(Svagheterna i testen )Jag har i denna tråd ännu inte sett någon som kunnat redogöra för detta.
Redan på sida 1 redogjorde Svante för svårigheterna att få ett test helt objektivt.
H. Richard.
Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Bill 50x skrev:Sedan kan man faktiskt matcha även till exempel klangmässigt. Idealet är naturligtvis att alla apparater (inklusive högtalare) låter så bra och korrekt som möjligt inom sig själva. Men om en högtalare låter superbt på alla sätt och vis men med undantag av en extra hårdhet i diskanten - då kanske ett val av en förstärkare med något mjukare diskant kanske gör denna som ett bra val om allt annat är lika närmaste konkurrent.
En hård diskant kan inte kompenseras av en mjuk diskant någon annan stans i kedjan. Inte utan att "sameness" infaller och hörbar ljuddegradering införs. Kompensering av ett olinjärt fel kan inte kompenseras av ett annat.
Bättre är att ta bort felet istället för att kompensera det, eftersom det är i stort omöjligt. Detta kan man göra genom att använda F/E transparenta produkter. ( förlåt att jag tjatar- men du lade upp bollen för smash)
Richard skrev:Bill 50x, du talar ju om linjära frekvensgångsfel, som kan kompenseras.
Olinjära låter sig svårligen kompenseras.
Richard skrev:Moment 23 skrev:(Svagheterna i testen )Jag har i denna tråd ännu inte sett någon som kunnat redogöra för detta.
Redan på sida 1 redogjorde Svante för svårigheterna att få ett test helt objektivt.
H. Richard.
Richard skrev:Bill 50x skrev:Sedan kan man faktiskt matcha även till exempel klangmässigt. Idealet är naturligtvis att alla apparater (inklusive högtalare) låter så bra och korrekt som möjligt inom sig själva. Men om en högtalare låter superbt på alla sätt och vis men med undantag av en extra hårdhet i diskanten - då kanske ett val av en förstärkare med något mjukare diskant kanske gör denna som ett bra val om allt annat är lika närmaste konkurrent.
En hård diskant kan inte kompenseras av en mjuk diskant någon annan stans i kedjan. Inte utan att "sameness" infaller och hörbar ljuddegradering införs. Kompensering av ett olinjärt fel kan inte kompenseras av ett annat.
Bättre är att ta bort felet istället för att kompensera det, eftersom det är i stort omöjligt. Detta kan man göra genom att använda F/E transparenta produkter. ( förlåt att jag tjatar- men du lade upp bollen för smash)
H. Richard
Harryup skrev:subjektivisten skrev:Om tråden inte är intressant så behöver du inte läsa och absolut inte skriva, du vet det va?
Det som gör denna tråd intressant är inte testen utan ert sätt att dra slutsatser.
mvh/Harry
subjektivisten skrev:Harryup skrev:subjektivisten skrev:Om tråden inte är intressant så behöver du inte läsa och absolut inte skriva, du vet det va?
Det som gör denna tråd intressant är inte testen utan ert sätt att dra slutsatser.
mvh/Harry
Ja, och jag anser min slutsats är rätt så bra faktiskt.
IngOehman skrev:Pinnick skrev:Det är sämre träffprocent att få bra bangforthebuck med ett alltiettsystem från siba för 6000:- än ett för kanske 20000:- ? Dessutom kanske det är ännu sämre om man går upp högt i pris?
Att mäta bangforthebuck (BftB) är ju rätt svårt och måste nästan vägas mot köparens drömmar, men jag tror att jag kan klämma ur mig ännu ett försiktigt: Ja.
Jag tror det är som du skriver. Men det är som sagt svårt att mäta BftB på en apparat. Den som har låga krav kommer nog att tycka att det billigare systemet (som ju låter det också) ger mest BftB. Det skulle jag i varje fall gissa.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:När det gäller prisjämförelse diskussionen med Subjektivisten kommer man nog inte längre. Han jämför med vad just han får betala. Och det får han väl göra om han inte drar generella slutsatser. Om han nu gör det får ju vem som helst dra egna slutsatser av.
Men jag tror alla inser att jämförelsen inte håller om man skulle bo t.ex. i Danmark eller i Usa. Eller om man inte kände till IÖ's verksamhet.
mvh/Harry
Såklart jag jämföra för MIG. Om det är annorlunda för Pete i Kongo bryr inte jag mig i, det är ju upp till han vad som är mest prisvärt för HAN.
rhenrics skrev:Självklart kan man höra skillnader på olika anläggningar, oavsett vad de kostar. Förstår inte problemet. Är det någon som på fullt allvar menar att man inte kan det?
Bill50x skrev:Vi som hör skillnad på cd-spelare och förstärkare inbillar oss bara, placebo kallas det för.
/ B
rhenrics skrev:Självklart kan man höra skillnader på olika anläggningar, oavsett vad de kostar. Förstår inte problemet. Är det någon som på fullt allvar menar att man inte kan det?
subjektivisten skrev:rhenrics skrev:Självklart kan man höra skillnader på olika anläggningar, oavsett vad de kostar. Förstår inte problemet. Är det någon som på fullt allvar menar att man inte kan det?
Exakt vad menar du med detta?
rhenrics skrev:Dock, om man ska tro t ex LTS, så är det ganska få apparater som är genuint ohörbart färgande. Åtminstone av de som testats av dem.
Bill50x skrev:rhenrics skrev:Självklart kan man höra skillnader på olika anläggningar, oavsett vad de kostar. Förstår inte problemet. Är det någon som på fullt allvar menar att man inte kan det?
Om man hårdrar saken och buntar ihop alla trådskapare/inläggsmakare samt drar dem alla över den berömda kammen - det är bara högtalarna som har en avgörande betydelse för återgivningskvaliteten. CD/DVD-spelare är numera så bra så man kan välja efter prislapp och utseende. Förstärkare låter lika så länge dom inte klipper. Detta trots att mycket få förstärkare är "godkända" i en f/e-lyssning![]()
Vi som hör skillnad på cd-spelare och förstärkare inbillar oss bara, placebo kallas det för.
/ B
IngOehman skrev:
Är det någon som begriper det jag skrev nu?
Vh, iö
Pinnick skrev:Jag tycker det är bra att lyssna själv först och sen diskutera på ett vänligt sätt än att diskutera andras upplevelser innan man lyssnat själv.
Pinnick skrev:För övrigt så skulle man ju kunna tänka sig att A och B stämmer bra med hur det är.
Pinnick skrev:Man kanske kan säga såhär också utifrån hur det kan vara i praktiken. Man testar öppet ärligt mellan två produkter och hör en skillnad. I blindtest så är skillnaden mindre. Kan man tänka sig men att samma skillnad ändå finns där.
B: De flesta människor hör (falska) skillnader mellan A och A, om man förser dem med suggestioner som motsvarar en öppen verklighet
IngOehman skrev:Men - erfarenheten visar ju att de som fått upp ögonen och gått igenom olärandet och sedan lärandet, är väldigt glada för avprogrammeringen.
Pinnick skrev:I tråden om johanu:s eventuella inköp av rotel 1080 så skrev jag ju att jag tyckte det finns skillnader till det bättre men att det är bra att lyssna själv också (Underförstått att INTE behöva lita på mina intryck just med reservation för en hel del grejor.).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster