Ojordat

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Ojordat

Inläggav JockScott » 2008-04-10 08:05

Ska snart flytta in i ett hus där vi kommer ha ojordade uttag. Där vi bor nu är det jordade och jag använder ett slags nätfilter/fördelare och grova jordade stömkablar.

Vilka nackdelar är det med ojordat i väggen då allt anat är med jordade kontakter.

Planen är att såsmåningom dra en egen fas till väggkontakten(jordad) men det blir längre fram till nästa vinter.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
rqu

Re: Ojordat

Inläggav rqu » 2008-04-10 08:15

JockScott skrev:Ska snart flytta in i ett hus där vi kommer ha ojordade uttag. Där vi bor nu är det jordade och jag använder ett slags nätfilter/fördelare och grova jordade stömkablar.

Vilka nackdelar är det med ojordat i väggen då allt anat är med jordade kontakter.

Planen är att såsmåningom dra en egen fas till väggkontakten(jordad) men det blir längre fram till nästa vinter.
Tänk på att alla utag i samma rum måste vara jordade, du kan inte bara sätta in ett jordat uttag i ett rum utan du måste byta alla uttagen till jordade!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-04-10 08:17

rqu skrev:
JockScott skrev:Ska snart flytta in i ett hus där vi kommer ha ojordade uttag. Där vi bor nu är det jordade och jag använder ett slags nätfilter/fördelare och grova jordade stömkablar.

Tänk på att alla utag i samma rum måste vara jordade, du kan inte bara sätta in ett jordat uttag i ett rum utan du måste byta alla uttagen till jordade!

Man gör väl så om man sätter en egen fas att det räcker gott med just det uttaget om det nu är bara ett som man av någon anledning vill ha då det inte har koppling till något annat uttag.

Men det är senare bekymmer, vilka nackdelar finns med ojordat då det kommer ta ett tag innan jag sätter in jordat.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-04-10 08:21

Det räcker inte gott med just det uttaget, det är inte jag som hittat på det utan elsäkerhetsverket!
Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum
I hus byggda 1994 eller senare måste alla uttag vara jordade. På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Matplats kan ibland betraktas som ett separat rum, om det är väl avskilt från köket, till exempel med en bardisk. Om det i din bostad förekommer olika slags uttag i ett rum bör du ta kontakt med en elinstallatör!

Från: Vad är jordat och ojordat?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-04-10 08:38

rqu skrev:Det räcker inte gott med just det uttaget, det är inte jag som hittat på det utan elsäkerhetsverket!
Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum
I hus byggda 1994 eller senare måste alla uttag vara jordade. På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Matplats kan ibland betraktas som ett separat rum, om det är väl avskilt från köket, till exempel med en bardisk. Om det i din bostad förekommer olika slags uttag i ett rum bör du ta kontakt med en elinstallatör!

Från: Vad är jordat och ojordat?

Det är nog inte samma sak som jag pratar om. Det rör sig om att man bara byter kontakten i väggen, rakt av till jordad om möjligt. Det är en helt annan sak. Jag ska ha en egen fas, dvs. ingen koppling till ev. ojordade uttag.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-04-10 08:47

Det står ju tydligt, "Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum". Man får inte blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Har du fler uttag i rummet måste alla vara jordade eller alla vara ojordade. Strunt i samma, du kommer få samma svar från en elektriker om du ber någon sätta in ett jordat uttag till dig i ditt rum!

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2008-04-10 08:53

Risken ligger i att om en ojordad apparats höljde blir spänningsförande så är det inte så bra om intilligande apparathöjen är skyddsjordade. Tar man i bägge samtidigt blir det farligare än om ingen hade varit skyddsjordad.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-04-10 08:56

rqu skrev:Det står ju tydligt, "Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum". Man får inte blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Har du fler uttag i rummet måste alla vara jordade eller alla vara ojordade. Strunt i samma, du kommer få samma svar från en elektriker om du ber någon sätta in ett jordat uttag till dig i ditt rum!

Du måste läsa hela texten så förstår du kanske vad jag pratar om: "Om ett fel uppstår i en jordad apparat, leds strömmen tillbaka till elcentralen där den utlöser den propp (säkring) som skyddar både ledningen och det uttag som apparaten är ansluten i. En ojordad apparat som blir strömförande i en jordad miljö kan vara livsfarlig. Håller man i apparaten och samtidigt kommer i kontakt med något jordbundet föremål, eller står på ett golv som leder ström (exempelvis ett vått betonggolv), söker sig strömmen till jord via kroppen."

Dvs. en egen jordad fas har ingen koppling till övriga (ifall det finns) ojordade uttag. Om fel uppstår i detta leder strömmen tillbaka och proppen går i proppskåpet. Vad övriga uttag i huset än gör så finns det ingen risk för fara.

Men nu är detta INTE vad tråden handlar om utan vad ojordade uttag ger för nackdelar rent tekniskt för stereoutrustningen som är jordad i övrigt.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-04-10 08:56

zvenzzon skrev:Risken ligger i att om en ojordad apparats höljde blir spänningsförande så är det inte så bra om intilligande apparathöjen är skyddsjordade. Tar man i bägge samtidigt blir det farligare än om ingen hade varit skyddsjordad.
Men det kanske det kan vara värt om man vill få det bästa ljudet!!! :lol:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-10 09:14

JockScott skrev:
Dvs. en egen jordad fas har ingen koppling till övriga (ifall det finns) ojordade uttag. Om fel uppstår i detta leder strömmen tillbaka och proppen går i proppskåpet. Vad övriga uttag i huset än gör så finns det ingen risk för fara.

Men nu är detta INTE vad tråden handlar om utan vad ojordade uttag ger för nackdelar rent tekniskt för stereoutrustningen som är jordad i övrigt.

Har du en separat nolla på varje fas där du bor?

Förmodligen inte!

Blir en icke jordad apparat strömförande och du vidrör en jordad så upppstår en sluten krets med dig som ledare då alla faser har gemensam skena för jord och nolla i apparatskåpet.

Det som de andra redan sagt gäller alltså om du månar om säkerhet och laglydighet. Själv tycker jag det är spännande att ta risker.. det kanske du också gör? ;)

/Peter

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-10 09:23

JockScott skrev:Vilka nackdelar är det med ojordat i väggen då allt anat är med jordade kontakter.

Det är väl bara fördelar hifimässigt.
Överspänningsfilter kan du ha ändå både efter uttaget och i elcentralen.
Jord riskerar bara att ställa bara till med jävelskap, särskilt när man som i hifisammanhang kör ljudet obalanserat.
Det är ju ren lyx att slippa jordade uttag! :P
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-04-10 09:23

Finns det överhuvudtaget intresse att svara på frågan som gäller för tråden eller ska vi glömma hela tråden?

edit: det kom visst ett svar medan detta inlägg skrevs 8)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-04-10 09:27

JockScott skrev:Finns det överhuvudtaget intresse att svara på frågan som gäller för tråden eller ska vi glömma hela tråden?

Jag vill bara säkerställa att hifidårarna här på forumet överlever sin hobby! Jordat är ju bra om man har skärmade nätkablar, annars så är ju skärmen inte inkopplad.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-10 09:30

JockScott skrev:Finns det överhuvudtaget intresse att svara på frågan som gäller för tråden eller ska vi glömma hela tråden?

Du fick svar innan det inlägget också.. men du måste kanske läsa hela texten.. ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-10 09:31

RogerJoensson skrev:
JockScott skrev:Vilka nackdelar är det med ojordat i väggen då allt anat är med jordade kontakter.

Det är väl bara fördelar hifimässigt.
Överspänningsfilter kan du ha ändå både efter uttaget och i elcentralen.
Jord riskerar bara att ställa bara till med jävelskap, särskilt när man som i hifisammanhang kör ljudet obalanserat.
Det är ju ren lyx att slippa jordade uttag! :P

Håller inte med.

