Hallå besserwissrar: låter NAS HDD olika?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-09 15:04

Kaffekoppen skrev:Den här håller jag för absolut bästa köp just nu:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010135543

Hmm, saknar rättigheter för att se. Vad var det för burk?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-09 15:05

Passar på att fråga en angränsande fråga till trådämnet:

Ni som kör med NAS, kör ni slimserver, eller annat program på själva NAS:en eller har ni en pc igång med programmet och bara har musikfilerna på NAS:en?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-09 15:09

Vad ska man säga? Man skäms över hobbyn.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-09 15:19

Moment-23 skrev:

Knepigt...

http://netgear.se/Products/Storage/ReadyNASNVPlus.aspx?for=All

Den är visst flyttad, och priset justerat uppåt:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010111630

Priset är inte längre 4999 +m utan lite drygt 6300 +m , men den är lika rekommenderad för det. 2x500gb diskar ingår..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-09 15:27

subjektivisten skrev:Vad ska man säga? Man skäms över hobbyn.
Inte över hobbyn, men väl de element som bara skall hitta svårigheter, och införa prestige som en kvalitetsfaktor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-09 15:55

subjektivisten skrev:Vad ska man säga? Man skäms över hobbyn.

Varför det? Var och en blir väl salig på sin tro. En del tror tex att bara högtalarna betyder något men inte skäms jag för det :-)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-09 16:36

Jag skäms eftersom det drar ett löjans skimmer över oss alla som audiofiler. Det är ju inte för inte vi hade Farbror barbro på TV för ett antar år sedan, för att inte dra fram hur många andra skrattar och dra fram dumheter som kablar för en årslön om man råkar säga att man gilla musik och hifi.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-09 16:43

Allt är relativt. Man kanske inte kan skylla allt på de mest extrema; när allt kommer omkring så retar sig "Normala" hifi-hobbyister sig på dem på precis samma sätt som icke-hififolk retar sig på fullt normala hifi-nördar... :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-09 16:52

Kaffekoppen skrev:
Moment-23 skrev:

Knepigt...

http://netgear.se/Products/Storage/ReadyNASNVPlus.aspx?for=All

Den är visst flyttad, och priset justerat uppåt:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010111630

Priset är inte längre 4999 +m utan lite drygt 6300 +m , men den är lika rekommenderad för det. 2x500gb diskar ingår..

Ja den där är bra, fast lite bullrig.
Klarar den av att själv köra slimserver? Jag vet att den i alla fall kan köra tonky media server.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-09 19:09

subjektivisten skrev:Jag skäms eftersom det drar ett löjans skimmer över oss alla som audiofiler. Det är ju inte för inte vi hade Farbror barbro på TV för ett antar år sedan, för att inte dra fram hur många andra skrattar och dra fram dumheter som kablar för en årslön om man råkar säga att man gilla musik och hifi.

De flesta "normala" människor tycker att man är en supernörd från Mars om man lägger 50.000 på ett par högtalare och hänger upp märkliga skivor på väggarna för akustikens skull. Att EKK är billiga syns inte, men däremot att dom är fula, styva och syns för mycket. WAF är nära noll och du kan lika gärna stämpla nörd i pannan.

Så du får nog skämmas i vilket fall som helst :-)

/ B

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-09 19:18

Tips till Kaffekoppen: Istället för att länka till Dustin för företag exkl moms. Så länka till DustinHome där priset är med moms för privat personer. De flesta här på forumet köper nog privat. Det vore också trevligt om du skiver ut vad det är för produkt i inlägget. Så slipper man öppna länken för att bara få reda på det.

I all väl mening
Michael

PS. Jag köpte en sådan ReadyNAS till det låga erbjudandet-priset och ytterliggare två disk. Funkar och inte alls nödvändigt att använda någon inst.CD eller det där stora PC programmet. Dock var jag tvungen att kolla i getting started för att få reda på lösenordet. Annars bara tuta o köra.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-09 19:21

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:Jag skäms eftersom det drar ett löjans skimmer över oss alla som audiofiler. Det är ju inte för inte vi hade Farbror barbro på TV för ett antar år sedan, för att inte dra fram hur många andra skrattar och dra fram dumheter som kablar för en årslön om man råkar säga att man gilla musik och hifi.

De flesta "normala" människor tycker att man är en supernörd från Mars om man lägger 50.000 på ett par högtalare och hänger upp märkliga skivor på väggarna för akustikens skull. Att EKK är billiga syns inte, men däremot att dom är fula, styva och syns för mycket. WAF är nära noll och du kan lika gärna stämpla nörd i pannan.

Så du får nog skämmas i vilket fall som helst :-)

/ B

:lol:
Ja det stämmer på pricken det där. Tur att man har dessa forum som en oas för oss nördar :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-09 21:38

Moment-23 skrev: :lol:
Ja det stämmer på pricken det där. Tur att man har dessa forum som en oas för oss nördar :wink:

Det där med nördar är ganska kul. Tillsammans med min särbo vandrade jag runt ett par timmar på Öland med ett gäng fågelskådare. Det var faktiskt roligare att titta på dom än på fåglarna... Team-ledaren var på mig hela tiden om att jag skulle titta i hans tubkikare, det var väl någon gulbenad kvittpluttevipp från Sydvästafrika som var intressant eller nåt... Till slut tröttnade jag på uppvaktningen och berättade att jag hellre skulle stå i en källare på söder och kolla in navkapslar. Efter det fick jag titta i fred på fågelskådare :-)

Men visst är det skoj att vi har olika intressen?

/ B

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-09 21:47

Har ni någonsin tittat in i ett forum för mammor som beklagar sig över sina barn ? typ 20000 inlägg eller så utan några som helst problem....

...således är frågan: Vad definierar en nörd ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-09 21:58

Bamsefar skrev:Har ni någonsin tittat in i ett forum för mammor som beklagar sig över sina barn ? typ 20000 inlägg eller så utan några som helst problem....

...således är frågan: Vad definierar en nörd ?
Kolla kattforum, där bråkar dom om huskatter Vs. raskatter, avliva för och emot etc. alla intressegrupper har sina känsliga ämnen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-09 22:36

Det roliga med oss människor är att vi är så otroligt fokuserade på det vi gillar :D Det är inte så stor skillnad mot barn egentligen, men vi blir lätt insnöade i vår lilla egocentriska ”gilla-bäst-värld”. Dock kan det vara så att då man umgås över gränserna liksom, så upptäcker man en viss skönhet i andras totala nördighet. Även om man är helt ointresserad av själva subjektet så är det just det starka intresset som är desto intressantare. Det återspeglar en slags genuinitet.

Jag känner många som faktiskt har tittat på det där TV programmet från nördarna i Kristianstad :) och inställningen är odelat positiv på ett sätt som jag aldrig kunnat föreställa mig. Men det är det totala utelämnandet av sitt tänkande som fångar människors intresse. Just därför behöver man inte skämmas över sitt fanatiska intresse. Man kan få vara fanatisk. Både OlA68 och Storhövding är levande bevis på att det går att bli levande legender utan att ens sträva efter det. man bara är legendarisk på ett naturligt sätt :) helt utan prestige.

Det är just detta fenomen som många är avundsjuka på fast på ett positivt sätt. ”Hur fan kan dom vara så nördiga” är kommentarer med en längtan om att tordas bli lika nördig själv fast inom sitt eget gebit.

Alla elitidrottsmän är ju lika nördiga egentligen och även Hollywoodstjärnor fast på sitt eget sätt. Det är inte för inte som man hittar sin partner inom sitt eget gebit.

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-09 22:45

Peter !

Kan bara hålla med. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-09 23:50

Laila skrev:Peter !

Kan bara hålla med. :)

Suveränt inlägg Peter!

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-09 23:54

Bamsefar skrev:...således är frågan: Vad definierar en nörd ?

Förmågan att kunna hitta något livsviktigt i nåt alldeles onödigt? Att se det stora i det lilla? :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-10 00:03

Mich skrev:PS. Jag köpte en sådan ReadyNAS till det låga erbjudandet-priset och ytterliggare två disk. Funkar och inte alls nödvändigt att använda någon inst.CD eller det där stora PC programmet. Dock var jag tvungen att kolla i getting started för att få reda på lösenordet. Annars bara tuta o köra.
Ja, det var bara att tuta och köra och nog fick man kolla upp lösenordet :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-10 00:16

Bill50x skrev:Så du får nog skämmas i vilket fall som helst :-)

/ B

Varför är jag inte förvånad att du läser in något helt annat?
Du förstod alltså inte att skillnaden är mellan vad som är en VERKLIG skillnad och vad som är idioti?
Tror inte någon klagar på en som byter förgasare i en bil för den ska gå bättre, men om han köper en Shakti-sten och limmar fast den på motorn och säger att den går 50 km/h snabbare, så kommer skratten.

Så, du förstår inte skillnaden alls? 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-10 07:05

subjektivisten skrev:

/ B

Du förstod alltså inte att skillnaden är mellan vad som är en VERKLIG skillnad och vad som är idioti?
Tror inte någon klagar på en som byter förgasare i en bil för den ska gå bättre, men om han köper en Shakti-sten och limmar fast den på motorn och säger att den går 50 km/h snabbare, så kommer skratten.

Jodå, JAG förstår skillnaden. Men jag känner folk som skulle tycka att en ny förgasare är nördigt. Eller som tycker att man är underlig för att man råkar känna igen en bil för att den har fälgar av lite ovanligare slag. Man resonerar som att om en grej fungerar så använder man den tills den går sönder eller börjar kosta pengar i reparationer.

Vad jag menade med min skämtsamma kommentar ovan är helt enkelt att vi nördar är så inne i vårt tänk att vi tror det är självklarheter även för personer utanför intressekretsen. Att byta en pickup för att den gamla är trasig/sliten är OK, att byta pickupen för att få bättre ljud är nördigt.

För den normala bilägaren byter inte förgasare för att bilen ska gå "bättre" (fortare? bättre acc?), denne hade köpt en annan bil från början. Eller så byter man bil.

Men visst går vi ovetande på dumheter ibland, hur många här på forumet gick och köpte den gummiremsa till bilen som var så populär för ett antal år sedan? Den skulle monteras undertill på bilen och släpa mot marken. Tanken var att bilen skulle befrias från statisk elektricitet, det skulle påverka så man blev mindre åksjuk och slapp få stötar när man tog i bildörren. JAG känner välutbildade ingenjörer som gick på den!

Som svar på din fråga, nej "jag läser inte in något annat" i det du skriver. Vad jag skrev var helt enkelt att för en "vanlig" ljudkonsument är en Shakti-sten och dämppaneler på väggarna lika nördigt. För dom vet inte vad som är idioti eller vad som är verklig skillnad. Och inte skulle dom bli klokare av att läsa ordväxlingen här på Faktiskt heller :-)

Förstår DU vad jag menar, eller läser du in något annat i det jag skriver?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-10 10:39

subjektivisten skrev:

/ B

Du fattade inte vad Bill50x skrev :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-10 14:09

Ja, svårt för vissa att inse skillnaden mellan saker som påverkar och trams. Dom flesta människor, skulle jag tro iaf, förstår att byte av en förgasare KAN ge skillnader, speciellt om man förklarar varför. Dom kanske inte tycker det är värt det eller att man är lite nördig, men dom inser att det kan ge en skillnad.
Men hokus pokus hifigrejer är inget som funkar och bara drar ett löjens skimmer över hela hifikuluturen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-10 14:14

Alltså, du förstod inte vad Bill skrev, och jag förstår inte alls din respons.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-10 14:30

Jag tror Subjektivisten menar att nånstans finns en gräns för vad som är löjligt eller ej. Problemet är väl bara att den gränsen ser man bara om man är väl insatt i HiFi.

"Vanliga" stereokonsumenter/musiklyssnare upplever bara "nördfaktorn" som finns även hos måttliga hifi-entusiaster. Gränsen för vad dessa vanliga tycker är rimligt resp. nördigt är nog _mycket_ flytande från fall till fall, beroende på vilka krav de själva har. Då spelar det liksom ingen roll om det sedan, faktiskt.se, är en reell skillnad. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-05-10 16:32

HIFI eller Audiophil intresserade eller vad som helst som man kallar sig som hänger på ett forum och diskuterar bl.a. apparater är klart nördiga i ögonen på vanligt folk. Sen kan många av dom vara nördiga på andra sätt som dom kanske inte tänker på själva. Men kan man inte diskutera sina intresssen utan att höja rösten osv eller föra en allmänt sätt lätt otrevlig attityd då och då så kan man definitivt sorteras in i ett nördfack av dom flesta.
Så enligt mitt sätt att se på det är det nördigt redan att hänga på faktiskt.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-10 16:44

Kaffekoppen skrev:Alltså, du förstod inte vad Bill skrev, och jag förstår inte alls din respons.

Fortfarande, det är rätt så lätt att förklara för en svensson vad byte av en förgasare kan göra, så att han/hon förstår. Men att förklara vad "magiska" voodooprylar gör, är desto svårare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-05-10 16:53

Låt en vanlig konsument göra en blindtest mellan en Bryston och en Denon 1507 på vanlig lägenhetslyssningsnivå och förklara att den ljudmässiga skillnaden kostar så lite som 70.000 Kr så kommer många att fråga om du är försöksutsläppt.
Å andra sidan kan dom flesta förstå att skinnklädsel och automatlåda och pärleffektlack kostar samma pengar eftersom bil är accepterat att det kan kosta lite extra om den är fin.

mvh/harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-10 18:09

Moment-23 skrev:Ja den där är bra, fast lite bullrig.
Klarar den av att själv köra slimserver? Jag vet att den i alla fall kan köra tonky media server.
Bullrig?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi