Reda ut: Sjunger Håkan Hellström falskt?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-04-28 09:56

celef skrev::lol: faktiskt måste bestå av ett gäng gråhåriga gubbar

HAHA Håller med :D :P 8)

F.ö. Hur många vilsna tonåringar har inte Håkan Hellström räddat livet på?
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-28 12:08

Bongo skrev:
celef skrev::lol: faktiskt måste bestå av ett gäng gråhåriga gubbar

HAHA Håller med :D :P 8)

F.ö. Hur många vilsna tonåringar har inte Håkan Hellström räddat livet på?

Amen hörnini. Frågan gällde om HH sjunger falskt. Det gör han. Men han kan ju vara en intressant och bra artist ändå, och räddar han livet på massor av folk, då är det ju kanon!

Min hustru har bättre musiköra än jag, tränat av mångårigt fiolspel. Hon stänger av teven om HH dyker upp, eller lämnar rummet. Hon är inte en gråhårig gubbe, men hon hatar falsksångare.

Min son, som heller inte är gubbe eller gråhårig, han säger att HH visserligen sjunger väldigt falskt, men det är en del av det konstnärliga uttrycket fassan, en estetisk princip, asså. Fast han gillar inte HH han heller. Tycker han är en posör.

Jag har däremot en arbetskamrat som älskar HH, särskilt när han sjunger i sjömanskostym. Han skiter i om HH sjunger falskt, det räckte med att han är söt. Vi har diskuterat HH mycket på kafferasterna, och jag delar inte hans preferenser, varken musikaliskt eller sexuellt. Men han är trevlig ändå.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-28 12:09

subjektivisten skrev:Vore ju på sin plats att folk som påstår han sjunger falskt berättar vart och vilka låtar han gör det i.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-28 12:11

subjektivisten skrev:
subjektivisten skrev:Vore ju på sin plats att folk som påstår han sjunger falskt berättar vart och vilka låtar han gör det i.

Som jag skrev: Jag hörde honom på teve i en konsert med S-B Taube, han sjöng falskt, men jag minns inte exakt vilka låtar det var. Det kanske går att återse programmet på svt:s hemsida?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-28 12:50

Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-28 13:07

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-04-28 13:09

Han sjunger som han gör med flit. Han är tydligen tränad i sång och kan sjunga "normalt" men att sjunga som han gör är hans stil. Och han kan ju leva på det så varför inte.
Hörde på en intervju med honom på radio för ett tag sen.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-28 13:14

Strauss skrev:Han sjunger som han gör med flit. Han är tydligen tränad i sång och kan sjunga "normalt" men att sjunga som han gör är hans stil. Och han kan ju leva på det så varför inte.

Har du börjat ändra dig? ;)

SatanicT said:

Nej nej, du kan ju inte lyssna på Håkan Hellström. Det går bara inte =D

SatanicT shouted in September 2007
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-04-28 13:14

TCM skrev:
Strauss skrev:Han sjunger som han gör med flit. Han är tydligen tränad i sång och kan sjunga "normalt" men att sjunga som han gör är hans stil. Och han kan ju leva på det så varför inte.

Har du börjat ändra dig? ;)

SatanicT said:

Nej nej, du kan ju inte lyssna på Håkan Hellström. Det går bara inte =D

SatanicT shouted in September 2007

En intervju som sagt, hans vedervärdiga musik lyssnar jag inte på ;)

Användarvisningsbild
Rikard

Inläggav Rikard » 2008-04-28 13:16

subjektivisten skrev:Falskt? http://www.youtube.com/watch?v=rEjlD240HlA

Lyssnade bara en kort stund, men hittade ingenting som lät falskt. Återigen, är ganska kass på att avgöra det.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-04-28 14:06

Kan sälla mig till dom som INTE tycker att Håkan sjunger falskt, han sjunger bara väldigt speciellt.
(falskt för mig är att inte träffa rätt ton, Håkan träffar rätt ton så som jag hör det.)

edit stavfel
Senast redigerad av Bongo 2008-04-28 14:11, redigerad totalt 2 gånger.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-28 14:07

Ja, jag är långt ifrån någon expert, men på skivan så vet inte jag om han sjunger falskt iaf. Dock så har han en egen stil på rösten. :D

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-28 14:11

Det här är falskt
http://www.youtube.com/watch?v=cBw9kQ4JEvo
Hoppas jag inte får stryk nu av nån :lol:

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-04-28 16:14

Nja hans röst är ju inte samet precis.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-28 16:39

Subjektivisten: Första klippet, Fritiof Anderssons paradmarsch. Där sjunger han faktiskt inte falskt. Riktigt snyggt framförande, jag kapitulerar! Men om jag inte minns helt fel var det lite värre i ett par andra låtar.

Men i det andra klippet "Gråt inte....osv" så glider han på ett för mig obehagligt sätt på tonerna. Kanke medvetet, men falskt låter det i alla fall i mina öron.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2008-04-28 19:26

Tja, både SB och HH sjunger falskt då och då. Speciellt SB verkar ha svårt att intonera rätt. Tydligen har HH lättare att träffa tonerna när han sjunger tyst (det har de flesta).

Jämför med Eva Cassidy som var strålande tonsäker och mycket begåvad.http://www.youtube.com/watch?v=K7-haKkFnT8&feature=related

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-28 19:39

DrMabuse skrev:Tja, både SB och HH sjunger falskt då och då. Speciellt SB verkar ha svårt att intonera rätt. Tydligen har HH lättare att träffa tonerna när han sjunger tyst (det har de flesta).

Kan du ge tips om vilken låt och vart?

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-04-28 20:36

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-28 21:20

subjektivisten skrev:
DrMabuse skrev:Tja, både SB och HH sjunger falskt då och då. Speciellt SB verkar ha svårt att intonera rätt. Tydligen har HH lättare att träffa tonerna när han sjunger tyst (det har de flesta).

Kan du ge tips om vilken låt och vart?

SB missar lite i ditt exempel ovan, särskilt i första versen t.ex. vid "snögar" 00:13 (lite för högt) "går" 00:16 (lite för lågt) "(vinter-)natt" 00:24 (för lågt igen).

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-29 09:23

Lyssnade igenom Göteborgslåten. Det är en kanonbra låt, utan tvekan, en av de bästa som gjorts inom populärmusikgenren under senare år. Men hans sångsätt gör det svårt för mig att lyssna på den. Det var första gången jag klarade att lyssna på hela.

Ett exempel. I frasen "på diskoteeeeek" så ligger han ett kvarts tonsteg eller så under i den utragna tonen i sista stavelsen (eeeek) och kommer rätt bara en bråkdel av en sekund alldeles i slutet.

Dessutom med en gäll och skärande röst. Jag förstår nu att det är medvetet, att grabben faktiskt kan sjunga rent när han vill, och jag håller med om att S-B Taube faktiskt missar fler intonationer än HH i exemplet "Fritiof Andersson". Men S-B:s behagliga röst med rik timbre, dvs många övertoner, maskerar missarna.

HH:s gällare röst i exemplet "Göteborg" snarare understryker än maskerar intonationsmissarna, men jag lutar åt att tro att det inte är några missar utan medvetet. Att han kommer rätt precis när en lång ton avslutas tyder på att han läget under kontroll.

Då undrar jag bara: Varför? Jag kanske är präglad av musikaliska konventioner, men jag har svårt för HH:s sångsätt i Göteborgslåten.

Avslutar detta inägg med ett helt annat exempel. Jag hörde mezzosopranen Malena Ernman, en operasångerska av världsklass, sjunga Händelarior i Konserthuset härförleden. Efter ett långt avsnitt a capella, helt utan orkesterstöd alltså, hade hon dalat en liten liten aning, men när orkestern kom igång igen rättade hon till tonläget på en mikrosekund.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-29 12:04

Jag gillar egna röster. Hur trist vore inte musiken om allt lät som Mariah Carey eller Céline Dion (två kräkmedel om något). Personlig prägel är sånt som skiljer på dussingrupper och dom riktigt talangfulla.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-04-29 12:35

Två favissar hos mig är Tom Waits och Louis Armstrong. De har sannerligen egna röster!

På senare år har det blivit helt orimligt populärt med sångare som ständigt ligger i skarvläget mellan huvudklang och bröstklang som Shakira, Håkan, The Knife, Analis Morisette och samtliga band inom den så kallade indie-genren. Men det där skarvläget är icke att förväxla med falsksång ála Monica Zetterlund. Men illa låter det, i alla fall i mina öron.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-29 12:36

Stor skillnad på egen röst och en påtvingad förvrängning av den egna rösten.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-29 12:46

subjektivisten skrev:Jag gillar egna röster. Hur trist vore inte musiken om allt lät som Mariah Carey eller Céline Dion (två kräkmedel om något). Personlig prägel är sånt som skiljer på dussingrupper och dom riktigt talangfulla.

Instämmer tillfullo! Brrr för såna artister!

Vigor skrev:Två favissar hos mig är Tom Waits och Louis Armstrong. De har sannerligen egna röster!

Instämmer tillfullo! Hurra för såna artister!

Alexi skrev:Stor skillnad på egen röst och en påtvingad förvrängning av den egna rösten.

Instämmer i detta också, och undrar samtidigt om inte Håkan Hellströms manér är just en, kanske inte påtvingad, men ändå medveten, konstlad förvrängning av den egna rösten, som i alla fall i mina öron låter mindre tilltalande.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-29 12:50

mapem skrev:
Alexi skrev:Stor skillnad på egen röst och en påtvingad förvrängning av den egna rösten.

Instämmer i detta också, och undrar samtidigt om inte Håkan Hellströms manér är just en, kanske inte påtvingad, men ändå medveten, konstlad förvrängning av den egna rösten, som i alla fall i mina öron låter mindre tilltalande.
Ja jag vill med bestämdhet hävda det och det är lätt att höra om man lyssnar på tidiga skivor mot nya, vilken stor skillnad det faktiskt är på att sjunga med känsla och med manér.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-29 17:22

Olle ljungström är en annan briljant sångare som ofta får massa skit för sin röst. http://www.youtube.com/watch?v=KwVltW5wejc

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-29 17:26

Alexi skrev:
mapem skrev:

Ja jag vill med bestämdhet hävda det och det är lätt att höra om man lyssnar på tidiga skivor mot nya, vilken stor skillnad det faktiskt är på att sjunga med känsla och med manér.

Men... är inte bel canto en "konstlad förvrängning" av rösten? Sjunger inte dagens barocksångare med "manér"? Det känns litet som att klaga på Hendrix dist.

Huruvida någon sjunger med känsla eller ej är ju fullständigt subjektivt!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-29 18:58

Vigor skrev:Två favissar hos mig är Tom Waits och Louis Armstrong. De har sannerligen egna röster!

På senare år har det blivit helt orimligt populärt med sångare som ständigt ligger i skarvläget mellan huvudklang och bröstklang som Shakira, Håkan, The Knife, Analis Morisette och samtliga band inom den så kallade indie-genren. Men det där skarvläget är icke att förväxla med falsksång ála Monica Zetterlund. Men illa låter det, i alla fall i mina öron.

Fast åtminstone Shakira och Alanis sjunger rejält falskt både här och där. Särskilt den förstnämnda.

Almen skrev:Men... är inte bel canto en "konstlad förvrängning" av rösten? Sjunger inte dagens barocksångare med "manér"? Det känns litet som att klaga på Hendrix dist.

Visst är det så.

Almen skrev:Huruvida någon sjunger med känsla eller ej är ju fullständigt subjektivt!

Absolut.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-04-30 09:01

Egentligen är just sången ett riktigt "skit-instrument" i ett band, enligt min åsikt och med mina erfarenheter.
Kvittar helt hur bra sångaren sjunger rent tekniskt, finns inte det där lilla extra är det ointressant. Sen om det är lite småsurt, raspig röst eller intressanta svängningar, det kvittar, det ger rösten karisma och därmed musiken intressant.
Hade det inte varit för Dylan hade Hendrix aldrig sjungit, han resonerade nämligen efter att ha hör Dylan: Kan han så kan fan jag också...
Ozzy, Roy Orbison, Anastacia, Winehouse, Waits, listan blir hur lång som helst med bra musik framförd med enl. pedagoger tveksam sång.

Håkan är mer en entertainer för mig, man kan inte låta bli att bli glad av musiken, värre var det med hans gamla band Broder Daniel, jag blev bara förbannad av eländet...
Sån är jag...

Jag tycker inte Håkan sjunger falskt, jag tycker han sjunger ärligt, lite för ärligt ibland bara... :)
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-30 09:17

Wideglide skrev:värre var det med hans gamla band Broder Daniel, jag blev bara förbannad av eländet...
Broder Daniel har aldrig varit HH:s band! Men vist har han spelat trummor och bas i bandet under olika perioder.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan