Dunderklumpen skrev:Jag hade i min ägo en Symphony förförstärkare, rör. Kommer inte ihåg vem som konstruerade detta. Någon som har en susning?
Ångrar f.ö att jag gjorde mig av med detta...
Jo, det var en gång ett gäng glada grabbar på kungsholmen inte långt från Ljudbutiken då den låg på Scheelegatan. Det var mellan 1980-84.
Två av dessa steg in i butiken och ville presentera sin produkt, ett rörförsteg med lite udda koppling för låg utimpedans och hög bandbredd.
Jag kommer bara ihåg Anders som Bengan och jag sedermera kallade för "Van Annen"

. Försteget hette först Air Void om jag inte missminner mig.
Nåväl, vi tyckte att den var spännande och vi påbörjade ett litet samarbete. Jag hade säljkontakter i Tyskland. Jag är god vän med Adib som äger Audio Components i Hamburg.
Då försteget var mer färdigutvecklat åkte vi ner till Hamburg och Adib fick lyssna på försteget. Han ville sälja den i Tyskland. Men han ville byta namn på försteget så det låter lite mer tyskt.
Adib föreslog Symphonie, d v s med tysk stavning och så blev det.
Nu caddades det kretskort och det skulle bli så bra. Det är inte så lätt att cadda kretskort så att det blir bra. Det blev lite felcaddande och produkten dröjde. Kretskortet täckte hela lådan med nätdel och allt. Lådan var i lätt aluminium och vägde ingenting.
Sen då den kom ut visade den sig vara extremt känslig för mikrofoni och den hade lätt för att pipa. Det var lite brum också. Problem uppstod.
Tja, det hela rann väl ut i sanden och produkten lades sedermera ner. De få exemplar som fungerade lät ganska bra. Vi sålde en del i Ljudbutiken och det såldes en del till Tyskland.
Vad hände med Van Annen? Jo han flyttade till USA men kom tillbaks i en annan skepnad. Han började som säljare åt Göran Rudling på Linn butiken. Håhå jaja så det kan gå.
Väl mött
Peter Steindl