Vill bara säga att jag läste denna tråd från början, men inte till slut utan svarade på Harryups inlägg när jag kom fram till det.
Hade alltså inte läst de kommenterer som han fått av andra after att han skrev det, annat än Per Strömgrens.
Jag avsåg inte alls att vara provocerande med det jag skrev, utan jag ville bara få fram att jag misstänker att något varit fel i upplägget eller i apparaterna.
Nu har jag sett att harryup skrivit svar på tidigare "skeptikers" kommenterar, och dessa svar kommenterar jag gärna också.
Harryup skrev:Jag tycker inte att det är särskilt skumt.
Varför skulle olika leverantörers apparater alla låta likadant?
Tycker det hade varit märkligare om allt "lät" likadant eller att allt inte "lät" alls (transparens).
Främsta skälen till att jag hade väntat mig att du skulle finna att skillnaderna är mycket små är:
1. Att det är vad jag funnit (i varje fall om jag koncentrerar mig på de allra bästa apparaterna, enstaka rötägg är lätt att hitta).
2. Att mätdata på apparaterna (inte bara uppgivna data, utan även dem man kan mäta fra själv) antyder att apparaterna verkligen förvräger musiksignalen oerhört lite.
Man kan till och med ta till ett specialknep, och använda apparaterna "baklänges" det vill säga istället för att gå AD-DA, så utgår man ifrån ett digitalt material och kör DA-AD. Grejjen med att göra så är att man kan göra en cancellaionstest, med eller utan "hjälp-eq". Man kan alltså lägga det programmaterial man valt ut på en dator som en ljudfil. Sedan kör man den där bakvända kedjan (DA-AD) och får en ny ljudfil. Dessa två ljudfiler kan man till sist subtrahera från varandra (med massor av botars upplösning!), och se vad man får kvar.

Man kan även lyssna på skillnaden - och med fördel göra det på den ljudnivå som man lyssnade på programmaterialet med!
Det blir rätt tyst.
Vad man i regel märker om man drar upp volymen en den, är att det blir lite restprodukter på grund av tonkurvefel i diskantregistret. Vill man bli av med detta får man ta till lite "mot-eq" innan man gör subtraktionen. Är man noga och utgår ifrån mätningar man gjort dessförinnan på AD och DA så kan man förbättra utsläckningen dramatiskt.
Jäsiken vad tyst det blir då...
När man lyssnar finner man som regel att de skillnader som vissa rapporterar helt enkelt är omöjliga! Tar man bort musiksignalen så blir det ju tyst!
Fel som inte ens hörs när själva nyttosignalen tagits bort lär inte vara något större hörbart problem när nyttosignelen tutar på för fullt...
Den förvrängning som rapporterats finns helt enkelt inte. De restprodukter man hör är minst 50 dB ned* och låter dessutom
rena, alltså inte alls distorderade, utan som en version av själva musiken . (Bättre/mindre låter det ju noggrannare man varit om man behövt ta till eq.)
Harryup skrev:Alla testerna gjordes inte blinda varje gång eftersom resultatet var entydigt.
Gjordes det blinda tester
någon gång? Och var nivåerna isåfall samtidigt noga matchade (< 0,05 dB)?
Jag ifrågasätter självklart inte det ni hörde, men har ju själv erfarenheter av att man kan uppleva väldigt mycket saker alldeles på riktigt, utan att det behöver vara varken inbillning eller verkliga fel. Det finns helt enkelt flera fällor man kan kliva i än suggestionens... Vissa skyddar man sig inte mot ens med blindtest.
Det är därför jag tycker det är bra att använda ett tillvägagångssätt som gör att det går att skilja mellan:
1. Apparatfel som ger hörbarhet,
2. Uppläggsfel som ger falsk hörbarhet,
3. Strategier som riskerar låta suggestionseffekter påverka och inte minst,
4. Upplägg som gör att man missar hörbara fel.
Harryup skrev:Och felen var ganska enkla att höra och någorlunda likartade mellan apparaterna.
Och ja vi har testat ett antal gånger eftersom vi inte fick alla appraterna samtidigt.
Nä, ingen nivåskillnad.
Kan du ge mig en siffra på "ingen"?

Jag tror inte du menar <+/- 0,000 001 dB, eller hur?
Harryup skrev:A/D'ar är helt enkelt större skillnad på än DAC'r enligt våra tester.
Det beror ju på vilka apparater man testar det.

Harryup skrev:Dessutom så ville vi ju inte höra en skillnad för då hade det varit bra, så att vi hör en skillnad i testen gör att vårt lilla projekt har fördröjts så resultatet var inte kul.
Vad man vill styr sällan eller aldrig suggestionseffekter. Om det var det du ville "osannolikgöra".
Vh, iö
- - - - -
*Om man åstadkommit en kedja (AD-DA) med tonkurvefel bättre än knappt +/- 0,03 dB, vilket brukar gå.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).