Vinyler som är bättre än CDn

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2008-02-17 23:32

Rocker skrev:Vem är det som bestämmer ang masteringen? Är det artisterna/producenten eller är det personer på skivbolagen?


Ofta skivbolagen. Det finns ganska gott om ljudtekniker på nätet som klagar över att de måste limitera stenhårt mot sin vilja. Inte sällan gillar nog artisterna det också och/eller tror att det ska hjälpa dem att sälja bättre. Vilket det nog dessvärre också gör...

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-17 23:51

Hittade nyss ett exempel på en tidig cd som låter oerhört mycket sämre än original-LP:n. Det är Roberta Flacks "Killing me softly" på USA-cd från 1990 som har blivit kraftigt högfrekvensfiltrerad, vilket gör att allt från röster till små percussionljud låter instängt och dovt. Jag gissar att brusskräck ligger bakom, eftersom masteringen enligt cd-häftet ska vara gjord från originaltejperna. Masteringtekniker är Joe Gastwirth på Ocean View Digital. Jag får kolla om det eventuellt finns en ännu tidigare utgåva som låter acceptabelt, eller om möjligen Europa-utgåvan av samma skiva är mindre massakrerad.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Rocker
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Stockholm

Inläggav Rocker » 2008-02-18 10:33

Magnuz: Tack för svaret!



Jag har beställt Rush cd "permanent Waves" i Permanent Waves Ultradisc II(tm) 24 KT Gold CD version. Originalet låter rätt bra! Behovet att ge ut liknande versioner för senare cd med Rush är betydligt större.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-02-19 00:05

PekkaJohansson skrev:Hittade nyss ett exempel på en tidig cd som låter oerhört mycket sämre än original-LP:n. Det är Roberta Flacks "Killing me softly" på USA-cd från 1990 som har blivit kraftigt högfrekvensfiltrerad, vilket gör att allt från röster till små percussionljud låter instängt och dovt. Jag gissar att brusskräck ligger bakom, eftersom masteringen enligt cd-häftet ska vara gjord från originaltejperna. Masteringtekniker är Joe Gastwirth på Ocean View Digital. Jag får kolla om det eventuellt finns en ännu tidigare utgåva som låter acceptabelt, eller om möjligen Europa-utgåvan av samma skiva är mindre massakrerad.

Med vänlig hälsning

Pekka



Tack för tipset Pekka. Håller med, filtrering och brusreducering är nästan, eller kanske till och med värre, än "vettig" komprimering.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-03-02 07:20

PekkaJohansson skrev:Hittade nyss ett exempel på en tidig cd som låter oerhört mycket sämre än original-LP:n. Det är Roberta Flacks "Killing me softly" på USA-cd från 1990 som har blivit kraftigt högfrekvensfiltrerad, vilket gör att allt från röster till små percussionljud låter instängt och dovt. Jag gissar att brusskräck ligger bakom, eftersom masteringen enligt cd-häftet ska vara gjord från originaltejperna. Masteringtekniker är Joe Gastwirth på Ocean View Digital. Jag får kolla om det eventuellt finns en ännu tidigare utgåva som låter acceptabelt, eller om möjligen Europa-utgåvan av samma skiva är mindre massakrerad.

Med vänlig hälsning

Pekka



Det finns en tidigare CD utgåva som visst lär låta MKT bättre. Du ska kolla efter "CD Mastering by Barry Diament". Inte hört den själv men läst flera som tycker den låter kanon och Barry är en person som INTE använder någon compression alls eller något sånt, bara kanske lite EQ ibland.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2008-03-02 18:36

Tack för info! Det stämmer bra med mina tidigare erfarenheter. Jag har sett Diaments namn på åtminstone en platta som låter bra (minns inte vilken just nu) och Gastwirths namn på ett gäng andra generationens utgåvor från 90-talet som inte är så roliga alls. Han har bl a gett sig på Yes och Beach Boys. Normalt undviker jag alltså Gastwirth, men i det här fallet köpte jag skivan osedd.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-03-03 00:31

Barry är en av dom bra masteringsteknikerna. Han har endast använt compression EN enda gång under 25 år, artisten ville det men efter det har han valt att säga nej till det, då får dom leta rätt på annan tekniker. Du kan läsa lite mer om han på hans hemsida http://www.barrydiamentaudio.com/
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MangeRock
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2008-03-06
Ort: Falun

Inläggav MangeRock » 2008-03-08 16:50

Iron Maiden - Killers är en helt annan skiva på vinyl. En fråga..hur kommer det sig att vissa skivor lämpar sig för att spelas på vinyl medan andra låter bättre på cd?

Användarvisningsbild
mathsg
 
Inlägg: 709
Blev medlem: 2008-01-17
Ort: En fjälltopp långt ifrån dig

Inläggav mathsg » 2008-03-08 19:19

Rolling Stones "Rolled Gold" kom ut -75, den gavs ut igen -07 och då hade man adderat 18 låtar, så från att vara en dubbel LP har den vuxit till 4 vinylskivor. jag har jämfört med 40 Licks som är väl den låtmässigt mest kompletta samlingen, detta i och med att det var första gången London records och Rolling stones records samsats på samma skiva.
Jag tycker att de versioner som finns på Rolled Gold vinyl är bra mycket mer dynamiska är 40 licks på Cd har inte jämfört med Rolled Gold på Cd.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-03-10 18:39

MangeRock skrev:Iron Maiden - Killers är en helt annan skiva på vinyl. En fråga..hur kommer det sig att vissa skivor lämpar sig för att spelas på vinyl medan andra låter bättre på cd?



Ett ord: Mastering.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lazpete
 
Inlägg: 1562
Blev medlem: 2007-12-15
Ort: Tellus

Inläggav lazpete » 2008-03-21 10:19

subjektivisten skrev:Barry är en av dom bra masteringsteknikerna. Han har endast använt compression EN enda gång under 25 år, artisten ville det men efter det har han valt att säga nej till det, då får dom leta rätt på annan tekniker. Du kan läsa lite mer om han på hans hemsida http://www.barrydiamentaudio.com/


Jag håller med, Barrys mastrar låter fint.
Sitter just nu och lyssnar på Barrys mastring av Physical Grafitti med Led Zep i min nya Pro Ject head box II, och försöker jämföra Houses of the holy från denna platta med den nya mastringen på Mothership. Och det är inte kul att en ny generation inte skall få uppleva musiken som den är tänkt. Mothership låter vasst och eländigt. Notera att denna bild illustrerar tre CD versioner (FLAC), och ingen LP version. Den i mitten är Barrys kashmir, längst ner versionen från Remasters boxen.
Bild
"Even a stopped clock is right twice a day."

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-07 22:46

subjektivisten skrev:Det finns en tidigare CD utgåva som visst lär låta MKT bättre. Du ska kolla efter "CD Mastering by Barry Diament".


Fick hem Diaments mastring i dag och den låter mycket riktigt bättre än versionen från 1995 (som jag felaktigt fick efter den första beställningen). Ändå är det en bra bit kvar till LP:n. Det är fortfarande ett betydligt dovare ljud, men samtidigt mycket brusigare, än vinylen. Underligt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-04-08 21:24

Pekka, är den mkt bättre än original vinylen eller är dom rätt likvärdiga?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-09 13:37

Lyssningsrapport Roberta Flack: "Killing Me Softly"

Jag lyssnade i går på den första sidans fyra låtar parallellt på vinylen (1973), första cd:n (mastrad av Barry Diament, 1990) och andra cd:n (Joe Gastwirth, 1995). Alla utgåvor är USA-pressningar.

För det första låg cd-utgåvorna närmare varandra än vad jag trodde. Diaments mastring ligger lägre i nivå (oftast ett sundhetstecken) och är möjligen något mer dynamisk än Gastwirths, men jag vill nog titta på en analys innan jag uttalar mig bergsäkert (ändrade nivån löpande, varför det blev något abrupta justeringar ibland). Klangmässigt var cd-utgåvorna väldigt lika. Det konstiga är att båda uppvisar samma dova och samtidigt brusiga ljud på titellåten jämfört med LP:n. Samma tendens fanns på den fjärde och sista låten på sid 1, medan spår två och tre lät rimligt lika på de tre utgåvorna.

Distorsionsmässigt klarar sig den gamla LP:n ganska bra, eftersom det är fråga om ganska stillsam musik utan stora sättningar och dynamiska utbrott. De ytrepor som finns på min platta stör inte så farligt med den använda pick-upen (Ortofon OM-40).

Att LP:n låter öppnare på ett par spår kan förklaras av någon av följande faktorer: man har gjort medvetna förändringar i klangbalansen vid överföring till LP (förutom RIAA, förstås), originalbanden kan ha blivit slitna eller borttappade genom åren eller man har gjort medvetna klangförändringar eller filtrering vid överföring till cd. Det senare låter mindre troligt eftersom cd-skivorna alltså låter lika sinsemellan. Jag ska kanske inflika att jag har trimmat mitt RIAA-steg för korrekt frekvensgång med använd pick-up och kabel. Andra jämförelser mellan cd och vinyl har inte visat motsvarande klangskillnader.

Jag kan än en gång konstatera att det ibland är nödvändigt att ha flera utgåvor av sin favoritmusik om man är ute efter bästa möjliga kvalitet. Kan också meddela, för den som undrar varför man lyssnar på en hel skivsida samtidigt som man kopplar om mellan tre olika källor, att albumet "Killing Me Softly" med Roberta Flack är väldigt bra! I kväll blir det B-sidan...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-04-09 18:29

Tackar pekka för den utförliga recensionen. Jag föredrar vinyl och det verkar som jag klarar mig med den. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Inläggav -distortion- » 2009-05-18 15:41

Inaktiverad är han ju.. Hur får jag tag på subjektivisten?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-05-18 15:49

-distortion- skrev:Inaktiverad är han ju.. Hur får jag tag på subjektivisten?

Han heter "MattiasKarlsson" här på forumet numera

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2009-05-18 16:05

mathsg skrev:Rolling Stones "Rolled Gold" kom ut -75, den gavs ut igen -07 och då hade man adderat 18 låtar, så från att vara en dubbel LP har den vuxit till 4 vinylskivor. jag har jämfört med 40 Licks som är väl den låtmässigt mest kompletta samlingen, detta i och med att det var första gången London records och Rolling stones records samsats på samma skiva.
Jag tycker att de versioner som finns på Rolled Gold vinyl är bra mycket mer dynamiska är 40 licks på Cd har inte jämfört med Rolled Gold på Cd.


Rolled Gold i sin första LP-inkarnation har ett mycket bra ljud. Den första sidan av 4 är i mono!
Oh, by jingo!

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster