Lite intryck i56,i64s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-15 21:42

Tackar iö. Mitt rum är 3,60x5,40 och med en takhöjd på 2,50. Mitt tak är väl rätt platt och hårt (betong) och har en dle efterklang. Men det är väl gränsfall kanske om i56 skulle göra nytta i mitt rum, som det är nu. :?:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-15 21:54

Skulle tro att ditt rum har liknande dimensioner som "Nicke" här på faktiskt.se - och han rockar i56or med Profundus-Y....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-15 22:43

Intressant. Fördelen är väl att med D-option så kan man använda den som i28 när man känner för det och om man flyttar till större rum så har man ju redan en perfekta högtalaren. För köper jag i56 lär jag inte köpa någon ny högtalare i framtiden, men om man köper pi60 lr i28 så lär man alltid sukta efter "det värsta". 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-15 22:54

efter i56 finns ju i64s och efter det i68es så du kan säker kunna komma att sukta även efter i56 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-15 22:56

Nej, så peting är jag inte, kan jag lova. :lol:
Rätt ointresserad av apparater, vill bara dom ska fungera så jag slipper strula.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-15 23:13

Som någon annan skrev: Det finns de som bytt upp sig från i56 till i32s.... Eller kanske ett par i34es ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-04-16 00:08

Bamsefar skrev:.... Eller kanske ett par i34es ?

*repar din BMW* ;-)

Lite sugen på ett par i32s, någon chans att få lyssna på dina es (om det kniper så kan jag ta med lite dyröl...)? Du kör infra till eller?

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-16 00:31

Jag skulle vilja säga att gränsen mellan när i32s börjar bli ett bättre val än i56 går vid i storleksordningen 3 meters lyssingsavstånd. Men är rummet väldigt "klangligt" kan den gå närmare, dock aldigt mer än en halvmeter närmare, alltså ~2,5 meter.

Kort sagt: I små rum är nästan aldrig i56 ett bra val, ens om det är ett rum som är för klangigt, för det i56 vinner i direktivitet för att minska rummets bidrag, går förlorat i de geometriska svårigheter som en så stor högtalare ställer till med om man sitter för nära och lyssnar.

Men - Är rummet väldigt bra (läs väldämpat) kan gränsen faktiskt gå längre bort än 3 meter, men sällan mera än någon knapp meter ytterligare. Jag har aldrig stött på något fall med längre lyssningsavstånd än 4 meter där inte i56 varit fullständigt överlägsen de mindre högtalarna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-16 00:48

Brunnsbo skrev:Vad skulle man kunna säga om lägsta lämpliga takhöjd för i56/i64S :?:
Jag har snedtak i mitt lyssningsrum och då krymper takhöjden ganska fort när man ökar på avståndet mellan högtalarna.

Lägsta lämpliga takhöjd med i56 är 1 meter och 56 cm.

De är nämligen (nominellt) 155,78 cm höga, och ett par mm emellan vill man nog ha. Skall man ha plats för SD-fötter också, så tycker jag nog att 1,6 meter är ett rimligt minimum för takhöjden.

I övrigt kan man ju titta på hörbarhetsaspekterna på det hela också, och då är ju i56 klart mindre känsliga för takreflexen än de mindre systemen, så skiljer de sig från dessa så är det genom att de tål låga tak bättre.

Jag har provlyssnat de flesta Ino-högtalare med takhöjder nedåt 2 meter, och det tycker jag sällan är några problem, i synnerhet inte om taket är diffuserande. Optimal takhöjd är dock lite högre än så i de flesta fall. Alldeles för många tak är dock för höga. Ju högre de är, desta mera behöver de diffusera, och är de väldigt höga blir det nästan omöjligt att lösa det rent tekniskt. Då måste man dämpa dem istället, vilket kan vara knepigt nog.

Sen handlar det ju om proportioner också, men då blir det för komplicerat att gå in på, eftersom nästan varje fall är unikt, och tumregler inte tillför något.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-04-16 00:54

IngOehman skrev:Sen handlar det ju om proportioner också, men då blir det för komplicerat att gå in på, eftersom nästan varje fall är unikt, och tumregler inte tillför något.

...och vad skulle du säga är en lämplig (minsta) rumsstorlek för säg ett par i32s +infra x-6? Letar bostad nämligen, så om vi bortser från sura grannar och tummregler, vad är det för rum jag vill ha?

H

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-16 07:05

hevi skrev:
IngOehman skrev:Sen handlar det ju om proportioner också, men då blir det för komplicerat att gå in på, eftersom nästan varje fall är unikt, och tumregler inte tillför något.

...och vad skulle du säga är en lämplig (minsta) rumsstorlek för säg ett par i32s +infra x-6? Letar bostad nämligen, så om vi bortser från sura grannar och tummregler, vad är det för rum jag vill ha?

H

Jag hade 15 kvm i mitt lilla lyssningsrum, i28 + infra x-6. Det gick hyggligt bra ;)

Nu har jag drygt det i storlek, i34es (utan fötter) och en baslösning på G men inte på långa vägar klara än. Och tja de går att lyssna på, men inte direkt seriöst just nu - PMa om du är intresserad.

Så 15 kvm är nog att anse som minimum...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-16 22:48

hevi skrev:

H

Oj, det där är ju en jättesvår fråga, men 4,5 meter ggr 5,4 meter är ju rätt trevliga proportioner. Takhöjd i nämnt rum kan få vara sisådär 2,3 meter.

Och inte en mm får det avvika! (närå, bara skojja)

Det svåraste måttet brukar vara att hitta ett rum men tillräcklig bredd. Det är ju någon sorts standard i Sverige att bygga rum som är mellan 3,6 och 3,9 meter breda. :?

Men det går faktiskt att åstadkomma rätt trevliga saker i sådana rum också. Kommer man över drömgränsen 4,5 meter är mycket vunnet dock. Men som sagt - det är rätt ovanligt.

Det bästa jag varit med om i totalinstallation är ett MYCKET stort rum (>50m2), som blev en hemmabio. Magiskt - även för tvåkanalig musiklyssning! Dock användes inte i56 där, utan cc-pc4. Det är "den dolda monteringens i56", skulle man kunna säga... ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-04-17 15:56

IngOehman skrev:Det bästa jag varit med om i totalinstallation är ett MYCKET stort rum (>50m2), som blev en hemmabio. Magiskt - även för tvåkanalig musiklyssning! Dock användes inte i56 där, utan cc-pc4. Det är "den dolda monteringens i56", skulle man kunna säga... ;)
Vh, iö

Hmmm...Lägenheten jag precis har sålt hade 6,5x8 meter vardagsrum...

H

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-04-17 19:14

subjektivisten skrev:Tackar iö. Mitt rum är 3,60x5,40 och med en takhöjd på 2,50. Mitt tak är väl rätt platt och hårt (betong) och har en dle efterklang. Men det är väl gränsfall kanske om i56 skulle göra nytta i mitt rum, som det är nu. :?:

Mitt rum är 4.90*3.60*2*40....L/B/H och jag kör I56,tycker der funkar förträffligt : )

Bild/länk: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=8266

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-17 20:35

Nicke skrev:
subjektivisten skrev:Tackar iö. Mitt rum är 3,60x5,40 och med en takhöjd på 2,50. Mitt tak är väl rätt platt och hårt (betong) och har en dle efterklang. Men det är väl gränsfall kanske om i56 skulle göra nytta i mitt rum, som det är nu. :?:

Mitt rum är 4.90*3.60*2*40....L/B/H och jag kör I56,tycker der funkar förträffligt : )

Mvh Nicke

Tyst med dig Nicke 8) :wink:
Väldigt intressant. Har du D-option också? Om så, hur upplever du skillnaden?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-17 20:48

Dom där 127 dB som i56 klarar av, är det kontiunerligt är lr det peak? 8O

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-04-17 21:00

Vad skall jag säga.....om jag hade alla pengarna i näven (igen) så skulle jag köpa samma saker igen,det säger väl lite om vad jag tycker.

mvh Nicke

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-04-17 21:14

IngOehman skrev:...
Jag har provlyssnat de flesta Ino-högtalare med takhöjder nedåt 2 meter, och det tycker jag sällan är några problem, i synnerhet inte om taket är diffuserande. Optimal takhöjd är dock lite högre än så i de flesta fall. Alldeles för många tak är dock för höga. Ju högre de är, desta mera behöver de diffusera, och är de väldigt höga blir det nästan omöjligt att lösa det rent tekniskt. Då måste man dämpa dem istället, vilket kan vara knepigt nog.
...

Ganska intressant det där, att höga tak är ett (stereo)musikproblem !

Tidigare trodde jag att våra låga tak (dvs "svensk standardhöjd") var problemet. Men det är det tydligen inte (med dina högtalare i alla fall).
Trodde faktiskt tidigare att högt i tak var något att sträva efter.

Var går gränsen för ett för högt tak ? Frågar därför att jag siktar på att skaffa en bostad i framtiden med ett dedikerat rum för kombinationen bibliotek/musiklyssning/bio(/konstsamling), där hög takhöjd på ca 3 meter är planerat av olika skäl - som inte har med musikåtergivning att göra.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-04-18 20:07

subjektivisten skrev:
Nicke skrev:

Mvh Nicke

Tyst med dig Nicke 8) :wink:
Väldigt intressant. Har du D-option också? Om så, hur upplever du skillnaden?

Nej har ej D-option,samt det tekniska tycker jag konstuktören själv får berätta om ; )

Du är välkommen som sagt när du har lust för en "lyssning" /upplevelse ; )

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-18 20:34

Ja, det är farligt nu, hade nyss en kille här och lyssna på förstärkaren men han tyckte högtalarna lät så bra med att han blev intresserad av dom med. Förståligt, mina Sony är SÅ bra, men Ino är lite vassare.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-19 05:22

IngOehman skrev:Kort sagt: I små rum är nästan aldrig i56 ett bra val, ens om det är ett rum som är för klangigt, för det i56 vinner i direktivitet för att minska rummets bidrag, går förlorat i de geometriska svårigheter som en så stor högtalare ställer till med om man sitter för nära och lyssnar.

Men - Är rummet väldigt bra (läs väldämpat) kan gränsen faktiskt gå längre bort än 3 meter, men sällan mera än någon knapp meter ytterligare. Jag har aldrig stött på något fall med längre lyssningsavstånd än 4 meter där inte i56 varit fullständigt överlägsen de mindre högtalarna.

Vh, iö

Anser du i56 är överlägsen även vid mer normala volymer och inte "döda mjälten" volym? 8)
Som jag har det nu så skulle jag lätt kunna sitta 4-4,5 meter från högtalaren, men rummet är ju endast 19,5 kvm. Spontant, vad tror du om i56 istället för i28 å sådant rumt (betongväggar)?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-21 02:12

1. Att i56 enligt min erfarenhet är överlägsna de mindre modellerna vid lite större lyssningsavstånd gäller oberoende av lyssningsnivå. Det har inget med ljudtrycksförmågan att göra. (Både i32 och i28 spelar tillräckligt tarkt för att de allra, allra flesta skall tycka det är tillräckligt (trots att i56 klarar att gå ifrån sig fyra gånger mera ljudeffekt).)

2. Egentligen skall man ju som du gör (men jag för ett ögonblick inte gjorde :oops:) fokusera på lyssningsavståndet och inte på rummets storlek. Ber om ursäkt för det. Jag tänkte väldigt små rum när jag skrev att i56 inte passar. För det finns ju en gräns för när det helt enkelt inte går att få upp lyssningstriangeln tillräckligt för att i56 skall kunna fungera bra.

Men - även i relativt små rum kan man i ibland åstadkomma en tillräckligt stor lyssningstriangel, även om det kräver en del av dämpningen av rummet om det skall fungera perfekt. Och på samma sätt kan man ju även i ett väldigt stort rum placera sig alldeles för nära ett par i56.

3. Jag kan inte svara på din fråga om hururuvida i56 skulle fungera bättre i ditt rum än i28, eftersom jag inte kan bedöma om en så stor lyssningstriangel i ditt relativt lilla rum skulle kunna medföra några andra nackdelar, eller i varje fall egenskaper som kräver rumsakustiska åtgärder.

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-21 02:24

IngOehman skrev:3. Jag kan inte svara på din fråga om hururuvida i56 skulle fungera bättre i ditt rum än i28, eftersom jag inte kan bedöma om en så stor lyssningstriangel i ditt relativt lilla rum skulle kunna medföra några andra nackdelar, eller i varje fall egenskaper som kräver rumsakustiska åtgärder.

Vh, iö

Skulle det gå bättre om jag tog bilder på rummet och förklara mer hur det är? Eller måste du vara på plats och kolla?

/Mattias

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-21 16:58

Njae.

Det är ändå svårt att bedöma med 100%ig säkerhet - inte minst beroende
på att jag ju inte kan lyssna med dina öron. ;)

Men framförallt beror det inte så mycket på hur rummet ser ut, som på vad
du kan tänkas göra åt det. Men det är nog inte en fråga för Faktiskt, utan
ring mig isåfall.

Att arbeta med akustiska lösningar för lyssningsrum (för musik och film) är
ju mitt yrke och det jag lever på, alltså tjänar pengar på. Jag varken kan
eller vill åstadkomma några lösningar här på "halv frihand" efter att ha
tittat på några ritningar eller fotografier. Jag vill inte ge några råd som
kan bli dyra att följa.

Jag tänker ibland på bilverkstäder som blir ombedda att ställa en diagnos
på en bil vars missljud kunden härmar per telefon... :)

En bil med fel på motorn behöver man se och skruva med, inte lyssna på
en återgivning från bilägaren, förmedlad per telefon.

Ett rum med besvärande akutiska egenskaper behöver man lyssna och
undersöka akustikt
, inte titta på en ritning eller foto på det, via internet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-21 17:36

Tackar för ditt svar. Oavsett så återkommer jag till dig för se vad som kan göras med rummet. Eftersom jag är singel och skiter i trendigt utseende så kan man göra rätt mycket med mitt rum. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-21 17:44

Ja, singeltillståndet kan vara en fördel i vissa fall...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-04-21 18:34

IngOehman skrev:
...

Ett rum med besvärande akutiska egenskaper behöver man lyssna och
undersöka akustikt
, inte titta på en ritning eller foto på det, via internet.

Vh, iö

Ähhh, det går ju utmärkt att avstämma membranabsorbenter via GSM-
systemet :wink:

Så varför inte telefonkonsulting där du skickar signal via din
mobil, kund håller sin mobiltelefon på anvisad plats i rummet o du lyssnar/
mäter samtidigt :P :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-21 19:59

:lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-24 06:07

IngOehman skrev:Ja, singeltillståndet kan vara en fördel i vissa fall...

Vh, iö

Enligt mig så finns det endast fördelar. :wink:

Som det ser ut så lär det bli en 4,5-4,8 meter från högtalaren och sittplatsen, som jag tänker. Högtalaren kommer kunna vara ca 3-3,2 meter isär (efter sett på Nicke bilder). Så det är kanske möjligt att i56 kan funka bättre än i28 då?

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-04-25 20:08

Mitt tips,köp 56òr med D-option,då är du ju supersafe : )

Mvh Nicke

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino