dvs sweetspot blir mindre.
Men under 3.5 meter mellan högtalarna har aldrig fungerat bra hemma hos mig. Då blir helt enkelt mittfokus i ljudbilden för stort/nära lyssnaren. Detta är aldrig något problem med dom mindre modellerna.

Hos mig står dom nästan dikt mot sidoväggarna, och rummet är 4.3m brett. Fungerar utan, men blir bra mycket bättre med några Acoskivor på sidoväggarna.

Rummets bidrag minskar pga högre direktivitet.
Takreflexens inverkan tycks minska klart märkbart hemma hos mig.
Jag TROR att just takreflexen är största anledningen till att i28 kan upplevas som lite luftigare i toppen hemma hos mig. Alltså att det luftiga just är takreflexen. Kan vara trevligt på låg volym, men blir jobbigt på högre. Pip sprider ännu mera än i28, och det märks också på samma sätt i ett odämpat rum, dvs den låter lite ljusare i toppen.

Största skillnaden på normala nivåer är nog alltså just skillnaden i direktivitet. Även i28 är ju faktiskt kapabel till rent grönjävliga ljudtryck. Hur mycket av spridning kontra kapaciteten hos systemen som gör upplevelsen till mera avslappnad på hyfsat normala nivåer som jag upplever det, kan jag inte svara på.

Prata lite med Öhman och hör vad han tror. Han skriver rekommendationer för systemen i manifestet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-14 22:34

Tackar David. Ska fortsätta fundera lite över detta, dröjer 2-3 månader till innan alla pengarna har kommit så jag har tid att fundera.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-15 01:53

David_A skrev:Rummets bidrag minskar pga högre direktivitet.
Takreflexens inverkan tycks minska klart märkbart hemma hos mig.
Jag TROR att just takreflexen är största anledningen till att i28 kan upplevas som lite luftigare i toppen hemma hos mig. Alltså att det luftiga just är takreflexen. Kan vara trevligt på låg volym, men blir jobbigt på högre. Pip sprider ännu mera än i28, och det märks också på samma sätt i ett odämpat rum, dvs den låter lite ljusare i toppen.

i .

David, jag läste i manifestet och där beskriver han i56 såhär: "Modellerna delar flertalet egenskaper med i14 (faslinjäritet och tonkurva), men skiljer sig såtillvida att deras utstrålningsegenskaper minskar (i56 nästan helt eliminerar) golvreflexens destruktiva inverkan på ljudet."

Så det är kanske golvreflexerna som är den skillnaden du upplever mellan i56 och i28. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-15 03:37

Jag tror David_A är sanningen nära. Att golvreflexen är reducerad med i56 är förvisso en entydig fördel, även om det inte behöver vara en stor brist med i28 att den bli större. Den kan ju bekämpas med matta och soffbord.

Men takreflexen är ju inte entydigt förfulande som golvreflexen är. Att jag inte nämnt takreflexen beror alltså på att den inte är entydigt negativ. Man behöver i själva verket en viss takreflex för att "öppningen till ljudbilden" skall fungera så transparent som möjligt. Hur mycket det är, är en subjektiv fråga, men den är lätt att kartlägga, och då märker man att se personliga preferenserna trots allt inte uppvisar så stora skillnader.

Men hur mycket av takreflexer man får i praktiken beror mycket på rummet, det vill säga takets struktur, absorption och höjd, samt lyssningsavstånd. Därför är inte en högtalare generellt bäst, utan det beror på förutsättningarna.

Vid för kort lyssningsavstånd blir det för lite av den varan med i56 och de större. Detsamma gäller vid lyssning långt off axis när det sker både horisontellt och vertikalt samtidigt.

Kort sagt: De fall då i56 triumferar bäst är då de står minst 3-4 meter bort, när taket är platt och hårt eller när man av olika skäl använder rum som egentligen behöver mera dämpning. (Endera räcker som argument, i synnerhet lyssningsavståndet.)

Sitter man på kortare avstånd än 3 meter från dem, har ett diffust tak och ett rum med kort efterklang är det sällan att i56 framstår som bättre än t ex i28. Det betyder inte att det inte är en bättre högtalare, bara att den är bäst när den passar. I stora rum med lyssningsavstånd uppåt 4-5 meter eller mera (även i väldigt akustiskt bra rum) är i56 så överlägsna i28 att man inte tror sina öron om man hört dem bredvid varandra i mindre rum tidigare.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-04-15 18:52

Vad skulle man kunna säga om lägsta lämpliga takhöjd för i56/i64S :?:
Jag har snedtak i mitt lyssningsrum och då krymper takhöjden ganska fort när man ökar på avståndet mellan högtalarna.

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2008-04-15 20:47

David_A skrev:Pip sprider ännu mera än i28, och det märks också på samma sätt i ett odämpat rum, dvs den låter lite ljusare i toppen.

Kul att få en förklaring till att piP låter märkbart ljusare än andra mer direktstrålande Inohögtalare (har själv både piPs och Pi60s).

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino