Lite bas kanske?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 14:12

Debatt och debatt... om man inte frågar får man inget veta. Det har dom sagt på barnprogrammet "Hjärnkontoret" och jag tror på dom :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-18 14:13

Kloka ord Kaffekoppen. Vad vore det för värld om saker inte fick diskuteras?

petersteindl skrev:Vill man ha gammaldags magneter med junkegenskaper i ljudåtergivningssammanhang så är ferrit ganska bra. Andra kanske inte tycker så, men jag gör det definitivt. :)

Vill man ha moderna högtalarelement med goda prestanda så är ingenjörsmässigt välutvecklade neodymmagnetsystem att föredra. Vill man ha PA system som ska tåla ur och skur så rekommenderar jag högtalare med ferritmagneter.

Jag använder både keramiska och neodymium-system i de olika högtalarelement jag konstruerat. Skulle inte kalla
någondera av dem för junkmagneter :?, men jag tycker det är bra att vara bekant med deras för- och nackdelar.

Det gäller ju alla saker som man vill använda.

Att ett potentiellt problem finns betyder heller inte att det kommer att yttra sig eller vara till besvär i en specifik
applikation. Ju mer man vet om problemet, desto bättre förutsättningar har man att se till så att det potentiella
problemet inte blir ett faktiskt problem.

Alnico använder jag inte i några system - har aldrig gjort, och kommer aldrig att göra.

De är inte bara stötkänsliga, utan de kan tappa magnetiseringen av en lite för kraftig insignal (i överhängda system
framförallt) också. Eller av att man monterar isär magnetstrukturen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-18 15:08

Jag har inte kallat något för junkmagneter. Det är väl dags att börja läsa det jag skriver. :? Jag skriver gammaldags magneter med junkegenskaper. Sedan skriver jag också: Vill man ha moderna högtalarelement med goda prestanda så är ingenjörsmässigt välutvecklade neodymmagnetsystem att föredra. Är det konstigt?

Det betyder gammaldags konstruerade magnetsystem kontra moderna ingenjörsmässigt välutvecklade neodymmagnetsystem. Dom gammaldags konstruerade magnetsystemen hade inte neodym. Det finns säkert moderna välutvecklade ferritmagnetsystem men jag har inte stött på några woofers med sådana system.

Som sagt, det är bara att damma av mätutrustningen och köra lite distmätningar så får man lite svar.

Att mäta är att veta sa alltid Lodis på den tiden det begav sig. :D

Mina mellanregisterelement i äggen är f ö med ferritmagneter enligt gammaldags stil fast med lite förbättringar för linjärisering. Dom har overhung.

Diskanterna jag använder har också ferritmagneter. Dessa är underhung.

Står jag inför valet att kunna byta ut dessa så småningom mot underhung och moderna ingenjörsmässigt välutvecklade neodymmagnetsystem så får distorsionsmätningar avgöra. Jag skulle dock tro att det blir de nya högtalarelementen som vinner.

Väl mött :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-18 15:31

petersteindl skrev:Jag har inte kallat något för junkmagneter. Det är väl dags att börja läsa det jag skriver. :? Jag skriver gammaldags magneter med junkegenskaper. Sedan skriver jag också: Vill man ha moderna högtalarelement med goda prestanda så är ingenjörsmässigt välutvecklade neodymmagnetsystem att föredra. Är det konstigt?

Nejdå, det är inte det minsta konstigt, och inte heller missade jag att det var det du skrev.

Men jag behöver väl inte hålla med dig om att neodymium är guds svar på bön i alla samman-
hang? I vissa är det definitivt bra, i andra finns det bättre lösningar.

Vad jag försökte skriva var min uppfattning - att jag inte skulle kalla gammaldags magneter
för "magneter med junkegenskaper i ljudåtergivningssammanhang", och lägga till att ferrit är
ganska bra om man vill ha junkegenskaper för ljudåtergivningssammanhang*. :?

Jag tycker det låter lite som en tumregel nämligen, och jag föredrar alltid den komplicerade
verkligheten. Den är ju liksom öppnare och mera komplett, tycker jag.

Var det konstigt? ;)

Vh, iö

- - - - -

*Fast jag förenklade till att jag inte skulle "kalla någondera av dem för junkmagneter". Jag
tänkte att det skulle räcka för att min uppfattning skulle gå fram. Det var inte min mening att
antyda att det var baserat på ett exakt citat från dig som jag motsatte mig. Ber om ursäkt
det uppfattades så.
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-18 15:36, redigerad totalt 1 gång.

Densen

Inläggav Densen » 2008-04-18 15:36

IÖ nu när du verkar ha tid över, och ångan uppe, kanske man kan få tigga mer info om SSC: s basmoduler. Ex.vis passar de även befintliga/äldre OA-51. Är de passiva. Et.c. :?:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 15:58

Är det inte vettigare att SSC berättar om det när de finns tillgängliga?

Det har ju varit mer än lovliga uttalanden om dittan och dattan tidigare, så låt dem nu visa att de får fram något och så pratar vi om det sen :)

ps... Det har redan sagts att det kommer utannonseras information när den nu finns tillgänglig på CarlssonPlanet.

Jag är faktiskt förvånad över att SSC gör avsteg från sin rätt nyligen deklarerade linje att inte prata om kommande produkter som inte är tillgängliga...

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-04-18 16:00

Jag frågade IÖ för lite över en månad sen och då sade han att de skulle kunna gå att köpas från hifikit om några veckor.
Eftersom det inte finns några nya OA-51 att köpa så verkar det lite konstigt om de inte skulle "klicka" hyfsat bra iaf.

Men när och tyvärr om, är ju de intressanta frågorna man vill ha svar på.
tänker väl närmast på kt23, 9710 ersättaren, 8545 dräparen, nya filter till -70 talarna för B65OA II, OA40C...

Pris är ju jätteintressant med!
om det är nya LTS-basen som används i olika antal för de olika subbarna så blir priserna kanske kring 5kkr för lilla o 8-10 för de stora?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-18 16:09

Densen skrev:IÖ nu när du verkar ha tid över, och ångan uppe, kanske man kan få tigga mer info om SSC: s basmoduler. Ex.vis passar de även befintliga/äldre OA-51. Är de passiva. Et.c. :?:

De är möjliga (och mycket lämpliga) att dela passivt och de passar
alla generationer av OA-51, inklusive kommande.

Men hot om länsstyrelsen från naqref fick luften att gå ur mig helt. :(

Kan nämna att SSC har varit pro detta system från begynnelsen, och
jag personligen har varit det sedan den dag jag såg OA51 för första
gången - och hade det som en stående uppmaning till Stig under alla
de år jag kände honom.

Varken Stig själv eller John Larsen var till närmelsevis lika förtjust i
OA-51 som t ex jag.

Stig menade att den hade en massa brister (utöver basförmågan)
som gjorde dem ointressanta vid sidan av OA-52, och John menade
att det (OA-51) var ett i princip osäljbart system. Stig ändrade under
sitt sista levnadsår uppfattning dock, men hade andra järn i elden,
och det hann inte bli något av det.

Det är inte SSC som sagt nej under de år som varit (varken med
avseende på OA-51 eller basdel). Vi har legat på, och först på slutet
verkade det som om OA-51 skulle få bli av (några minns säkert den
enkät (bland annat här på faktiskt) som man kunde anmäla sig på,
för att få vara med på ett par av premiärserien av den nya OA-51)
men då sade John Larsen för oss upp helt oväntat upp samarbetet
med SSC, vilket vi beklagade och fortfarande beklagar.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 16:12

schmutziger skrev:Jag frågade IÖ för lite över en månad sen och då sade han att de skulle kunna gå att köpas från hifikit om några veckor.
Eftersom det inte finns några nya OA-51 att köpa så verkar det lite konstigt om de inte skulle "klicka" hyfsat bra iaf.

Jag vet mer än jag vill berätta, men framförallt tycker jag det är meningslöst att prata om något som "inte finns än". Det är ju så som stiftelsen sagt att de skall agera och det vore nog klokt!

Om det finnas på hifikit inom några veckor för en månads sedan är det ju redan försenat med 50%. Ingen bra början på den nya policyn, man läcker information som man inte ens lever upp till...
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-04-18 16:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-18 16:14

Kaffekoppen skrev:Är det inte vettigare att SSC berättar om det när de finns tillgängliga?

Det har ju varit mer än lovliga uttalanden om dittan och dattan tidigare, så låt dem nu visa att de får fram något och så pratar vi om det sen :)

ps... Det har redan sagts att det kommer utannonseras information när den nu finns tillgänglig på CarlssonPlanet.

Jag är faktiskt förvånad över att SSC gör avsteg från sin rätt nyligen deklarerade linje att inte prata om kommande produkter som inte är tillgängliga...

Ja, det kanske var dumt.

Jag tar tillbaka. Det är som du säger en sak att en konstruktion är färdig
och en annan att den är köpbar. Det är den inte ännu.

Jag skall inte säga något mera.

Funderar faktiskt på att avgå ur SSC. Mera otacksamhet än för de
ansträngningar jag gjort för SSC har jag aldrig fått möta i några andra
sammanhang. :( Det förtar ju liksom hela glädjen med det. Vad finns
det då för mening?

Jo, det finns en - att det ändå känns som vi är skyldiga Stig att inte ge
upp. Han gjorde det inte. Får se om det räcker.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 16:29

Jag vet hur svårt det är att hålla på sig när man har något på gång, men jag tror det är bra att göra det ibland :)

Edit efter att IÖ utökat sin urspungstext:

..och det skulle kännas trevligt att slippa få även denna tråd kontaminerad med skitsnack, förklaranden, påskyllanden. Har man inget att säga om själva ämnet kan man väl snälla låta bli...
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-04-18 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-04-18 16:32

ett fullständigt irrelevant, men ändå lustigt inlägg i debatten
googlefight

(ni får ursäkta men jag har fantamej suttit i möten från 0830 till 1600 så nu är jag väldigt trött o tramsig)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 16:34

Gå hem ;)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-04-18 16:35

Kaffekoppen skrev:Gå hem ;)

bättre, skall gå hem till tjejen :wink: :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 16:37

:)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-04-18 16:48

Tycker iaf att det är jättespännande med dessa olika basar till OA51!
Är väldigt tacksam för alla som lägger ner sin tid i det!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 17:16

Samma här!

joseph

Inläggav joseph » 2008-04-18 17:23

IngOehman skrev:Funderar faktiskt på att avgå ur SSC. Mera otacksamhet än för de
ansträngningar jag gjort för SSC har jag aldrig fått möta i några andra
sammanhang. :( Det förtar ju liksom hela glädjen med det. Vad finns
det då för mening?

Synd att du funderar så, men jag är övertygad att du är rätt man att motbevisa dessa belackare! Och de "konstruktörer" med IÖ-komplex och hävdelsebehov som kommer med hotelser och söker skapa misstroende hoppas jag du inte tar åt dig av.

mvh Josef

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 17:43

Joseph,

Lägg av. Helt enkelt, vill jag slippa den där skitdiskussionen.

Ta det via PM!

Densen

Inläggav Densen » 2008-04-18 18:16

Tar någon med sig andra "tillgängliga" element och testar i basmodulerna på träffen?
Okay, tidsbrist?
SSC:s SS8545 dräpare + basmoduler visavi Nagref/Steindl basmodul och AVR(några siffror): variant av OA-51. DET hade varit något på träffen.
:D

IÖ: Den tysta marojiteten, talar inte.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-18 22:08

ang magnetsystem, är det patent som hindrar andra att tillverka aura-liknande system? kostnadsmässigt, hur mycket fördyrande är auras motor jämfört med en välkonstruerad vanlig motor? det där xbl^2-systemet (eller vad det nu heter) från adire, hur skiljer den sig?

den där koppardelen, hur fungerar den egentligen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-18 22:58

Japp det är ett Aura patent.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-18 23:43

IngOehman skrev:Men hot om länsstyrelsen från naqref fick luften att gå ur mig helt. :(

Ehh, hot? Skojar du? För att kräva av andra att de läser dina inlägg ordagrannt med en betydelse av orden som du dikterar så får jag säga att du läser andras inlägg som fan läser biblen.

Du och jag har tagit detta via telefon så det var inget som var riktat åt dig egentligen utan var mer en kommentar till alla andra som inte är så insatta i reglerna för stiftelser. Men vi kan väl ta och kontaminera tråden lite med detta eftersom det blev en fråga.

Stiftelselag (1994:1220)
14 § En styrelseledamot får inte handlägga frågor som rör avtal mellan honom och stiftelsen. Han får inte heller handlägga frågor om avtal mellan stiftelsen och tredje man, om han i frågan har ett väsentligt intresse som kan strida mot stiftelsens. Med avtal jämställs annan rättshandling samt rättegång eller annan talan.

Att du som huvudansvarig för konstruktion för SSC väljer element som har anknytning till din person (och ekonomi) är helt enkelt inte tillåtet. Om du skänker det till SSC eller LTS så är det en helt annan fråga. Det om detta.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-18 23:45

Densen skrev:SSC:s SS8545 dräpare + basmoduler visavi Nagref/Steindl basmodul och AVR(några siffror): variant av OA-51. DET hade varit något på träffen.

Vi kan köra tester av OlA-68s Gargantua mot OB51. De förra är gissningsvis i närheten av de större basmoduler som SSC presenterar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-21 09:41

Det blev ett par basar kvar efter DIY mässan...

Dessa är nu "bokade" av SWED

Pm skickat till SWED.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-21 10:14

Naqref™ skrev:
Densen skrev:SSC:s SS8545 dräpare + basmoduler visavi Nagref/Steindl basmodul och AVR(några siffror): variant av OA-51. DET hade varit något på träffen.

Vi kan köra tester av OlA-68s Gargantua mot OB51. De förra är gissningsvis i närheten av de större basmoduler som SSC presenterar.

Jag hörde båda basarna vid olika tidpunkter under dagen och med olika musik, så att kalla min lyssning för jämförande test är att gå alldeles för långt, men ändå fick jag en väldigt entydit intryck, inbillat eller inte, om vilka som lät bäst.
Vad säger ni som var där just när det kopplades om?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-04-21 11:52

test kommer att kunna genoföras på hemmaplan i villa Vä i sommar ngn gng välkommna
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-04-21 12:42

paa skrev:
Naqref™ skrev:

Jag hörde båda basarna vid olika tidpunkter under dagen och med olika musik, så att kalla min lyssning för jämförande test är att gå alldeles för långt, men ändå fick jag en väldigt entydit intryck, inbillat eller inte, om vilka som lät bäst.
Vad säger ni som var där just när det kopplades om?

Tala i skagget...
11010000

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-21 12:48

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-04-21 15:50

Jag skulle gärna testat ett par av dessa. Men min ekonomiska situation har fått mig att inte läsa den här tråden. Nu när jag inte längre har möjlighet att få tag på några basar på ett bra tag kan jag bara säga: Oooh vad jag skulle vilja testa ett par! ;)

[slrt]
admin

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati