Hej, nu är det så att mitt externa firewirekort (Terratec firewire x24) fungerar som en digitalmixer även när datorn är avstängd, om kortet är kopplat till nätuttaget vill säga. Min idé är då att använda den som generell mixer och sen skicka ljudet optiskt till min separata dac, på så sätt blir det optisk länk mellan alla insignaler och förstärkaren. Min fråga är då hur detta skiljer sig jämfört med om jag skulle använda ett gäng program i datorn och köra ut ljudet i ett vanligt ljudkort istället (borde bli likadant eller hur?). Hur mixar egentligen datorn ljudet internt, när vet man om det klipper (om man inte har specialprogram)? I os x så har jag använt jack för att routa och mixa olika program men för xp vet jag inte vad som finns. Tycker lite att ljud från datorn är som en svart låda där man inte riktigt vet vad volymreglagen i programmen motsvarar i verkligheten.
Hela setupen går ut lite på att man exempelvis ska kunna spela data spel och kunna dra på bra låtar samtidigt från en annan burk, plus skype och sånt. Jag har en analog mixer, men det är inte lika kul som att köra optiskt när det går.