Hi-Fi klubben gör blindtest!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Hi-Fi klubben gör blindtest!?

Inläggav Amit » 2008-04-02 15:38

Pratade precis med Emil på Hi-Fi klubbens kundtjänst i Göteborg.
Jag ville ha en Camebridge DVD55 utbytt och var nyfiken på om de kunde tänka sig att ersätta den med en "likvärdig" spelare.
Under samtalets gång påstod Emil att man inte kom förbi placeboeffekten även om man gjorde blindtester, vilket fick mig att undra hur han tänkte då :twisted:

Några turer senare berättade Emil att Hi-Fi klubben vid sina blindtester kommit fram till helt andra resultat än vad LTS har gjort :o 8O

Öhh...

Kommentarer?

Amit

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-04-02 15:50

Imponerande om de gjort blindtester. Nu skulle det bara vara intressant att läsa om dem, dvs. hur de var utformade :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-02 15:56

trevligt, jag läste i senaste hifi och musik att även dom hade tillämpat blindtest mellan några olika cd-spelare, så även om inte testerna är valida LTS krav är det ju ändå en bra början :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-02 15:57

1) Om man misslyckas med att eliminera placeboeffekter så är det inget blindtest.
2) De har förmodligen inte gjort F/E-tester utan A/B-jämförelser, vilket gör jämförelser med LTS ganska meningslösa.
3) Men ändå. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-02 15:59

Replik till inlägg ett: Det går ju inte att bedömma utan mycket mer information.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-02 16:01

Fast nu var det ju en DVD som skulle testat så F/E känns inte särskilt rätt metod. Och F/E för en CD känns inte heller som något som med 100% säkerhet är upprepbart.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-02 16:15

Harryup skrev:Fast nu var det ju en DVD som skulle testat så F/E känns inte särskilt rätt metod. Och F/E för en CD känns inte heller som något som med 100% säkerhet är upprepbart.
mvh/Harry

Jag kommenterade att "...Hi-Fi klubben vid sina blindtester kommit fram till helt andra resultat än vad LTS har gjort", som jag tolkade som en generell kommentar om tester av apparatur. Då måste de ju ha jämfört med LTS officiella testresultat.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-02 16:34

Varför så dystra? Är det inte kul att några representanter för branschen har fått upp ögonen (!) för blinda tester?

Jag tycker vi ska dunka dem i ryggen och gratta till klokskapen. Att de inte gör precis optimalt när de testar är ju petitesser i sammanhanget!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-02 16:42

Dyster, jag? Jag skrev ju "3) Men ändå. :)"

:)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-02 16:42

Jag håller med Per och bara för att resultatet inte stämmer överrens kanske det pekar på felkällor hos ändera eller båda parterna eller att skillnaden är densamma men man tolkar de olika eller att man testat olika exemplar av apparater och då fått olika svar.

Jag tycker det är bra att nån försöker.

Såg dessutom en blindtest gjord i ett rum på CES i LasVegas där man hörde skillnad på kablar. Så det görs försök på en del ställen. Stod väldigt knapphändig info om det i Hifi/News

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-04-02 23:34

Ja, resonemanget var klart snurrigt.
Om man börjar med att säga att man inte blir av med placeboeffekterna när man gör blindtest så har man ju inte begripit själva idén med blindtest. :?
Hur ska jag säga; det var inget övertygande resonemang. Och då blir ju jämförelsen med andras blindtester rätt ointressant.

Fast kul om det nu stämmer att de verkligen gett sig på blindtestning!

:)

P.S. Det gällde alltså ljuddelen på spelaren och inget annat... D.S.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-02 23:51

Min tanke var mer: -Va, tycker dom inte Denon var någe bra?! Vi har ju ändå skrivit rätt gott om deras apparater och om dom då påstår att dom inte håller med oss...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Greensleeves

Ingen vågform för mig...

Inläggav Greensleeves » 2008-04-03 10:20

Ursäkta en off topic-kommentar, men apropå Denons hemmabiorecievers, tycker jag att det är synd att de har skapats med en "vågform" i fronten. Jag föredrar raka, inte svängda, fronter. Svängiga former kan man nog ha på högtalare, och på konstmuseer, men på hifi-elektronik..? Nja.

Tack för ordet!
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Moment-23

Re: Ingen vågform för mig...

Inläggav Moment-23 » 2008-04-03 10:25

Greensleeves skrev:Ursäkta en off topic-kommentar, men apropå Denons hemmabiorecievers, tycker jag att det är synd att de har skapats med en "vågform" i fronten. Jag föredrar raka, inte svängda, fronter. Svängiga former kan man nog ha på högtalare, och på konstmuseer, men på hifi-elektronik..? Nja.

Tack för ordet!

Det är det nya metromodet, går igen i allt, kläder, frisyrer, attityder (är jag pojke eller flicka, eller ska jag vara lite mittemellan för säkerhets skull? :roll: ) och tyvärr apparater :roll:

Jag håller med dig, fram för rakare former.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-03 10:33

Kul att fler tycker formgivningen är relevant.

Min kommentar till topic: Varför ska just hifi-försäljare utföra blindtester? Ska inte kunderna se på apparaterna, gilla dem, köpa dem, leva med dem, använda dem? ;)

Edit:

När jag tänker efter; varför ska man sträva efter transparans som knappt går att höra utan F/E hos apparater som man inte gillar, när man kan få en tydligt märkbar positiv placeboeffekt hos en apparat man tycker om? :)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-04-03 10:48

Om HiFi nasarna skulle ägna sig åt blindtest vore det ju katastrof! tänk bara på en så simpel del i anläggningen som kablar, vem skall köpa monsterkablar i fortsättningen?

Behöver jag säga mera än så 8)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-03 11:17

phloam skrev:Varför ska just hifi-försäljare utföra blindtester?
För att tillse att de har tillräcklig kunskap om produkterna de säljer, kanske? Duh. :)

Ska inte kunderna se på apparaterna, gilla dem, köpa dem, leva med dem, använda dem? ;)
Jo. Duh igen.

...varför ska man sträva efter transparans som knappt går att höra utan F/E hos apparater som man inte gillar, när man kan få en tydligt märkbar positiv placeboeffekt hos en apparat man tycker om? :)
Ja, varför? Varför skall man lyssna på musik man inte gillar? Varför skall man dricka ett vin man inte gillar?

Svåra frågor idag, phloam. ;)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-03 11:25

Almen skrev:
phloam skrev:Varför ska just hifi-försäljare utföra blindtester?
För att tillse att de har tillräcklig kunskap om produkterna de säljer, kanske? Duh. :)

Och då riskera att 80% av deras sortiment "faller bort"? Duh

Ta hifiklubben tex, huvudimportören tar även in rotel, men det får inte säljas i hifiklubbens namn.
Hur många cambridge och denon tror du de skulle sälja om de började sälja rotel?

Så frågorna är trots allt kanske lite knepigare än man ytligt sett kan tro?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-03 11:27

Almen skrev:Ja, varför? Varför skall man lyssna på musik man inte gillar? Varför skall man dricka ett vin man inte gillar?

hehe! Men inga motfrågor nu, jag vill veta varför t.ex. inte LTS hjälper lyssnaren att få precis rätt placeboeffekt istället för att jämföra minimala färgningar?

Är det nån slags oskriven lag inom hifi generellt att placebo är fult och man därför måste "gömma apparaterna så de inte stör" för att vara riktigt seriös? En retorisk fråga där kanske :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-03 11:30

phloam skrev:
Almen skrev:Ja, varför? Varför skall man lyssna på musik man inte gillar? Varför skall man dricka ett vin man inte gillar?

hehe! Men inga motfrågor nu, jag vill veta varför t.ex. inte LTS hjälper lyssnaren att få precis rätt placeboeffekt istället för att jämföra minimala färgningar?

Är det nån slags oskriven lag inom hifi generellt att placebo är fult och man därför måste "gömma apparaterna så de inte stör" för att vara riktigt seriös? En retorisk fråga där kanske :)

Flera, bl.a jag har försökt argumentera för att placebo inte är fult, utan bara liksom finns, och att man borde använda det till sin fördel. Bl.a i "är dyrt bättre"-tråden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-03 11:37

paa, intressant, ska kolla den tråden.

Alltså, jag skulle nog dra öronen åt mig om säljaren började dilla om blindtester. Farligt nära namedroppingsäljsnack.... men om den samme började tala om placebo skulle han åtminstone prata om nåt som, ärligt talat, är högst relevant i säljsituationen :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-03 12:06

phloam skrev:paa, intressant, ska kolla den tråden.

Japp, jag startade den tråden just med syftet om att få igång en debatt om "god" placebo.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-03 12:20

Almen skrev:Japp, jag startade den tråden just med syftet om att få igång en debatt om "god" placebo.

En egen och besynnerlig erfarenhet har jag från ett lyssningstest hos Görans HiFi för många år sedan, där "testet" gick ut på att höra skillnad på LP och CD. LPn vann (i mina öron i alla fall).
Det som var märkligt var att framför mig stod ett par fjuttiga AE1 och några STORA bjässar till högtalare och jag trodde att det mäktiga ljudet kom från de stora asen. Icke, sa Peter Berggren, det kom från AE1:orna.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-03 13:28

phloam skrev:Är det nån slags oskriven lag inom hifi generellt att placebo är fult och man därför måste "gömma apparaterna så de inte stör" för att vara riktigt seriös? En retorisk fråga där kanske :)

Hur vill du ha det då?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-04-03 14:32

Jag skulle få kalla kårar hos en Hi-Fi försäljare som skulle få mig till att blindtesta något i deras sortiment.

Det sänder helt fel signaler till kunden. Jag skulle direkt få intrycket av enorm osäkerhet om både produkterna och säljaren. Och det är precis det vad det är. Mycket oseriöst.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-03 14:34

ThePreTor1aN skrev:Jag skulle få kalla kårar hos en Hi-Fi försäljare som skulle få mig till att blindtesta något i deras sortiment.

Det sänder helt fel signaler till kunden. Jag skulle direkt få intrycket av enorm osäkerhet om både produkterna och säljaren. Och det är precis det vad det är. Mycket oseriöst.

Varför är det oseriöst? Själv skulle jag nog hellre reagera precis tvärtom.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-04-03 14:35

Vill bara tillägga: mycket, mycket, mycket oseriöst.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-04-03 14:49

Jag tycker inte det är oseriöst att erbjuda en så pass tidskrävande tjänst som en stor mängd människor bygger hela sitt arbetsliv på bara för att köpa en musikspelarapparat. Jag tycker det är ett trevligt initiativ om man skulle erbjuda det jämte alla andra tester som kan tänkas viljas göra på apparaten! Inte för att det är så det är men valfriheten är ju trevlig. :)

Vore intressant att försöka ta reda på hur det så kallade blinda testet hade utförts. Känns som att man har missat något essentiellt steg någonstans... :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-03 15:05

ThePreTor1aN skrev:Vill bara tillägga: mycket, mycket, mycket oseriöst.

Ja, det förstår jag att du tycker men vad är det som är oseriöst?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-03 15:08

Det sjukaste är ju fortfarande att de inte lyckades sortera bort placeboeffekten, hur man än vrider och vänder på detta.
Senast redigerad av shifts 2008-04-03 19:08, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Nästa

Återgå till Generellt om hifi