hjälp! hur mäta rumsakustik?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

hjälp! hur mäta rumsakustik?

Inläggav celef » 2004-08-24 22:09

hur mäter man bäst rumsakustik?

vill förbättra akustiken i mitt lyssningsrum men blir inte klok på mätresultaten, kan man på något sätt neutralisera rummets inverkan så att högtalarplaceringen blir mindre kritisk utan att bygga en ekofri kammare?

det känns fel att korrigera rummet efter högtalarna och dess placering = att jag måste bygga om allt den dag jag byter högtaleri!

kan man inte bara mäta (och reparera) endast rummets "brister"?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-08-26 13:53

pleez, jag behöver verkligen hjälp!
Bikinitider

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-26 13:56

Hej,

Vad är det du vill uppnå? Är det basområdet som skall fixas? Är det generellt? Är det mellanregistret som strular (du brukar ju vurma för en rejäl dipp i 1-5kHz området)?

Jag utför grundmätningar av rummet som ger en del information - i synnerhet vad gäller basområdet men även efterklang och tonalbalans.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-08-26 19:47

hej

jo jag skulle vilja veta rent generellt hur man bär sig åt för att mäta akustiken, det känns fel att piffa upp ett ljudrum utifrån högtalare X och en viss uppställning

eller är då så man måste göra?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-26 20:44

Man kan kolla lite i trådenav Svante om hans program Timdec och få lite tips kanske :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-26 20:48

Hehe, ja den mäter ju en aspekt av rumsakustik (efterklangstid) och den är ju viktig, men inte allt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-08-26 21:22

"Man kan kolla lite i trådenav Svante om hans program Timdec och få lite tips kanske"

ööh, jag letade men nej jag hittar inget :oops:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-26 21:33

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-08-27 14:55

hej

jo jag har läst igenom trådarna men jag saknar info om hur mätuppställningen bör se ut
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-27 15:55

celef skrev:pleez, jag behöver verkligen hjälp!

I en artikel i Musik och Ljudteknik menade Ingvar Öhman att mätningar var av största vikt i basområdet under ca 100 Hz. Han föreslog följande procedur. Man tar en monitorhögtalare (definierad som en högtalare med "rak" frekvensgång inom den hörbara området. Ljudtrycksresurserna kan vara måttliga). Den tar man och placerar mitt på en vägg. Sedan tar man en rundtagande (tryckkänslig) mikrofon och mäter mitt på väggen mitt emot. Sedan kör man exempelvis enstaka sinusar och mäter utnivån från mikrofonen. Sedan göra man likadant med den andra väggen. Enligt Öhman var det viktigt att man satte högtalaren på väggens mittpunkt och mätte på den motstående väggens mittpunkt. Med hjälp av de kurvor man då får fram kan man fundera på speciella akustiska åtgärder för moderna. För högre ordningens moder räcker det (om jag minns rätt) med bredbandiga absorbenter dimensionerade för medelvärdet av rummets tre dimensioner delat med ljudhastigheten. Hamnar om man räknar på vanliga rum runt 85 till 120 Hz eller så. Slutsatser var att man kunde köra med bredbandiga 100 Hz absorbenter i nästan alla rum.

Det finns säker tjusigare sätt att kartlägga detta men ovanstående metod klara man med högtalare, tongenerator, en billig mätmick och lite rutat papper.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-08-28 09:27

tack dahlqvist, det där lät som en bra metod att testa

men kommer (ursäkta min dåliga koll på korrekta termer!) verkligen de 1:a rumsresonanserna att synas med den metoden, dessa resonanser har ju sitt tryckmaxima i rumshörnen? jämna övertoner har väl däremot tryckmaxima mitt på vägg liksom i hörnen?
http://www.falstad.com/modebox/

jag har för mig att jag läst nånstans att man placerar mik och högtalare i rumshörn, men då bör resonanserna exciteras på ett mindre naturligt sett?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-08-28 21:06

celef, jag håller på och planerar ett litet projekt med digital rumskorrigering. Jag räknar med att kostnaden för detta projekt kommer ligga strax över 200 kronor.
Finns nåt som heter drc (digital room correction http://freshmeat.net/projects/drc/) som genererar fir filter att använda med t.ex. brutefir. Av vad jag har sett så ska det vara ganska lätt att fixa de här filtrena även om jag även hört motsatta indikationer (på #faktiskt.se). Hur som helst, den hårdvara man behöver är en mätmik vilket man kan bygga själv med hjälp av t.ex. Panasonic WM61-A som kostar 59:- plus lite kabel + kontakter och annat smått och så förstås en hyfsat snabb dator med snabbt minne och ett hyfsat ljudkort. Funkar bra att köra detta i windows även om jag tror att det främst är lämpat för linux. Kan dock vara bra att ha en extern dac om man vill ha bra ljud, själv tänkte jag utnyttja den som sitter i min dcc. Ska fortsätta forska i ämnet och se om det verkligen är så "enkelt" som det verkar, ska sedan starta en tråd i diy-forumet när det börjar bli dags.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-28 22:05

Dahlqvist och celef (och egentligen då IÖ): Var intresset med mätningen att hitta alla rumsresonanser? Isf skulle jag ställa mik och högtalare i varsitt hörn, inte mitt på väggen. Nu kanske IÖ syftade till att mäta de resonanser som är viktiga vid normal lyssning då man kanske sitter nära ena väggen och högtalaren står mitt på den andra?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-08-29 17:05

mr_miyagi: digital korrektion är nog många ggr tjusigare, men jag föredrar nog gammal hederlig "mekanisk" dito då jag hoppas rummet har bättre akustik även till annat

svante: tyvärr kan jag inte svara för iö eller dahlqvist, men visst vore det, som du skriver, vara bättre att anslå alla rummets resonanser via hörnen. det är väl ändå dessa ringningar man vill åtgärda för lägre rt? sedan regleras högtalarens/rummets basnivå med placering till rumshörn?
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-29 17:20

med tanke på Öhman och hans uttalande "citera mig inte" så bör nog den som vill veta vad han menade kontakta öhman direkt.. :wink:

(attans nu citerade jag ju honom iaf.. :roll: :wink: )

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-08-29 17:32

isf får ju iö inget annat göra hela dagarna än att svara på en massa frågor från oss "lekmän" :wink:

iö misstycker nog inte heller hänvisningar till hans artiklar :wink:
Bikinitider

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2004-08-30 12:40

:D
Senast redigerad av ribbon 2005-02-02 11:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-30 13:32

Kraniet skrev:med tanke på Öhman och hans uttalande "citera mig inte" så bör nog den som vill veta vad han menade kontakta öhman direkt.. :wink:

(attans nu citerade jag ju honom iaf.. :roll: :wink: )

Eller snarare titta i lämplig MoLt. Skall kolla upp detta vid tillfälle. "Citera mig inte" rör nog mera rumakustiska rekommendationer baserade på mätningar, snarare än hur man kan göra mätningarna. Dämpväggshysterin nådde visst höjder som den gode Öhman inte kunde förutse.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till Teknikforum