Hjälp med bygge av högtalarlådor?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kris10an

Hjälp med bygge av högtalarlådor?

Inläggav kris10an » 2008-05-08 22:56

Hej,

skulle behöva tips/rekommendationer kring ngn man kan anlita för bygge av högtalarlådor, i sthlmstrakten, samt vad priset ligger på typiskt. Det är fråga om ett par trevägshögtalare för ett åttatumselement, mellanregister och diskant. Elementen ska vara försänkta i baffeln. Lådorna ska vara stagade inuti och ha separata kammare för resp element. Basreflexmynning baktill. Gärna ngn form av välvd geometri typ sonus faber. Material mdf och sedan lackade i vit pianolack... :)

så går funderingarna...ngn som har förslag?

Kanske ngt i stil med dessa, om man tänker bort elementbestyckning som i mitt fall kommer att vara annorlunda.

Bild

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-05-08 23:27

närmaste möbelsnickare?

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-05-08 23:37

Haakan_W skrev:närmaste möbelsnickare?

finns det ngn som andra här har anlitat, ngn som kanske är insatt i hur en högtalarlåda bör byggas, dvs med dämplim o dyl... underlättar ju om man inte själv behöver ge amatörmässiga och bristfälliga instruktioner i detalj om allt som bör tänkas på...?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-09 08:54

Det kommer kosta duktigt i alla fall, speciellt med de välvda formerna. Sådana där specialsaker gör man själv... :)

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-05-09 10:41

Den där Argon-högtalaren på bilder ser snygg ut, men låter hiskeligt. Förstår att du vill bygga egna...

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-05-09 11:14

L4 skrev:Den där Argon-högtalaren på bilder ser snygg ut, men låter hiskeligt. Förstår att du vill bygga egna...

Jag har aldrig hört Argon-högtalaren, men håller med om att de ser snygga ut på ett enkelt och stramt sätt. Grejen är att jag fn har ett par högtalare som jag byggt efter "byggsats", dvs lött filter efter annans ritning. Mina nuvarande lådor har jag dock byggt själv, och visst de funkar men de kanske inte är så snygga, så därav att jag skulle vilja få de byggda av ett proffs istället. :)

Ingen som har ngt konkret tips på snickare? kan ju även vara en duktig hobbysnickare. Själv har jag varken möjlighet (verktyg, lokal etc) eller tålamod nog att få till det så bra som jag skulle vilja.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-09 11:22

kris10an skrev:
L4 skrev:Den där Argon-högtalaren på bilder ser snygg ut, men låter hiskeligt. Förstår att du vill bygga egna...

Jag har aldrig hört Argon-högtalaren, men håller med om att de ser snygga ut på ett enkelt och stramt sätt. Grejen är att jag fn har ett par högtalare som jag byggt efter "byggsats", dvs lött filter efter annans ritning. Mina nuvarande lådor har jag dock byggt själv, och visst de funkar men de kanske inte är så snygga, så därav att jag skulle vilja få de byggda av ett proffs istället. :)

Ingen som har ngt konkret tips på snickare? kan ju även vara en duktig hobbysnickare. Själv har jag varken möjlighet (verktyg, lokal etc) eller tålamod nog att få till det så bra som jag skulle vilja.

Kolla om Argonhögtalaren är lika stor eller större i volym än vad du tänkt dig. Om ja, köp den och slakta den. Fyll upp volymen till vad du tänkt dig med lämpligt material och skruva i dina egna element.
Det blir garanterat billigare än ett snickarbygge.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-09 11:33

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9792&highlight=stefana

Hoppas du är duktigt rik om du inte gör som KarlXII föreslår. Bara ytbehandlingen och lackeringen hamnar väl på över 10 papp...

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-05-09 11:52

KarlXII skrev:
Kolla om Argonhögtalaren är lika stor eller större i volym än vad du tänkt dig. Om ja, köp den och slakta den. Fyll upp volymen till vad du tänkt dig med lämpligt material och skruva i dina egna element.
Det blir garanterat billigare än ett snickarbygge.

Lekte ett tag med denna tanke. Tyvärr är de för små. Det sitter 5½ tums element på dem och jag måste få dit ett 8 tums... :? Och de må se väldigt tjusiga ut men knackar man på dem (såg dessa då jag var inne på hifiklubben som hastigast) så känns de lite ihåliga. :cry:
Senast redigerad av kris10an 2008-05-09 13:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-05-09 11:59

Kaffekoppen skrev:
Hoppas du är duktigt rik om du inte gör som KarlXII föreslår. Bara ytbehandlingen och lackeringen hamnar väl på över 10 papp...

oj, stämmer detta så får jag nog lägga denna idé åt sidan... :cry:

Tack för länken. Det var faktiskt EXAKT så där jag hade föreställt mig att det hela skulle gå till/se ut. Tyvärr skulle min lägenhet damma igen totalt om jag skulle försöka mig på ngt liknande hemma i köket och det skulle ändå inte bli i närheten lika bra :lol:

hmmm... kan man lägga en beställning på sådana lådor här någonstans? :D

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-09 12:13

http://www.jhdesign.nu/files/htm/jh.html
Kommer som sagt bli dyrt...
/M

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-09 12:37

kris10an skrev:
Kaffekoppen skrev:

oj, stämmer detta så får jag nog lägga denna idé åt sidan... :cry:

Tack för länken. Det var faktiskt EXAKT så där jag hade föreställt mig att det hela skulle gå till/se ut. Tyvärr skulle min lägenhet damma igen totalt om jag skulle försöka mig på ngt liknande hemma i köket och det skulle ändå inte bli i närheten lika bra :lol:

hmmm... kan man lägga en beställning på sådana lådor här någonstans? :D

Per Målare här på forumet är möbelsnickare och högtalarbyggare, har bl.a byggt prototyperna till Gurus högtalare. Prova ett PM.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-05-09 13:01

paa skrev:
Per Målare här på forumet är möbelsnickare och högtalarbyggare, har bl.a byggt prototyperna till Gurus högtalare. Prova ett PM.

Tackar för detta tips! :)

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-05-09 13:02

-Martin- skrev:http://www.jhdesign.nu/files/htm/jh.html
/M

Tackar få kolla upp detta även om jag nu blev lite avskräckt av Kaffekoppens inlgg ovan!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-09 13:38

kan man inte fuska, adda välvda sidor med masonit på befinntlig låda och sånna där grejjor?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-10 00:49

-Martin- skrev:http://www.jhdesign.nu/files/htm/jh.html
/M

Hehe där har jag jobbat.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-10 19:15

Jag har gjort ett par lådor med välvda sidor, låter skit men är snygga.
Är du interesserad av att göra egna och/eller vill ha tips kan du höra av dig till mig.

/Marc

Användarvisningsbild
tinnitus

Inläggav tinnitus » 2008-05-10 22:53

Jag tror Kaffekoppen tog i så att det rann lite över kanten. Mina LTS F1 som jag lät lacka för 10 år sedan gick på 1.500 kr. och dom är väl lika
stora ungefär. Så ge inte upp av det skälet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-10 22:57

Välvd form och pianolack?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-05-11 01:01

Kaffekoppen skrev:Välvd form och pianolack?

pianolack kan ju variera ganska kraftigt vad man menar.....kan ju kosta hur mkt som helst men ett någorlunda fint ytskickt behöver inte kosta mer än nån tusenlapp

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-05-11 12:46

Stenberg skrev:Jag har gjort ett par lådor med välvda sidor, låter skit men är snygga.
Är du interesserad av att göra egna och/eller vill ha tips kan du höra av dig till mig.

/Marc

Göra egna är uteslutet, men jag kan ev tänka mig att köpa dina och slakta dem? :D

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-05-11 12:49

Haakan_W skrev:
Kaffekoppen skrev:Välvd form och pianolack?

pianolack kan ju variera ganska kraftigt vad man menar.....kan ju kosta hur mkt som helst men ett någorlunda fint ytskickt behöver inte kosta mer än nån tusenlapp

Ja, pianolack kanske är lite missvisande, jag menade inte pianolack av kvalitet som skulle anstå en Steinwayflygel utan av modell enklare. Skulle funka med vanlig sprutlack av typ billackering också när jag tänker efter.. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-11 13:32

Now we are talking!

Kan du få någon att göra lådan, och dessutom sprutspacla/slipa den med Biltemas sprutspackel ordentligt så brukar billackerare tänka sig att måla dem. De vill oftast inte spruta på rena MDFytor eftersom resultatet inte blir så bra..

De lådorna som StefanA gjort innebär ju som du ser rätt mycket arbete, och det är därför de flesta av oss avstår, tidskrävande och dyrt. Det finns andra lösningar på att få till den välvda formen, men den kräver utrustning och framförallt plats.

Skall du göra något föreslår jag därför att du gör vanliga fyrkantiga lådor anpassade efter dina element och ordnar med filter och elementplaceringar i dem. Då får du fram en fungerande prototyp som du kan gå vidare med...

Användarvisningsbild
peter_k

Inläggav peter_k » 2008-05-11 18:18

Fick till ganska hyffsad finish på mina lådor då jag kunde ha dem liggandes ner och lacka en sida i taget VÄLDIGT flödigt :)

Körde med grundfärg och Plastic Paddings sprutspackel och vit lack?klarlack på det.

Bild

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-11 18:58

kris10an skrev:
Stenberg skrev:Jag har gjort ett par lådor med välvda sidor, låter skit men är snygga.

/Marc

Göra egna är uteslutet, men jag kan ev tänka mig att köpa dina och slakta dem? :D

Jag har ju tillgång till pressverktyget fortfarande så det går ju att tillverka fler, men utan rätt
dimensionering av lådvolymer, portar eller baffelstöd osv så blir ju resultatet troligen inge vidare.

http://www.jhdesign.nu/files/htm/jh.html
/M

jh design råkar faktist.se ha en gammal billackerare som lackar deras arbeten & dessutom ett ljuddämpat rum
(lokalen användes tidigare för mobiltelefontester)

/Marc

Återgå till DIY-forum