subjektivisten skrev: Går det gör det?
Ja.
Indata: pinckupens komplians och armens tröghetsmoment ("effektiva massa").
Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev: Går det gör det?
mathsg skrev:Brinkman, Clearaudio, thorens, Rega, Pro-ject, SME, Kuzma, VPI, Scheu dessa har väl alla 12 tums armar, finns säkert flera.
subjektivisten skrev:haha va fan. Enligt uträkningen så bör resonansfrekvensen hamnar strax över 7 Hz med OM-40 och SME 312
subjektivisten skrev:haha va fan. Enligt uträkningen så bör resonansfrekvensen hamnar strax över 7 Hz med OM-40 och SME 312
mathsg skrev:
Brinkman, Clearaudio, thorens, Rega, Pro-ject, SME, Kuzma, VPI, Scheu dessa har väl alla 12 tums armar, finns säkert flera.
Av de uppräknade är då flera endast 9-tummare eller därikring.
Morello skrev:Vad menas med "teoretiska fel" undrar vän av ordning?
paa skrev:subjektivisten skrev:haha va fan. Enligt uträkningen så bör resonansfrekvensen hamnar strax över 7 Hz med OM-40 och SME 312
Räknar du då med eller utan den lilla extravikten som sitter inklämd ovanpå pickupen? Vilken complians räknar du med. OM 40 har fått styvare nål på senare tid, jämfört när den lanserades.
Laila skrev:Gissar att dina problem med oplana o ocentrerade vinyler till stor del beror på denna resonansfrekvens på drygt 7Hz.
subjektivisten skrev:Laila skrev:Gissar att dina problem med oplana o ocentrerade vinyler till stor del beror på denna resonansfrekvens på drygt 7Hz.
Va? Vilka problem med oplana och ocentrerade skivor?
subjektivisten skrev:paa skrev:subjektivisten skrev:haha va fan. Enligt uträkningen så bör resonansfrekvensen hamnar strax över 7 Hz med OM-40 och SME 312
Räknar du då med eller utan den lilla extravikten som sitter inklämd ovanpå pickupen? Vilken complians räknar du med. OM 40 har fått styvare nål på senare tid, jämfört när den lanserades.
Jag räkna med det som står på ortofons hemsida, att den har en complians på 25, sen valde jag på en höft 3 gram för "Fastener Mass" vilket gav 7,11 Hz.
mathsg skrev:mathsg skrev:
Brinkman, Clearaudio, thorens, Rega, Pro-ject, SME, Kuzma, VPI, Scheu dessa har väl alla 12 tums armar, finns säkert flera.
Vad jag har sett, har jag nog fel på Kuzma och Rega samt Pro-Ject som kommer upp i 10", ber så mycket om ursäkt.
mathsg skrev:mathsg skrev:
Vad jag har sett, har jag nog fel på Kuzma och Rega samt Pro-Ject som kommer upp i 10", ber så mycket om ursäkt.
paa skrev:Kompliansen 25 är den senaste styvare, så det är ok, men sen väger pickupen bara 2.5 gram om man petar ur extravikten och skruvarna kan väl inte väga mer än pickupen?
Laila skrev:Har besämt för mig att "någon" försökte konstruera en egen
"centreringsmaskin" samt övervägde att köpa en "skivpress",
men det kanske har ordnat till sig nu ?
Pickupen väger 5 gram med den lösa extravikten. Den är till för att resonansfrekvensen ska bli optimal med dom lättaste armarna på marknaden. Kör man med en lite tyngre arm så pillar man bort extravikten och sparar ytterligare 2.5 gram. Den är blank och sitter inklämd i en försänkning på översidan, den sida som skruvas mot fästytan i pickpskalet. Vad får du för frekvens om du minskar pickupvikten med 2.5 gram?subjektivisten skrev:Enligt hemsidan väger pickupen 5 gram. Väljer jag att skriva 1 gram för skruvarna så blir resonansfrekvensen 7,5 Hz, så knappat något som försämrar.
subjektivisten skrev:Laila skrev:Har besämt för mig att "någon" försökte konstruera en egen
"centreringsmaskin" samt övervägde att köpa en "skivpress",
men det kanske har ordnat till sig nu ?
Ja, för att det finns massa skivor som är ocentrerade och buckliga. Du lär inte ha speciellt mycket skivor om du inte upplevt sådana.
paa skrev:Pickupen väger 5 gram med den lösa extravikten. Den är till för att resonansfrekvensen ska bli optimal med dom lättaste armarna på marknaden. Kör man med en lite tyngre arm så pillar man bort extravikten och sparar ytterligare 2.5 gram. Den är blank och sitter inklämd i en försänkning på översidan, den sida som skruvas mot fästytan i pickpskalet. Vad får du för frekvens om du minskar pickupvikten med 2.5 gram?subjektivisten skrev:Enligt hemsidan väger pickupen 5 gram. Väljer jag att skriva 1 gram för skruvarna så blir resonansfrekvensen 7,5 Hz, så knappat något som försämrar.
Laila skrev:Nä det får du gärna tro.Det är bara det att jag sällan upplever
ocentrerade o oplana skivor som något jätteproblem.
(Tips: min avspelares resonansfrekvens ligger en bra bit över 7Hz).
O du, jag har i alla fall alla "Kramgoa" med Vikingarna.
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 12 gäster