Moderator: Redaktörer
mongo skrev:Hur står dom sig idag?
Har ev. kommit över ett par...
Finns ju inte speciellt mycket info/ kommentarer nånstans...
mongo skrev:Dom låter ju faktiskt riktigt bra...
Upplevs väldigt linjära och går djupt.
Lådorna är gediget byggda, men allt annat än snygga...
Hur mycket kan man ändra på måtten utan att påverka ljudet?
Vill ha dom så smala det går och ev. lite pyramidformade upptill.
Om volym och avståndet mellan elementen bibehålls borde det väl funka? Antar att det långa avståndet är av betydelse...
Har alltid kört med bi-amping på tidigare byggen med gott resultat,
några problem att splitta filtret?
Min hårdrockande granne var över med en skiva..., det lät inte kul.
Mjuk akustisk musik låter däremot helt ok.
celef skrev:finns det mer info än byggartikeln i elektronikvärlden? den artikeln skummade bara på ytanMin hårdrockande granne var över med en skiva..., det lät inte kul.
Mjuk akustisk musik låter däremot helt ok.
hmm, alla högtalare låter bra med lugn akustisk musik, hårdrock är eldprovet, den där högtalaren är ju konstruerad att funka på all musik - jag blir lite besviken
Blanda inte ihop "all musik" med "alla inspelningar".
högtalaren är även gjord för den som vill kunna spela alla sina skivor, även de som har små fel och brister
Hmmm...näää.
celef skrev:Blanda inte ihop "all musik" med "alla inspelningar".
vad är skillnaden? det står:högtalaren är även gjord för den som vill kunna spela alla sina skivor, även de som har små fel och brister
hårdrock kanske inte ingår där
Jag tycker att de flesta riktigt bra högtalare har en mindre förlåtande karaktär och accentuerar dåliga inspelningar mer än de som återger en ljudmatta.
Tyvärr är det ju ett problem med dagens sunkiga alster som släpps, man vill helt enkelt inte spela dem högt eftersom det blir olyssningsbart
celef skrev:du bekräftar att högtalaren låter sämre på visst programmaterial och då är inte högtalaren längre intressant för min del. högtalaren ändrar inte karraktär för att jag lyssnar på den
mongo skrev:Det är möjligt att dom mäter bra på pappret, men vad hjälper det om ljudet upplevs kass?
Till syvene och sist är det öronen som ska bestämma.
mongo skrev:Vi satt ett gäng häromkvällen och lyssnade..., efter ett par låtar kopplades mina egna hemmabyggen in parallellt. Alla närvarande ansåg att mina byggen lät betydligt bättre på allt som spelades.
F1 blir faktiskt otroligt skräniga och ettriga på det mesta. Spelas det högt blir det ännu värre.
Till och med Katie Meluas lena röst, som låter gudomligt i vanliga fall.
Ska riva dom och kolla filter och inkopplingar när jag fått byggbeskrivningen från Hifikit.
Hifi för mig är iallafall inte att sitta och växla mellan dom 2 skivorna som låter bra..., visst, absolute hits samling kidz..osv. låter bedrövligt, men det visste vi.
Det är möjligt att dom mäter bra på pappret, men vad hjälper det om ljudet upplevs kass?
Till syvene och sist är det öronen som ska bestämma.
mongo skrev:Hämtar dom ikväll...
Låter dom till belåtenhet ska dom få sig nya lite snyggare lådor.
OK, då är jag med även om jag inte skulle uttrycka mig som att det är högtalaren som låter sämre.
Men om man vill ha en högtalare som kompenserar för ett visst inspelningsfel så kommer ju alla inspelningar att påverkas lika och det gäller även de inspelningar inte har det felet och således inte behöver kompenseras på detta sätt. Man får välja. Vill man att en högtalare i det längsta inte skall låta påträngande är just en dip i lägre diskanten en fungerande medicin. Det går å andra sidan ut över goda inspelningar. Men om man lyssnar mest på inspelningar som behöver lite eq och kan stå ut med att det påverkar bra inspelningar så att dessa blir lite uddlösare än vad de skulle behöva vara så kan det säkert vara en fungerande väg.
F1 är påtaligt tonkurverät och då får man nog räkna med att det låter lite taskigt om dåliga inspelningar (läs: de som inte är inspelade för att avlyssnas via en tonkurverät återgivare med rimligt låg distortion och kompression.) Bäst är som sagt att lägga detta i elektroniken så blir det enklare att välja allt eftersom inspelningarna ändrar karaktär.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 242 gäster