Jag blåste en TV en gång för att jag inte hade jordade uttag. Idag sitter det ofta små avstörningskondensatorer mellan fas och nolla inuti apparaterna. Det betyder att det kommer ut 115 V på skyddsjorden/chassiet om apparaten inte ansluts till skyddsjord. Kondensatorerna är visserligen små, så det går inte så mycket ström när man belastar spänningen, men det är iaf tillräckligt för att blåsa en scartingång märkte jag. :?

Det gäller alltså när man kopplar ihop en skyddsjordad apparat (med 3 tåtar i nätsladden) med en apparat som får jord någon annastans ifrån, tex centralantenn.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-04-10 09:45

Svante skrev:Håller inte med.

Jag blåste en TV en gång för att jag inte hade jordade uttag. Idag sitter det ofta små avstörningskondensatorer mellan fas och nolla inuti apparaterna. Det betyder att det kommer ut 115 V på skyddsjorden/chassiet om apparaten inte ansluts till skyddsjord. Kondensatorerna är visserligen små, så det går inte så mycket ström när man belastar spänningen, men det är iaf tillräckligt för att blåsa en scartingång märkte jag. :?

Det gäller alltså när man kopplar ihop en skyddsjordad apparat (med 3 tåtar i nätsladden) med en apparat som får jord någon annastans ifrån, tex centralantenn.
Det är därför man ska ha en sån här antenn-grunka!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-04-10 09:54

Jordat är ju bra om man har skärmade nätkablar, annars så är ju skärmen inte inkopplad.

Jag har bra skärmade nätkablar, de är tjocka och fina och beroende på jämförelse dyra 8) dvs. inte tunn svart standardakabel. Jag vill veta vad som är nackdel eller ev. fördel med just denna koppling med jordad utrustning (nätlist, kabel etc.) mot ojordade uttag.

Det övriga, kopplingen kommer göras av kvalificerat folk som vet vad de gör och talar om för mig vad jag ev. måste göra. Men det är ev. en senare fråga. Nu är det nuläget Ojordat mot jordad utrustning som gäller. Inget annat.[/quote]

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-04-10 09:57

hur blir det med jordslingor och ojordade uttag?
kan man inte få lite jordslingor hur som helst med brum?

Svante beskriver ett problem som kan vara fatalt om man tex kopplar sin dator till stereon för att avlyssna musik. chassit flyter ibland på lite olika spänningar, de flesta dödliga för ingångarna på din dyra mulitkanalsförstärkare.

Det tycker jag är en rätt så negativ ljudmässig påverkan. Man blir ju utan ljud några veckor tills det är reparerat.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-04-10 09:59

JockScott skrev:
Jordat är ju bra om man har skärmade nätkablar, annars så är ju skärmen inte inkopplad.

Jag har bra skärmade nätkablar, de är tjocka och fina och beroende på jämförelse dyra 8) dvs. inte tunn svart standardakabel. Jag vill veta vad som är nackdel eller ev. fördel med just denna koppling med jordad utrustning (nätlist, kabel etc.) mot ojordade uttag.

Det övriga, kopplingen kommer göras av kvalificerat folk som vet vad de gör och talar om för mig vad jag ev. måste göra. Men det är ev. en senare fråga. Nu är det nuläget Ojordat mot jordad utrustning som gäller. Inget annat.
Dina fina tjocka skärmade nätkablar kommer inte förhindra in och utstrålning eftersom skärmen inte är inkopplad till jord. Det är en nackdel.

Andra för eller nackdelar är svåra att säga något om eftersom vi inte vet vilka typer av filter du har, vissa filter bygger väl på att de är inkopplade till jord?
Senast redigerad av rqu 2008-04-10 10:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-10 10:00

rqu skrev:Det är därför man ska ha en sån här antenn-grunka!

Kvarstår faktum att alla chassierna blir spänningsförande med 115 V... Det killade faktiskt inte så lite i fingrarna när jag höll i chassie och ett element samtidigt. Bzzt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-10 10:25

Vad gäller centralantenner så kan man ibland undra om de verkligen är el-säkra. Det kan i bland ligga rejält med spänning mor jord. Har fått feta stötar ett par gånger... Ev. jordskit från centralantenner ska avledas/skiljas bort så att de inte når apparaterna alls tycker jag. Det är en bättre lösning än att leda in skiten i apparaterna.

Dessbättre har man sällan centralantenner i villor, men det kan ändå vara en god ide att sätta ett säkerhetsfilter på antennledningen och att skilja bort jorden före TV:n.

Jag har kört stereon/TV:n/datorn ojordade. Alltid. Typ 35 år och inte haft några problem som kan hänföras till att jag kört ojordat.

Däremot har jag kört videoutgångarna på videoapparat (ansluten till projektor) på en uthyrning en gång. Pga jordpotentialskillnad mellan centralantenn och eluttag. Misstaget jag gjorde var att plugga in videosignalen efter att jag anslutit centralantenn till videon och projektorn eluttaget. Potentialskillnaden knäckte videobufferchippet i videon, gissar att det gick en liten gnista. Den kvällen löste jag problemet genom att använda en annan utgång från videon och tejpa projektorjorden. Det är ett raggar knep som inte rekommenderas, men med tiden mot strupen så fick det bli så -Med lokalen full av folk och en utsändning som var viktig fanns helt enkelt inte tid att fixa fram en jordavskiljare för antennen. Efter detta hade jag alltid en sådan med mig vid installation och uthyrning.

Men visst det kanske är bättre att köra allt jordat och lösa problemen som kommer. Se bara till att ansluta centralantennen sist (och använd helst jordavskiljare för antennsignalen).
Jag tänker dock fortsätta köra ojordat.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-04-10 10:34

Andra för eller nackdelar är svåra att säga något om eftersom vi inte vet vilka typer av filter du har, vissa filter bygger väl på att de är inkopplade till jord?

Det är byggt för att kopplas till jord, dvs. jag räknar inte med dess funktion utan att det i bästa fall ska fungera som en vanlig nätlist och förgrena strömmen.

Att mina jordade kablar inte ska fungra som tänkt är också något som jag räknar med. Vilket frågan är vilka ev. försämringar jag kommer få (eller förbättringar) hade tänkt vänta till renoveringen av hela rummet innan något görs åt strömmen.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-04-10 10:36

Svante skrev:

Kvarstår faktum att alla chassierna blir spänningsförande med 115 V... Det killade faktiskt inte så lite i fingrarna när jag höll i chassie och ett element samtidigt. Bzzt.
Då får du koppla in en störskyddstrafo, då är grejorna galvaniskt åtskilda och det kan inte gå några strömmar emellan dig och andra jordade föremål...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-10 11:01

rqu skrev:
Svante skrev:

Då får du koppla in en störskyddstrafo, då är grejorna galvaniskt åtskilda och det kan inte gå några strömmar emellan dig och andra jordade föremål...

Ja, eller så ser man till att sätta datorn i ett jordat uttag :)

Man ska komma ihåg i sammanhanget att många (de flesta?) hifiapparater inte är jordade, vilket gör den här debatten lite överflödig. De har oftast en sån där platt 2-polig kontakt. Det är just när det kommer in en skyddsjordad apparat i systemet, som en dator och en TV (jordad via centralantenn) som det blir problem.

Instämmer fö i att det är bra att skilja utrustningen från centralantennens jord, men har man en (skyddsjordad) dator med i systemet så ska den ha sin jord. Också.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-10 11:08

Och ska man köra jordat så ska man aldrig ta ström från två olika uttag.
Jag känner till flera fall där in/utgångar havererat när man kopplat in t ex RCA-sladdarna med apparaterna anslutna och jordade i två olika uttag.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-10 11:20

för länge sedan använde man sånna där stora stationära datorer och tjocka skärmar, dom där tjocka skärmarna krävde alltid jordade uttag för att nån tco-norm skulle uppfyllas, det var ju bra
Bikinitider

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-04-10 13:24

Bärbara datorer är annorlunda. Visserligen har omformaren jordad kontakt, men sedan är det väl vanlig likström? Iofs är den sedan ansluten till en jordad datorskärm och en ojordad ministereo.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-04-10 19:55

Om du skall köra ojordat till att börja med så kolla upp de apparater som har jordad anslutning. Kör varje sådan apparat för sig en stund och mät sedan spänningspotentialen i chassit mot en jordpunkt (t.ex. ett element).
Om någon av apparaterna får en väsentligt skild jordpunkt mot elementet och du sedan kopplar ihop dess jord via en nätlist med andra apparater med jordad anslutning så kommer du att kunna dra upp dessas jrodpunkt också.
Dvs bäst att mäta sig fram ordentligt.

Jag hade samma fundering som dig förut att bara sätta in ett jordat uttag med egan fas i ett rum. Jag pratade med en elektriker och han sa klart att det fick han inte göra utan att jorda hela rummet. Dessutom så är man tvungen att allt på samma säkring skall vara jordat eller ojordat. Dvs om man jordar ett rum så kan man behöva jorda ett annat rum också som ligger på samma säkring.

Tänk på att även uttagen i taket på ett rum räknas samman med eluttagen. Dvs om du vill jorda eluttagen så måste du jorda takuttagen också.

I mitt fall så löste jag det med att låta jorda två rum, så nu slipper jag problem med ojordade datorer och stereoanläggningar.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-04-10 22:00

silvervarg skrev:Om du skall köra ojordat till att börja med så kolla upp de apparater som har jordad anslutning. Kör varje sådan apparat för sig en stund och mät sedan spänningspotentialen i chassit mot en jordpunkt (t.ex. ett element).
Om någon av apparaterna får en väsentligt skild jordpunkt mot elementet och du sedan kopplar ihop dess jord via en nätlist med andra apparater med jordad anslutning så kommer du att kunna dra upp dessas jrodpunkt också.
Dvs bäst att mäta sig fram ordentligt.

Jag hade samma fundering som dig förut att bara sätta in ett jordat uttag med egan fas i ett rum. Jag pratade med en elektriker och han sa klart att det fick han inte göra utan att jorda hela rummet. Dessutom så är man tvungen att allt på samma säkring skall vara jordat eller ojordat. Dvs om man jordar ett rum så kan man behöva jorda ett annat rum också som ligger på samma säkring.

Tänk på att även uttagen i taket på ett rum räknas samman med eluttagen. Dvs om du vill jorda eluttagen så måste du jorda takuttagen också.

I mitt fall så löste jag det med att låta jorda två rum, så nu slipper jag problem med ojordade datorer och stereoanläggningar.

Ok, bra svar.

Ska försöka mäta mig fram, får väl läsa på ordentligare hur jag ska göra det.

Och sedan, säger elektrikern att allt, eller vad som måste jordas så är det bara göra det. Har inte kommit dit än då vi inte ens flyttat in ännu.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-10 22:14

Mm, när jag läser det här så slås jag av hur svårt det är med elsäkerhet. Det finns så många bestämmelser som inte alltid verkar logiska, eller överdrivna. Samtidigt är det nog så att de har kommit till av en anledning allihop.

Det verkar dumt att man inte får jorda bara ett uttag i rummet, men då finns förklaringen att det inte ska finnas jordade ytor i närheten av ojordade apparater. Datorn som ansluts till det jordade uttaget blir lika farlig som diskbänken i köket.

Ibland tror jag att vi inte tänker på hur farlig el är just för att vi är vana vid att elsäkerheten gör den ofarlig. Det känns nog som att det där kan man fixa själv. Det kan gå rätt illa det.

Nästa

Återgå till Teknikforum