Moderator: Redaktörer

ollebolle skrev: Får återkomma med lyssningsintryck!
soundbrigade skrev:Kolla med Edgar Audio. De Hammondrosslar han säljer är inte dyra (150 spänn och uppåt). Kolla bara de öppna.
De drosslar du har hittat är helt fel. Som att sätta en roddbåt att bogsera en oceanångare ...
paa skrev:Ja?
ollebolle skrev:Sonido-horn kanske man skulle bygga. Kom att tänka på en viss Ljudbäver![]()
Fast jag borde ju lägga pengar på projektor egentligen...
soundbrigade skrev:Projektor är klart överreklamerat ...
Naturhistoriska riksmuseets hemsida skrev:Bäverns syn är dålig och utvecklad för nattsyn. Synnerven är ganska liten i förhållande till ögats storlek
Ragnwald skrev:Ser att du inte nyttjar motkoppling, men det funkar ju med triodkoppling.
soundbrigade skrev:Har du byggt efter Den Här Ritningen har du pentodkopplat.
Poppen skrev:Snyggt bygge!
Låter den bra ?
soundbrigade skrev:Det finns inga absoluta sanningar vad som är fel eller rätt, att den ena förstärkartopologin skulle vara sämre, eller bättre än någon annan.
Alltså det finns ingen naturlag som säger att pentodkopplat är sämre än triodkopplat eller att klass A per automatik, skulle vara bättre än AB.
En dålig förstärkare är alltid sämre än en bra. Det är en tröst att veta.
soundbrigade skrev:Sedan kan man fundera på om det funkar att triodkoppla det här steget.
ollebolle skrev:Motkoppling har jag faktiskt! Fast ingen vanlig historia...
Kolla motståndet som heter RFB på 100Kohm som går mellan anod och anod!
"Plate to plate feedback!"
Enligt konstruktören, (Alexandar Kitic) så har det visst sina fördelar. Men jag tror att en nackdel var att man tappar lite bas...
Fast man skulle få mindre dist i de övriga registren tror jag...
Han skriver själv lite om konstruktionen i en tråd på diyaudio.com
Det var där jag satt och läste när jag skulle bestämma mig för schema.
Han verkar kunnig
The Rfb between the anode of the output tube and the anode of the driver tube makes the whole circuit behave in a different way than usual. The driver acts as a current amplifier, while the output tube acts as a current/voltage converter.
Yes, John Broskie wrote an article on the subject, concerning mainly 5965 as driver and 300B as output tube... but that is a slightly (if not completely different cup of tea). When it comes to the other mentioned design explanation, I would not know, I have to look for it on the web.
Originality? Well, it is my opinion that "hot water" was invented a long time ago, especially when it comes to electronic tubes and circuits. Still, I would say that this approach has something of its own going on... therefore I do consider it original.
Ragnwald skrev:Tack för länken Olle, den gav mig intressant läsning och jag hittade även väldans intressant programvara.
Ragnwald skrev:Du har byggt en lättbyggd förstärkare, men inte den enklaste att begripa fördelarna med.
Ragnwald skrev:Skulle snarare föreslå att du jordar direkt på RCA-kontakternas jordpinnar, men ska du få rum så montera en pinne alldeles intill/mellan att fästa på. Det är dit jorden ska i vilket fall och då blir det fin kort bana. Ingen vandring genom chassiet således.