Grejjen med induktans?Edit: I högtalar element...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Grejjen med induktans?Edit: I högtalar element...

Inläggav Kraniet » 2003-10-05 11:27

Jag har funderat över detta förut men har aldrig riktigt fått nåt ordentligt svar..
Det jag läst och fått intryck om är att låg induktans är att föredra. I.Öhman hävdar tydligen detta, Lynn Olsen nämner det bara för att nämna två personer..
Så hur viktigt är det med låg induktans och när är det viktigt? Lynn Olsen menar att mellanregistret förbättras av låg induktans medan Öhman menar att basen också gynnas av låg induktans..

Red ut det här nu.. :?
Senast redigerad av Kraniet 2003-10-06 17:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-05 11:40

Jag vill gärna veta lite mer om konjugatlänkar oxo. Så skriv gärna ett par rader om det också, ni som kan. Och kapacitans. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-06 23:03

Största delen av induktansen hos ett vanligt högtalarelement uppkommer av att talspolen sitter runt och i en järnkärna (magnetpolerna) och eftersom järn inte är särskilt linjärt när man magnetiserar det så kan distortionen minska om man sätter dit kortslutningsringar av t.ex. koppar på magnetpolerna. Detta ger då också mindre induktans.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-10-07 06:31

jo det har jag koll på precis som alla som skriver böckerna.. men ingen verkar kuna säga effekterna av detta i ljud..

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-07 11:21

Hmm men en effekt är ju mindre dist. Sen får man en ökande frekvenskurva med ökande frekvens jämfört med utan kortslutningsringar just eftersom induktansen minskat, men detta får man ju kompensera i filtret.

Tror det är, som vanligt, svårt att säga nåt om hur ljudet förändras om man bara tittar på en parameter, i detta fall induktansen. I mitt exempel ovan påverkar ju t.ex. kortslutningsringar både induktans och dist, då blir det lite konstigt att säga att det är låg induktans som leder till låg dist.
Man måste nog se på hela systemet inkl filter m.m. om man skall säga nåt om vilken induktans man vill ha. Skall man t.ex. bygga en billig enkel låda kan det vara en fördel med hög induktans hos bas/mellan eftersom den då delar sig själv litegrann.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-10-07 15:39

När spolen rör sig i magnetgapet så förändras hela tiden den magnetiska permeabiliteten och induktansen blir lägesberoende (olinjär). M.a.o., spolen "ser" olika elektromagnetiska miljöer beroende på läget.

En olinjär induktans är en av de viktigaste anledningarna till distorsion från ett högtalarelement, speciellt för lite högre frekvenser där induktansen blir mer märkbar jämfört med övriga elektromekaniska drivparametrar.

Ytterligare är en hög induktans ett tecken på att spolens påverkan på permanentmagnetfältet blir hög, något som naturligtvis också potentiellt kan leda till olinjäritet. Detta är dock vanligen lättare att kontrollera.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-10-07 17:52

det betyder alltså att låg induktans ger mindre distorsion? Vilket alltså är nåt att eftersträva (tycker jag iaf..)
Ett mer "upplöst" mellanregister borde vara följden alltså? Precis som Lynn Olsen beskriver det.
Men i bas element då? Har induktansen lika stor betydelse eller kan man acceptera högre induktans där? XLS tex har väldigt hög induktans men uppfattas som ett bra baselement..

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-10-08 14:10

Hög induktans är mest ett potentiellt problem, detta gäller för övrigt hög styvhet i upphängningen också. Det handlar istället om hur stora olinjäriteter man har i ett visst element.

Även om vi talar om element med extremt hög induktans så ger vanligen lägesberoendet i Bl-produkten och upphängningsstyvheten betydligt större distorsionsbidrag under 100 Hz.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-10-08 16:10

ja det lästa jag ju också nyligen.. men då får man ett lite motstridigt förhållande mellan induktans och BL-upphängningsstyvhet..
Hög induktans beror ju oftast på att tillverkaren har längre spoltråd vilket ska ge mer BL. Du menar alltså att i basområdet så är vinsten med högre BL viktigare än nackdelen med lägre induktans det ofta bidrar till? Att ingen använder starkare magneter förstår jag inte då man då borde kunna få normal induktans men högre BL..

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-10-08 18:48

Det jag menar är att Bl-produkten inte är konstant när spolen rör sig mer än några mm. Det är alltså ingen nackdel med hög Bl-produkt, däremot med en lägesberoende sådan. Det går att åstadkomma både hög Bl-produkt och god linjäritet.

Flödestätheten (B) i luftgapet är huvusakligen en kostnadsfråga, tillverkarna snålar eftersom både magneter och polstycken kostar en hel del pengar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-10-08 20:02

Så hur skulle ett potimalt elemant se ut? Rent generellt.. Hög BL låg induktans låg fs, rms etc? Vilka parametrar är avgörande för elementets prestanda. Mycket beror väl på tillämpning men vissa parametrar måste väl ha en mer generell betydelse för prestandan i stort?
Varfö vill Öhman ha låg induktans? Att Lynn Olsen tycker det blir bättre mellanregister är ju solkart men Öhman pratar ju om högtalarelement i allmänhet som jag förstår det?

Återgå till Teknikforum