placering av pi60s och bs60?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

placering av pi60s och bs60?

Inläggav philip » 2008-05-03 23:07

Hej alla,

jag har tidigare haft mina bs60 framför mina pi60 eftersom det är den enda vettiga lösningen i min studio.

pi60 står mot bakvägg mot hörnen av rummet och bs60 framför, det har låtit fantastiskt bra.

jag vet att det inte är den optimala placeringen av bs60 men efter att IÖ nägon annanstans skrivit att man inte under några omständigheter får placera bs60 framför pi60 så var jag ju tvungen att möblera om och testa andra lösningar.

så, jag testade bs60 bakom pi60 - lät apa - helt olyssningsbart. Förmodligen för att pi60 kom fram för nära lyssningsposition.

försökte placera bs60 bredvid pi60 men det går inte. bs60 hamnar framför pi60 av olika anledningar och det går inte att fixa pga mitt 500kilos mixerbord som står ivägen på sidled.

jaja tänkte jag och började placera tillbaka allt igen, då kom jag på att jag ska testa pi60 OVANPÅ bs60, och det blev ju jättebra tycker jag. jag vinklade ner pi60 lite mot lyssnigplats och nu blev det nästan lika bra som bs60 framför pi60 ;-)

eftersom jag sitter i studio på kontorsstol så kommer diskanterna nästan i öronhöjd så det var ok, det enda som var lite märkligt var att ljusa instrument hamnade ovanför sången i höjdled om jag soffade till mig i stolen (och det händer ganska ofta)

Vad säger ni om placeringen? kan man ha pi60 på bs60? hur mycket kan man vinkla?

varför bör man inte ha bs60 framför pi60? jag tycker att bs60 och pi60 i min tidigare konfiguration lät mycket bra och basen (lät som att den)kom inte från bs60 utan från pi60, många kunder trodde inte att bs60 var inkopplad ens.

vad säger ni?

mvh Philip

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2008-05-03 23:48

Hej Philip!

Jag har tyvärr inga svar på dina frågor, men undrar mera hur just du upplever bs60 och pi60 med eller utan dessa?

Jag är nyfiken då jag inte är helt på det klara om och med vad jag skall gå vidare. Jag har det som står nedan annars...

Hoppas IÖ kommer och hjälper dig snart med placeringsfrågan annars. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-04 00:15

Heje, jag gillar verkligen bs60! man tunar lätt in rätt mängd bas med den lilla kontrollboxen som följer med.

pi60s är i sig självt en mycket bra högtalare men med bs60 så får man verkligen full kontroll över hela registret. Nu kanske inte kontroll är det viktigaste när man lyssnar hemma för njutning och inte som jobb. Jag skulle säga såhär: saknar du bas, känner du ibland att det hade varit gött med liiiiite mer bas, köp. alltså du får mycket bas med bs60 om du vill men det räcker med ett unns av bastörst för berättigande till köp tycker jag.

Och självklart vill jag att alla svarar på mina frågor, inte bara IÖ - jag förstår aldrig vad han skriver ändå 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-04 00:28

Vad är prisskillnaden på BS60 med kontrollbox och ett fullt delat system?

Med ett fullt delat system kan man ju lättare byta till i28 som iallafall jag älskar 100% mer än pi60 även om den är bra...

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-04 00:55

Kaffekoppen skrev:Vad är prisskillnaden på BS60 med kontrollbox och ett fullt delat system?

Med ett fullt delat system kan man ju lättare byta till i28 som iallafall jag älskar 100% mer än pi60 även om den är bra...


var det ett svar på min huvudfråga? ditt råd är att jag inte kan placera rätt och bör titta på ett delat system istället?

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-04 01:04

Nej, inte alls! Det var mer än fundering runt screens tankar.

När det gäller placeringen av BS60 så är nog de som äger systemet eller Ingvar mer lämpade att svara.

Personligen känns det helfel att använda BS60 som stativ till pi60, men det skulle inte förvåna mig om Ingvar skulle anse att det är en bättre lösning än att ha dem framför, just med avseende på att de arbetar tillsammans upp i mellanbasen. Men det är en ren spekulation.

BS60 går ju att konvertera till delat också om jag förstått det rätt - och det kan ju vara lösningen för dig.

Men som sagt, ta det jag skriver för vad det är: Värdelösa tumregler från en hobbyfunderare.

Användarvisningsbild
BACH
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: 2005-09-10

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav BACH » 2008-05-04 04:30

philip skrev:Hej alla,
jaja tänkte jag och började placera tillbaka allt igen, då kom jag på att jag ska testa pi60 OVANPÅ bs60, och det blev ju jättebra tycker jag. jag vinklade ner pi60 lite mot lyssnigplats och nu blev det nästan lika bra som bs60 framför pi60 ;-)

eftersom jag sitter i studio på kontorsstol så kommer diskanterna nästan i öronhöjd så det var ok, det enda som var lite märkligt var att ljusa instrument hamnade ovanför sången i höjdled om jag soffade till mig i stolen (och det händer ganska ofta)

Vad säger ni om placeringen? kan man ha pi60 på bs60? hur mycket kan man vinkla?


Hej! :)

Ja, uppenbarligen kan man det, du gör det ju! :wink:

Allvarligt talat så tycker jag det låter som en lite konstig placering, sitter du inte för lågt ned för det första?

För du säger ju att diskanterna kommer nästan i öronhöjd, vad jag minns så är vitsen att man skall hamna på samma höjd, eller högre upp än "hyllan", inte under...med öronen alltså.

Men vad vet jag...inte mycket. :wink:

Fast jag skulle väl tro att Ingvar hade tänkt på den där möjligheten, om det nu hade varit bra att göra så, visserligen är du ju ett specialfall, eftersom du inte sitter på vanlig "soffhöjd", men du verkar ju ändå inte nå tillräckligt högt... :roll:

Ser ju iofs nu att du skriver att du har vinklat dom...undrar just vad som händer då... :?

Jag har också funderat en hel del på BS60 faktiskt, men jag har inte klart för mig vad som egentligen är bäst, BS60 eller profundus X-2. :)

Själv hade jag ju gissat på att det skulle vara bättre med BS60, men enligt vad Ingvar har skrivit (som jag minns då, jag kanske missförstod) så skulle ändå prof X-2 vara bättre, men jag har inte egentligen förstått varför, men jag kan ju inte så mycket om sådant här heller. :oops:

Skulle egentligen vilja prata med Ingvar om det, men det har hittills inte blivit av. :(




Jag har ju faktiskt också från början köpt pi60 med avsikten att använda dem som studiomonitorer! :)

Men de senaste åren så har det inte funnits någon som helst chans för mig att kunna syssla med musik, då min mamma har varit (och är) allvarligt sjuk, och det gör allt mycket svårt. :cry:

(Jag har ingen fritid alls, i stort sätt). :(

Annars är det ju faktiskt musik det jag helst skulle vilja hålla på med, men jag har sådan otur, att allt bara går åt helvete. :cry:


Nåja jag skall inte beklaga mig över det här, för det var ju inte vad du ville veta, förlåt. :oops:


Vilket värdelöst pladderinlägg det här blev egentligen, det var nog inte till någon större hjälp alls, när man tänker på saken. :roll: :?


Men Ingvar kommer kanske och reder upp det hela, så kanske vi förstår bättre sedan. :)



Vh :)

Användarvisningsbild
BACH
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: 2005-09-10

Inläggav BACH » 2008-05-04 04:40

Kaffekoppen skrev:Vad är prisskillnaden på BS60 med kontrollbox och ett fullt delat system?

Med ett fullt delat system kan man ju lättare byta till i28 som iallafall jag älskar 100% mer än pi60 även om den är bra...


Är det utseendet hos i28 du föredrar eller är det det prestandamässiga du tänker på?

Båda delarna, kanske? :wink:

Kaffekoppen skrev:BS60 går ju att konvertera till delat också om jag förstått det rätt - och det kan ju vara lösningen för dig.


Ja, de är så vitt jag har förstått i princip samma sak som profundus X(-2).



Vh :)

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-04 08:40

BACH skrev:Är det utseendet hos i28 du föredrar eller är det det prestandamässiga du tänker på?

Båda delarna, kanske? :wink: Vh :)
Aaaaa, 50% bättre prestanda och 150% bättre utseende ;)

Jag tycker bättre om i28 på båda punkterna du nämner - ofantligt mycket. Jag tycker det är Ingvars bästa pryl, jämte i5 ;)

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Inläggav RMA » 2008-05-04 11:25

Är inte studiovarianten tänkt just för detta,att man kan ha dom på olika höjd? Kontakta ingvar & fråga om dom går att bygga om till studiovarianten.Pi 60 ska ju helst stå på golvet.Men om du tyckte att din ursprungs position var så bra,varför ändra?

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-04 13:32

RMA skrev:Är inte studiovarianten tänkt just för detta,att man kan ha dom på olika höjd? Kontakta ingvar & fråga om dom går att bygga om till studiovarianten.Pi 60 ska ju helst stå på golvet.Men om du tyckte att din ursprungs position var så bra,varför ändra?


jag kommer nog att placera tillbaka pi60 och bs60 till sitt ursprung med lätt modifikation, ska försöka placera bs60 något längre bak, dock kommer de fortfarande stå framför pi60.

jag förstår inte riktigt hur det är tänkt - om jag placerar pi60 mot vägg enligt anvisningar så kan jag omöjligen få bs60 bakom eller i linje med pi60 helt enkelt för att bs60 är djupare än pi60.

//P

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-04 13:38

jag kan tillägga att det ser helt galet ut med pi60 på bs60 så jag slipper gärna det.

måste även tillägga ang höjd att jag tidigare höjt pi60 med stenblock under så att jag fått upp dem i öronhöjd, säkert ingen optimal lösning det heller... så ett delat system säger ni... :oops: nä, det ska jag inte skaffa, fortsätt diskutera placering. :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-05-04 13:59

Har du några bilder på hur det (rummet) ser ut?
2021 maj på Spotify

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-04 20:07

RMA skrev:Är inte studiovarianten tänkt just för detta,att man kan ha dom på olika höjd? Kontakta ingvar & fråga om dom går att bygga om till studiovarianten.Pi 60 ska ju helst stå på golvet.Men om du tyckte att din ursprungs position var så bra,varför ändra?


Don´t fix what is not broken :)

Philip, ring Ingvar - han kanske ger dig sinnesfrid till det du redan tycker funka bra ;)

-Martin-
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: 2007-03-28
Ort: OBS! Ej söder

Inläggav -Martin- » 2008-05-05 09:58

En fråga:
"Konverteras" en pi60 från en tvåvägare till en "2,5-vägare" mha bs60?
(Oj vad det lät populärvetenskapligt...)
Martin

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-05 15:24

shifts skrev:Har du några bilder på hur det (rummet) ser ut?


Bild

dålig bild men den enda jag hade tillgänglig.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-05 15:28

förresten, nu när jag ändå har er på tråden, jag pratade med almen här på forumet och vi snackade vippan på baksidan på bs60. efter att vi lagt på så blev jag lite osäker.

Men visst är det såhär:

om man som jag kör dem som basstöd så ska filtret vara INKOPPLAT?

alltså bs60 ska inte stå i fullrangeläge? eller?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-05-05 16:06

philip: Den får alltså inte plats bredvid pi60 innan för dem mot mixerbordet til? Jag såg att du skrev så tidigare och antar att du inte luras, men på bilden ser det ju ut att gå :)

Har nog ingen lösning, platsbrist är kanske det tråkigaste man kan råka utför i dessa sammanhang. Kul att se bild på "där det händer" i alla fall.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-05 16:31

shifts skrev:philip: Den får alltså inte plats bredvid pi60 innan för dem mot mixerbordet til? Jag såg att du skrev så tidigare och antar att du inte luras, men på bilden ser det ju ut att gå :)

Har nog ingen lösning, platsbrist är kanske det tråkigaste man kan råka utför i dessa sammanhang. Kul att se bild på "där det händer" i alla fall.


jo på den sidan går det faktiskt att ställa bs60 innanför pi60 men bs60 kommer fortfarande vara framför pi60 även om det bara blir några decimeter.

på andra sidan mixern som i stort ser likadant ut så ligger det multikabel ivägen för bs60.

Tyvärr är det inte jag som gjort grundkontruktionen av studion - då hade kablarna legat i golvet istället, men så är det inte nu.

/P

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2008-05-05 18:50

Jamendåså, såhär skrev IÖ i en underliggande tråd om bs60 bl.a.

De arbetar inte ensamma vid någon frekvens. Men - de får inte under några förutsättningar placeras närmare lyssningen än huvudhögtalarna. (Inräknat den grupplöptid som bs60 har intrinsikt, vilket betyder att de faktiskt kan stå en smula närmare, rent mekaniskt.)


Det läser jag (som fan läser bibeln) som att dom faktiskt kan placeras en smula närmare än huvudhögtalarna.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-05 21:11

shifts skrev:philip: Den får alltså inte plats bredvid pi60 innan för dem mot mixerbordet til? Jag såg att du skrev så tidigare och antar att du inte luras, men på bilden ser det ju ut att gå :)

Har nog ingen lösning, platsbrist är kanske det tråkigaste man kan råka utför i dessa sammanhang. Kul att se bild på "där det händer" i alla fall.


jag lyckades faktiskt rensa bland multikablaget och nu står bs60 bredvid pi60s, skönt för det är skönare och lättare att ligga som en tonåring i stolen än att sitta som på nålar.

kan ni inte reda ut vippan på bs60 åt mig, ni som är så smarta!!

Användarvisningsbild
torbod
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2005-10-31

Inläggav torbod » 2008-05-08 07:59

philip skrev:förresten, nu när jag ändå har er på tråden, jag pratade med almen här på forumet och vi snackade vippan på baksidan på bs60. efter att vi lagt på så blev jag lite osäker.

Men visst är det såhär:

om man som jag kör dem som basstöd så ska filtret vara INKOPPLAT?

alltså bs60 ska inte stå i fullrangeläge? eller?


Precis rätt tolkat.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-05-08 23:47

Det stämmer!

En annan sak som stämmer är screens tolkning av hur nära de får stå i förhållande till varandra.

En sak som inte stämmer är att den som monterat diskanterna inte gjort det rätt. Det finns en pil på baksidan av dem (på magnetssystemet) som skall peka uppåt. Det gör den inte på de där högtalarna, vågar jag lova. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-09 11:46

IngOehman skrev:
En sak som inte stämmer är att den som monterat diskanterna inte gjort det rätt. Det finns en pil på baksidan av dem (på magnetssystemet) som skall peka uppåt. Det gör den inte på de där högtalarna, vågar jag lova. ;)


Vh, iö


hur tusan ser du det? bilden är ju apdålig.

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2008-05-09 12:19

Sen kan man ju undra vad det har för sexuell betydelse?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2008-05-09 12:58

philip skrev:
IngOehman skrev:
En sak som inte stämmer är att den som monterat diskanterna inte gjort det rätt. Det finns en pil på baksidan av dem (på magnetssystemet) som skall peka uppåt. Det gör den inte på de där högtalarna, vågar jag lova. ;)


Vh, iö


hur tusan ser du det? bilden är ju apdålig.

För att ett skruvhål pekar rakt upp :)

Såhär ska det se ut

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Inläggav krstuns » 2008-05-09 14:52

Hur kopplar man in bs60 och hur fungerar reglaget som man har mellan för och slutsteg. Är det så att när man vrider på reglaget för att man vill ha mer bas spelar då även pi60 mer bas?

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-09 15:06

Såhär ska det se ut



ja men sedär! då har man något att pyssla med i helgen!

tack för alla svar.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-09 15:44

krstuns skrev:Hur kopplar man in bs60 och hur fungerar reglaget som man har mellan för och slutsteg. Är det så att när man vrider på reglaget för att man vill ha mer bas spelar då även pi60 mer bas?


jag kör nad 208:an som har biwire så jag kör wire ett till pi60 och wire 2 till bs60.

mellan försteg och slutsteg kopplar man in kontrollboxen till bs60 och sedan är det bara att höja och sänka basen - om pi60 spelar mer bas vet jag inte. Kontrollboxen har rca in/ut.

Kontrollboxen går att koppla "fel" ganska lätt eftersom den inte är märkt med in och utgångar men det hör man ganska lätt eftersom hela systemet fungerar som en antenn när man kopplar den fel och man får in en massa störningar.

Användarvisningsbild
johanu
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-05-01
Ort: 08

Inläggav johanu » 2008-05-09 16:38

Är det några pilar på diskanterna i den senaste verisionen av pi60?

Det står inget om det i byggbeskrivningen vad jag kan se. Där emot står det att baselementens terminaler ska peka uppåt.
Vet inte om jag gjorde så eller om jag missade det. :(
Är det värt att skruva bort elementen och kolla?

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster