Avstånd mellan högtalare och hårddisk?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kapetanski

Avstånd mellan högtalare och hårddisk?

Inläggav kapetanski » 2008-05-11 19:38

Hej hej, nu är det så att jag möblerar om lite i ljudanläggningen och en av mina externa hårddiskar har hamnat ganska nära en 8-tums bas (som är oskärmad). Vad jag förstått så är det inte helt bra att ha en hårddisk alltför nära något magnetiskt. Finns det nån tumregel som man kan köra med här? Antar att fältet beror kvadratiskt på avståndet och att fältstyrkan skalar mot elementstorleken, men vilka avstånd kan det handla om?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-11 19:40

Hårddisken är helt skärmad och borde inte påverkas.

Användarvisningsbild
kapetanski

Inläggav kapetanski » 2008-05-11 20:08

Det här svaret fick jag när jag frågade samsung för ett tag sedan (gällande en bärbar dator men borde vara lika samma, eller eventuellt om datorchassiet skärmar en smula ytterliggare):

It is not safe for the laptop hard drive to be anywhere close to any speaker. When you put a hdd near a speaker the magnets in the speaker(s) will scramble all your data in your hdd to where the hdd will not recognize that it suppose to be functioning as a hdd. So, to prevent any damage to your hhd please keep it away from any device that has any magnetic field.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-11 20:14

Magnetfält över 0,1 Tesla lär vara skadliga.

0,1Tesla i läckflöde från en högtalare? Är det rimligt?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-11 20:24

Nä, och inte ligger hårddisken på magneten heller...

Användarvisningsbild
kapetanski

Inläggav kapetanski » 2008-05-11 20:34

ok, vilka magnetfält kan man räkna med från en högtalare? Mina monitorer är skärmade men när jag tex. placerade en vanlig tv ovanpå en basmodul med två tiotumsbasar i så fick jag konstiga färger i den nedre kanten på bilden, jag antar att en bildskärm är känsligare än en hårddisk, men jag tycker det är lite intressant med just räckvidden och styrkan på magnetfälten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-11 21:13

kapetanski skrev:Det här svaret fick jag när jag frågade samsung för ett tag sedan (gällande en bärbar dator men borde vara lika samma, eller eventuellt om datorchassiet skärmar en smula ytterliggare):

It is not safe for the laptop hard drive to be anywhere close to any speaker. When you put a hdd near a speaker the magnets in the speaker(s) will scramble all your data in your hdd to where the hdd will not recognize that it suppose to be functioning as a hdd. So, to prevent any damage to your hhd please keep it away from any device that has any magnetic field.

Det där låter som ett fegsvar. Det sitter fö ett ganska kraftigt magnetsystem inuti hårddiskar som flyttar läshuvudena.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-11 21:15

8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-11 21:25

kapetanski skrev:ok, vilka magnetfält kan man räkna med från en högtalare? Mina monitorer är skärmade men när jag tex. placerade en vanlig tv ovanpå en basmodul med två tiotumsbasar i så fick jag konstiga färger i den nedre kanten på bilden, jag antar att en bildskärm är känsligare än en hårddisk, men jag tycker det är lite intressant med just räckvidden och styrkan på magnetfälten.

Jadå, räckvidden är stor. Det åker elektromagnetisk strålning ända från solen och hit. För att påverka data på hårddiskskivorna måste det till ganska kraftiga magnetfält, dock. Mer än det som läcker från en högtalare. Jag skullet inte bli förvånad om data på en hårddisk skulle överleva att man tog ett isärplockat högtalarelement och la luftspalten precis mot chassiet på disken. Att läckfältet utanför högtalarlådan skulle ställa till det... Nä.

En CRT-skärm däremot tål mycket mindre. Det räcker fö med det jordmagnetiska fältet för att en sån ska få fnatt. Ta en vanlig gammal datorCRT och vänd den uppochner så får du se. (En TV kanske klarar det pgs grövre dot-pitch).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
kapetanski

Inläggav kapetanski » 2008-05-11 21:54

tack för svaren, mina funderingar i ämnet startade efter att jag hört djs som krashat hårddisken när dom ställt datorn på en magnetdriven skivspelare. Nu har jag ingen länk, men kanske kan hitta om jag söker lite. Förmodligen är det lugnt i fallet med högtalaren, men bra att ha i åtanke.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-11 21:58

Jag har en jobbarkompis som ställde sin bärbara dator ovanpå magneten i affärsdisken som dom raderar stöldmärkningar med, det hackade till lite, sen var den datorn död.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-11 22:17

de testade väl det där i ett avsnitt av brainiac. sög fast datorn i en sånt metallskrots -elektromagnet och kunde köra datorn som vanligt iaf. verkar alltså inte speciellt känsligt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-11 22:34

paa skrev:Jag har en jobbarkompis som ställde sin bärbara dator ovanpå magneten i affärsdisken som dom raderar stöldmärkningar med, det hackade till lite, sen var den datorn död.

det hade nog mera att göra med att det kraftiga magnetfältet inducerade så mycket EMK i kablar och ledningsbanor att datorn dog pga elektroniken brann upp.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-11 22:39

paa skrev:Jag har en jobbarkompis som ställde sin bärbara dator ovanpå magneten i affärsdisken som dom raderar stöldmärkningar med, det hackade till lite, sen var den datorn död.

Aha. Är det en permanentmagnet, eller är det en spole som matas med växelström?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-11 22:48

jag har för mig att det är en spole som matas med växelström.
fältet inducerar en spänning i en spole i stöldskyddsknappen, och då brinner en säkring eller komponent av

därefter är ju inte spolen i stöldskyddsknappen avstämd till samma frekvens som larmbågarna längre. och då reagerar de inte.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-12 00:17

Ok, för ett kraftigt växelfält är ju den klassiska metoden för avmagnetisering. Det var ju så de gamla EMAG fungerade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-12 09:06

Kaffekoppen skrev:Hårddisken är helt skärmad och borde inte påverkas.

Kretskortet som driver diskarna sitter oftast på utsidan av hårddisken, så störningar kan både skickas och ta emot. Å andra sidan ska dator- eller hårddisklådan uppfylla EMC-direktiven och alltså varken släppa ifrån sig strålning över en given nivå (vilken jag inte har tillgänglig just nu) eller påverkas av densamma.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-12 09:19

Hmm, jag skulle tro att statiska magnetfält iofs går rakt igenom den skärmningen. Den är nog mer till för att skärma av elektromagnetisk strålning.

Den som tvekar kan sätta en magnet på ena sidan om en Al-plåt och lite järnskrot på den andra:

Bild

Edit: ...vilket inte säger emot det jag sa tidigare. Läckfältet från en högtalare tror jag är för svagt för att avmagnetisera en hårddisk.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-12 10:17

Intressant, det här!

Varje teknik har sina begränsning. Jag har inte börjat lagra min musik på hårddisk än men man försöker ju sätta sig in i systemets förutsättningar.

I min värld finns den begränsningen att man inte ska förvara LP-skivor för nära Klass-A förstärkare! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-12 10:25

komersiella "degaussers" som raderar magnetiska media som hårddiskar använder sig av kraftiga växelfält. för en noggran radering måste man dessutom applicera fältet från olika håll.

de arbetar med storleksordningen 0,5 T eller så för en god radering.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-12 12:07

Bill50x skrev:

Kretskortet som driver diskarna sitter oftast på utsidan av hårddisken, så störningar kan både skickas och ta emot. Å andra sidan ska dator- eller hårddisklådan uppfylla EMC-direktiven och alltså varken släppa ifrån sig strålning över en given nivå (vilken jag inte har tillgänglig just nu) eller påverkas av densamma.

/ B
Nu handlar det om en specifik situation, eller hur? En högtalare som skall stå lite nära en hårddisk. INTE en högtalarmagnet som man tänker ställa hårddisken på.

Menar du på fulla allvar att du tror det skall påverka? 8O :?

Isåfall menar jag på fullt allvar att du har fel ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-12 13:48

Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:

/ B
Nu handlar det om en specifik situation, eller hur? En högtalare som skall stå lite nära en hårddisk. INTE en högtalarmagnet som man tänker ställa hårddisken på.

Menar du på fulla allvar att du tror det skall påverka? 8O :?

Isåfall menar jag på fullt allvar att du har fel ;)

Nä, det är som vanligt, en teoretisk diskussion om felkällor... Jag har ingen susning om en högtalare påverkar en närliggande hårddisk. Men vem har en hårddisk liggande fritt? Oftast är den väl monterad i någon form av låda och då bör väl frågan utvärderas ur den synvinkeln.

Vad jag skrev är precis det jag skrev, en hårddisk är INTE i sin helhet skärmad eftersom kretskortet ofta(st) sitter monterat utanpå. Så OM man diskuterar eventuell påverkan med förutsättningen att ALLT på hårddisken är skärmat så utgår man från fel premisser.

Sådetså :D

/ B

Återgå till Teknikforum