Denons toppmodeller, varför inget intresse?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-04-28 22:16

Harryup skrev:Om dom inte har HDMI 1.3 och dom nya codecarna så är dom redan gamla, väldigt gamla. Se bara alla annonser om Krellprocessorer etc. som annonseras för 20'-30' då nypriset har varit upp till 5 ggr det.

Det är just det jag tycker är så löjligt. Format kommer och går. Bra förstärkare består.

Det finns ju en poäng med att de har 5.1 och 7.1 ingångar där signalen inte A/D-omvandlas. Koppla in en bra
bluray-spelare där sen är problemet löst.

Ett annat exempel är Rotel RSP-1098. Ett grymt bra hembioförsteg, men det saknar HD-avkodning och är
därmed ointressant för många.

Tror som sagt att det handlar om olika intressen. Maximal ljudkvalitet för pengarna, eller flest förkortningar? ;)

Man ser många sälja av sina bättre hembioförstärkare till förmån för en halvdan Onkyo 605. Visst, den är inte
direkt dålig, men är den verkligen så bra att den kan dra nytta av "HD" formaten?

En mobiltelefon som kan spela Flac gör ingen glad ;) (tror inte att det finns någon heller iofs).

Nej, tror väl inte att den brann upp på grund av att den inte klara av att driva högtalarna. Öhman använder ju en 2105 att driva sina pi60s i demorummet och det är det bästa ljudet jag hittills hört. Och vi spelade bra högt med.

Har också läst att den brann upp.

Om impedansen aldrig sjunker under 8 ohm så kan en 2105 fungera bra, men lägre än så funkar inte i längden.
Den är helt enkelt inte dimensionerad för att klara det. Denon verkar iofs ha tänkt till när de konstruerade de
nyare modellerna. Problemet verkar vara löst, eller åtminstone inte lika allvarligt.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-28 22:26

Pinnick skrev:Brann inte hans upp tyckte jag att han skrev för några månader sen eller har jag drömt det? 8)

pi10 gillade de inte i alla fall på väldigt hög nivå och de har en impedans på 5 Ohm, 8). Min brann två gånger till och med. :lol:

haha, där ser man. Man lär sig någon nytt varje dag.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-29 08:30

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Det borde ju heller inte vara så svårt att sälja billiga bioförsteg tycker man. :? Plocka ur förstegsdelen samt processorn ut en revicer och vips har man en slimmad läcker enhet som kostar typ tja 2500-3000:-

Varför finns det inte sådana?

Håller helt med. Varför finns det inte sådana till bra priser?

Finns ingen marknad. Yamaha hade ju en processor (vad hette den - DSP-800?) redan för 10 år sedan med tre kanalers förstärkning (center och bak), samt pre-out på samtliga som inte var alltför dyr, men det var inget stort intresse för den.

Den stora massan vill ha det enkelt.
Senast redigerad av Almen 2008-04-29 13:59, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-29 12:57

tyckte dom yamaha-apparaterna var väldigt intressanta. Speciellt om man redan har en bra stereoanläggning men vill lägga till surround.
Jag var dock för insnöad på stereo och dyra linnapparater på den tiden för att det skulle bli nåt av det..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-29 13:53

Processorer börjar väl prismässigt runt 16' för den där Onkyon vad den nu heter.
Tror det är en väldigt begränsad marknad för dom, så bättre att göra tvärt om. Moderna 2-kanalsförsteg börjar få en volym-pass thru, eller vad nu kallar det. Så att man kan ta ut signalen ifrån recieverns lågnivå för framkanalerna och driva dom utan en extra volymkontroll genom den befintliga 2-kanalsanläggningen. Och utan påverkan på stereoljudet ifrån andra källor.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-29 14:18

Jag skulle gärna ha en Denon AVP-A1HDCi, som är ett rent försteg.
Bild
Senast redigerad av Alexi 2008-04-29 15:10, redigerad totalt 1 gång.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-29 14:29

det där är väl en reciever 7x150W
hittar inga rena försteg på denons hemsida. det där steget AVC-A1HD är väl motsvarigheten till det som omtalas i början av tråden.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-29 14:31

Ser du några högtalarutgångar på baksidan?
Tokstor bild :)
Senast redigerad av Alexi 2008-04-29 15:09, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-29 14:32

men apparaten existerar ju inte varken på google eller denons hemsida?

edit: konstigt

edit2: förstår dock inte varför man skulle vilja ha ett försteg lika stort som den fetaste recievern.
och återigen så verkar den ha ungefär 300 funktioner mer än jag skulle finna användning för :)
Senast redigerad av Kraniet 2008-04-29 14:39, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-29 14:38

3210 träffar får jag på Google

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-29 14:42

Alexi skrev:3210 träffar får jag på Google

he your google skills are impressive.. :wink: Denon AVP-A1HDCDi ger dock noll resultat. små bokstäver ftw alltså..
men varför finns den inte på denons hemsida? hmm ser nu att det är UK sidan som inte har alla produkter av nån anledning. USA sidan hade mer :?

ja där ser man..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-29 14:50

[quote="Kraniet"][quote="Alexi"]Denon AVP-A1HDCDi ger dock noll resultat. små bokstäver ftw alltså../quote]

AVP-A1HDCi funkar lika bra på google!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-29 14:58

men ang vad man behöver.. Min kompis har en äldre Yamaha reciever här, RX-V800RDS, vilket visserligen var en av de lite större modellerna när den var ny. Men den ger en fullt tillräcklig filmupplevelse tycker jag. Även via de billiga högtalarna som används.
Det enda jag använder funktionsmässigt är i princip ingångsväljare och volymkontroll. Förutom inställningen av högtalartyp, nivå och delay på de olika högtalarna förstås.
Alla andra funktioner (vilka är fler än jag ens orkat ta reda på) är ju helt meningslösa.

Bara som det är idag föredrar jag detta system före det "bästa" rummet hos SF-bio här i stan. Med bättre högtalare och fler bakhögtalare skulle det nog bli ordentligt bra.

Så varför ska alla ha så fläskiga multiduper super grejjor med funktioner som de förmodligen inte kommer använda mer än en gång? Tycker det mycket är ett fall av att more is less..

Men det är ju bara jag..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-29 15:00

Alexi skrev:Ser du några högtalarutgångar på baksidan?

Svårt att säga, det tar sådan tid att scrolla...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-29 15:01

paa skrev:
Kraniet skrev:
Alexi skrev:Denon AVP-A1HDCDi ger dock noll resultat. små bokstäver ftw alltså../quote]

AVP-A1HDCi funkar lika bra på google!

nu ser jag var problemet ligger.. Alexi stavade fel i sitt först inlägg. Denon AVP-A1HDCDi istället för Denon AVP-A1HDCi. Ett D för mycket alltså..
Fast nu börjar det bli löjligt off-topic med detta.. :oops:

edit: psst Almen.. firefox :wink:

edit2: men med tanke på exploreranvändarna bör man kanske undvika såna mastodontbilder 8O tokstor.. (5080x2528 pixlar 8) )
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-04-29 15:07

Kraniet skrev:Denon AVP-A1HDCDi ger dock noll resultat. små bokstäver ftw alltså..

HDCi, inte HDCDi...
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-29 15:11

Sådär nu är både namn och bild ändrad. Man tänker inte på bildstorlekar alltid när man har Firefox :oops:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-29 15:53

När jag funderar över vad jag sagt inser jag nu att jag egentligen skulle tycka rätt bra om den apparat med vilken tråden börjar.
Den har de grundläggande surroundegenskaperna och tillräckligt med effekt även för mera krävande högtalare och bruk.

Min enda invändning är dels priset, vilket ju dock beror på vad den kostar. 6000 är kanske lite väl mycket fortfarande, mest med tanke på de funktioner som trots allt inte finns.
Men storleken är också lite avskräckande. Ett separat slutsteg är lite mer praktiskt att möblera.

Enda frågan då, och det är väl egentligen ursprungsfrågan, är hur "bra" den låter. Är den lika transparent som de mindre modellerna som omtalats från tex LTS sida?
Tänker mig att de större slutstegen kanske inte är lika enkla att göra lika bra som några där mindre effekt tas ut? Men jag vet inte.

Men fick jag välja skulle jag vilja ha ett slimmat, snyggt processorförsteg typ som de man kan hitta hos Linn (Akurate, Kinos).
Har än så länge inte blivit övertygad om att 6.1 eller 7.1 tillför nåt till upplevelsen så i nuläget ser jag inget behov för mer men det kostar nog inte så mycket mer att inkludera det.
Och som sagt förut. grundläggande setup som högtalartyp, nivåkalibrering och tidsfördröjning. Gärna med automatisk kalibrering mha mic. Sen en parametrisk eq i basområdet och justerbara delningsfilter för beskäring mot sub.
Själva ljudfunktionerna räcker det med pro-logic, Dolby Digital, DTS av senaste snitt.
Allt uppbyggt runt en "dator" som är uppgraderbar så jag slipper byta försteg när den nya "Dolby Digital pro-mojo-superduper-funktionen" kommer ut.

Sen separata slutsteg, lämpligen ca 2x200 watt (8ohm) till frontar och kanske 50w eller liknande till övriga kanaler. Beroende på om man använder center och hur stor den är vill man kanske ha liknande effekt som frontarna har till denna.

Men en relevant motfråga till trådskaparen. Varför frågar du? Har du tänkt köpa den apparat du pratar om eller?

edit: både rotel och arcam har också väldigt fina försteg. frågan är ju hur de presterar. Problemet med lösa försteg/processorer är ju det att denons 1908 redan konstaterats är ett väldigt kapabelt försteg, och det för ynka 4000kr. Att det sedan har effekt till surroundkanalerna är ju ingen nackdel. Däremot är det ju inte lika slimmat som ett rent försteg.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-04-29 16:37

Jag tänker som så många andra att det viktigaste i en hembioreciver är försteget. Slutsteg kan man alltid koppla till om de inbyggda inte duger. Och då vill man kanske inte ha en apparat som är lika hög som den är bred och djup och väger 50kg som försteg. Ingen snygg lösning.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-29 18:47

Tja, det är ju en stor apparat.
Snygg eller inte, jag tycker den är helt ok.
Jag kör en 4308 som bioförsteg och tycker att om regissören eller vem det nu är lägger ut ljud i 7 kanaler så kan det väl vara trevligt att inte ändra på det.
Sen använder ju en Blurayspelare typ Playstation en hel del av loggorna som däremot jag tycker är fula på fronten.
Spelar man DVD som är 5.1 så är det ju mycket som inte kommer användas.
Är den transparent? Inte en aning och jag bryr mig inte heller, den skall ju spela lite dialoger, pistolskott, tågolycker etc och hur låter sånt i verkligeheten?

mvh/Harry

Föregående

Återgå till Generellt om hifi