Isidor skrev:T.ex har ett normalt 8"-element som är användbart upp till ca 2 kHz ofta en grundresonans i konen omkring 600-700 Hz och en 1"-diskant p.s.s. ca 20 kHz resp ca 7 kHz. Ingen talmagi utan bara en effekt av grundläggande vibroakustiska förutsättningar. Nu finns det naturligtvis ganska omfattande undantag här, men i normalfallet är det trots allt en ganska hygglig approximation.
Är det inte grundresonsnasen för 8"aren som sätter begränsningen att det är användbart upp till 2kHz i ditt exempel?
Och hänger inte den här grundresonansen samman med våglängden och membrantes strolek? För en 8"are borde väl i så fall hamna på ca 800Hz (lite hit och dit beroende på element). Mina bryter i alla fall upp vid 750 Hz men har fin frekvensgång upp till ca 5kHz. Men en del 8or hänger ju bara med upp till ca 2kHz, så det kan nog stämma bra.
Men vad orsakar vad? Är det grundresonansen som gör att elementet inte går att använda till mer än ca 2kHz, eller är det tvärtom? Borde ju vara det första, men jag vet inte.
Och hur är det med dome-diskanter? När jag skulle välja i höstas kollade jag på mätkurvor över drösvis av diskanter, mest soft domar. Jag kan inte påminna mig några sådana här effekter. Jag kollade nu och några har lite rippel (mindre än 1dB) i området 5-6kHz, ca 1 oktav brett eller så. På dom flesta märks ingenting. Jag tror inte det är så lätt att höra detta alls, på dom diskanter det förekommer. B&Ws har jag inte sett några kurvor på lösa element, men jag betvilar starkt att det skulle finnas några slags problem med det här hos dom. Inget av dom diskantelement jag har kollat som hastigast nu verkar ha dom här problemen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!